Terjed az állami digitális belépés a bankoknál, biztosítóknál - A lemaradók még tesztelnek
Üzlet

Terjed az állami digitális belépés a bankoknál, biztosítóknál - A lemaradók még tesztelnek

Portfolio
Eddig a tíz legnagyobb közműszolgáltató és további tizenhét piaci szervezet élesítette az új állami azonosítási megoldást, a DÁP azonosítást – közölte lapunkkal a Digitális Magyarország Ügynökség.  A három legnagyobb hazai telekommunikációs szolgáltató mellett több nagybank, biztosító és más pénzügyi szervezetnél is beléphetünk digitális felületekre a Digitális Állampolgár alkalmazás segítségével. A körkérdésükre válaszoló bankok és biztosítók közül azonban többen év végi bevezetéssel számolnak.

A legforróbb digitális banki innovációkról, fintech újításokról is szó lesz a Portfolio november 4-ei Banking Technology rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!

500 ezer piaci DÁP-belépés

Június 1-től csatlakozhatnak a Digitális Állampolgárság Programhoz a piaci szervezetek. Ahol ez már megtörtént, ott az ügyfelek a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás segítségével tudnak belépni a szolgáltatók ügyintézési felületeire, így nem szükséges külön regisztráció vagy a személyes adatok egyeztetése az ügyintézés során.

Webes ügyintézésnél elég a mobilalkalmazással beolvasni egy QR-kódot, mobilos ügyintézésnél pedig egyetlen gombra koppintani, és engedélyezni a kért hozzáférést, ezzel a felhasználó máris igazolta a személyazonosságát. 

A nyár eleji határidőre a többség nem készült el a fejlesztéssel, így nem élesítette a DÁP-azonosítást a felületein, a csatlakozási folyamaton még sokan dolgoznak. Megkérdeztük a Digitális Állampolgár alkalmazás fejlesztéséért is felelős Digitális Magyarország Ügynökséget (DMÜ - amely kötelékébe az appot konkrétan fejlesztő IdomSoft is tartozik) arról, hogy állnak mosta csatlakozással a szervezetek. Lapunknak elárulták:

Több mint 100 szervezet dolgozik jelenleg is a rendszer bevezetésén és tesztelésén, valamint egyre több, a csatlakozásra nem kötelezett szervezet keresi meg a DÁP-ot fejlesztő IdomSoftot azzal, hogy az önkéntes csatlakozás feltételeiről egyeztessenek.

Hozzátették azt is, az IdomSoft továbbra is rendszeres fórumokat tart a csatlakozott és a csatlakozás előtt álló szervezeteknek a közeljövő fejlesztéseiről és teendőiről, a kapcsolattartás ezeken az eseményeken túl is folyamatos. 

A piaci partnereknél elérhető DÁP-azonosítást eddig több mint 500 ezerszer használták a felhasználók.

Megemlítették azt is, hogy idén indul a piaci szolgáltatók folyamataiba integrálható digitális aláírás, ami a DMÜ várakozásai szerint jelentős előrelépést jelent majd az ügyfélélményben: nem kell az aláírandó dokumentumot letölteni mobilra, aláírni, visszatölteni vagy elküldeni, hanem a szolgáltatói felületen megtörténhet a digitális aláírás. Emellett hamarosan további szolgáltatásokkal bővül a DÁP szolgáltatói paletta (ilyen például a fizikai térben történő ügyfélazonosítás és életkor-ellenőrzés), így ezen lehetőségeket is érdemes majd megragadni – hívták fel a figyelmet.

Több bank lépett már

Körkérdésben fordultunk a legnagyobb hazai bankokhoz és biztosítókhoz is, hogy állnak a DÁP-csatlakozással és milyen tapasztalatokat szereztek eddig a szolgáltatás kapcsán.

A Gránit Banknál a DÁP azonosítás a netbankba történő belépésre használható, az összekapcsolása a banki profillal már a szelfis számlanyitás során is elvégezhető.

Az OTP Bank a törvényi határidőre készen állt a DÁP mobilalkalmazás elfogadására, ám élesben a szolgáltatás 2025. július 29-től vált elérhetővé náluk, a „bevezetés időzítése technikai, a banktól független körülményekhez igazodott”. Jelenleg a DÁP azonosítási lehetőség a lakossági OTP Internetbankban, valamint az OTP Portálokon, a SZÉP kártya birtokosok számára érhető el. Most azon dolgoznak, hogy más digitális csatornákon is bevezessék a megoldást. Az indulást követő rövid időszakban többezer lakossági ügyfél hajtotta végre az összerendelési folyamatot, és vált jogosulttá a DÁP-alapú belépésre az OTP Internetbankba. Az ügyfélvisszajelzések alapján a megoldás gyors, kényelmes és biztonságos alternatívát kínál a hagyományos belépési módokhoz képest.

Az MBH Bank 2025. augusztus 4-től vezette be a Digitális Állampolgár azonosítást több lakossági netbank csatornáján. A fejlesztés révén akár jelszó megadása nélkül, mobiltelefonjukra letöltött Digitális Állampolgár mobilalkalmazás segítségével léphetnek be a netbankokba, a bevezetés óta folyamatosan nő a DÁP azonosítást használó ügyfelek száma. Az MBH Csoport tagjaként működő Fundamenta-Lakáskassza szintén csatlakozott a Digitális Állampolgárság Programba, a Fundamenta online ügyintézési felületére 2025. július 18. óta lehet belépni DÁP azonosítással.

Van több olyan pénzintézet, amely még nem ért a rajtvonalhoz, de tesztelik a megoldást és folyamatban van az integráció. Az UniCreditnél erre dedikált projekt dolgozik a fejlesztéseken. A Raiffeisen Banknál még szintén nem éles, de cél, hogy az ügyfelek több szolgáltatásra vonatozóan használni tudják majd, a jogszabályban meghatározott szolgáltatási körön túl is a megoldást. A CIB Banknál még folyamatban van a DÁP-azonosítás kialakítása, mely várhatóan az év végétől fokozatosan kerül bevezetésre a különböző elektronikus csatornákon. Az Ersténél jelenlegig zajlik a fejlesztés, hogy a DÁP-on keresztül lehetősége legyen ügyfeleinknek George Web belépésre és új George App regisztrációhoz. A fejlesztés várhatóan ebben a sorrendben, jövő év elején lesz elérhető. A K&H Banknál a DÁP integrációja folyamatban van, a DÁP-pal aláírt dokumentumokat már befogadja és kezeli a Bank.

Mi a helyzet a biztosítóknál?

Az Alfa Biztosítónál júliustól elérhető a DÁP-on keresztüli belépés. A DÁP-belépés az online ügyfélszolgálaton keresztül használható, de hamarosan a megújult AlfaGo+ alkalmazásba is megérkezik ez a lehetőség. Az Alfa azt is elárulta, hogy mennyien használják jelenleg a megoldást:

az online ügyfélszolgálati belépések 3%-a DÁP-on keresztül történik.

Az Unionnál július közepétől elérhető a DÁP azonosítás a biztosító Online Ügyfélszolgálat felületén. A kezdeti, központi rendszer oldalán jelentkező problémák ellenére azt látják, hogy mára stabilizálódott a működés és nem tapasztalnak fennakadást a szolgáltatásban. Csomor-Szalay Katalin, az Union nemzetközi kapcsolatok csoportvezetője azt is közölte:

Jelenleg az ügyfélszolgálatra bejelentkezők 16%-a él ezzel az azonosítási lehetőséggel, és ez a szám folyamatosan növekszik.

A Generali Biztosító júliusban vezette be a DÁP e-azonosítást, mellyel az ügyfelek a MyGenerali szerződéskezelő rendszerbe tudnak bejelentkezni. Náluk a többség még a hagyományos, felhasználónév-jelszó azonosítással lép be az alkalmazásba, egyelőre ismerkednek az új funkcióval.

A legforróbb digitális banki innovációkról, fintech újításokról is szó lesz a Portfolio november 4-ei Banking Technology rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!

Címlapkép forrása: Portfolio

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet