A Bosch leépítést jelentett be - Több intézkedéssel védenék a magyar munkahelyeket

2019. augusztus 8. 09:20    
nyomtatás
 
A globális autóértékesítések lassulása és a dízelbotrány utóhatásai érzékenyen érintik a Robert Bosch működését is, a német autóipari beszállító menedzsmentje éppen ezért úgy döntött, beáll a sorba és leépítésekbe kezd. A cégcsoport magyar operációjánál mintegy 14 800 ember dolgozik, amely a globális munkaerőállomány közel 4 százalékát jelenti. Az ő munkahelyük körültekintő tervezéssel, a munkaerő átcsoportosításával várhatóan megőrizhető lesz.



Leépítésekre készül a következő években a Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója - írtuk keddi cikkünkben. A tervezett lépést a német társaság igazgatótanácsának elnöke, Volkmar Denner egy lapinterjúban azzal indokolta, hogy az új autók piaca jóval gyengébben fejlődik, mint ahogy egy éve gondolták. Ráadásul a Boscht különösen megviselik a Volkswagen csoportnál 2015-ben kitört dízelbotrány hatásai, mert a társaság jelentős részt ural a dízeltechnológia területén.

Ha egy dízel befecskendező rendszernél tíz munkatársat alkalmazunk, akkor egy benzines rendszernél hármat, egy elektromos hajtásrendszernél pedig egyet - érzékeltette a nagyságrendeket, rámutatva, hogy a dízelmotorral szerelt gépkocsik piaci részesedése erőteljesen csökken Európában, és Indiában is visszaesés tapasztalható.

Volkmar Denner az interjúban kiemelte azt is, hogy

mindennek lesznek kihatásai a munkatársakra, főleg a dízeltechnológiával foglalkozó üzemekben, hiszen természetesen reagálnunk kell a kereslet csökkenésére.


A német társaság igazgatótanácsának elnöke ezt a gondolatot annyival egészítette még ki, hogy egyelőre nem tudni, hogy mekkora leépítésre lesz szükség, de igyekeznek majd a lehető legkíméletesebben eljárni, például a korai nyugdíjazás lehetőségeinek kihasználásával vagy az időszakosan foglalkoztatottak számának csökkentésével.

Természetesen a hír megjelenését követően megkerestük a Boscht azzal kapcsolatban, hogy a tervezett leépítés érintheti-e a magyar operáció működését. A vállalat hivatalos válaszában kijelentette,

Az év elején jeleztük, hogy 2019-ben a globális GDP 2,3 százalékos csökkenésére számítunk, ami a legtöbb piaci szegmensünket érinti, de a gazdasági visszaesés különösen a gépjárműiparban észlelhető és a mobilitás átalakulása kihívások és egyben lehetőségek elé is állítja a Bosch-t. Hogy ezen tényezőknek a magyarországi telephelyek tekintetében milyen konkrét hatása lesz, még nem lehet teljes bizonyossággal előre jelezni. A Bosch már a korai fázisban elkezdte a felkészülést ezekre a kihívásokra és mindent megteszünk Magyarországon is, hogy sikerrel vegyük ezeket az akadályokat.


A munkavállalók lehetséges elbocsátásával kapcsolatban pedig a következő választ kaptuk:

Folyamatosan figyeljük és elemezzük a változásokat, hogy azokra időben és rugalmasan tudjunk reagálni az üzleti normáknak megfelelően. A piaci átalakulást a munkaerő vonatkozásában elsősorban a munkatársak át- és továbbképzésével segítjük és törekszünk arra, hogy körültekintő tervezéssel, a munkaerő átcsoportosításával a létszámcsökkenés hosszú távon elkerülhető legyen Magyarországon.


A Bosch-csoport 9 magyarországi leányvállalata a cégcsoport négy üzleti területén - mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika - már mintegy 14 800 főt foglalkoztat idehaza. Utóbbi adat egyrészt azt is jelenti, hogy a Bosch Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója. Másrészt pedig Magyarországon dolgozik a német vállalat globális dolgozóinak (409 900 fő) közel 4 százaléka. A 2018-as üzleti évben a Bosch csoport teljes árbevétele 1317 milliárd forint, magyarországi konszolidált forgalma - amelybe nem tartoznak bele a saját vállalatai között folytatott kereskedelmi tevékenységek - 251 milliárd forint volt.


Globális trend a leépítés


A lecke alaposan fel van adva, a vezető autógyártóknak és a beszállítóknak le kell vezényelniük az új technológiákra történő átállást, meg kell felelniük az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak és a gyorsan változó vásárlói szokásoknak, igényeknek.

Mindezt úgy, hogy közben profitot is termelnek a befektetőiknek.


Az iparági szereplőknek nincs sok választása, ha versenyben akarnak maradni, kénytelenek drasztikusan visszavágni a költségeiket, illetve hatékonyabbá kell tenniük a termelésüket.

A költségek lefaragásának az egyik legkézenfekvőbb módja, hogy a jelentős kiadással járó, sok esetben hatalmasra duzzasztott alkalmazotti létszámot igyekeznek globálisan csökkenteni az autógyártók.


Első körben természetesen azokban az országokban és gyárakban, ahol a legmagasabbak munkaerőköltségeik, illetve ahol sikerül megegyezniük a szakszervezetekkel. Az elmúlt pár hónapban a Daimler, a Ford, a Jaguar Land Rover, a Nissan és a Volkswagen is nagyobb léptékű leépítést jelentett be. A BMW is hatékonyságjavítási programot indít, 2022-ig 12 milliárd euró megtakarítása a cél, ennek keretében pedig létszám-optimalizálást tervez a vállalat.

Magyarország egyelőre ellenáll


A fejlett gazdaságok lassulása miatt egyre komolyabbak egy jelentős visszaeséssel kapcsolatos félelmek. Sokan már egy új válságot is elképzelhetőnek tartanak, részben emiatt a jegybankok lazításával kapcsolatos várakozások is felerősödtek. Magyarország viszont egyelőre ellenállónak tűnik, pedig az autóipar a ludas az európai lassulásért, amiben nekünk is jelentős kitettségünk van - írtuk hétfőn megjelent elemzésünkben. Ebben az anyagban rámutattunk arra, hogy egy sor nehézségtől szenved a német autóipar, a magyar ipar viszont meglepően jól teljesít, amely a szakértők figyelmét is felkeltette, júniusi inflációs jelentésében az MNB is foglalkozott a témával. A jegybank szakemberei arra a következtetésre jutottak, hogy rövid távon a globálisan visszaeső új autó eladások és a kereskedelmi feszültségek, hosszabb távon a szigorodó emissziós elvárások és az új technológiák előretörése okozza a legnagyobb problémákat a német autóiparnak.

Magyarország viszont relatív jó helyzetben van, a magyar ipart ugynanis segítheti, hogy a nagy autógyártók igyekeznek minél hatékonyabban termelni, a nehézségek hatására inkább a drágán termelő nyugat-európai üzemekben foghatják vissza a termelést, miközben a magyar üzemek még mindig viszonylag olcsón tudnak gyártani.


Azt viszont a jegybank is elismeri, hogy a fenti folyamatok várhatóan csak átmenetileg tudják majd élénkíteni a magyar ipart és az exportot. A következő hónapokban a magyar ipar esetében is lassulhat a termelés növekedése, ha Németországban folytatódnak a negatív tendenciák.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium