Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja

2019. február 12. 05:40    
nyomtatás
 
A kormány hamarosan elindítja autóvásárlási programját, amelynek nyertesei várhatóan a módos nagycsaládok lesznek. A meghatározott célcsoport másik, kevésbé tehetős része viszont jövedelmi helyzeténél fogva még a 2,5 milliós vissza nem térítendő támogatás mellett sem engedheti majd meg magának, hogy milliókért új autót vegyen. Az intézkedés ugyanakkor még így is több tízezer darabbal növelheti az autóeladásokat a következő években, továbbá hatással lehet a használt autók piacára, az autópark átlagéletkorára és a károsanyag-kibocsátására is.

Érdekel, hogy látják a szakemberek a magyar autópiac jövőjét? Jelentkezz még ma!




Lökést kaphat az új autók piaca


Vasárnap évértékelő beszédében a magyarországi gyerekvállalás ösztönzése érdekében hét pontból álló demográfiai programot hirdetett meg Orbán Viktor. A miniszterelnök által ismertetett ötödik pont értelmében a kormány elindítja a nagycsaládosok autóvásárlási programját, amelynek keretében a három, vagy háromnál több gyermekes családoknak 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást adnak legalább hétszemélyes autó vásárlásához 2019. július 1-je után. Az Orbán Viktor által ismertetett hét pont, így a nagycsaládosok autóvásárlási programja is számos helyen pontosításra szorul, ennek ellenére igyekeztünk végiggondolni, milyen hatásai lehetnek az intézkedésnek.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja



Fontos kiemelni már az elején, hogy egyelőre nem tudjuk, hogy a felvett összeg kizárólag új autók vásárlására fordítható-e, vagy belekerülnek a kalapba a kereskedők által értékesített használt, de bizonyos gyártási évnél fiatalabb járművek is. Ahogy arról sem mondhatunk semmi biztosat, hogy a vissza nem térítendő támogatás által generált kereslet az egyes években hogyan alakulhat. Éppen ezért az alábbi feltételezésekkel éltünk:

  • A vissza nem térítendő támogatás miatt keletkező kereslet időben egyenletesen jelentkezik majd a következő három évben
  • A vissza nem térítendő támogatás kizárólag új autó vásárlásához igényelhető majd


Látni kell, hogyha a fenti feltételezésünk helyesnek bizonyul, vagyis kizárólag új autó vásárlására vehető majd igénybe a vissza nem térítendő támogatás, a nagycsaládosok jelentős hányada biztos nem fog tudni élni a felkínált lehetőséggel. Ahogy korábbi cikkünkben kiemeltük, Magyarországon a sokgyermekes családok jelentős részének anyagi helyzete nem olyan, hogy hétszemélyes autóról álmodhasson, még kedvezménnyel sem. Az egy főre jutó éves nettó jövedelem ugyanis pont a három vagy több gyermekkel rendelkező nagycsaládoknál az egyik legalacsonyabb. A 2017-es statisztikák szerint a havi nettó egy főre jutó jövedelem átlagosan 71 ezer forint volt, amelyből aligha lehet kigazdálkodni egy sok millió forintos új autót.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja



A KSH statisztikái szerint egyébként durván 176 ezer nagycsalád (házas vagy élettársi kapcsolatban élő két felnőtt és három vagy több gyermek) volt Magyarországon 2011-ben, nagyjából ennyi szereplő lesz jogosult a 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatásra, de a fentebb leírtak miatt véleményünk szerint az egyértelmű nyertesek végül a módosabb nagycsaládok lesznek. Külön bontás természetesen nem létezik arra vonatkozóan, hogy ők mekkora részarányt képviselnek a nagycsaládosokon belül, de ha egy 15 százalékos feltételezéssel élünk, illetve mindannyian lecserélik jelenlegi járművüket,

akkor durván 26 400 új autó kerülhet forgalomba a kormány által meghirdetett autóvásárlási programnak köszönhetően.


A Datahouse Kft. januári összegzése alapján 2018-ban Magyarországon 136 601 autó állt forgalomba. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) idén körülbelül 160 ezer új forgalomba helyezett járműre számít, amely nagyjából 17 százalékos növekedést jelentene 2018-hoz képest. Hogyha az érintettek valóban a következő 3 évben lecserélik a járműveiket, illetve egyenletes eloszlást feltételezünk, akkor 2019-ben durván 4400 új járművet vásárolhatnak meg a kormány által biztosított támogatással, 2020-ban és 2021-ben 8800-at, 2022-ben pedig 4400 új autót. Az MGE növekedési várakozásait és a vissza nem térítendő támogatás hatását figyelembe véve durva becsléssel azt mondhatjuk, hogy idén több mint 164 ezer új autót helyezhetnek forgalomba Magyarországon, amely durván 21 százalékos bővülést jelentene 2018-hoz képest.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja



Számos modellt érint majd az intézkedés


Alábbi képes összeállításunkból kiderült, hogy rengeteg új autó megvásárlásához igényelhető lesz majd a 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatás. A listán rajta vannak az olcsóságukról híres darabok, a szokványos középosztálybeli egyterűk, a praktikus kisbuszok és "dobozos" autók, valamint a luxusterepjárók.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja



Átrendeződhet a hazai autópiac


2018-ban a legnépszerűbb kategória a globális trendeknek megfelelően nálunk is az SUV volt, több mint 51 ezer darabot adtak el belőlük, így minden harmadik autó (37,4%) ebből a kategóriából került ki tavaly. Az SUV szegmens vezető szerepét a kormány autóvásárlási programja aligha veszélyezteti majd, annál is inkább, mert ahogy a fenti listából is kiderült, számos SUV-modell megvásárlásához elérhető lesz majd a 2,5 milliós támogatás. A lentebbi kategóriák sorrendjében viszont átrendeződésre számíthatunk, a kormány lépésének az egyterűek lehetnek a nagy nyertesei, ezekből a járművekből tavaly 6937 darabot értékesítettek. A következő években viszont ugrásszerűen nőhet a kereslet irántunk, mivel a kikötés szerint csak olyan modellek után jár a vissza nem térítendő támogatás, amelyek legalább hét személyesek. Így könnyen elképzelhető, hogy az MPV kategória már idén megelőzi a felső-közép kategóriát az autóértékesítésekben.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja



Áldásos hatások


Sokszor írtunk már arról, hogy a magyar autópark az átlagéletkor tekintetében nagyon lehangoló képet mutat. 2018 első félévében az autópark átlagéletkora 14,2 év volt, de már 2017-ben is 14,1 év volt ez az érték. A KSH statisztikái szerint ráadásul már sorozatban 11 éve emelkedett a személygépkocsik átlagéletkora tavaly, így elmondtuk, hogy nem sok esély van arra, hogy belátható időn belül 10 év alá lehessen ezt az értéket tornászni, amit egyébként 2003-ban sikerült legjobban megközelíteni (10,3 év). Az átlagéletkor folyamatos növekedést az okozta egyébként, hogy az újonnan regisztrált autók többsége valójában külföldi használt autó volt, amelyek többsége több mint tízévesen került a magyar utakra. Így hiába helyeztek egyre több új autót forgalomba Magyarországon az elmúlt években, a külföldi importautók végeláthatatlan behozatala sokáig ellensúlyozta a pozitív jelenséget. Mostanra viszont eljuthattunk oda, hogy a határán vagyunk a fiatalodásnak, amely talán magától is megtörténne, a mostani intézkedés, ha valóban hoz pótlólagos keresletet, mindenképpen segíti majd ezt a folyamatot.

Felforgatja a magyar autópiacot az Orbán-kormány új csomagja



A kormány által biztosított 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatásnak lehet még egy áldásos következménye: a modern új autóknak köszönhetően csökkenhet Magyarország flottaszintű károsanyag-kibocsátása. Arra viszont mindenképpen érdemes lenne odafigyelni, hogy maximum mekkora teljesítményű és milyen hajtással szerelt járművek vásárlásához ad végül támogatást a kormány. Az ideális helyzet nyilván az lenne, hogyha az alternatív meghajtású modelleket preferálnák, de ezek ára jellemzően jóval magasabb, mint a belsőégésű motorral szerelt társaiké, így még szűkebb lenne az a réteg, aki megengedhetné magának a cserét. A nagyteljesítményű, sok száz lóerős autók megvásárlásának támogatását ugyanakkor kifejezetten indokolt lenne elkerülni. Ezeknek az autóknak ugyanis sokkal nagyobb a fogyasztása és így a károsanyag-kibocsátása, mint a kisebb teljesítményű autóknak.

A használt autók piacáról sem szabad megfeledkezni


Érdemes kicsit azzal is foglalkozni, hogy a kormány intézkedésének milyen hatásai lehetnek a magyar használtautó piacra. Fontos kiemelni, hogy több tényező együttes hatására 5,5 év dinamikus bővülés után tavaly augusztusban már elkezdett csökkenni az importált használtautók száma Magyarországon. A szakértők pedig azzal számoltak, hogy ez a tendencia 2019-ben is folytatódni fog, pedig akkor még kanyarban sem volt a 2,5 millió forintos támogatás. Ez ugyanis tovább csökkentheti a külföldről behozott autók számát, annál is inkább, mert az egyik legnépszerűbb szegmenst, az egyterűeket is érinti. Tavaly az importált autók legnagyobb hányadát az alsó-középkategória, majd a felső-középkategória adata, míg az egyterűek a behozott 27 776 darab autóval a harmadik legnépszerűbbek voltak. Az importált autók számának csökkenésének köszönhetően pedig tisztulhat a hazai használtautó piac: kevesebb ismeretlen előéletű, rossz minőségű jármű kerülhet forgalomba.

Érdekel, hogy látják a szakemberek a magyar autópiac jövőjét? Jelentkezz még ma!


A számos pozitív hatás mellett ugyanakkor lehet negatív hatása is a kormány intézkedésének, a támogatásra jogosultak közül a legtöbben vélhetően vagy beszámoltatják, vagy pedig értékesítik majd már meglévő használtautójukat. A nagy mennyiségben a piacra zúduló autók pedig lefelé nyomhatják az árakat. Arról nem is beszélve, hogy a beszámoltatás vagy értékesítés könnyen lehet, hogy az aktuális piaci ár alatt történik majd, hiszen az így kieső néhány százezer forintot bőven ellensúlyozza a kormány 2,5 millió forintos ösztönzője. Amennyiben valóban így lesz és évi sok ezer használtautó kerül majd a piacra alacsonyabb árakon, akkor az összességében szintén lefelé hajthatja az árakat a magyar használtautó piacon. Persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy a kedvezőbb áron megvásárolható járművek megjelenése plusz keresletet generálhat, tompítva a vissza nem térítendő támogatás hatását.

Címlapkép forrása: MTI/Czeglédi Zsolt

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Elemző
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium