Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet

2019. április 24. 23:35    
nyomtatás
 
A Tesla közzétette első negyedéves beszámolóját, amelyből kiderült, az amerikaiak az összes fontos soron messze alulmúlták az elemzői várakozásokat. A menedzsment ugyanakkor úgy látja, hamar túllendülnek majd az eladások visszaesésén, az egyes modelleken elért marzsok zsugorodásán és faraghatnak a költségeiken is. Így a harmadik negyedévtől ismét nyereségesen működhet a Tesla, amely egyrészt képes lesz legyártani azt a 360-400 ezer autót, amelyet korábban megígért 2019-re, másrészt folytathatja majd az összes fontos projektjét. Utóbbiak megvalósításához kapcsolódóan fontos azt is megjegyezni, hogy Musk már arról beszélt, érdemes lehet elgondolkodniuk egy esetleges tőkeemelésen.

Kereskedés Tesla-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!


A Tesla árbevétele meghaladta a 4,5 milliárd dollárt az első negyedévben, amely több mint 33 százalékos növekedést jelentett 2018 azonos időszakához képest. Ebben fontos szerepet játszott, hogy a core tevékenység, az autógyártó üzletág, valamint a szerviz és egyéb szolgáltatások árbevétele egyaránt érdemben növekedett. Ugyanakkor a nettó eredménysoron több tényező együttes hatására közel 494 millió dolláros veszteséget ért el a vállalat, amely 2,9 dolláros egy részvényre jutó veszteséget jelentett az első negyedév során. A Tesla mintegy 2,2 milliárd dolláros készpénzállománnyal zárta az első negyedévet, amely 1,5 milliárd dolláros csökkenést jelentett 2018 végéhez képest. A jelentős visszaesésben szerepet játszott, hogy a Teslának 920 millió dollárt kellett fordítania átváltható kötvényeinek visszavásárlására az első negyedévben.

Ezzel a teljesítményével egyrészt a Tesla az árbevétel, a nettó eredmény és az egy részvényre jutó veszteség tekintetében is alulmúlta az elemzői várakozásokat. Másrészt a két korábbi nyereséges negyedéve után ismét veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az amerikai elektromosautó-gyártó. A Tesla menedzsmentje ugyanakkor több pozitív várakozással is szolgált a negyedéves beszámolóban.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet



Csökkentek az eladások - Befékezett a Tesla Energy üzletág


Ahogy arról korábbi cikkünkben már beszámoltunk, alaposan visszaesett a Tesla értékesítése az első negyedévben, jóval kevesebb autót szállítottak ki, mint amire az elemzők számítottak. A visszaesés oka döntően az volt, hogy az Egyesült Államokban csökkent a Tesla esetében az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatás összege, emiatt pedig csökkent a kereslet. Másrészt a vállalat Európában és Kínában nem tudta olyan ütemben kiszállítani a vásárlókhoz a már legyártott autóit, mint ahogy szerette volna. Március végén 10 600 autó volt tranzitban, vagyis úton a vevőkhöz, jóval több, mint tavaly év végén. A Model 3-ból 50 900 darabot, míg a drágább típusokból, a Model S-ből és X-ből összesen 12 100 darabot értékesített a Tesla. Utóbbi modellek esetében ilyen alacsony darabszámra 2015 harmadik negyedéve óta nem volt példa. A negyedéves beszámolójában a Tesla ugyanakkor ismét jelezte, a két modellt frissíteni fogja, amelynek köszönhetően nőni fog a hatótávjuk és javulni fog a teljesítményük is.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet



Megerősítették azt is, hogy a Tesla 77 100 autót gyártott az első negyedévben, ebből 62 950 darab volt Model 3, valamint 14 150 darab Model S és X.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet



A Tesla Energy üzletág árbevétele közel 325 millió dollár volt az első negyedévben, amely mintegy 21 százalékos visszaesést jelentett 2018 azonos időszakához képest. Ebben a meghatározó szerepet az játszotta, hogy a vállalat által telepített napelem a korábbi 73 megawattról 47 megawattra zuhant a negyedév során. A Tesla ugyanakkor jelezte, hogy a második negyedévben új árazási és telepítési stratégiát mutat majd be annak érdekében, hogy javulást érjen el ezen a területen. Az amerikai elektromosautó-gyártó beszámolójából kiderült az is, hogy a Tesla Energy üzletág bruttó marzsa gyakorlatilag összezuhant, a negyedév során 2,4 százalékos értéket produkált, szemben az előző év azonos időszakában elért 8,5 százalékos bruttó marzzsal.

A meghatározó autógyártó üzletág árbevétele meghaladta a 3,7 milliárd dollárt 2019 első negyedévében. Ehhez jött még hozzá a Tesla Energy üzletág közel 325 millió dolláros, valamint a szerviz- és egyéb szolgáltatások közel 493 millió dolláros árbevétele. Így a Tesla több mint 4,5 milliárd dolláros árbevételt ért el az első negyedév során, amely több mint 33 százalékos növekedést jelentett 2018 azonos időszakához képest.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet



Ismét veszteséges volt a Tesla


A csökkenő autóeladások, az egyes modelleken elért marzsok zsugorodása, a növekvő költségek, valamint az árazási politika változtatásához kapcsolódó egyszeri tétel negatív hatása miatt a Tesla 702 millió dolláros veszteséggel zárta az első negyedévet, amely 4,1 dolláros egy részvényre jutó veszteséget jelentett. A nem amerikai számviteli szabályok (non-GAAP) szerint a Tesla közel 494 millió dolláros veszteséget szenvedett el, amely 2,9 dolláros egy részvényre jutó veszteséget jelentett az első negyedévben.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet



A Tesla beszámolójából kiderült az is, hogy a vállalat működési cash flowja közel -640 millió dollár volt az első negyedévben, amelyből levonva a 280 millió dolláros capexet, amely a kínai gyár korai beruházásához kapcsolódott, -920 millió dolláros szabad cash flow adódott. A beszámolóban kiemelték azt is, hogy a vállalat pénzügyi pozíciója mintegy 1,5 milliárd dollárral romlott a negyedév során, így készpénzállománya megközelítette a 2,2 milliárd dollárt. Ennek hátterében ugyanakkor döntően az állt, hogy a Tesla korábbi ígéretével összhangban, az első negyedév során 920 millió dollárért visszavásárlolta lejáró átváltható kötvényeit.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet



A menedzsment optimista


A Tesla vezetése természetesen most sem mulasztotta el megosztani várakozásait a vállalat befektetőivel:

  • A Tesla megerősítette, hogy 360-400 ezer autót gyárthat 2019-ben, amely 45-65 százalékos növekedést jelenthet 2018-hoz képest
  • Amennyiben a kínai üzemben sikerül felpörgetni a gyártást 2019 negyedik negyedévében, a Tesla képes lehet arra, hogy 500 ezer autót gyártson globálisan. A menedzsment ugyanakkor kiemelte, hogy ez egy nagyon optimista várakozás, de ők mindenképpen ezt az elérendő célszámot tartják szem előtt. Egy sokkal valószínűbb forgatókönyv szerint az 500 ezer darabos gyártást a 2020 júniusában záródó 12 hónapban fogják tudni teljesíteni
  • A menedzsment mindent elkövet majd azért, hogy a Model 3, a Model S és a Model X esetében elérjék a 25 százalékos bruttó marzsot
  • A második negyedévben 90-100 ezer Teslát értékesíthet a vállalat globálisan
  • A Tesla Energy üzletág árbevétele érdemben növekedhet 2019-ben, valamint a szerviz és egyéb szolgáltatások üzletág is növekedhet, utóbbinál a hatékonyabb működésnek köszönhetően a bruttó marzs növekedésére számítanak
  • A capex 2-2,5 milliárd dollár között alakulhat 2019-ben. A Tesla menedzsmentje kiemelte, hisznek abban, hogy az összes meghatározó projektjüket folytatni tudják, legyen szó akár a kínai gyár felépítéséről, vagy a Tesla Semi és a Model Y fejlesztéséről, valamint a Supercharger-hálózat és a szervizek globális bővítéséről.
  • A Model Y leendő értékesítésével kapcsolatban a Tesla kiemelte, hogy hatalmasak a várakozásaik: az SUV-modellt ugyanis durván 48 ezer dollárért kínálják majd a vevőknek, amely nagyjából 20 ezer dollárral lesz alacsonyabb más gyártók hasonló, tisztán elektromos meghajtású modelljeihez képest. Részben ezért, részben pedig az SUV-szegmens népszerűségének köszönhetően a Teslánál hisznek abban, hogy a Model Y végül felülmúlhatja majd a Model S, X és 3 együttes értékesítését is


A legérdekesebb dolgok a végére maradtak


A legfontosabb előrejelzését a Tesla a sor végére hagyta, eszerint a vállalat szabad cash flowja a következő negyedévekben, beleértve a soron következő második negyedévet is, pozitív lesz. Ráadásul az értékesítések felpörgetésének, valamint a költségek lefaragásának köszönhetően a Tesla jelentősen csökkenti majd veszteségét a második negyedévben, míg a harmadik negyedévtől ismét nyereségesen működhet a menedzsment várakozásai szerint.

Ezért is érdekes, hogy Musk a beszámolók szerint a negyedéves gyorsjelentés publikálását követő konferenciabeszélgetésen egy elemzői kérdésre válaszolva arról beszélt, hogy a Tesla nem támaszkodhat külső forrásokra, és nem hiszi, hogy a forrásbevonás helyettesítheti azokat a lépéseket, amelyek a vállalat hatékonyabb működtetéséhez szükségesek. Majd hozzátette, a Tesla egy sokkal hatékonyabban működő szervezet ahhoz képest, mint amilyen egy évvel ezelőtt volt, azoknak a drámai fejlesztéseknek köszönhetően, amelyeket végrehajtottak. Éppen ezért Musk úgy vélte, ezen a ponton már érdemes lehet elgondolkodni egy esetleges tőkeemelésen. Bár konkrét kijelentés nem hangzott el, ez utóbbi gondolatmenet azért is nagyon érdekes, mert a Tesla vezére korábban állította, nem lesz szükségük újabb tőkeemelésre a futó projektek megvalósításához.

Meg sem rezdült az árfolyam


Bár a negyedéves beszámoló közzétételét követően az első befektetői reakciók pozitívak voltak, vagyis a Tesla árfolyama emelkedett az amerikai tőzsdék zárását követő kerekedési szakaszban, a folytatásban az árfolyam visszatért a szerdai záróár közvetlen közelébe. Az eddig eltelt évet nézve pedig elmondható, hogy a Tesla árfolyama több mint 22 százalékot csökkent.

Hatalmasat bukott a Tesla, de hamarosan megint nyereséges lehet



Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium