Egyetlen járható út van az energiacégek előtt?

2018. június 7. 11:15    
nyomtatás
 
Az energiaszektor digitalizációját egy alapvető kulturális hatás motiválja, ami elsősorban a kontroll igényének megjelenését jelenti a társadalomban. Mindez új válaszokat tesz szükségessé azon kérdésekre, melyek szerint ki számít szolgáltatónak, ki számít energiatermelőnek, ki számít fogyasztónak - hívta fel a figyelmet Fazekas Imre, az Upwards Motion társalapítója. A most felnőtt generáció irtózik attól, ami bonyolult és nem lehet telefonról megoldani. Ezt a bankszektor már kezdi lekövetni (például élő chatszolgáltatással) - ez az egyetlen járható út az energiaszektor számára is - mondta Tőzsér Áron, a Microsoft Magyarország energetikai üzletágigazgatója a Portfolio Clean Energy & Disruptive Trends című konferenciáján, aki szerint, amennyiben az energiavállalatok továbbra is úgy működik mint eddig, akkor "beleállnak a földbe, mint a dárda".


Nem szabad ugyanezt csinálni, amit eddig csináltunk - utalt a megújulási képesség fontosságára Sverla Viktor, a Mol csoport stratégiai vezetője. Az energiavállaltok jellemzően nem szexik mert alapelvárást nyújtanak az ügyfelek felé; a hatósági szerepből kilépve élményszerű szolgáltatást kell nyújtani, amihez a technológiai megoldások jelentik a kaput - mondta Hiezl Gábor. Egy energiaszolgáltatónak nincs olyan terméke, amihez vonzódni lehet, mint egy telefon, de a szolgáltatást lehet úgy fejleszteni, hogy élményt kapjon a fogyasztó - tette hozzá.

A digitalizáció az ügyfelek oldaláról, illetve a belső működés oldaláról is értelmezhető; mi igyekszünk a saját működésben is hatékonyan, kevesebb költséggel működni - mondta Hiezl Gábor, a NKM Nemzeti Közművek Zrt. digitalizációs és innovációs vezérigazgató-helyettese. Véleménye szerint az ügyfelek irányba azért is fontos a digitalizáció, mert felfoghatatlan mennyiségű adat keletkezik, ami alapján a szolgáltatást, az ügyfélélményt lehet növelni.

Molnár Imre, MVM Zrt. portfolió igazgatója szerint három szintje van a digitalizációnak, egyik a belső működés, a második a digitális eszközmenedzsment, a harmadik az ügyfeleket kiszolgáló megoldások. Véleménye szerint az iparág nagyon le van maradva más iparágakhoz képest: az adat önmagában messze nem meríti ki az információ fogalmát, ez a folyamat még nagyon messze van attól, hogy értéket teremtsünk az adatokból.

Sverla Viktor a Mol-csoport stratégiai vezetője szerint a belső hatékonyság főleg a jelenlegi munkaerőhiányos környezetben létfontosságú. "A finomítóinkban fut egy prediktív karbantartási projekt, amellyel hatalmas hatékonysági fejlődést lehet majd elérni.
A kutatás-fejlesztés területén 10-20 százalékos költségmegtakarítást lehet elérni, valamint 5 százalékkal növelhető a termelés mennyisége - tette hozzá.


Tőzsér Áron, a Microsoft Magyarország energetikai üzletágigazgatója szerint nehéz priorizálni a feladatokat egy nagyvállalat esetében, mi azt látjuk, hogy a retail környékén kell kezdeni. Ha az ügyfél elmegy, azt nagyon drága visszahozni, ezért alapvetően az ügyfélmegtartás, illetve az e mögötti rendszer átalakítása a legfontosabb. Ezért például az, aki egy okos otthon esetében jól felépíti az ügyfélélményt, rengeteg ügyfelet tud majd áthozni másoktól, ahol még ez még nincs jelen.

Alapvetően egy kulturális hatásra kell válaszolni, ami elsősorban a kontroll igényének megjelenése: ki számít szolgáltatónak, ki számít energiatermelőnek, ki számít fogyasztónak. Ki kell alakítani azokat a jogi, pénzügyi struktúrákat, amelyek lekövetik a társadalmi változások folymatait - hívta fel a figyelmet Fazekas Imre, az Upwards Motion társalapítója. A május 25-én életbe lépett GDPR-szabályozás kapcsán úgy fogalmazott, az informatika egy homokozóhoz hasonlítható, a jogszabályok pedig gyakorlatilag "megállnak" a cégek küszöbénél. A GDPR célja, hogy az információs technológia, illetve annak alkalmazója igenis felelőséggel tartozik az általa kezelt adatokért. Hiezl Gábor szerint a GDPR miatt megnövekedhetnek majd a cégek költségei, de technikai részletkérdésként alapvetően nem veti majd vissza az innovációs képességüket.

Blockchain: hájp vagy forradalom?

A blockchain technológia szektorra várható hatásait illetően ugyanakkor a véleményel megoszlottak:
  • Tőzsér Áron szerint nagyon sok mindent megváltoztathat ez a technológia, de nincs olyan erős értékajánlata, hogy a fejlett iparágak számára felforgató lenne.
  • Hiezl Gábor szerint a hatákonyságnövelés szempontjából lehet hasznos, de ez csak néhány áv múlva derül majd csaki ki.
  • Sverla Viktor szerint egy olyan technológiáról van szó, amivel nagy mértékban csökkenthető az adminisztráció, aminek a kereskedelemben lehet nagy szerepe. "A kikötői adminisztráció ma rémálom, ha ezen lehet fejlszetni, másként megoldani, az már nagy előrelépés."
  • Fazekas Imre szerint a technológia forradalminak tekinthető, most elég nagy a felhajtás körülötte, sok a "vadhajtás", de ha megtalálja a helyét, akkor valid igényekre ad majd hatékony válaszokat.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Új lehetőségek a digitális gazdaságban (x)

Tartson lépést! Infokommunikációs fejlesztések az MFB-vel. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium