Óriási veszteség lehet a cégeknek a használt flottaautók eladása

2016. szeptember 27. 10:00    
nyomtatás
 
A cégek többsége a dolgozóinak adja el a kifutó céges járműveit, méghozzá jóval piaci ár alatt, ami egy több száz darabos flottával rendelkező szervezet esetén komoly bevételkiesést jelent. Az autóaukciós oldalakon, ahol autókereskedések licitálnak, sokszor jóval magasabb árakon értékesíthetők ezek az autók, és a licitekbe akár a dolgozók is bekapcsolódhatnak.


Sok vállalkozás gyakorlata - főképp, ha nem flottakezelővel szerződnek, hanem saját maguk vesznek és tartanak fent autókat -, hogy a kifutó járműveket kollégáknak adják el. A legjobb kocsik gyorsan elkelnek, és csak a maradékot értékesítik külsősöknek - rendszerint a sokat futottak mennek ki a használtautó-piacra. Azzal a legtöbben egyáltalán nem foglalkoznak, hogy piaci áron értékesítsék a "leselejtezett" kocsikat, így jelentős veszteségek érik ezeket a cégeket, amit könnyen el lehetne kerülni.

Mik a lehetőségek?


A beszerző a céges autó kifutásánál (4-5 vagy 7-8 év után) már főleg az új autó beszerzésére koncentrál: milyen típusú legyen, mikor és hány évre vásárolják meg vagy vegyék igénybe? Azzal közben már nem foglalkozik - vagy legalábbis nem eleget-, hogy mennyiért adják el a kifutó autókat. Általában néhány ember foglalkozik ezzel a cégeknél, ők pedig többnyire nem is tudják, hogy miként alakul egy ilyen autó piaci ára, és csak a legritkább esetben vesznek igénybe értékbecslői szolgáltatást. Az idő- és az információhiány (ajánlathiány) miatt kénytelenek áron alul értékesíteni a járműveket, így vállalatuk jelentős értékvesztést szenved.

Egy nagyobb cég esetében akár több száz autóról lehet szó, és ilyen magas darabszámnál nagyon nem mindegy, hogy darabonként 1,2 millió vagy 1,6 millió forintért adják el a flottából kifutó autókat.


Ezek a megoldások léteznek a cégautók eladására:
  • a leggyakoribb forgatókönyv, hogy a cég dolgozóinak vagy azok családtagjainak adják el jóval a piaci érték alatt;
  • beszámíttatják a leselejtezni kívánt járműveket újak vásárlása esetén a márkakereskedésnél, várhatóan nem a legkedvezőbb áron;
  • bekérnek néhány, általában három árajánlatot limitált számú ismerős autókereskedéstől, és a legelőnyösebbet választják;
  • valós versenyben, online autó aukcióval értékesítik autókereskedőknek, vagy dolgozóknak, de szigorúan piaci áron.

Lehet másképp is


A fenti problémák megoldására jött létre az átlátható online aukciók piaca: egy online licitrendszer segítségével értékesítenek eladásra kínált járműveket a lehető legmagasabb áron. Mivel nagyon sok járműkereskedő licitálhat ezekre a járművekre, kiélezett piaci árat lehet elérni

- mondta Radva Csaba, az egyik hazai gépjármű aukciós oldalt, az auto-licit.hu portált üzemeltető cég sales managere. Az oldalon a magyarországi autókereskedők 90 százaléka be van regisztrálva, de arra is van lehetőség, hogy flottákat felajánló vállalatok dolgozói vásárolják meg a gépkocsikat. Utóbbi is online aukció keretében történik, és egyre több cég választja ezt a módot kifutó autóinak értékesítésére.

A kétféle szolgáltatást ötvözni is lehet: értékbecsléssel meghatározzák az eladási árat, és indítanak egy dolgozói aukciót. Azok az autók, amelyek nem érik el a licitnél az értékbecslés által elvárt eladási árat, kimennek a piacra, ahol már a kereskedők licitálnak rájuk. Az auto-licit.hu főleg a saját tulajdonú vagy saját üzemeltetésben lévő autókkal foglalkozik, tehát aukcióin kevesebb a flottakezelt jármű, ami összefügg azzal, hogy a nemzetközi flottakezelőknek többnyire saját európai licitrendszerük van, hiszen az értékesítés is szerepel a szolgáltatási csomagjukban.

Mit csinál egy flottakezelő cég?

A flottakezelés (autópark-kezelés) az autó és a finanszírozás kiválasztásától a rendszeres karbantartások elvégzésén át a lejárt futamidejű autó értékesítéséig terjed. A flottakezelő cégek a gépjárműparkok üzemeltetésével kapcsolatos feladatok alól tehermentesítenek cégeket, aminek köszönhetően munkaerő szabadul fel.


Csak autókereskedések licitálhatnak


Az autókat értékesíteni kívánó cégek dolgozóin kívül más magánszemélyek nem licitálhatnak az autó aukciós oldalakon. Az auto-licit.hu évről évre teszteli, hogy érdemes-e lehetőséget nyitni másoknak is, de az eddigi tapasztalatok szerint ez a modell nem működik.

Bár a rendszer képes lebonyolítani teljesen nyílt liciteket is, a magánszemélyek licitálása még a nagyon kötött és bonyolult regisztrációs folyamat során is megbízhatatlan.


Például több - akár 4 vagy 5 darab - autóra licitálnak egyszerre, de ha két autó esetén is nyertes licitet hajtanak végre, akkor is értelemszerűen csak egyet szeretnének megvásárolni, vagyis sokszor komolytalan licitek érkezhetnek be.

Magyarország és a környező országok több mint 2200 használt autó kereskedése licitálhat az autókra (a kereskedők száma folyamatosan nő), akik komoly szerződéses feltételek szerint csak érvényes ajánlatokat tesznek az autókra és kötbéres ajánlati kötöttség mellett vállalják a nyertes licitek estén a garantált fizetést. Az autókereskedők értéket is teremtenek, hiszen a flottából kivont cégautókat sokszor még rendbe kell tenni ahhoz, hogy a végfelhasználó elégedetten használja tovább a megvásárolt járművet. Nyugat-Európában is ez a modell jellemző: ezen a piacon többnyire minimális a magánszemélyi licit.

Fellendülőben a piac


Radva Csaba szerint az utóbbi években a cégek egyre szívesebben adnak lehetőséget a dolgozóiknak, hogy online licitáljanak a kimenő autóflotta darabjaira. Évente 1500-2000 autó kerül aukcióra: havi átlagot nehéz mondani, mert havonta változó darabszámú flották jönnek. Ez a darabszám évről-évre 15-20 százalékkal nőtt az elmúlt években, ez is jelzi, hogy egyre több cég kezdte el céges flottáját megújítani az elmúlt években, köszönhetően az egyre több szektorban érzékelhető gazdasági növekedésnek.

2006-ban a dolgozói aukcióknál a licitre feltett autók 50 százaléka elkelt, aztán a válság időszakában a dolgozók többnyire nem adták meg az értékbecslés során megállapított elvárt eladási árakat, most pedig ismét felívelés tapasztalható, és a licitre kínált autók 70 százaléka elkel magas árakon a dolgozók körében
- mondta el az üzletágvezető.

Nem céges autók értékesítésével is foglalkozik az online aukciós oldal, de ez a piac 2008 után néhány évig virágzott igazán, amikor a bankok nem tudtak mit kezdeni az eladósodott emberektől visszavett autókkal. Ekkor a gyors likvidálási kényszer miatt sokszor áron alul lehetett hozzájutni ezekhez, viszont minőség szempontjából egyáltalán nem voltak megbízhatóak: többnyire egy kulccsal rendelkeztek, nem voltak rendszeresen szervizelve, hiszen aki a megnövekedett törlesztőrészletet nem tudta fizetni, az a szervizköltségen is kénytelen volt spórolni, de az is előfordult, hogy valaki a motorba öntött egy pohár homokot, mielőtt a behajtó elvitte volna az autóját. Ilyenkor pedig mindig kérdéses volt, hogy ki vállalja a szavatosságot, hiszen sem az előző tulajdonos, sem a bank nem volt erre hajlandó. A fenti dilemmák miatt tudatosan nem foglalkoztak ezeknek a banki autóknak az értékesítésével, azóta pedig már el is fogytak a banki visszavett autók a piacról.

Cikkünk megjelenését az auto-licit.hu támogatta.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 
X
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Kötvényportfólió-kezelő
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium