Üzlet

Cégekből élnek, lakosságban reménykednek az autókereskedők

Hámor Iván
Szó szerint a túlélést jelentik a céges vásárlók az autókereskedelem számára, részarányuk megközelítette a 90%-t, miközben a fellendülést a magánszemélyektől várják a szektor szereplői.
Az első félév végéhez közeledve közös sajtóbeszélgetésen értékelték a piaci folyamatokat a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége és a Lombard Lízing Csoport vezetői. Gablini Gábor és Domonkos András egyetértett abban, hogy az általuk képviselt szektorok számára leginkább a privát vevők hiánya jelenti a problémát, és a vállalati ügyfelek biztosítják a túlélést.

Jelenleg a magyar utakon futó autók 25%-a finanszírozott, aminek 70-80%-a svájci frank alapú konstrukcióban köttetett. A Lombard Lízing Csoport legfrissebb számításai szerint ezen hitelek nagy részéből csak évek múlva lesz lehetséges a "szabadulás", és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége is csak 2012-től vár nagyobb, pozitív irányú elmozdulást a piacon.

Egy 2008 év elején 150 HUF/CHF árfolyamon felvett svájci frank hitel esetében a havi törlesztő részlet ma mintegy 30-35 %-kal haladja meg a hitelfelvétel időpontjában kalkulált részlet mértékét. "Nem lesz szükség a lakáshitelesek számára kitalált mentőcsomaghoz hasonlóra a finanszírozott gépjárművek esetén, mivel ezek törlesztése jóval kisebb terhet jelent a lakosság számára, mint a lakáshiteleké." - hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója. Hozzátette: "Ráadásul a Lombard 2005-ben már kidolgozta a gépjármű-finanszírozás területén ’Havi Fix’ termék néven a bankok és a kormányzat által az elmúlt hetekben összeállított ingatlanmentő csomagot." Ehhez hasonló termék más finanszírozók kínálatában is megtalálható volt, így a kockázatmérséklést szem előtt tartó ügyfelek számára eddig is lehetőség volt a havi cash flow-juk rajtuk kívülálló okok miatti megugrásának mérséklésére.

Cégekből élnek, lakosságban reménykednek az autókereskedők
Az egykor szinte kizárólagosságot "élvező" svájci frank alapú finanszírozás 2011-re gyakorlatilag eltűnt: amíg 2008-ban a finanszírozott gépjárművek több mint 90 %-ára svájci frank alapú szerződést kötöttek, az idén a finanszírozott állományban ennek aránya mindössze 10 %.

"A finanszírozott autók lecserélése iránti igény érezhető feszültséget generált a piacon és nagymértékben visszavetette az új autóértékesítést is." - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A válság hatására nem állt le teljesen az autófinanszírozás, ám a feltételek és a kondíciók megváltoztak: a korábban átlagos 30 %-os önerő mára 40 %-ra emelkedett, az átlagos futamidő pedig mintegy 1,5 évvel csökkent.

A finanszírozási rendszer átalakulása az ügyfelek és a piac biztonságának is jót tett - véli a GÉMOSZ elnöke. "Bár a gépjármű értékesítés az elmúlt években jelentősen visszaesett, a pozitív irányú elmozdulás már látható, és a hamarosan lejáró szerződéses kötöttségek után nagyobb emelkedést várunk." - mondta Gablini Gábor. Hozzátette: "Az elkövetkező öt évben az értékesítés a jelenlegi szintnek várhatóan több mint kétszeresére fog növekedni, de ezzel még jóval elmarad a válság előtti állapottól."

"Azoknak az autósoknak, akiknek nehézséget okoz a törlesztés, azt javasoljuk, hogy mindenekelőtt egyeztessenek a finanszírozóval, és kérjenek haladékot." - hangsúlyozta Domonkos András. Lízingcég még nem mondott fel azért szerződést, ha az ügyfél nem tudta fizetni az árfolyam különbözetet. Ha valaki az alapot rendesen törleszti, akkor a finanszírozó a szerződés fenntartására törekszik. Hozzátette: "A svájci frank alapú hiteleket most több okból sem érdemes euróra váltani. Ha ugyanis az ügyfél devizanemet vált, akkor rögtön átváltáskor realizálja a hátralévő tőkére eső árfolyamveszteséget a jelenlegi árfolyamon."

Azoknak, akik most szeretnének autót venni, és a kiszámíthatóság a fontos, érdemesebb a forint alapú finanszírozást választani. Az euró alapú hitel ki van téve az árfolyammozgásoknak, habár kevésbé volatilis, mint a svájci frank. Vagyis az euró alapú finanszírozás azoknak megfelelő, akinek euróban van bevétele, vagy nem okoz gondot a törlesztő részlet emelkedése, esetleg a futamidő lejárta előtti autóértékesítés.

A újautó - és ennek következtében a használtautó - értékesítési és a hozzájuk kapcsolódó pénzügyi problémák gyökere nem újkeletű. Még az ezredforduló előtt volt egy, a vártnál dinamikusabb bővülés, ami a gyárak képviseleteit, a viszonteladókat és a finanszírozókat is olyan beruházásokra ösztönözte, aminek a megtérülése csak a jelenlegi piacnagyság többszörösével valósulhatott meg. Az új évezred első éveiben még tartott a lendület, de a 240 ezer autós éves mennyiség a piac túlfűtöttségének volt köszönhető. 2005-ben már csökkentek a darabszámok, amit a piaci szereplők újabb ösztönzők rendszerbe állításával kívántak ellensúlyozni. A szinte kontroll - megfelelő bonitásvizsgálat - nélküli hitelkihelyezések oda vezettek, hogy mára mintegy 200 ezer autót - egy jó év teljes újautó mennyiségét! - kellett a finanszírozóknak "visszavenniük".

Az idegen deviza alapon történő finanszírozás kockázatai között szereplő negatív árfolyamváltozás nem csak a végfelhasználókat, hanem az értékesítést végző márkakereskedőket is sújtotta. A készleteiket felhalmozó vállalkozások olyan terhekkel szembesültek, amire üzleti terveikben nem, vagy nem ekkora mértékben készültek. A vevői hitelkihelyezések szinte nullára csökkenése és az áfa 2009-es 5%-os emelése a forgalmat jelentősen - kb. 3000 db/hó - visszaszorította, ami összességében a kereskedők számára roppant nehéz helyzetet teremtett. Sokaknak, mintegy 30%-uknak be is kellett zárni a szalonjaikat, ugyanis nem tudták kitermelni a megnövekedett finanszírozási és egyéb terheket.

A GÉMOSZ álláspontja szerint a piac mostanra elérte a mélypontját, és az idei év első negyedében már kismértékű élénkülés is tapasztalható. Reményeik szerint 2014-re a piac mérete megközelítheti a 100 ezer személy- és kishaszonjárművet, ami még mindig elmarad az ideális 120-140 ezertől, de a mai helyzetnél mindenképp jobb. Addig a céges vásárlók erejében bízhatnak mind a kereskedők, szervizek, mind a finanszírozók, akik részaránya jelenleg megközelíti a 90%-ot.

A forgalom élénkülését szolgálhatja a céges autókhoz kapcsolódó Áfa visszaigénylés lehetőségének megteremtése, valamint az ötszemélyes teherautók jogszabály szerint is haszonjárművé történő minősítése. Más kormányzati intézkedésre - többek között - a kereskedelmi mérleg alakulása miatt sem lehet számítani, ugyanis az a mintegy 100 ezer autó, ami most nem érkezik be egy évben az országban - és nem távoznak a hozzájuk kapcsolódó Euro milliárdok - teszik lehetővé, hogy Magyarország kereskedelmi mérlege pozitív szaldót mutasson.
Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
elektromos autó