Bank

Váratlan kijelentést tett Varga - Mi lesz ebből?

Hirtelen gondolta meg magát a kormány a Dunaferr visszavásárlásának ügyében. Döntését valószínűleg az vezérelte, hogy nem szeretné, hogy 1500 ember veszítse el a munkáját Dunaújvárosban és környékén. Ez ugyanis új munkahelyek hiányában az egész térséget kilátástalan helyzet felé sodorná. Ha az orosz tulajdonost meg is győzi ajánlatával, nehezebb dolga lesz megbirkózni a szenvedő acéliparral.
Váratlanul gyorsan értékelte át a helyzetet a kormány a dunaújvárosi vasmű kapcsán. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfő délelőtt a cég vezetésével tartott egyeztetést követően még úgy fogalmazott, hogy nem merült fel a társaság visszaállamosítása, este az MTV híradójának nyilatkozva pedig már vételi ajánlat megtételéről beszélt. Úgy tűnik, a kihelyezett székesfehérvári kormányülés kellett a hirtelen fordulathoz.

Váratlan kijelentést tett Varga - Mi lesz ebből?
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter (k) nyilatkozik a sajtónak az ISD Dunaferr Zrt. vezetésével a cég helyzetéről, a tervezett létszámleépítésről folytatott személyes egyeztetését követően a Dunaferr dunaújvárosi székhelyén 2013. augusztus 19-én. Balról Kroó Iván, a Dunaferr igazgatótanácsának elnöke, jobbról Evgeny Tankhilevich, a cég vezetője.
A részleteket (az árat, az ügylet tartalmát) egyelőre nem ismerjük, csak az tűnik biztosnak, hogy már a héten elküldi a kormány vételi ajánlatát. A kormány valószínűleg azért reagált ilyen gyorsan az ügyre, mert el szeretné kerülni, hogy 1500 ember elveszítse a munkáját. Múlt héten ugyanis a Dunaferr tulajdonosa bejelentette, hogy a társaság eredményességének javítása érdekében leépítésbe kezd.

Váratlan kijelentést tett Varga - Mi lesz ebből?
Az ISD Dunaferr Zrt. dunaújvárosi épülete 2013. augusztus 19-én, ahol Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter személyes egyeztetést folytatott a cég helyzetéről, a tervezett létszámleépítésről.
Mi, mennyi, miért?

Mivel állami tulajdonszerzésről van szó, ez a vásárlás évében a költségvetés uniós módszertan szerint számolt helyzetét nem befolyásolja. Az egyik oldalon kiadásként jelentkezik a vételár (feltehetően a költségvetés tartalékának terhére), a másik oldalon viszont az állam tulajdonában álló vagyonelemek értéke emelkedik (hasonlóképp a korábban végrehajtott MOL-részvénypakett és E.ON visszavásárlásához).

Az viszont fontosabb, hogy a következő években miként érinti a költségvetés egyenlegét a társaság működése. Az ISD Dunaferr ugyanis évek óta veszteséget termel, csak a legutóbbi két évben összesen 50 milliárd forintos mínuszt halmozott fel. Új tulajdonosként az állam sem fogja tudni pluszba fordítani a számokat egyik évről a másikra, ezért a társaság későbbi veszteséges működése (és az esetleges tőkepótlás) már rontja a költségvetés uniós módszertan szerint számolandó egyenlegét.

Váratlan kijelentést tett Varga - Mi lesz ebből?
Amennyiben létrejön a Varga Mihály által bejelentett ügylet a magyar állam és a Dunaferr tulajdonosa között, akkor közel tíz év után kerülhet ismét állami tulajdonba a dunaújvárosi vasmű. Kérdés azonban, hogy az ügylet egyáltalán létrejön-e: Szijjártó Péter áprilisi moszkvai útja után arról beszélt ugyanis, hogy a Vnyesekonombank határozott nemet mondott a magyar kormánynak a Dunaferrben való részesedés eladására. Több nyitott gazdasági kérdés is van azonban a két ország között (Paksi Atomerőmű bővítése, Malévban ragadt orosz követelés), ezért elképzelhető, hogy egy csomag része lesz majd a Dunaferr-ről kötött megállapodás.

Mit szerez az állam?

Az állam az esetleges újabb nagybevásárlással első körben a város és a térség legnagyobb foglalkoztatójává válik és megmenti a vasműben dolgozókat, akik közül 1500 munkavállaló lett volna veszélyben a tulajdonos legutóbbi bejelentése szerint. Emellett lélegzetvételhez juttathatja a - társasághoz ezer szállal kötődő - várost, ekkora elbocsátást ugyanis nem tudott volna felszívni a környék munkaerőpiaca, ami pedig végső soron a térség lassú leépülését jelentette volna (sokan éppen ezért emlegették figyelmeztetésképp Ózd példáját).

Nagy kérdés azonban, hogy hosszú távon az állam képes-e megmenteni a magyar acélgyártást és megbirkózni a halmozódó veszteségekkel. A vásárlással ugyanis egy olyan szegmensben lesz érdekelt, amely évek óta szenved. Az európai acélipart többszörösen is sújtja a válság, a kereslet folyamatosan esik, a kínai konkurensekkel nehezen veszik fel a harcot, az európai társaságok igencsak rosszul muzsikálnak, folyamatos kapacitáscsökkentésekre kényszerülnek.

A legutóbbi számok pedig arra utalnak, hogy ez a kedvezőtlen trend egyhamar nem fordul meg. Az idei első félévben az acél iránti kereslet az Európai Unióban 5,7%-kal csökkent, az Egyesült Államok piacán pedig 5,6%-os volt a visszaesés. Az OECD legutóbbi becslése szerint a jelenlegi termelési kapacitás az EU-ban harmadával haladja meg az acél iránti keresletet. A kereslet visszaesése mögött az építőipar és az autógyárak aktivitásának csökkenése áll (ez pedig részben a gazdasági válsággal, részben pedig az állami megszorításokkal magyarázható), ezek a szektorok ugyanis hagyományosan a legnagyobb "acélfogyasztók" (a teljes kitermelt acél 40%-át vásárolják). Mindezek fényében nem meglepő az európai acélgyártók reakciója, ami jelentős leépítésekkel jár.

Az Európai Unió is felismerte a helyzet súlyosságát, ezért júniusban az Európai Bizottság cselekvési tervet dolgozott ki. Ennek keretében például az EU meg fogja vizsgálni, hogy az uniós szabályozás nem ró-e fölösleges terhet az acéliparra.

Ijesztő példa a szomszédból

Nem is kell olyan messzire menni, hogy a szenvedő európai acéliparról kapjunk újabb képet. A szerb állam 2012 januárjában vásárolta vissza jelképes összegért, 1 dollárért a US Steel acélipari társaság ottani gyárát. A lépés célja az volt, hogy elkerüljék a cég bezárását és 5400 munkavállaló utcára kerülését. A tervek között szerepelt a későbbi újraértékesítés. 2012 nyarán azonban kénytelen volt szüneteltetni a termelést a gyár és kényszerszabadságra küldte a dolgozókat. 2013 áprilisában viszont arról érkeztek hírek, hogy a kormánynak nem sikerült eladnia a céget és ezért újraindítja a termelést.

Az amerikai acélóriásnak Szlovákiában Kassán is van érdekeltsége. Ott idén márciusban írt alá megállapodást a Robert Fico vezette kormánnyal, hogy a következő 5 évben nem adják el a társaságot és szinten tartja az alkalmazotti létszámot.

Váratlan kijelentést tett Varga - Mi lesz ebből?
Minőségellenőr dolgozik az ISD Dunaferr Zrt. meleghenger-üzemében Dunaújvárosban 2013. augusztus 19-én.

Kié a Dunaferr?
A Dunai Vasműt a magyar állam 2004-ben privatizálta. Az ÁPV által meghirdetett egyfordulós nyilvános pályázaton az ukrán ISD nyert (Indusztrialnij Szojuz Donbásszá, a Donbass Ipari Szövetsége). A 444 millió forintos vételár mellett 17,3 milliárd forintos tőkésítést vállalt, valamint ígéretet tett 72 milliárd forintos beruházásra, valamint 1,3 milliárd forintos kistérségi fejlesztésre. A Dunaferr törzsrészvényeit a Donbass Konzorcium tagja, a Kundax AG vette meg 2004-ben a társaság beszámolója szerint.

2007-ben a Kundax AG eladta a Dunaferr törzsrészvényeit a Steelhold Limited-nek, amely 2007 júniusára a részvények 98,29%-ét birtokolta. Az ÁPV Zrt. akkori közleménye szerint a Cipruson bejegyzett Steelhold Limited 100%-os tulajdonosa szintén a Donbass Ipari Szövetség. A tulajdonosváltást az ISD azzal indokolta, hogy a társaságcsoport szerkezeti folyamatában átalakítások történtek, melynek következtében a Donbass Ipari Szövetség "külföldön lévő eszközei egy társaság, a Steelhold Limited kezébe kerülnek, így hasznosítva az EU által biztosítható kedvezőbb feltételek és kooperáció előnyeit". A Dunaferr tehát jelenleg közvetlenül egy ciprusi társaság tulajdonában áll.

Majd ezek után 2010-ben érkezett a hír, hogy az ukrán ISD acélipari holding az orosz (gyakran orosz állami fejlesztési banknak nevezett) Vnyesekonombank tulajdonába került.

Mystery_Hotel_Budapest - 8
IMG_20190910_155319
A River Estates irodaháza többek között a DIGI kábeles mûsorszolgáltató székhelye a XIII. kerület, Váci út 35-ben.
An electrical charging port sits on the bodywork of a Kuga Vignale hybrid automobile displayed during a Ford Motor Co. launch event in Amsterdam, Netherlands, on April 2, 2019.
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Digitalizációs szakértő

Digitalizációs szakértő

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
IMG_20190910_155319