Jön az öt csapás: kőkemény választ ígér az MNB a banki csalásokra
Bank

Jön az öt csapás: kőkemény választ ígér az MNB a banki csalásokra

A Magyar Nemzeti Bank határozott, kőkemény választ kíván adni mindarra, amit az utóbbi években a kibercsalások esetében láttunk, ezért egy „öt csapás” elnevezésű intézkedéssorozat megtételét tervezi – közölte a jegybank sajtótájékoztatóján Virág Barnabás alelnök. Jelenleg a károk több mint 90%-át az ügyfelek viselik; a jegybank szerint jogszabályi változással kell elérni, hogy a bankok is ugyanannyira érdekeltek legyenek a probléma megoldásában. Azt ígéri az MNB, úgy fogják ezt kialakítani, hogy ne vezessen az ügyfelek oldalán sem az erkölcsi kockázat (moral hazard) felerősödéséhez.
A legforróbb digitális banki innovációkról, fintech újításokról is szó lesz a Portfolio november 4-ei Banking Technology rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!

A probléma

Virág Barnabás a sajtótájékoztató elején arról beszélt, hogy szerinte a nagy átmenetek korszakában vagyunk. Az egyik leggyorsabb átmenet a digitalizáció, amely előnyei mellett jelentős veszély forrása is a pénzügyek területén, hiszen a technológia gyorsabban fejlődik, mint ahogy alkalmazkodni tudnak hozzá a felhasználók. Amikor a pénzügyi rendszer stabilitásáról beszélünk, akkor be kell vonnunk a vizsgálódás témakörébe a kiberbiztonságot is, ami kőkemény fellépést igényel az MNB-től.

A visszaélések darabszáma és összértéke is jelentősen nőtt az elmúlt években, különösen a koronavírus-járványt követően.

2024-ben több mint 226 ezer kártyás tranzakciót és átutalást érintő visszaélés történt Magyarországon 41,9 milliárd forint értékben,

utóbbiból 31 milliárd forintot a magyar lakosság, mintegy 10 milliárdot pedig a vállalati szféra szenvedett el.

Nemzetközi tendencia a bankkártyás visszaélések emelkedése az elmúlt évtizedben, az összes bankkártyás forgalomhoz viszonyítva 3-4 tízezrelék az arány, amivel az uniós élmezőnybe tartozunk. A visszaélések módszerei is megváltoztak, az utóbbi időben az adathalászattal és a pszichológiai manipulációval történő visszaélések kerültek előtérbe.

A visszaélések során elszenvedett károk túlnyomó részét az ügyfelek viselik. A bankok által az ügyfelekre terhelt visszaélési károk aránya a 2020 előtti 10-20%-ról a tavalyi évre 92%-ra emelkedett, az átutalási visszaéléseknél 98%, a kártyás visszaéléseknél több mint 72% ez az arány.

A megoldás

A technológiai kihívásokra technológiai választ kell adni, márpedig a valós idejű szűrőrendszerek használata hatékony megoldás – jelentette ki Virág Barnabás. A probléma az, hogy relatíve kevés (az átutalásoknál 35%, a kártyatranzakcióknál 9%) az ezekkel kiszűrt csalások aránya. A megoldáshoz egyrészt a nagyobb adatbázisok használata, másrészt a banki fejlesztések felgyorsítása visz közelebb az alelnök szerint. Néhány banknál már rövidtávon javítani kell az ügyfélazonosítási folyamatokat: a probléma viszonylag koncentrált, hiszen a top 5 bank aránya közel 75% a csalók által használt gyűjtőszámlák esetében.

A siker kulcsa Virág Barnabás szerint a gyors és hatékony együttműködés, ennek érdekében 5 csapás megtételét tervezik:

  1. 2025. július 1-jétől egy központi visszaélésszűrő rendszer indul el a GIRO működtetésében, amelyben a GIRO fél másodperc alatt ellenőrzi a tranzakciókat (a gyorsaság miatt nem fogja lelassítani a tranzakciókat), a jegybank pedig bírságolni fogja a nem felkészült bankokat,
  2. az elmúlt években megtett és a jövőben megjelenő banki szintű MNB-ajánlásokat a bankoknak mérlegelés nélkül, azonnal végre kell hajtaniuk anélkül, hogy az ügyfélélményt a biztonság elé helyeznék (pl. ügyfélprofil és tipikus esemény alapján meghatározott limitek alkalmazása),
  3. az MNB célzott vizsgálatokat indít az egyedi banki visszaélésmegelőző intézkedések megvalósításáról,
  4. törvénymódosítást kezdeményeznek az ügyfelek védelme érdekében, hogy mindenki azonos mértékben legyen érdekelt a szükséges lépések megtételében, ezzel szemben jelenleg a károk több mint 90%-át az ügyfelek viselik,
  5. tájékoztató kampányt indítanak a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről.

Az öt csapásról röviden már Varga Mihály MNB-elnök is beszélt hétfőn:

A negyedik pont, vagyis az MNB törvénymódosítási javaslata arról szólna, hogy a bank viselje a kárt azokban az esetekben,

  • amikor a bank nem alkalmazott erős ügyfélhitelesítést,
  • amikor az ügyfelet a bank nevében manipulálták a csalók.

hollandia példája azt mutatja, hogy egy éven belül 69%-kal sikerült csökkenteni az ügyfelekre terhelt károkat.

Válaszok

Újságírói kérdésekre válaszolva Virág Barnabás alelnök és Bartha Lajos igazgató elmondta:

  • hogy kik az elkövetői a csalásoknak, annak vizsgálata a bűnüldöző szervek feladata, bizonyára a miniszterelnök ez alapján tette azt a nyilatkozatát, hogy az ukrán maffia áll a csalások jelentős része mögött,
  • olyan törvénymódosítási javaslatot kívánnak benyújtani, amely minimalizálni szándékozik a moral hazard kockázatát annak érdekében, hogy a bankra hárított felelősség ne járjon azzal, hogy a bankok kárára visszaélnek az új szabályozással az ügyfelek, ugyanakkor a bankoknak továbbra is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az ilyen típusú visszaéléseket is kiszűrjék,
  • arra a kérdésre, az MBH Bank körüli csalássorozat vezetett-e oda, hogy az MNB a korábbinál határozottabban lépjen fel, Virág Barnabás az mondta, nem a konkért példa, hanem a tendencia felerősödése váltotta ki a jegybank fellépését,
  • az uniós SCA szabályozás egyelőre nincs tökéletesen átültetve a magyar gyakorlatba: erős ügyfélhitelesítés hiánya esetén nemcsak a csalárd módon való visszaélés, hanem súlyos gondatlanság esetén is áthárítja a kárt az ügyfélre, ez utóbbit szeretnék kivenni a jogszabályból, emellett előrébb hozzák az EU-ban 2027-től alkalmazandó szabályok implementálását,
  • a Kiberpajzs Program fontos eleme lesz a tájékoztató kampánynak és a jegybank kommunikációjának,
  • a csalók által használt gyűjtőszámlák esetében a gyors felderítést az akadályozza, hogy a legtöbb esetben strómanok nevén vannak ezek, és jól működő, normál számlák váltanak át hirtelen ilyen gyűjtőszámlává. A megszerzett pénzek jellemzően vagy nagyon gyorsan külföldre kerülnek, vagy készpénzben veszik ki az összegeket.

Címlapkép forrása: Portfolio

Holdblog

Csak bírjuk szuflával az AI-t

Így is borzasztóan néz ki a globális energiamix, a mesterséges intelligencia csak ront a helyzeten. Lehet, hogy az AI nem erővel pusztít ki minket, hanem... The post Csak bírjuk szuflával az AI-t

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Már Brüsszel figyelmezteti a kormányt, végveszélyben vannak a magyar EU-források
Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes online előadás

Száguldj velünk a tőzsde hullámain!

Itt az idő, hogy napfényes hangulatban elmerülj a tőzsde világában! Megnézzük a legfrissebb nyári trendeket, és hasznos gondolatokat osztunk meg a befektetésekről – legyen szó kezdőkről vagy tapasztalt tőzsdézőkről, mindenki találhat benne újdonságot.

Ez is érdekelhet