railroad vasút vonat
Befektetés

Hogyan lesz zöldebb Magyarország? Több százmilliárd forint sorsáról döntöttek

Tavaly összesen több mint 500 milliárd forint értékben bocsátott ki zöld kötvényt Magyarország euróban és japán jenben. Most ennek az összegnek a felhasználásáról számolt be éves jelentésében az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK). A befolyt pénzt a 2018-as és 2019-es költségvetés egyes energiahatékonysági kiadásaira számolták el, a legtöbbet a közösségi közlekedés beruházásainak finanszírozására.

Először jelent meg zöld kötvénnyel a piacon Magyarország

2020-ban a magyar adósságkezelés egyik újdonsága az volt, hogy először bocsátottunk ki zöld kötvényeket devizában. Június elején 1,5 milliárd eurónyi forrást vont be az ÁKK 15 évre, majd szeptember közepén hét- és tízéves kötvényeket dobott piacra japán jenben.

A kibocsátásokból összesen 573,7 milliárd forint bevétele származott Magyarországnak.

A zöld kötvényprogram nemzetközi szabályai alapján ezt az összeget energiahatékonysággal kapcsolatos költségvetési kiadásokra fordítja a kormány. A befektetők ugyanis jogosan várják el, hogy ha megveszik a zöldnek hirdetett papírt, akkor az valóban környezetvédelmi célokat szolgáljon. Ahogy az is jogos elvárás, hogy a forrás felhasználásáról évente egyszer külön jelentésben számoljon be a magyar adósságkezelő, az első ilyen éves jelentést a múlt héten tették közzé.

Az ábrán a kormányzat zöld kiadásai és a kötvényekből befolyó összeg szerepel milliárd forintban. Az első oszlop a 2018-20 között elszámolható környezetvédelmi kiadásokat mutatja, a második a kibocsátott zöld kötvényeket. A harmadik alapján a teljes befolyó összeget lekötötték már a célokra, míg a negyedik oszlopban látszik, hogy akár a dupláját is el tudta volna számolni Magyarország, ha lett volna annyi forrás. (Forrás: ÁKK)

Az aktuális kormányzati célok 2050-re teljes klímasemlegességről szólnak, ennek eléréséhez használja fel az állam a zöld kötvényekből befolyó összeget. Adósságkezelési szempontból pedig a befektetői bázis szélesítése a cél, hiszen egyre több olyan befektető van, akik kifejezetten ilyen jellegű termékbe fektetnének. Nem elsősorban társadalmi felelősségvállalás miatt, manapság az úgynevezett ESG-alapok a piac talán leggyorsabban növekvő szegmense.

A magyar államnak további tervei vannak az ilyen jellegű forrásbevonásra, a tavaly év végén megjelent 2021-es finanszírozási terv szerint

idén 30 éves forintban denominált zöld kötvénnyel is a piacra lépnének a hazai intézményi befektetőknek.

Mire fordítható a zöld kötvényből befolyó pénz?

Említettük, hogy a zöld kötvényekből befolyó összeg finanszírozása valamennyire meg van kötve. A pénzt legfeljebb az utolsó két év költségvetésében lehet utólag elszámolni, vagyis jelen esetben a 2018-as és 2019-es büdzsé kiadásait lehet számba venni. Korábban a keretprogramban hat területet jelölt meg az adósságkezelő, ahol ezt az összeget el lehet költeni:

  • Megújuló energiaforrások
  • Energiahatékonyság
  • Területfejlesztés
  • Hulladék- és vízkezelés
  • Környezetbarát közlekedés
  • Alkalmazás a klímaváltozáshoz

A most megjelent éves beszámoló szerint 2018-19-ben összesen 763,2 milliárd forintnyi olyan költségvetési forrást azonosítottak, mely besorolható valamelyik halmazba, majd a tavalyi büdzsében még 441,3 milliárd forint szerepelt tervként.

A zöld kötvényprogramban elszámolható költségvetési kiadások (milliárd Ft)
  2018 2019 Összesen Arány (%) 2020-as terv
Megújuló energiaforrások 4,86 0,84 5,70 0,7 2,05
Energiahatékonyság 2,24 4,48 6,72 0,9 15,26
Területfejlesztés 32,58 35,32 67,90 8,9 35,64
Hulladék- és vízkezelés 4,36 2,66 7,02 0,9 2,80
Közlekedés 327,36 340,23 667,59 87,5 372,63
Alkalmazkozás 0,67 7,60 8,27 1,1 12,94
Összesen 372,07 391,13 763,20 100,00 441,32
Forrás: ÁKK, Portfolio

Messze a legtöbb környezetvédelemehez kapcsolódó kiadást a közlekedés terén számolta el az állam, az összes elköltött pénz 87,5%-a ment erre. Ez nem véletlen, tavaly nyáron a magyar zöld kötvényprogramot értékelő Cicero szakemberei is azt becsülték, hogy a befolyó pénz 90 százaléka erre mehet el.

A közlekedés jelenleg a magyar energiafelhasználás 24%-át teszi ki, ez az arány több mint a duplája, mint harminc éve, ezért gondolják a szakértők, hogy itt kellene a leginkább előrelépni. Ide sorolható a vasúti közlekedés minél nagyobb részének villamosítása, a városi közösségi közlekedésben a környezettudatosság erősítése, illetve a környezetbarát elektromos meghajtású autók vásárlásának állami támogatása.

Az éves jelentés szerint a közlekedésre fordított energiahatékonysági kiadások legnagyobb része a vasút árkiegészítésére megy el, emellett a vasútvonalak fenntartása visz el sok pénzt. Csak ez a két tétel több mint 250 milliárd forint volt 2019-ben az összesen 340 milliárd forintnyi ide sorolt kiadásból.

Ebből is látszik, hogy nem csak klasszikusan vett környezetvédelmi beruházásokról van szó, hiszen a vasútvonalak fenntartásába például beletartozik a közel 20 ezer vasúti dolgozó bére is. Közvetve persze ez is hozzájárul a környezetbarát elektromos vasút fenntartásához és fejlesztéséhez. A vasútvonalak modernizációja mellett ebbe a körbe sorolható a városi közösségi közlekedés fejlesztése, energiahatékonyabbá tétele is.

Vagyis a zöld kötvények eladásából befolyt pénz nagy része a közlekedés fejlesztésére és működtetésére mehet el, és ez várhatóan a következő években is így lesz, hiszen ez a legnagyobb tétel a költségvetés környezetvédelemmel kapcsolatos kiadásaiban.

A jelenlegi formájában a zöld kötvényprogramnak adósságkezelési szempontból van jelentősége, hiszen egy "divatos", növekvő piacra lépett be Magyarország. Ahogy a listából látszik, ettől azonban nem indultak új környezetvédelmi beruházások, csak a korábbi kiadásokat számolták el a felhasználásánál, ami megszokott Nyugat-Európában is. A 2020-as évet illetően még nem készült el a zárszámadás, így arra az évre nem is lehet elszámolni beruházást. A következő években-évtizedekben persze elképzelhető, hogy a hasonló zöld kötvény-kibocsátások esetén új beruházások is elindulnak majd.

Címlapkép: Getty Images

Találd meg a neked való befektetési alapot!
ekb ekb
2021 koltsegvetes modositas parlament 210422
cramer
Budapesti Értéktőzsde
norvegia_shutter-20171116

Alapblog Űrturizmus

"Kedves utasaink! Ha balra tekintenek, az ablakon túl a Nemzetközi Űrállomást látják!" Az előbbi mondat talán...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021-04-29
Lakossági hitelkockázatok & behajtás 2021 Meetup
2021-06-01
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
2021-06-08
FM & Hybrid Office 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
revolut shutter