Először jelent meg zöld kötvénnyel a piacon Magyarország
2020-ban a magyar adósságkezelés egyik újdonsága az volt, hogy először bocsátottunk ki zöld kötvényeket devizában. Június elején 1,5 milliárd eurónyi forrást vont be az ÁKK 15 évre, majd szeptember közepén hét- és tízéves kötvényeket dobott piacra japán jenben.
A kibocsátásokból összesen 573,7 milliárd forint bevétele származott Magyarországnak.
A zöld kötvényprogram nemzetközi szabályai alapján ezt az összeget energiahatékonysággal kapcsolatos költségvetési kiadásokra fordítja a kormány. A befektetők ugyanis jogosan várják el, hogy ha megveszik a zöldnek hirdetett papírt, akkor az valóban környezetvédelmi célokat szolgáljon. Ahogy az is jogos elvárás, hogy a forrás felhasználásáról évente egyszer külön jelentésben számoljon be a magyar adósságkezelő, az első ilyen éves jelentést a múlt héten tették közzé.

Az aktuális kormányzati célok 2050-re teljes klímasemlegességről szólnak, ennek eléréséhez használja fel az állam a zöld kötvényekből befolyó összeget. Adósságkezelési szempontból pedig a befektetői bázis szélesítése a cél, hiszen egyre több olyan befektető van, akik kifejezetten ilyen jellegű termékbe fektetnének. Nem elsősorban társadalmi felelősségvállalás miatt, manapság az úgynevezett ESG-alapok a piac talán leggyorsabban növekvő szegmense.
A magyar államnak további tervei vannak az ilyen jellegű forrásbevonásra, a tavaly év végén megjelent 2021-es finanszírozási terv szerint
idén 30 éves forintban denominált zöld kötvénnyel is a piacra lépnének a hazai intézményi befektetőknek.
Mire fordítható a zöld kötvényből befolyó pénz?
Említettük, hogy a zöld kötvényekből befolyó összeg finanszírozása valamennyire meg van kötve. A pénzt legfeljebb az utolsó két év költségvetésében lehet utólag elszámolni, vagyis jelen esetben a 2018-as és 2019-es büdzsé kiadásait lehet számba venni. Korábban a keretprogramban hat területet jelölt meg az adósságkezelő, ahol ezt az összeget el lehet költeni:
- Megújuló energiaforrások
- Energiahatékonyság
- Területfejlesztés
- Hulladék- és vízkezelés
- Környezetbarát közlekedés
- Alkalmazás a klímaváltozáshoz
A most megjelent éves beszámoló szerint 2018-19-ben összesen 763,2 milliárd forintnyi olyan költségvetési forrást azonosítottak, mely besorolható valamelyik halmazba, majd a tavalyi büdzsében még 441,3 milliárd forint szerepelt tervként.
A zöld kötvényprogramban elszámolható költségvetési kiadások (milliárd Ft) | |||||
2018 | 2019 | Összesen | Arány (%) | 2020-as terv | |
Megújuló energiaforrások | 4,86 | 0,84 | 5,70 | 0,7 | 2,05 |
Energiahatékonyság | 2,24 | 4,48 | 6,72 | 0,9 | 15,26 |
Területfejlesztés | 32,58 | 35,32 | 67,90 | 8,9 | 35,64 |
Hulladék- és vízkezelés | 4,36 | 2,66 | 7,02 | 0,9 | 2,80 |
Közlekedés | 327,36 | 340,23 | 667,59 | 87,5 | 372,63 |
Alkalmazkozás | 0,67 | 7,60 | 8,27 | 1,1 | 12,94 |
Összesen | 372,07 | 391,13 | 763,20 | 100,00 | 441,32 |
Forrás: ÁKK, Portfolio |
Messze a legtöbb környezetvédelemehez kapcsolódó kiadást a közlekedés terén számolta el az állam, az összes elköltött pénz 87,5%-a ment erre. Ez nem véletlen, tavaly nyáron a magyar zöld kötvényprogramot értékelő Cicero szakemberei is azt becsülték, hogy a befolyó pénz 90 százaléka erre mehet el.
A közlekedés jelenleg a magyar energiafelhasználás 24%-át teszi ki, ez az arány több mint a duplája, mint harminc éve, ezért gondolják a szakértők, hogy itt kellene a leginkább előrelépni. Ide sorolható a vasúti közlekedés minél nagyobb részének villamosítása, a városi közösségi közlekedésben a környezettudatosság erősítése, illetve a környezetbarát elektromos meghajtású autók vásárlásának állami támogatása.
Az éves jelentés szerint a közlekedésre fordított energiahatékonysági kiadások legnagyobb része a vasút árkiegészítésére megy el, emellett a vasútvonalak fenntartása visz el sok pénzt. Csak ez a két tétel több mint 250 milliárd forint volt 2019-ben az összesen 340 milliárd forintnyi ide sorolt kiadásból.
Ebből is látszik, hogy nem csak klasszikusan vett környezetvédelmi beruházásokról van szó, hiszen a vasútvonalak fenntartásába például beletartozik a közel 20 ezer vasúti dolgozó bére is. Közvetve persze ez is hozzájárul a környezetbarát elektromos vasút fenntartásához és fejlesztéséhez. A vasútvonalak modernizációja mellett ebbe a körbe sorolható a városi közösségi közlekedés fejlesztése, energiahatékonyabbá tétele is.
Vagyis a zöld kötvények eladásából befolyt pénz nagy része a közlekedés fejlesztésére és működtetésére mehet el, és ez várhatóan a következő években is így lesz, hiszen ez a legnagyobb tétel a költségvetés környezetvédelemmel kapcsolatos kiadásaiban.
A jelenlegi formájában a zöld kötvényprogramnak adósságkezelési szempontból van jelentősége, hiszen egy "divatos", növekvő piacra lépett be Magyarország. Ahogy a listából látszik, ettől azonban nem indultak új környezetvédelmi beruházások, csak a korábbi kiadásokat számolták el a felhasználásánál, ami megszokott Nyugat-Európában is. A 2020-as évet illetően még nem készült el a zárszámadás, így arra az évre nem is lehet elszámolni beruházást. A következő években-évtizedekben persze elképzelhető, hogy a hasonló zöld kötvény-kibocsátások esetén új beruházások is elindulnak majd.
Címlapkép: Getty Images