lng
Befektetés

Ez lenne az, ami megbuktatja Putyin háborúját?

Mohos Kristóf
A már több mint fél éve tartó orosz-ukrán háborúnak köszönhetően energiaválság alakult ki a világban, az EU-s szankciók rövidesen életbe lépnek és az európai országoknak egyre égetőbb lesz, hogy megtalálják az orosz energiatermékek és szállítás alternatíváit. Az egyik legkézenfekvőbb megoldás erre a cseppfolyósított földgáz, azaz az LNG kapacitások minél széleskörűbb kiépítése lehet, ezzel kapcsolatban már számos beruházás és bejelentés történt. Az orosz gáztól való függetlenedés harcában a legfrissebb adatok alapján kifejezetten jól áll a kontinens, az ellátásbiztonság elérése érdekében vélhetően a továbbiakban is egyre nagyobb hangsúly fog kerülni az LNG-technológiára. Rövid távon a kereslet megugrása mellett az üzembezárások okozta kínálati nehézségek is felfelé hajtották az LNG-piac globális árait, illetve hosszabb távon is kifejezetten pozitívak az iparág kilátásaival kapcsolatban a szakértők.

Megoldás lehet a függetlenedésre

Az Oroszországból az EU-ba érkező nyersolaj tengeri szállítása december elejétől lesz tilos, míg a gázolaj, a repülőgép-üzemanyag és más olajtermékek behozatala néhány hónappal később, februárban kerül betiltásra. Közben Oroszország az ukrajnai invázió miatt bevezetett szankciók megtorlásaként csökkentette a gázszállításokat, és amennyiben a gazdaság megmentése érdekében nem nyitják meg újra a gázcsapokat, akkor az öreg kontinens országainak távolabbról kell majd utánpótlást behozniuk, erre pedig az egyik legkézenfekvőbb megoldás a cseppfolyósított földgáz, azaz az LNG kapacitások minél szélesebb körű kiépítése lehet.

Ezzel kapcsolatban rengeteg fejlemény volt már a közelmúltban, mondhatni

Európában egyfajta LNG-forradalom zajlik:

az Európai Bizottság számításai szerint 2022 első negyedévében első alkalommal fordult elő az európai földgáz import történetében, hogy nagyobb arányban érkezett a nyersanyag az EU-n kívülről LNG-tankerhajókon, mint vezetéken. A következő beruházások és fejlemények voltak az elmúlt hónapokban:

  • A gázvezetékek összekapcsolását szolgáló projektek egyre inkább előtérbe kerülnek az Európai Unióban az energiaellátás függetlenítésének céljával, augusztus eleji hírek szerint például egy új gázvezeték Spanyolország és Franciaország között kevesebb, mint egy éven belül már üzemkész lehet. A két ország már régóta szorgalmazta egy új csővezeték létesítését, tekintettel arra, hogy képesek fogadni a cseppfolyósított földgázszállítmányokat, amelyeket tovább lehetne küldeni Európa többi részébe. 
  • A holland Gasunie földgázipari cég két energetikai csoporttal kötött megállapodást még júliusban a cseppfolyósított földgáz szállításáról Hollandiába, csökkentve a függőséget az orosz gáztól. A holland országos gázhálózat-kezelő szervezet tanulmánya szerint többek között a cseppfolyósított földgáz készletek mértékének növelésével idén télen senkinek sem kell majd kikapcsolnia a gázt Hollandiában. Szűk két hete két úszó cseppfolyósított földgáz-terminált állítottak fel a hollandiai eemshaveni kikötőben, ezek az első olyan speciális tartályhajók, amelyekre Európa az elmúlt évtizedek legsúlyosabb energiaválságának enyhítése érdekében támaszkodhat. A terminálok várhatóan december 31-ig mintegy 18 LNG-szállítmányt fogadhatnak.
  • Olaszország is úgy döntött már a nyáron, hogy függetleníti magát az orosz gázszállításoktól, a kieső volumen pótlására Algéria mellett egyéb országokkal, köztük Katarral is kötött már megállapodást cseppfolyósított földgáz szállítására.
  • Megállapodást írt alá a német kormány három céggel arra, hogy már az idei télen két úszó tárolót és újragázosító egységet helyezzenek üzembe az Északi-tenger partján cseppfolyósított földgáz fogadására, hogy a téli relatív gázhiányt enyhítsék. Az LNG fogadására alkalmas tengeri terminálok építése Olaf Scholz kancellár szavai szerint "hihetetlen" ütemben halad.
  • Augusztus végi értesülések szerint Kanada már vizsgálja annak a lehetőségét, hogy keleti partvidéki kikötőiből közvetlenül Európába exportáljon LNGt-t 
  • Magyarországra is megérkezett az első cseppfolyósított földgázszállítmány augusztus közepén, a horvát import terminálból, így új szállítási móddal és útvonallal bővült a hazai gázellátási lánc. Magyarország jelenleg 3 LNG töltőállomással rendelkezik. Ami a további terveket illeti, a hírek szerint szó van egy kisméretű cseppfolyósító üzem lehetséges magyarországi telepítéséről is, emellett az elmúlt időszakban nagyrészt ellátásbiztonsági megfontolásokból az ipari üzemek részéről is megélénkült az érdeklődés az LNG iránt.

Mit kell tudni az LNG-ről?

A cseppfolyósított földgáz egy tiszta, színtelen és nem mérgező folyadék, ami olyan eljárás során keletkezik, amiben a földgázt -162ºC-ra hűtik. A hűtési folyamat hatszázadára zsugorítja a gáz térfogatát, ami megkönnyíti és biztonságosabbá teszi a tárolást és a szállítást, emellett fontos kiemelni, hogy folyékony állapotában a földgáz nem gyúlékony. Amikor az LNG eléri a rendeltetési helyét, a visszaalakító üzemekben ismét földgázzá alakítják, ezután csővezetéken szállítják tovább, a végső felhasználási helyen pedig hő- vagy villamosenergia-termelés céljából elégetik.

A visszaalakítást végző LNG-terminálok hivatalosabb megnevezése úszó tároló és újragázosító egység (FSRU), ezeket a köznyelven úszó terminálnak is nevezett terminálokat arra terveztek, hogy a tengerjáró hajókon szállított hűtött üzemanyagot a szárazföldi hálózatokba szivattyúzható gázzá alakítsák át. Az FSRU-kat jellemzően állandó jelleggel a part közelében horgonyozzák le, az érkező hajók ezután átadják az LNG-t ezeknek az egységeknek, amelyek tárolják és nagynyomású gázzá alakítják a rakományt. Az úszó terminálok előnye, hogy gyorsabban, olcsóbban és környezetbarátabb módon fejleszthetők a szárazföldi megoldáshoz képest, hátrányuk viszont az, hogy a kapacitásuk jóval kisebb, mint a szárazföldieké.

Fuvarozási és szállítmányozási szempontokat figyelembe véve az LNG-meghajtás kedvező tulajdonságai közé tartozik a csendes üzem, a kiemelkedő biztonságszint, valamint a dízelhez képest alacsony károsanyag-kibocsátás. Mindezen túl, a földgáz mint közúti szállítási üzemanyag sokáig a dízel kedvező árú alternatívája volt, amely sokáig megbízhatóan biztosította a drágább LNG-meghajtású járművek megtérülését, amelynek időtartama a gázválság előtti időszak végére egy-két évre csökkent - az utóbbi hónapok gázpiaci fejleményei miatt azonban jelenleg az LNG-alapú fuvarozás költsége a többszöröse a dízelének. Az Európát egyre reálisabban fenyegető dízelválság azonban fordíthat a helyzeten a közeljövőben, és a cseppfolyósított földgáz magasabb arányú használatára kényszerítheti a fuvarozóipart.

Az elektromobilitáshoz hasonlóan az LNG-alapú szállítás terjedésének is feltétele a megfelelő sűrűségű töltőinfrastruktúra megléte, a töltőtelepítési beruházások megtérülése pedig a szükséges keresletet biztosítani képes járműpark függvénye.  Az Európai Unió többek között azért is promotálja az LNG-üzemű közúti járművek - és vonatok - terjedését, mert a dízelhez képest jóval alacsonyabb káros anyagot bocsátanak ki, ezáltal képesek érdemben hozzájárulni a helyi levegőminőség javításához.

Sikerül a helyettesítés?

A 2016-2021 közötti évekhez képest az orosz gázszállítások volumene a felére csökkent az év első negyedévében Európában a holland ING Bank elemzése szerint, a második negyedévben pedig a harmadára esett vissza. Eközben a teljes gázszállítás visszaesése mindössze 15% és 25% körül volt az első és második negyedévben Európában.

Mivel az orosz gáz az európai felhasználás nagyjából 40-45 százalékát tette ki az elmúlt években, így

az látszik az ING szerint, hogy a kontinensnek részben sikerült pótolnia a kieső orosz gázt.

A legfőbb helyettesítő a cseppfolyós gáz volt, ezt követte az egyéb vezetéken érkező gáz, de szerepet játszott a helyettesítésben a gáz kiváltása olajjal és szénnel, valamint a megújulók által termelt energia is.

Az orosz gázszállítások alakulása 2022-ben az előző 5 év átlagához képest. Forrás: ING Bank

Az Európai Bizottság becslése szerint egy év alatt az orosz gázellátás 60 százaléka lecserélhető, és az ING-nél úgy kalkulálnak, hogy ez reális számítás lehet. Az orosz gáz egy részét ugyanis már sikeresen kiváltotta a kontinens, és közben (ahogy láthattuk) egyre több LNG-terminál épül Európában.

Ami a konkrét szállítási számokat illeti, a Refinitiv vezető LNG-elemzője szerint az európai LNG-behozatal január és július között meghaladta a rekordot jelentő 100 milliárd köbmétert, azaz 75 millió tonnát, és ezzel már a 2021 teljes évében elért szint közelében mozog az idei beszállítások mértéke (a lenti ábrán a májusig alakuló számok láthatóak). A teljes európai import mintegy 35 százaléka érkezett júliusban az Egyesült Államokból, szemben a júniusi 43 százalékkal, főként a Freeport szállítmányok kiesése miatt (részletek később).

European-LNG-imports
Európai LNG-import havi alakulása, forrás: Global LNG Hub

Milyenek az iparág kilátásai?

Az orosz energiahelyettesítés harcában tehát viszonylag „jól állunk”, de az ellátásbiztonság elérése érdekében vélhetően a továbbiakban is egyre nagyobb hangsúly fog kerülni az LNG-technológiára. Ennek fényében érdemes megnézni az iparág kilátásait, azaz mire számítanak az elemzők az LNG-ipar hosszútávú jövőjét illetően.

A globális LNG-piac 2022 és 2026 között várhatóan kimondottan szűkös maradhat, ez elsősorban Európa fent is tárgyalt extra keresletének köszönhető. Ez a Bloomberg elemzői szerint vissza fogja fogni a gázkereslet növekedését Kínában és a feltörekvő ázsiai országokban, mivel az európai piac túl fogja licitálni ezeket a vevőket a korlátozott mennyiségű LNG-kínálatért.

A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) legfrissebb elemzése szerint a

2021 és 2025 közötti időszakban az LNG lesz a globális gázkereskedelem fő hajtóereje:

az előrejelzések szerint a globális LNG-kereskedelem 2025-re elérheti az 594 milliárd köbmétert, ami 17 százalékos (85 milliárd köbméteres) növekedést jelent a 2021-es szinthez képest.

gas trade
Forrás: IEA

Az LNG-import növekedését Európa fogja vezetni az ügynökség szerint, a kontinens 2021 és 2025 között 51 százalékkal (53 milliárd köbméterrel) növelheti LNG-bevitelét az orosz energiafüggőség elleni küzdelem jegyében. Ennek eredményeképpen az előrejelzési időszakban (2025-ig) az LNG-import nettó globális növekedésének több mint 60 százaléka Európára esik majd.

Az LNG-export növekedéséért elsősorban Észak-Amerika lesz a felelős, a 2021-2025 közötti időszakban 4 százalékkal (44 milliárd köbméterrel) növelheti a kontinens az LNG-kibocsátást. Összességében a régió az LNG-export globális növekedésének 54 százalékát adhatja, ezt a bővülést az Egyesült Államokban a termelés felfutása táplálja - mind a közelmúltban üzembe helyezett projektek, mind a jelenleg építés alatt álló új létesítmények elősegítik a növekedést.

exportimport
Forrás: IEA

A már jóváhagyott cseppfolyósítási projektekre fordított éves befektetések a 2020-as 14 milliárd dolláros lokális mélypontról 2021-re meredeken, több mint 23 milliárd dollárra emelkedtek, és a már jóváhagyott projektek alapján a 2021-2025 közötti időszakban várhatóan átlagosan 24 milliárd dolláron fognak mozogni, ez 10 százalékkal magasabb a 2017-2021 közötti éves átlagnál. Az előrejelzések szerint a 2021-2025 közötti összes kiadás fele Észak-Amerikában valósul meg, ahol 2018 óta több mint 100 milliárd köbméter új kapacitást létrehozó projektet engedélyeztek.

Forrás: IEA

A magas bérleti díjak, a cseppfolyósítási kapacitások 2024-től várható újbóli kibővülése és a nemzetközi tőkebefektetési kilátások arra ösztönözték a flottaüzemeltetőket, hogy továbbra is jelentős megrendelésállományt tartsanak fenn az LNG-hajókra. 2021-ben több mint 50 hagyományos LNG-hajót szállítottak le, és több mint 90 ilyen hajóval bővült a rendelésállomány, az év végén közel 180 LNG-hajó volt megrendelésben, ami a jelenleg üzemelő aktív flotta mintegy 28 százalékának felel meg. Az LNG-hajózási kapacitás 2021 és 2025 között várhatóan 30 százalékkal nőhet, azaz

nagyobb ütemben, mint a globális LNG-kereskedelemre (17%) és a globális LNG-hajózási keresletre (23%) vonatkozó előrejelzések.

Forrás: IEA

Fennakadások és drágulás

A hosszú távú kilátások mellett érdemes kiemelni az LNG-piac rövid távú nehézségeit, amikkel elsősorban a hirtelen jött extra kereslet és a kínálati fennakadások együttállása miatt szembesül(t) a szektor. A legnagyobb LNG-üzemek az Egyesült Államokban, Nigériában és Ausztráliában működnek, az energiakereskedő nagyvállalatok pedig jelentősen küszködnek azzal, hogy kielégítsék az európai keresletet. Az új beruházások az elmúlt hónapokban meredeken felfelé hajtották az LNG-piac globális árait, a cseppfolyósított földgázüzemek nem tervezett üzemzavarai pedig csak fokozzák ezt a helyzetet.

A texasi Freeport LNG-üzem júniusban váratlanul hirtelen leállt, aminek következtében a British Petroleum például több, mint 500 millió dolláros veszteséget szenvedett el, de sokat veszítettek a baleset miatt a legnagyobb európai olajvállalatok, a Shell és a TotalEnergies is. A Freeport a második legnagyobb amerikai LNG-exportáló üzem, évi 4 millió tonnával látja el a BP-t, ami a 18 millió tonnás teljes portfóliójának, több mint 20 százaléka.

Tovább súlyosbítja az európai kereskedők beszállítási nehézségeit, hogy az Ausztrália nyugati partjainál lévő óriás Prelude úszó üzemben augusztusban leállították a termelést, a munkások bérsztrájkja miatt. A harmadik nagy beszállító ország, Nigéria hatalmas LNG-exportterminálján, a Bonny-szigeten pedig szintén csökkent a termelés az elmúlt hónapokban, a szállítások késlekedése az országban tapasztalható növekvő korrupció és az olaj- és gázvezetékeket ért szabotázs miatt jelentős.

Reagálnak az árfolyamok

Összességében tehát elmondható, hogy a kereslet extrém módon megugrott a mögöttünk álló hónapokban a cseppfolyósított földgáz iránt, emellett az üzemleállások okozta kínálati problémák is felfelé hajtják az árakat, illetve hosszabb távon is pozitívak az iparág kilátásaival kapcsolatban a szakértők.

Mielőtt azonban komolyabb megfontolás nélkül belevetné magát az ember az LNG-vállalatok részvényeinek vásárlásába, első körben érdemes lehet megnézni az árfolyamok idei alakulását, február óta ugyanis már sokan felfigyeltek az iparág potenciális jelentőségére, ennél fogva a részvényárfolyamok is feljebb kerültek. Az alábbi ábrán a piaci kapitalizációik alapján legjelentősebb, cseppfolyósított gáz kitermelésével, szállításával vagy értékesítésével foglalkozó vállalatok részvényárfolyamainak idei alakulását gyűjtöttük össze:

A fentiek tükrében az a logikus kérdés maradt, hogy a komoly rali után hogyan lehet még profitálni a Putyin háborúját potenciálisan megbuktató technológiából? A tőzsdén jegyzett, LNG kitermeléssel, szállítással és értékesítéssel foglalkozó vállalatokra fókuszáló befektetési alapokkal (ETF) és az egyéni vállalatok értékeléseivel, árazásával és kilátásaival majd egy következő elemzés keretein belül fogunk foglalkozni.

Címlapkép: Felix Cesare via Getty Images

Találd meg a neked való befektetési alapot!
Orban Viktor parlament energiaugyi bejelentesek
GettyImages-1429689600
Erdogan
2022. október 6.
Banking Technology 2022
2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. október 4.
A Masterplast sztori a tőzsdén!
2022. október 19.
Budapest Economic Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online előadás
Meddig esik az OTP? Mekkora galibát okozhat feszült helyzet a részvénypiacnak?
Díjmentes online előadás
Hogyan működik a tőzsde, mik az alapok, hogy válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát?
budapest parlament