Gazdaság

Ez lenne Vargáék titkos fegyvere?

A Költségvetési Tanács oldalán elérhetővé vált a szervezet 2014-es költségvetésről alkotott véleménye. Ez alapján az eddigieknél még több érdekességet megtudhatunk a hamarosan nyilvánosságra kerülő büdzséjavaslatról. A Kovács Árpád vezette szervezet jelentős kockázatokat lát a 2,9%-os hiánycél teljesítésére, ezért javasolja az összesen 200 milliárd forintos tartalékszint átgondolását. A KT külön kiemeli azt, hogy a kormány túlzottan magas (150 milliárdos !) összeget vár frekvenciahasznosításból. Arra is rámutat, hogy túlzott egyenleg-korrekciót számol el a kormány eredményszemléletben, itt kisebb korrekciót javasol.
Jelentős kockázatok már most

A kormány még be sem nyújtotta a Parlamentnek a 2014-es költségvetésről szóló törvényjavaslatot, a kiszivárgó hírek szerint az több sebből is nagyon vérzik. A Költségvetési Tanács 2014-es büdzsével kapcsolatos véleménye először hétfőn az MTI közlésében jelent meg, ám ebből kimaradt több fontos részlet is. A Költségvetési Tanács honlapjára mostanában felkerült eredeti dokumentumból ugyanis még számos fontos üzenet kiolvasható.

A KT véleményének indoklása szerint a 2014-re kitűzött európai uniós módszertan szerinti 2,9%-os hiánycél teljesíthető, de jelentős kockázatok mellett. "Ezért tartja indokoltnak a megfelelő tartalékszint ismételt átgondolását" - fogalmaz a Tanács, ami arra utal, hogy a szervezet nem látja elegendőnek a 100 milliárdos általános tartalékot és a 100 milliárdos Országvédelmi Alapot a kockázatok kivédésére.

Minden 2014-es költségvetésről:2+1 kockázatos elem

Összességében reálisan tervezettnek ítéli meg a Tanács a 2014-es költségvetés bevételi oldalát, azonban több tétellel kapcsolatban jelentős veszélyekre hívja fel a figyelmet. Az egyik ilyen az áfabevétel: "a fogyasztás növekedéséből és más, vélhetően a gazdaság fehéredésének tulajdonított tényezőből származó hatást is optimistán becsüli meg" a kormány. Ezért a KT szerint a tényleges bevételek akár a GDP 0,5 százalékával is elmaradhatnak az előirányzattól.

A másik bizonytalan bevételi elem a frekvenciahasznosításból származó díj. A KT véleményéből kiderül, hogy a kormány ezen a soron a GDP 0,5%-ának megfelelő összeggel kalkulál áfával együtt, ami eléri a 150 milliárd forintot. A Tanács úgy véli, hogy "ez nehezen teljesíthető, figyelembe véve az eddig használt mobilfrekvenciák (beleértve a 201l-es árverés során megszerzetteket is) mértékét, a mobilszolgáltatók fiskális terheit és a mobilszolgáltatások fejlesztése iránti fogyasztói kereslet bizonytalanságát".

Az idei frekvenciahasznosítási díjról részletesen itt olvashatnak:Külön felhívja a figyelmet arra is a szervezet, hogy az ESA-módszertan szerint számított hiánycél elérését nagymértékben veszélyezteti, hogy az általános indoklás alapján az uniós támogatások elszámolásával kapcsolatos eredményszemléletű egyenleg-korrekció számottevően kedvezőtlenebb lehet a mérlegben szereplőnél. "A Tanács a kisebb pozitív korrekciót tartja megalapozottabbnak, ami növeli az ESA-szemléletű hiány mértékét" - fogalmaz. Mindez arra utal, hogy már az eredeti tervezetben billeg a 2,9%-os hiánycél teljesítése, a kockázatok kivédéséről pedig még nem is beszéltünk. A stabilitási törvény és az EU elvárásai miatt pedig mindenképpen teljesíteni kell a 3% alatti deficitet.

Ez lenne Vargáék titkos fegyvere?

Reális a kiadások tervezése

A kiadási oldalon nem talált sok kivetnivalót a Költségvetési Tanács, a kiadásbővülés emelkedését reálisnak nevezi. "2013-hoz képest a legnagyobb változást az jelenti, hogy a költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok kiadásai számottevően növekednek. Ebben szerepet játszik a pedagógus béremelés hatása (122 milliárd forint), de fontosabb tényező a saját finanszírozású és EU által támogatott beruházások tervezett nagymértékű növekedése. Valószínű, hogy a tervezettnél alacsonyabb lesz a tényleges beruházási teljesítmény jövőre, ami nemzetgazdasági szempontból nem előnyös, de a költségvetési egyenleget az alacsonyabb önerő hozzájárulás révén - közvetlenül - javítja. További érzékelhető támogatásemelkedéssel számolhatnak a sport, a kultúra területén, az egyházi feladatoknál, a rendőrségnél, valamint a közlekedési céloknál" - magyarázza a KT.

Íme, az összkép!

A Költségvetési Tanács összességében azt írja a 2014-es büdzsé tervezetéről, hogy a bevételi és kiadási kockázatok jelentősek. Nem véletlen, hogy Varga Mihály tegnap úgy fogalmazott, hogy a költségvetés parlamenti elfogadása során még változhat például a tartalék összege.

A KT hangsúlyozza: "indokolt a kockázatok számszerűsítése, és azok ellensúlyozására megfelelő intézkedések megtétele". "Szükséges a költségvetésben az Országvédelmi Alapot és a fejezeti tartalékokat a számszerűsített kockázatokhoz igazítani. Megfontolandó a Beruházási Alapba sorolt előirányzatokra vonatkozóan olyan szabályok beépítése a Törvényjavaslatba, amelyek hatékonyan segítik a hiánycél elérhetőségét" - javasolják Kovács Árpádék.

Ez lenne Vargáék titkos fegyvere?

De mi lesz az adóssággal?

A Tanács egyúttal azt is megállapította, hogy 2,9%-os hiánycél megfelel a stabilitási törvénynek és számításaik szerint a stabilitási törvény szerint számított államadósság-mutató a 2013. évi 76,8 százalékról 76,4 százalékra csökkenhet. Ez nagyon marginális, ezért a KT rámutat: "a vártnál alacsonyabb gazdasági növekedés, alacsonyabb infláció, vagy az önkormányzati hiánynak és adósságnak, illetve a kormányzati szektorba sorolt egyéb szervezetek adósságának a becsültnél kismértékben nagyobb értéke is megakadályozhatja az adósságszabály érvényesülését, a hiánycél tartását".

A KT megismétli: "szükségesnek tartja annak vizsgálatát, hogy a stabilitási törvény 2015-ben hatályba lépő szabálya milyen hatást gyakorol a költségvetésre, s ezen keresztül a gazdasági növekedésre". "A stabilitási törvény államadósság csökkentésének ütemére vonatkozó ren¬delkezése szerint 2015-től kezdődően (első ízben a 2016. év költségvetésére vonatkozóan) a központi költségvetésről szóló törvényben a költségvetés egyenlegét oly módon kell meghatá¬rozni, hogy annak alapján az államadósság megelőző évhez viszonyított növekedése ne halad¬ja meg a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott, a költségvetési évre várha¬tó infláció, valamint a bruttó hazai termék volumen növekedési üteme felének a különbségét. A Tanács által figyelembe vett elemzések, szakértői vélemények szerint a stabilitási törvény alkalmazása alacsony infláció és alacsony gazdasági növekedés mellett jelentős költségvetési kiigazítást tenne szükségessé, ami kedvezőtlenül hatna a növekedési pályára. Ezért tartja szükségesnek a Tanács az adósságszabály felülvizsgálatát" - vonja le a következtetést a KT.

Az adósságszabály felülvizsgálatáról bővebben itt olvashatnak:
E.ON
KPMG
Musk
Frankfurt Stock Exchange
Stock exchange
fed
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
fed