Gazdaság

A számok, ami miatt a kormány aggódhat

Ha csak a fő számokat nézzük az Európai Bizottság Magyarországról szóló téli előrejelzésében azt hihetjük, hogy minden a legnagyobb rendben. A költségvetési folyamatokban azonban vannak figyelmeztető jelek: a strukturális egyenlegünk ugyanis látványosan romlik, ami az alacsonyan tartott deficit fenntarthatóságát és az adósságcsökkentés sikerességét kérdőjelezi meg. A kormánynak azonban még van ideje ezen töprengi, ha csak az uniós külső kényszert nézzük.
Nem minden szám szép

Első ránézésre nagyon szép kilátás rajzolódik ki Magyarország számára az Európai Bizottság téli előrejelzéséből. A főbb makrogazdasági mutatók esetében alig találunk olyat, amit rontott volna a tavaly őszi prognózisához képest: jobb lehet picivel a gazdasági növekedés, alacsonyabb lehet a munkanélküliség, alacsonyabb szinten alakulhat az államadósság.

A számok, ami miatt a kormány aggódhat
A negatív kockázatok (forint gyengülése, devizahiteles mentőcsomag bankszektorra gyakorolt negatív hatása) mellett azonban vannak még figyelmeztető fejlemények. Az Európai Bizottság előrejelzése szerint ugyanis a költségvetés strukturális egyenlege idén látványosan romlik és jövőre is csak szerény mértékben javul. A tavaly őszi prognózissal összevetve a Bizottság szakértői itt pesszimistábbak lettek.

A számok, ami miatt a kormány aggódhat
De miért fontos ez egyáltalán?

Az Európai Bizottság múlt héten megjelent, magyar fizetésimérleg-támogatási program keretében készített elemzése is már rámutatott arra, hogy 2012-höz képest a magyar költségvetés strukturális egyenlege GDP-arányosan 1,5 százalékpontot romlik 2013-2014-ben.

Közben azonban a költségvetés hiánya nem lépi túl az EU által elvárt 3%-os szintet. Ezért sokakban felmerülhet a kérdés: miért baj, ha romlanak a strukturális költségvetési folyamatok? Már megint az EU-nak nem tetszik valami?

A strukturális egyenleg az államháztartási folyamatok egyik legfontosabb mutatószáma: figyelmen kívül hagyja az egyszeri tételeket, valamint gazdaság ciklikusságából fakadó hatásokat. Vagyis a háttérben zajló költségvetési folyamatokról ad képet. Mindezek fényében nem véletlen, hogy az Európai Unió is nagy hangsúlyt fektet erre (a túlzottdeficit-eljárás során elvárja, hogy évről-évre csökkenjen a strukturális egyenleg és az eljárás lezárása után alacsony szinten kell tartani).

Valós veszély?

Magyarországnak jelen esetben - a 3%-os hiányszám teljesítésén túl - ehhez a közép távú hiánycélhoz is tartania kell magát, mert ennek teljesítésével csökkenhet az államadósság. Ez a strukturális deficitre van meghatározva, a GDP 1,7%-ában. A legfrissebb előrejelzések szerint azonban a magyar strukturális hiány magasabb lehet ennél 2014-ben és 2015-ben is.

A Bizottság a mostani előrejelzésében ezzel kapcsolatban semmilyen lépést nem helyezett kilátásba, azonban az EB múlt héten megjelent anyaga megjegyezte: hivatalos felügyeleti intézkedést a közép távú cél túllépése nem von maga után automatikusan, mert Magyarország nem tagja az eurózónának, de a strukturális egyenleg romlása az adósságcsökkentési elvárások ellen hat.

A gazdasági kormányzás erősítése érdekében 2012-ben elfogadott EU-s "hatos jogszabálycsomag" értelmében ugyanis az államadósságnak csökkennie kell, az egyhuszados előírásnak megfelelően (a ráta mindenkori szintje és a 60 százalék közötti különbségnek az egy huszadával kell éves átlagban csökkenteni az adósságrátát). Magyarország esetében azonban ez a szabály a túlzottdeficit-eljárás lezárásának éve utáni harmadik évben lépne életbe (vagyis 2016-ban), így azonnali retorzió távolról sem fenyegeti Magyarországot.

Mindez azt jelenti, hogy a kormány számára azonnali veszélyt nem jelent ez a probléma, azonban arra figyelmeztet: nem szabad figyelmen kívül hagyni a strukturális egyenleget és az ad-hoc intézkedések nem minden esetben jelentenek megoldást.

A Bizottság friss prognózisának másik kedvezőtlen üzenete, hogy az államadósság nem tud csökkenni. A brüsszeli számok is megerősítik a Portfolio.hu korábbi következtetéseit, miszerint a magyar gazdaság alapfolyamatai nem teszik lehetővé az államadósság csökkenését.

A számok, ami miatt a kormány aggódhat


A számok, ami miatt a kormány aggódhat
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)
18 September 2019, France (France), Strassburg: Jean-Claude Juncker (l-r), President of the European Commission, and Michel Barnier, chief Brexit-negotiator of the EU.
Frankfurt Stock Exchange
Üzlet

Nagyot emelkedett a Mol

Kivétel nélkül erősödéssel zárták a szerdai kereskedést a hazai blue chipek.

BMW
Interspar hipermarket
török jegybank, getty
LAS VEGAS, NV - APRIL 28:  Chairman and President of the Trump Organization Donald Trump yells 'you're fired'
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
WASHINGTON, DC - JULY 31: Federal Reserve Board Chairman Jerome Powell speaks  (Photo by Mark Wilson/Getty Images)