Gazdaság

Ez a két ábra mindennél többet elárul a kormány terveiről

A vártnál jobb gazdasági növekedésből fakadó többletbevételeket és bizonyos kiadási sorokon várható megtakarításokat a kormány jövőre adócsökkentésre és a hiány leszorítására használja fel - derül ki a szerdán benyújtott 2016-os költségvetési törvényjavaslat első vizsgálatából. Emellett a kormány konzervatív alapokra tervezett, komolyabb tartalékokat beépítve a büdzsébe.
Kedvező a hátszél a jövő évi költségvetés tervezéséhez. A vártnál jobban alakult és alakulhat a jövőben a gazdaság teljesítménye (ami külső tényezőknek is köszönhető) és ennek az eredményeit le is aratja a kormány - így lehetne jellemezni a most benyújtott költségvetési törvényjavaslatot.

Összességében konzervatív makrogazdasági feltételezésekre épít a 2016-os költségvetés, a hiánycélt jóval az uniós elvárások alá lövi be (de nem az adósságképletből fakadó túlzottan alacsony deficitre), az előre nem látható (elsősorban külső) negatív kockázatokra komolyabb tartalékot különített el a kormány, ezen felül stabilitási tartalékokat is képzett a fejezetekben 35 milliárd forint értékben. Persze ezekre a tartalékokra a nagyon korai tervezés miatt szükség is van. A költségvetésben nagy aknákat, veszélyeket nem találunk, az EU elvárásaihoz képest implicit 1%-os mozgástér van a büdzsében GDP-arányosan, bizonyos bevételi sorok tűnhetnek magasnak a mostani folyamatok fényében.

Varga Mihály bejelentéséről itt írtunk:A főbb számokat itt foglaltuk össze:Az általános indoklásban rejlő érdekes szlogenről pedig itt számoltunk be.

Egyébként a jövő évet emellett kisebb adócsökkentések jellemzik (ez elsősorban a háztartások anyagi helyzetét javítja, ami előnyös a belföldi fogyasztás szempontjából), míg a társaságok sok könnyítésre ez alapján nem számíthatnak, egyelőre. A költségvetést megalapozó salátatörvényre és az adótörvényekre egyelőre még várnunk kell, de addig is itt a két legfontosabb táblázat, ami sokat elárul a kormány jövő évi elképzeléseiről. A 2016-os költségvetés főbb kiadási és bevételi előirányzatait hasonlítottuk össze az idei (már felülvizsgálat) tervekkel.

Ez a két ábra mindennél többet elárul a kormány terveiről


Ez a két ábra mindennél többet elárul a kormány terveiről

Mit mond a Költségvetési Tanács?

A törvényjavaslatban szerepel a Költségvetési Tanács véleménye és az arra adott kormányzati válaszok. Az adósságképlettel kapcsolatos tervekről már itt beszámoltunk:A KT szerint a legjelentősebb kockázat, hogy az egyéb értékesítési és hasznosítási bevételek előirányzata a jövő évi költségvetésben sincs alátámasztva. Erre reagálva a kormány azt írta, hogy "az állami vagyongazdálkodásból származó, nagy összegű bevétel tervezése figyelemmel van az értékesíthető vagyonelemek és a piaci tendenciák felmérésére". "A bevétel változatlanul a Beruházási Alapban is szerepel, hiszen a jelentősebb nagyságrendű, piaci értékesítési, hasznosítási ügyletek szükségszerűen hordoznak kockázatot, amelyet azonban a hozzájuk rendelt beruházási tételek a törvényi szinten rögzített visszafogásának lehetősége kezelni képes" - hangsúlyozza a kormány.

A kormány megfontolta a tanács javaslatát és az eredeti 70 milliárd forintról 100 milliárd forintra emelte az Országvédelmi Alap összegét.

A KT ezen kívül negatív kockázatot látott az szja-bevételek előirányzatánál. A kormány úgy véli, hogy az előirányzat nem túlzott, mivel a bruttó bér és kereset növekedése az adókedvezménnyel még nem csökkentett adóalapot növeli. "Mivel az adóból igénybe vehető kedvezmény fix összegű, a kedvezménnyel nem csökkentett adóalap a bér- és keresettömeg növekedésével változik, míg a kedvezmények szinten maradnak. Ezért lehetséges, hogy a kedvezménnyel csökkentett adóalap és az adóbevétel nagyobb mértékben nő, mint a bruttó bér" - érvel a kormány.

A kormány arra is kitér, hogy a Költségvetési Tanácsnak április 30-án benyújtott tervezet óta jelentek meg új információk, ami felülvizsgálatot eredményezett és megemelték a bevételi előirányzatokat:
  • Az szja-bevételi előirányzatot 10 milliárd forinttal, mert az NGM szerint az eddigi idei adatok erőteljesebb bérdinamikára utalnak.
  • Az áfa-bevételeket 22 milliárddal emelte meg a kormány, miután az online pénztárgépek kiterjesztésének hatását jobban figyelembe tudta venni a kormány, mivel ez a terv már számszerűsíthető fázisba került.
  • 22 milliárd forinttal magasabb a korábbi verzióban foglaltnál az egyéb értékesítési és hasznosítási bevétel.

Ezek a módosítások adtak lehetőséget a kormánynak arra, hogy az Országvédelmi Alap 30 milliárd forinttal, bizonyos kiadási célok pedig 45 milliárd forinttal emelkedjenek.

És itt az Állami Számvevőszék véleménye

A 2016-os költségvetési törvényjavaslat benyújtásával párhuzamosan az Állami Számvevőszék is közzétette elemzését, melyet a KT használt fel korábbi véleménye elkészítéséhez. Később még az Országgyűlésnek benyújtott törvényjavaslatot is véleményezi, és a módosító indítványokat is értékeli. (Ennek alapján ez év júniusában újabb elemzést készít majd a Költségvetési Tanács részére.)

A jövő évi költségvetés tervezete alapján az ÁSZ megvizsgálta a kormányzati makrogazdasági előrejelzés összhangját a mértékadónak tekintett nemzetközi intézmények és hazai műhelyek prognózisaival, elemezte, hogy a kormányzat gazdasági várakozásainak bekövetkezése esetén a tervezett bevételek teljesülése mennyire kockázatos, illetve a kiadásoknál fennáll-e a túllépés veszélye.

A feltárt kockázatokkal összefüggésben az ÁSZ értékelte a tervezett tartalékok mértékét. A kockázatok és tartalékok összevetése alapján az elemzés úgy ítéli meg, hogy a tervezett költségvetés teljesíti az állami eladósodás csökkentésének az Alaptörvényben lefektetett követelményét. Az elemzés ugyanakkor rámutat arra, hogy az államadósságnak a törvényjavaslat tervezete szerinti alakulása nincs összhangban az ezt szabályozó - ebben az évben hatályba lépett - törvényi előírással. Vagyis az adósságképletnek nem felel meg a törvénytervezet, ahogyan erre korábban rámutattunk.

Az ÁSZ arra a következtetésre jutott, hogy súlyos kockázatok nincsenek a költségvetésben, sőt egyes adók esetében a tervezettet meghaladó költségvetési bevételeket valószínűsít. A bevételek és kiadások megalapozottságának részletes ellenőrzését az ÁSZ jelenleg végzi a minisztériumoktól és egyéb költségvetési szervektől bekért adatok, tanúsítványok alapján. Így erről majd az Országgyűlésnek benyújtott véleményében ad számszerű képet.

Az Állami Számvevőszéknek a Költségvetési Tanács részére készült elemzése rámutat arra, hogy az Országvédelmi Alap 70 milliárd forintos előirányzata, (ami az ez évi 30 milliárd forintnak több mint kétszerese), valamint fejezeti stabilitási tartalékok (összesen 35 milliárd forint) mellett a költségvetési törvényjavaslat tervezete úgynevezett implicit tartalékokat is tartalmaz. Ez abból adódik, hogy a tervezet az államháztartás GDP arányos hiányát 2 százalékban határozza meg, míg az EU-szabály és az Államháztartási törvény 3 százalékot enged meg - olvasható az ÁSZ véleményében.
Roska Botond
Ader Janos 2050 Magyarorszag klimasemlegesseg GettyImages-810451352
Varga Judit magyar vetoGettyImages-1156220693
unios tagsag visszaforditas Emmanuel Macron GettyImages-1187821001
Motor app Continental
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
Online előadás
Első lépések a tőzsdei megtakarítások felé.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Roska Botond