Gazdaság

Íme, így lettünk autógyártás-függők

A hónapról hónapra megjelenő ipari termelési adatok egyre csak azt bizonyítják, hogy a növekedésünk továbbra is erősen a járműgyártástól függ. Az alábbiakban néhány ábra segítségével mutatjuk meg, mennyire.
Az ipari termelés friss adatainak ismertetésekor rendszeresen felhasználjuk az alábbi két ábrát, amelyek világosan mutatják, hogy a szektor teljesítményében milyen óriási a szerepe a járműgyártás felfutásának.

Íme, így lettünk autógyártás-függők
Éppen ezért hosszabb időtávon is megvizsgáltuk a járműgyártás szerepének változását. Hogy ne áruljunk zsákbamacskát: az elmúlt másfél évtizedben a járműgyártás súlya csaknem a kétszeresére nőtt, és dominanciájára jellemző, hogy közel háromszor akkora, mint a második legnagyobb ágazat. Ha az ipar teljesítményét a járműgyártás nélkül nézzük, akkor megállapíthatjuk, hogy az bizony a válság enyhülésével sem lett igazán meggyőző.

Számok és számok Aki nem kíváncsi arra, hogyan számoltunk, ezt a részt nyugodtan át is ugorhatja, de talán nem haszontalan némi háttérismeret. A KSH adatbázisából 2000-től kértük le az adatokat, amelyek 2014-ig az éves termelési számokat, 2015-ben a január-májusi időszakot tartalmazzák. A teljesség kedvéért az ipari szektor egészét vizsgáltuk, amibe a feldolgozóipari ágazatok mellett az 5-7%-os súlyú energiaellátás ("villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás), illetve a láthatatlan súlyú bányászat is beletartozik. A folyó áras termelési adatokból számoltuk ki az egyes ágazatok súlyait, illetve ezek segítségével számoltuk ki az egyes ágazatok hozzájárulását a termelési volumen növekedéséhez. (Valójában ebben van némi pontatlanság, de nem sok.) Az energiaellátás és a bányászat mellett a feldolgozóipart két nagy részre bontottuk: a járműgyártásra, és az "összes többi ágazatra". Ezzel valójában a járműgyártás szerepét alábecsüljük, hiszen a beszállító ágazatok (majd látni fogjuk: nem túl nagy) növekedését az összes többi ágazat teljesítményébe számoljuk bele.

Amit rögtön megállapíthatunk: a járműgyártás növekedése abszolút értelemben a válság előtt is erős volt, majd a válságban elszenvedett visszaesés után még nagyobb fokozatra kapcsolt. Eközben a többi ágazat együttes teljesítménye soha nem tért vissza a válság előtti növekedési ütemhez, éppen ezért a járműgyártás ipari növekedésben betöltött szerepe tovább erősödött. 2012-ben ez annyit jelentett, hogy az autóiparunk fékezni tudta az ipari recessziót, 2013-ban pedig egyenesen megfordította az aggregált ipari teljesítményt, ami a járműgyártás nélkül továbbra is zsugorodott volna. (Ebben - ahogy arról már többször írtunk - az elektronikai ágazat mélyrepülése játszotta főszerepet, de emellett több más alág is recesszióban volt.)

Íme, így lettünk autógyártás-függők
A fenti ábra adataiból az is következik, hogy míg a válság előtti években az ipari növekedéshez átlagosan mintegy 20%-kal járult hozzá a járműgyártás, addig az utóbbi másfél évben ez az arány már 66% volt. A jobb oldali grafikonból az is látható, hogy 2012 óta a járműgyártás nélkül számított feldolgozóipar termelési volumene összességében nem nőtt, és a bővülés 2014-15-ben sem éri el a szerény 3%-ot.

Érdemes az ipari növekedést úgy is megnézni, hogy a 2000. év teljesítményéhez viszonyítunk. Eszerint az autóipar évente átlagosan csaknem 10%-kal bővült, így a termelési volumene három és félszerese az évezred elejinek. Eközben a járműgyártás nélkül számított feldolgozóipar átlagosan 2,5%-kal növekedett évente, és a válság előtti szintet még ma sem érte el. Az alábbi ábra egyértelműen mutatja: többéves kitekintésben a feldolgozóipar kizárólag a járműgyártásnak köszönhetően bővült.

Íme, így lettünk autógyártás-függők
Ennek megfelelően az autóipar súlya egyre nagyobb az iparban. A 2000-es évek elején még mindössze a szektor teljesítményének egy hatodát adta, mára közel 30%-át. Feltehetően 2015-ben a feldolgozóiparon belül a járműgyártás részaránya eléri majd az egy harmadot. Az elektronikai és élelmiszeripari alág súlya 10-10% körüli - ők a második és harmadik legynagyobb súlyú ágazat az iparban.

Íme, így lettünk autógyártás-függők
Adódik persze a kérdés, hogy miként értelmezzük azt, hogy a három nagy autógyárunk jelentősége ennyire nagy a gazdaságban. Egyrészt ez egy szerencsés fejlemény, mert a kapacitások felfutása ellensúlyozni tudta az elektronikai szektor leépülését. Ugyanakkor a szerkezetátalakulás egyben monokulturális jegyeket erősíti, illetve a ciklikus iparág dominanciája még akkor is növeli a külső sokkoknak való kitettséget, ha amúgy a magyar járműgyártó portfólió ilyen szempontból még egész erősnek tűnik.

A szerkezetátalakulási érv azonban csak a kép egyik fele. Az utóbbi két évben ugyanis az elektronikai ágazat már nem zsugorodott tovább, növekedése nagyjából akkora volt, mint az autóipar nélkül számított ipar bővülése. Vagyis úgy tűnik, hogy a járműgyártáson kívüli ipari szektor egyelőre egyszerűen ennyire képes. Ez pedig a gazdaságpolitika iparosítási törekvései szempontjából sem egy jó bizonyítvány.
Frankfurt Stock Exchange
LAS VEGAS, NV - APRIL 28:  Chairman and President of the Trump Organization Donald Trump yells 'you're fired'
Krones
szijjarto1119
Áder János köztársasági elnök (b), Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (b4) és Chikán Attila vezérigazgató MTI/Bruzák Noémi
Brexit_kiszivargott_brit terv_1500
U.S. President Donald Trump looks on as his nominee for the chairman of the Federal Reserve Jerome Powell
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Kereskedés a Portfolio Online Tőzsdén. Hasznos praktikák.
LAS VEGAS, NV - APRIL 28:  Chairman and President of the Trump Organization Donald Trump yells 'you're fired'