Három gyerekért 20 millió forint? Mibe fog ez kerülni?
Gazdaság

Három gyerekért 20 millió forint? Mibe fog ez kerülni?

Akár 300 ezer olyan család is lehet, aki rövid távon igényelheti a 3 gyerek (vállalása) után járó 10 millió forintos állami támogatást. A tényleges kereslet valószínűleg jócskán elmarad majd ettől a számtól, ami szerencse, hiszen ez felborítaná az állami költségvetést. Ugyanakkor éppen a nagy számok mutatnak rá arra, hogy fontos lenne elkészíteni és közzétenni azokat a hatástanulmányokat, amelyek megmutatnák a gazdaságpolitikai céljait és azok fényében a programtól várt eredményeket.
Repkednek a számok a kormány gyermekvállalást és lakásépítést ösztönző programja kapcsán. A három gyerek (vállalása) után járó 10+10 millió forintos összeg kellően magas ahhoz, hogy sokak fantáziáját megmozgassa, ezúttal azonban a gazdaságpolitika fejével próbálunk gondolkodni. Mire számíthat a kormány (és persze az adófizető) a programtól?

10+10 millió Ide kattintva egy helyen minden információ elérhető az új családi otthonteremtési kedvezményről. Választ adunk az egyéni esetekre, körüljárjuk a legfontosabb gyakorlati kérdéseket, segítünk kiigazodni az új CSOK feltételeiben.

Egy eszköz, két cél

A 10+10 millió forintos intézkedés két célt kíván szolgálni egyszerre. Egyrészt az új lakások piacára próbál többletkeresletet terelni, másrészt a gyerekvállalást ösztönzi. A lépés célzottsága ilyen értelemben példás, hiszen két akut problémát kíván kezelni. A lakásépítések kiábrándítóan alacsony szinten stagnálnak, a népességfogyás pedig több évtizedes probléma. Normateremtési szempontból sem rossz üzenet, hogy az állam a nagy családokat részesíti előnyben, így a személyi jövedelemadóba épített jelentős adókedvezmény mellett még egy nagyon karakteres eszközzel tudja sugallni a sokgyerekes családmodell melletti elkötelezettségét. Ez erősítheti az ösztönző intézkedések hitelességét, hatékonyságát.

Három gyerekért 20 millió forint? Mibe fog ez kerülni?


Három gyerekért 20 millió forint? Mibe fog ez kerülni?
Ettől még a programmal kapcsolatban akadnak erős kérdőjelek, például:
  • Nem világos, mekkora részvételre számít a kormány. Mivel az igénybe vevők elméleti köre (mint látni fogjuk) extrém nagy, ezért jó lenne tudni, hogy pontosan milyen számszerű célt fogalmaz meg magának a gazdaságpolitika.
  • Bár azt mondjuk, hogy az állami beavatkozás akut területeken történik, a beavatkozás indokoltságát mégis jó lenne megmutatni. A lakásárak már meginduló emelkedése például jó eséllyel az új lakáspiac feléledését is magával hozta volna, így a lépés nem anticiklikus. Szerencsés lett volna, ha transzparens elemzés keretében mutatta volna be a gazdaságpolitika, hogy milyen gazdasági pályák közül választott.
  • Az is megért volna egy hatástanulmányt, hogy milyen nem szándékolt hatásokra számítanak a döntéshozók. Például milyen árhatások következhetnek a programból? A várható drágulásnak milyen jóléti hatásai vannak? Okozhat-e a későbbiekben gondot, hogy a családok 10 évig kvázi "röghöz lesznek kötve"?

Ezen ismeretek hiányában a program azért inkább nevezhető jó szándékú vakrepülésnek, mintsem kidolgozott stratégiának.

Hogyan fizetünk?

Formailag a "CSOK 10+10" egy keynes-i típusú, célzott keresletélénkítő program, ami költségvetési kiadással jár. A program elméleti kifizetési sémája egy fontos elemében különbözik az ezredforduló körüli kamattámogatásos lakáshiteltől. Ez utóbbiban ugyanis a hitelállomány bővülésével párhuzamosan folyamatosan halmozódott a költségvetési kifizetés. A most induló CSOK viszont nagyon fejnehéz. A bevezetés pillanatában a támogatásra jogosulttá váló kör vélhetően gyorsan (1-2 év alatt) megteremti magának azokat a feltételeket, amelyekkel a támogatás lehívhatóvá válik (gyerekvállalásra való felkészülés, esetleg első, második gyerek megszületése, ingatlan kiválasztása stb.). Így a 10 millió forint egyszeri, vissza nem térítendő támogatást az érintett kör gyorsan megkapja, a további években ez a költségvetésben már nem jelent terhet. A következő években "csak" a folyamatosan szülőképes korba érő, vagy a nagycsaládos állapotra felkészülő családok támogatására kell fedezetet találni a büdzsében.

Kicsit más a helyzet a 10 millió forintos kedvezményes kamatozású hitellel, hiszen ennek terhei 10 éven keresztül halmozódnak a költségvetésben. Ugyanakkor a jelenlegi pénzpiaci körülmények között a kamattámogatás szerződésenként hozzávetőleg 300 ezer forint körüli éves kiadást jelent az államnak. Egy gyors számítással beláthatjuk, hogy ez nagyon sokára fog érdemi költségvetési tétellé duzzadni.

Tegyük fel, hogy a kamatkörnyezet nem változik, évente annyian veszik fel a hitelt, hogy a 10. évre 35 ezer hitelkihelyezés történik. Ebben az esetben az éves kamattámogatás a 10. évben 10 milliárd forint lenne, ami jelentéktelen összegnek számít az államháztartásban. Amennyiben a kamatok emelkedése miatt az egy hitelszerződésre eső támogatás mértéke duplázódna, az igénybevevők száma pedig 100 ezer főre hízna, a kiadás még mindig csak 60 milliárd forint lenne - ez az akkori GDP 0,2%-át sem tenné ki.

Mennyit fizetünk?

Jóval nagyobb a költségvetési tétje a 10 millió forintos vissza nem térítendő támogatásnak. Különösen rövid távon, amikor - mint fent jeleztük - a hirtelen jogosulttá válók egyszeri rohamával számolhatunk.

Ha csak a nagyságrendeket nézzük: ezres nagyságrendű igénybevételnél 10 milliárdos, tízezres érdeklődői körnél 100 milliárd forintos költségvetési tételről beszélünk. Utóbbi már lényeges átrajzolná a költségvetési pályát, ezért fontos kérdés, hogy mekkora állami forrásigényre számíthatunk reálisan?

A számításokhoz nehéz kiindulási pontot találni. A házastársak számából például nem lehet kiindulni, hiszen ma már a gyerekek közel fele házasságon kívül születik Magyarországon. Amennyiben egy pár a nagy családot szeretne, és ehhez az állami segítséget is igénybe vennék, legfeljebb korábbi terveikkel ellentétben mégis összeházasodnak.

A KSH 2011-es népszámlálási adatai viszont egy jobb közelítést kínálnak. Ebben ugyanis szerepel a "15 éves és idősebb nők korcsoport és az élve született gyermekek száma szerint" című táblázat. Nézzük először azt, hogy kik vehetik igénybe a "10+10-es" támogatást úgy, hogy ahhoz már nem kell gyereket vállalniuk! Ők azok, akiknek van legalább három (tanulmányoktól függően) 20 vagy 25 év alatti gyerekük. Az alábbi táblázatban színezéssel jelöltük meg őket, a sötétebb szín azt jelenti, hogy az adott csoporton belül nagyobb részarányát feltételezzük azoknak, akiknek korhatár alatt lehetnek három gyereke.

Három gyerekért 20 millió forint? Mibe fog ez kerülni?
A fenti ábra alapján - meglehetősen hozzávetőleges kalkulációk alapján - mintegy 180-210 ezer főre tehető azok nők száma, akiknek három 20 (25) év alatti gyermeke él a háztartásban, és (egyéb objektív akadályokat nem számítva) akár holnap bejelentkezhetnek a 10 millió forintért.

Jóval nagyobb az a kör, akik elvileg gyerekvállalás(ok) fejében kaphatnak 10 millió forintot. Tulajdonképpen minden olyan család szóba jöhet, ahol az egyik felnőtt 40 év alatti.

Egy egyszerűsítést itt tennünk kell: azt feltételezzük, hogy a gyermekvállaláson gondolkozó családokban a szabályozásban előírt 40 éves korhatárt a házastársak közül a nők nem érik el. Ez azért elég életszerű, hiszen vélhetően kevés olyan pár van, ahol a férj van 40 év alatt, a nő pedig 40 év felett, és gyerekvállaláson gondolkodnak.

Három gyerekért 20 millió forint? Mibe fog ez kerülni?
A fenti táblázat szerint akár mintegy 1,3 millió nő is vállalhatná, hogy 10 éven belül nagycsaládossá válik. Természetesen ez egy nagyon durva felső becslés, hiszen ebben a körben bőven többségben vannak azok, akiknek egyáltalán nincs ilyen szándékuk. Ha erősen szűkítjük a kört, azt feltételezve, hogy a többség már 1-2 gyerekkel vállalja fel a 3 gyereket, akkor is 220 ezer családról beszélünk.

Ha ezt összevetjük azzal, hogy évente mintegy 90 ezer gyerek születik Magyarországon, akkor láthatjuk: a potenciális kör annyira nagy, hogy amennyiben az ösztönzők hatékonyak, akkor hatalmas baby-boom-ra számíthatnánk Magyarországon. Ezt a kört azonban a gyerekvállalási kedv mellett számos más, élethelyzetből fakadó tényező szűkíti, például a lakhelyváltoztatási szándék (képesség) hiánya, a gyenge hitelképesség, folyamatos munkaviszony, büntetlen előélet stb.

Ezek figyelembe vételével biztos, hogy önmagában a program nem hoz évi 40-50 ezer új babát, amivel elérnénk a népességcsökkenés megállításához szükséges termékenységi arányszámot. De a szűk keresztmetszet eddig sem itt sejtettük, hanem a rövid távú költségvetési hatásokban.

Amennyiben a 200 ezer nagycsaládos többsége bejelentkezne a 10 milliós támogatásért, és további 100 ezer ember a következő 10 évre vállalná a három gyereket, akkor hirtelen 3000 milliárdos forintos költségvetési igény keletkezne. Ez még három évre elosztva is akkora tétel, ami felborítaná a költségvetést. Erre a fent leírt okok miatt nem számítunk, ám arra mégis rávilágít, mennyire hiányoznak azok a nyilvános kormányzati számítások, felmérésék, amelyek részletesebb adatokra támaszkodva pontosabb eredményre vezetnek.

Ugyanis ha a fenti felső becslést összevetjük azzal, hogy tavaly talán még a 10 ezret sem érte el az átadott új lakások száma, elég egyértelműnek tűnik, hogy van kockázata annak, hogy egy erősen túlkeresletes piac alakuljon ki az építőiparban, annak minden kedvező és kedvezőtlen hatásával.
Falusi CSOK

A Portfolio Csoporthoz tartozó HelloVidék falusi CSOK település keresője: egyedi információk, lakásárak, népszámlálási adatok, gazdasági statisztikák, egyéb mutatók 2486 településről.

wall street_shutterstock
wall street_getty
walmart_getty
facebook_getty
Sundar Pichai, CEO of Google, getty
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
walmart_getty