Belerokkanhat Magyarország az autóipari forradalomba
Gazdaság

Belerokkanhat Magyarország az autóipari forradalomba

Az autóiparban végbemenő forradalom kiemelten érintheti Magyarországot is, hiszen a kormányzati szándékkal összhangban, az ágazat rendkívüli ütemben bővült az elmúlt években. Cikksorozatunk hatodik részében arra kerestük a választ, hogy a feltételezhető változások hogyan hathatnak a magyar gazdaságra, milyen kihívásokkal kell megküzdenünk és miben bízhatunk.

1 2 3

Cikksorozatunk első részét, amelyben az elektromos autó és a belsőégésű motorral szerelt jármű közötti műszaki különbségeket, hasonlóságokat vizsgáltuk, az alábbi linkre kattintva érheted el. A második részt, ahol azt jártuk körbe, miért drágább az elektromos autó, mint a hagyományos, itt olvashatod. A harmadik részben a nemzetközi és a hazai támogatási rendszerrel, a negyedikben a töltőinfrastruktúra fejlődésével, míg az ötödikben az elektromos autók terjedésével foglalkoztunk.
Magyarország jövője egyre jobban összeforr a járműipar jövőjével.
  • Az elektromos autó forradalom kiemelten érintheti Magyarországot
  • A hazai motor- és autógyárak teljes mértékben, míg a beszállítói hálózat jelentős része belsőégésű járműveket gyárt, illetve azokhoz állít elő alkatrészeket, miközben a műszakilag teljesen más alapokra épülő elektromos autózás megállíthatatlanul terjed és a várakozások szerint 10 éven belül a globális autóértékesítés 20-25 százalékát adhatják
  • Már ma is léteznek olyan politikai ambíciók Európában, amelyek 15 éven belül megszüntetnék a hagyományos autók értékesítését, kitiltanák a dízel járműveket a nagyvárosokból
  • Ezek alapján fel kell készülni egy olyan forgatókönyvre is, hogy az elektromos autózás "totális térhódítása" esetén a magyar exportkivitel 22 százalékára nem lenne kereslet a mai formájában
  • A kieső termelés természetesen munkahelyek megszűnését is jelentené egy olyan időszakban, amikor a kormányzat számításai szerint a digitalizáció hatására 300-400 ezer munkahely szűnhet meg Magyarországon
  • Azt viszont hangsúlyozni kell, hogy az elektromos autók térhódítása nem egyik pillanatról a másikra fog bekövetkezni és már ma is több jelét látjuk annak, hogy a magyarországi járműipar, a hazai nagy gyártók a kiváltságosok között lehetnek
  • Az iparágban végbemenő változásokat a kormány is látja, így függetlenül attól, hogy kényszernek, előremenekülésnek, vagy éppen remek helyzetfelismerésnek tituláljuk, a versenyben maradásunk érdekében az elmúlt időszakban egyre több olyan beruházást támogattak, illetve egyre több olyan kormányzati intézkedés született, amelyek az elektromos autózás, az automatizált vezetés és a digitalizáció területén erősíthetik a pozícióinkat

Nagyon felgyorsultak az események a járműiparban

Nagyon felgyorsultak az események a járműiparban a dízelbotrányt követően, amely nem volt véletlen. A nemzetközi porondon a politikai döntéshozók saját érdekeik mentén igyekeztek a felelősségüket leplezni, tüzet oltani, vagy éppen a népszerűségük növelése érdekében a kínálkozó alkalmat meglovagolni. Az iparág így kapott a nyakába egy új eljáráson - 2017-től valós vezetési feltételek mellett kell teljesíteni a meghatározott értékeket - alapuló károsanyag-kibocsátási tesztrendszert, a folyamatosan szigorodó környezetvédelmi előírások mellé. És ezért kell olyan politikai ambíciókkal szembesülnie a gyártóknak, amelyek alapján 2030 után megszüntetnék a belsőégésű motorral szerelt autók értékesítését Németországban, vagy több európai nagyvárosból kitiltanák a dízel járműveket.

Persze ezeken kívül is akad kihívás, megoldandó probléma bőven. Kapásból ott van a Tesla Motors, amely éveket vert az elektromos autózás területén a világ vezető gyártóira, arra kényszerítve őket, hogy érdemi kutatás és fejlesztésbe, beruházásokba kezdjenek ezen a területen. A belsőégésű motor elektromotorral történő kiváltása pedig egy olyan helyzetet teremthet, ahol az autógyártók több évtizedes versenyelőnye tűnhet el rövid időn belül. A sokkal kevesebb alkatrészből álló elektromos autó összes komponense elérhető lesz ugyanis a beszállítóknál, így olyan új belépők érkezhetnek a piacra, amelyek ma még a technológia vagy éppen a logisztika területén játszanak meghatározó szerepet, esetleg csak nagy kevesen hallottak róluk. Mindezek együttes hatására az elektromos autók sokkal korábban és sokkal nagyobb szerepet kaphatnak a vezető gyártók flottáin belül, mint azt korában a legtöbben gondolták.

Magyarország jövője egyre jobban összeforr az iparág jövőjével

A járműiparban végbemenő elektromos autó forradalom kiemelten érintheti Magyarországot is, hiszen a kormányzati szándékkal összhangban, az ágazat rendkívüli ütemben bővült az elmúlt években. Hogy érzékeltetni tudjuk, mekkora volt ez a felfutás, érdemes kiemelni, hogy az ipar teljes termelési volumenének közel 30%-át adja a járművek és alkatrészek gyártása, míg a 2000-es évek elején még 16%-os volt csupán az ágazat részesedése az iparban. A dinamikus bővülés a foglalkoztatottságon is nyomot hagyott, a 2008-ban még csak 85 ezer főt foglalkoztató ágazat 2015-ben már közel 145 ezer fősre duzzadt.

Belerokkanhat Magyarország az autóipari forradalomba
Az ágazat súlya természetesen azért emelkedett az utóbbi években, mert a növekedése lényegesen meghaladta az ipar átlagos bővülését. A válság után ugyanis jelentős kapacitásbővítéseket hajtottak végre Magyarországon a nagy autógyárak, illetve a beszállító tevékenységek aktivitása is erősödött. Mindezek együttes hatására a járműgyártásnak 2010 óta messze a legmagasabb a hozzájárulása az ipari növekedéshez, ráadásul a legtöbb évben ez a kontribúció meghaladta az összes többi ágazat együttes eredményét.

Belerokkanhat Magyarország az autóipari forradalomba
Az ágazat jelentőségét mutatja az is, hogy az euróban számolt exportárbevételünk negyede, több, mint 23 milliárd euró innen származik. A KSH kimutatása alapján láthatjuk, hogy nem csupán kész járművet, hanem motort és karosszériát, illetve annak alkotó elemeit is nagy tételben értékesítjük külföldön.

Belerokkanhat Magyarország az autóipari forradalomba

Amit az elektromos autók átrendezhetnek

Az iménti felsorolásból már körvonalazódik a probléma gyökre, illetve azok a kihívások, amelyekkel Magyarországnak, a hazai járműiparnak szembe kell néznie. Cikksorozatunk első részében foglalkoztunk azzal, hogy az elektromos autó és a belsőégésű motorral szerelt jármű között műszakilag mekkora különbségek vannak. Előbbi sokkal kevesebb komponensből épül fel, illetve a hajtáslánca drasztikusan eltér a hagyományos autóétól. Ebből adódóan viszont nagyon fontos, idehaza is gyártott alkatrészek válnak feleslegessé, vagy egészen más formában kell, hogy készüljenek a jövőben. Éppen ezért az első írásunkban leírt műszaki változásokat figyelembe véve azt kell feltételeznünk, hogy az elektromos autógyártás "totális térhódítása" esetén a hazai járműgyártó kapacitások nagy részének teljesen át kell alakulnia, vagy akár teljesen szükségtelenné válhatnak.

Azért, hogy érdemben tudjunk mondani valamit arra vonatkozóan, hogy milyen hatása lehet az elektromos autók térnyerésének, átnéztük a magyar exportszerkezetet, és úgy számoltunk, hogy

a teljes magyar exportkivitel 22%-ára az elektromos autózás korában nem lenne kereslet a mai formájában.

Fontos hangsúlyozni, hogy természetesen egy ilyen "totális térhódítás" nem történik az egyik pillanatról a másikra, ezért ez a szám csupán azt mutatja, hogy a mai gazdaságszerkezettel mekkora az exportunk kockázati kitettsége az elektromos autózás által jelentett kihívások felé.

Számításink szerint az alkatrészgyártás közel harmada megszűnhet, vagy legalábbis teljes átalakulásra van ítélve: ekkora a súlya ugyanis a sebességváltók, tengelykapcsolók, hűtők, kipufogók, hangtompítók, üzemanyagtartályok, bowdenek, meghajtótengelyek és más alkatrészek gyártásának. Az elektromos autózás korában nem lesz szükség arra a 2,5-3 millió motorra sem, amit a 2010-es évek második felétől évente legyártunk és természetesen a ma előállított kész autók teljes egészében értékesíthetetlenek lennének az elektromos autózás világában.

Ha azt mondjuk, hogy a készautó gyártás, illetve a motorgyártás egy jelentős részében látunk már jeleket arra, hogy az elektromos autók, elektromotorok, illetve a kapcsolódó alkatrészek irányába mozdulnak el a hazai termelők, akkor 10%-ra becsülhetjük azt az export-részarányt, aminek egyelőre nem látszik a jövője az elektromos autók korában.

Ugyanakkor fontos azt is hangsúlyozni, hogy még ebben a hozzávetőleges számításban is erős bizonytalanság van, hiszen a 2018-tól újrainduló autóipari nagyberuházások 2-3 éven belül akár 50%-kal is növelhetik a termelő kapacitásokat. Azt pedig nem tudjuk, hogy ezek a fejlesztések mennyire lesznek kompatibilisek az elektromos autózással.

A járműgyártás térhódítása kapcsán gyakran elhangzó aggodalom az is, hogy a monokulturális szerkezet az egyedi sokkokra nagyon érzékennyé teszi a gazdaságot, vagyis ami az autóiparban történik, az nagyon fáj a teljes gazdaságban. Érdemes azonban megjegyezni, hogy Magyarországon az autóipar GDP-ben betöltött szerepe még nem extrém magas, 4,5% körül lehet a súlya. Azért ilyen alacsony, mert az ágazat hazai hozzáadott értéke igen kicsi, 39% körüli. Vagyis hiába a nagy volumen, a termékekben lévő érték jó része az importtartalomban van, tehát külföldi hozzáadott érték. Az pedig további gondolkodásra érdemes téma, hogy az elektromos autógyártásra való esetleges átállás ezt az arányt növeli vagy csökkenti-e.

Ennek ellenére az elektromos autók várható térnyerése olyan változásnak tekinthető, amely sokkszerűen érheti a magyar gazdaságot.

A következményeket illetően azonban homályban tapogatózunk. Szélsőséges esetként ugyanúgy elképzelhetjük, hogy a hazai motor, autógyártók lesznek az elektromos autózás nagy vesztesei és azt is, hogy az átrendeződésből pont ők jönnek ki nyertesként.
Ez a cikk folytatódik
1 2 3
Mystery_Hotel_Budapest - 8
IMG_20190910_155319
A River Estates irodaháza többek között a DIGI kábeles mûsorszolgáltató székhelye a XIII. kerület, Váci út 35-ben.
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Digitalizációs szakértő

Digitalizációs szakértő

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
hkprot5