Hét ok, amiért a magyar oktatás sokkal rosszabb, mint a finn
Gazdaság

Hét ok, amiért a magyar oktatás sokkal rosszabb, mint a finn

Portfolio
Verseny helyett együttműködés, jól megfizetett és elismert tanárok, a tévedhetetlenség tabujának ledöntése, a szabadidő szentsége, esélyegyenlőség - többek között ezek adják a finn oktatási rendszer sikerességének alapját. Sok esetben nagyon messze állnak ezek az elvek a hazai és a nemzetközi gyakorlattól, az eredmények viszont a finneket igazolják.
A finn oktatási rendszer az egész világ egyik legjobbja, a 2015-ös PISA-felmérés alapján Európából egyedül az észtek tudták felvenni velük a versenyt.

Hét ok, amiért a magyar oktatás sokkal rosszabb, mint a finn
A mindössze 5,5 milliós ország nagyhatalmakat is megszégyenítő teljesítményének okai sokakat foglalkoztatnak, a World Economic Forum cikke összeszedett hét olyan dolgot, ami magyarázatot adhat a finn oktatás sikerének mibenlétére.

Az együttműködés fontosabb a versenynél

A nyugati világ működésében központi szerep jut az egymással való versengésnek, ami a munkahelyekre és az iskolákra egyaránt igaz. A finnek azonban rájöttek, hogy az iskolák közti együttműködés sokkal messzebb vezet, mint a folyamatos versengés.

Nincsenek magániskolák, minden intézményt az állam tart fenn, a tanárokat pedig arra képzik, hogy saját belátásuk szerint alakítsák ki tanítási és számonkérési módszereiket: nem az a siker mércéje, hogy egy szabványosított teszten hogyan teljesítenek az egyes iskolák diákjai.

A tanári szakma óriási presztízsnek örvend

Pontosan a beléjük vettek bizalom, illetve a rájuk ruházott felelősség miatt a tanárokat nagyra tartják Finnországban. Hosszú képzés és szigorú követelményrendszer teljesítése után kezdhetik meg a tanítást.

A finnek tisztában vannak vele, hogy a jövő generációjának nevelése óriási felelősséget és kihívást jelent, épp ezért kevés OECD-országban keresnek jobban a tanárok, mint Finnországban.

Nincs minden túlpolitizálva

Nagyon sok országra jellemző, hogy fontos szerepe, valamint a téma társadalmi érzékenysége miatt miatt az oktatás túlpolitizálttá válik. Vagyis hiába látnak napvilágot olyan kutatások, amelyek javaslattal állnak elő a színvonal és a hatékonyság növelésére, a politikai akarat sokszor közbeszól.

Finnországban nem ez a jellemző: ha van egy javaslat, ami kutatásokkal alátámasztva az oktatás színvonalának javítását eredményezheti, az oktatási minisztérium megvalósítja.

Ez nem azt jelenti, hogy sosem tévednek, csak nem félnek a kísérletezéstől.

Tévedni emberi dolog

Ahogy arról már szó volt, a finn oktatási szakértők nem félnek hibázni, ez a hozzáállás pedig a rendszer minden szintjére jellemző. A finn tanárokat arra ösztönzik, hogy kísérletezzenek saját tanításai módszereikkel: ha valami beválik, azt tartsák meg, illetve gyakorlataikat osszák meg másokkal is, ha pedig valami nem működik, akkor egyszerűen lépjenek tovább. Nem nehéz elképzelni, hogy egy ilyen közegben a diákok is szabadabbnak érezhetik magukat, ami elengedhetetlen a kreativitás kibontakoztatásához.

A játékidő szent

A finnek szerint elmaradott gondolkodásmódot tükröz az a hozzáállás, hogy a diákok teljesítménye azzal javítható, ha a szüneteket lerövidítve maximalizálják a tanulással eltöltött időt.

Épp ezért a tanárokat törvény kötelezi arra, hogy 45 percenként 15 perc játékidőt biztosítsanak a diákoknak.

Az indoklás egyszerű: a gyerekek - ameddig csak lehet - maradjanak gyerekek, nem az a cél, hogy minél gyorsabban felnőtt magológépekké váljanak.

Kevés házi feladat

A szabadidő szentsége abban is tükröződik, hogy csak kevés házi feladatot kapnak a finn diákok. Ez a gyakorlat megint csak a bizalmon alapul: a szülők és az iskolák azt feltételezik, hogy a tanár minden szükséges tudást átadott a diákoknak az iskolaidőben, így nincs szükség még otthon is órákon át dolgoztatni őket. Ez az idő a családoké.

Minden az oviban kezdődik

Az óvodák alapozzák meg a finn oktatási rendszer sikerességét, ingyenességük pedig biztosítja, hogy a gyerekek esélyegyenlősége már az életük korai szakaszában megvalósuljon.

Ez nagyon fontos, hiszen számos országban, köztük például az Egyesült Államokban az jelenti a problémát, hogy a magas színvonalat képviselő óvodák olyan anyagi terhet rónak a szülőkre, amelyet a szegényebbek nem engedhetnek meg maguknak. Ezzel már egészen fiatal korukban megvalósul a gyerekek társadalmi - vagyoni alapú - szegregációja, ami a jövőben csak további hátrányt jelent majd a rosszabb családi háttérrel rendelkezők érvényesülésében.


(World Economic Forum)
Frankfurti tőzsde
cimlap_Orlen0129
forintdevizaárfolyam
bigben
factory worker gyári munkás hegesztés
vargamihály
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti webinárium
Közérthető előadás kezdőknek.
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Szerkesztő - újságíró

Szerkesztő - újságíró

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
gyárimunkásfactoryworkerdolgozógyár