Nagy tervekkel állt elő a legnagyobb magyar magánkórház tulajdonosa
Gazdaság

Nagy tervekkel állt elő a legnagyobb magyar magánkórház tulajdonosa

Országos magánegészségügyi rendszer létrehozásán dolgozik a TritonLife, bizonyos ellátási területeken hálózatokat építene, mely tavaly tavasszal zárta le a Róbert Magánkórház megvásárlását - árulta el a Portfolio-nak adott interjújában Haraszti Péter, a legnagyobb magánkórházat megvásárló társaság alapító-vezérigazgatója. A csoport szakmai és pénzügyi alternatívát kínál azoknak a magyar egészségügyi vállalkozásoknak, akik csatlakoznának a csoporthoz. Haraszti Péter úgy vélekedett, hogy a környező országokhoz képest a legnagyobb magyar magánpiaci szereplők is mikrovállalkozásoknak tűnnek, közben pedig megindult a konszolidáció valamilyen szinten. A szakember beszélt egy esetleges tőzsdei bevezetés esélyeiről, a munkaerőhiány okozta bérnyomásról, a jövőbeli árképzésről és a napokban bejelentett román Medlife és magyar Rózsakert Medical Center tranzakciójáról is.
Portfolio: Hogy kezdődött az egész MedAlliance-, mostanra már TritonLife-sztori, az Ön fejéből pattant ki? Mi volt az első lépés?

Haraszti Péter: Karrierem kezdetén egy magyarországi multinál dolgoztam négy évet, majd a vállalkozói létem igencsak változatos volt: a pénzügy, finanszírozás, mezőgazdaság, kereskedelem, online értékesítés világában is szereztem tapasztalatot. Ezek után meghoztam egy üzleti döntést, hogy elindulok az egészségügy területén. Az egész világon tapasztalható egy pozitív üzleti trend ebben a szektorban, az emberek egyre egészségtudatosabbak, egyre többet fordítanak egészségmegőrzésre és gyógyulásra. Természetesen Magyarországon is megfigyelhető ez a tendencia, melyet a magánegészségügy folyamatos erősödésében érhetünk tetten.

A vállalkozás megalapításakor az első lépés az volt, hogy össze kellett állítani egy olyan ütőképes szakmai csapatot, akik a saját területükön legalább 20-30 éves tapasztalattal rendelkeznek egészségügyi vállalkozási, biztosítási, egészséggazdasági, pénzügyi, számviteli, jogi, finanszírozási területen.



Nagy tervekkel állt elő a legnagyobb magyar magánkórház tulajdonosa
Fotó: Szekeres Máté
Például alapító tulajdonostársam, Fábián Lajos már korábban adott Önöknek interjút, a régió privát egészségügyi fejlődésének egyik meghatározó szakembere volt és ma is az. Sikerült nagyon erős tőkehátteret is bevonnunk, mely a fejlődés financiális alapját képzi. Ez a csapat képes arra, hogy egy kis magánegészségügyi vállalkozást valódi nagyvállalkozássá fejlesszen.

A következő lépést már ismerjük is: ezek szerint alapos előkészítés után végrehajtották az első akvizíciót, 2018 tavaszán megvásárolták a Róbert Magánkórházat.

Igen, ez volt az első akvizíció. Azt kell tudni, hogy annak ellenére, hogy a Róbert Magánkórház már a megvásárláskor is az egyik legnagyobb magánegészségügyi szereplő volt, még ez a vállalkozás is finoman szólva éretlen fázisban van, alapvető szervezeti és üzleti fejlesztéseket kell végrehajtani. Szerencsére az egészségügyi szakmai csapat nagyon jól képzett, nemzetközi színvonalú szakemberekből áll, így ezen az alapon jól lehet tovább fejlődni.

Közben azt is elmondhatjuk, hogy a környező országokhoz képest a legnagyobb magyar magánpiaci szereplők is mikrovállalkozásoknak tűnnek, a piac ugyanis nagyon felaprózódott és csak az utóbbi években kezdett igazán növekedni.

De azt mondhatjuk, hogy zajlik egyfajta konszolidáció a magánegészségügyi piacon?

A konszolidáció valamilyen szinten megindult, de ez még nem az a szint, amikor idejön egy tőkeerős pénzügyi befektető, a szereplők ugyanis elég picik, elég szűk az a mezsgye, amin konszolidálni lehet. Van most Magyarországon megközelítőleg 50 magáncég, amely mondjuk a 300 millió forint feletti árbevételének köszönhetően már kilátszik a földből, ám ezek még nem keltik fel az igazán nagy tőkebefektetők figyelmét.

Ezek a cégek többnyire magyar kisvállalkozások, amelyeket orvos alapítók raktak össze, jól működnek, de ezekkel a cégekkel még nagyon sok munka lenne, hogy érett, növekedésre képes vállalkozás jöjjön létre.

Ha már a magánpiaci cégeknél tartunk, fontos különbséget tenni az igazi magánegészségügy és a magáncégek által üzemeltetett szolgáltatók között, akik közfinanszírozásban is részesülnek. Emellett a piacot az ügyfelek szempontjából is három kategóriába lehet sorolni: a B2C, a vegyes és a B2B, vagyis a vállalati egészségügyre építő vállalkozások.

A Róbert Magánkórháznak köszönhetően a nem állami pénzből, azaz közfinanszírozásból élő B2C piacon már most piacvezetők vagyunk, az árbevételünk a tavalyi év végére elérte a 3 milliárd forintot, a magánkórházak között az első helyen állunk.

Mi a véleménye arról, hogy a napokban bejelentette a román MedLife az első magyarországi akvizícióját?

A román-magyar meccsek mindig nagyon izgalmasak, különösen hazai pályán. De a viccet félretéve, örülök, hogy megjelent egy komolyabb szereplő a piacon, mert ez erősíti a magánegészségügyi szektort, ez pedig nekünk jó. Ez lehet, hogy furcsán hangzik, de megmagyarázom: egy különböző elemzők által 300 és 1000 milliárd forintos nagyságrend közé becsült magánegészségügyi piacon, ilyen fragmentáció, azaz szétaprózottság mellett, a legnagyobb 20 szereplő együttes árbevétele is csak a piacméret töredéke. Egy jó színvonalú szolgáltatók közötti verseny ebben a környezetben mindenki számára teremt helyet és lehetőséget, de leginkább az ügyfelek, a páciensek, a betegek érdekeit szolgálja. Miért?

Mert javulást hoz minőségben, elsősorban a kiszolgálás minőségében, kordában tartja az árakat, és segít visszaszorítani a paraszolvenciára épülő szürke rendszert, valamint a minőségi kontroll nélkül működő lakásrendelők tömegeit.

Nyugtával dicsérjük persze a napot, hiszen egy külföldi magánszolgáltató nagy feladatra vállalkozik a hazai, még igen éretlen környezetben. Térjünk erre vissza két év múlva, és látjuk, hogyan alakulnak a dolgok.

Nagy tervekkel állt elő a legnagyobb magyar magánkórház tulajdonosa
Fotó: Szekeres Máté

Jól látható, hogy ha nem is tülekedés, de mozgolódás van ezen a piacon a befektetők részéről, elég ha csak az Önök csoportjának tavaly őszi sorozatos bejelentéseire gondolunk. Hogyan látják saját versenytársaikat, azok pozícióját, kik egyáltalán a konkurensek?

Nekünk az a célunk, hogy létrehozzunk egy országos magánegészségügyi rendszert, ami vertikálisan és horizontálisan is integrált. Ez egy hosszú, fájdalmas, költséges, és kockázatos út, amit kevés befektető akar végigjárni.

Ezeknél a cégeknél napi szintű humánmenedzsment-munkára, helyismeretre van szükség, illetve arra a több évtizedes tapasztalatra, ami a mi rendszerünkben is megtalálható. Persze ezek a vállalkozások az elmúlt években látványos fejlődésen mentek keresztül, elég csak az árbevételi adatokra pillantani. Azonban egy hasonló 5 éves menetelést az ő menedzsment tudásuk, szakértelmük nem fog elvinni, ezért ha tartani akarják a növekedési ütemet, de még messzebbre megyek, ha hosszú távon a piacon akarnak maradni, előbb utóbb csatlakozni fognak egy nagyobb cégcsoporthoz. Ezt nagyon nehéz elfogadnia egy olyan orvosnak vagy vállalkozónak, aki maga építette fel a cégét az elmúlt 10-15 évben, ráadásul mindig visszaforgatta a pénzt a vállalkozásba.

A TritonLife egy olyan vonzó szakmai és pénzügyi alternatívát tud ajánlani a magyar egészségügyi vállalkozásoknak, ami szerintem egyedülálló.

Ha csatlakoznak a cégcsoportunkhoz levesszük a vállukról az adminisztráció, pénzügy, számvitel terheit és párhuzamosan nagyon erős értékesítés és marketing támogatást nyújtunk, de ami talán az orvos tulajdonosoknak a legfontosabb, biztosítjuk, hogy szakmai munkájukat tovább folytassák, fejlődjenek, akár tulajdonostársak is maradhatnak, miközben a pénzügyi kockázat terheit levesszük vállukról.

Nem tudjuk, még mi lesz a kormányzati hozzáállás ehhez a területhez, de bármelyik irány is valósul meg, a tiszta, rendezett, jó minőségű magánegészségügynek az csak jó lehet. Azoknak a magánegészségügyi szolgáltatóknak, akik komolyan veszik magukat, megfelelő szakmai háttérrel, profizmussal vannak jelen a piacon. Ezzel szemben a lakásrendelőknek nem lesz jó. Bizonyos tekintetben mi nem is a többi magánszolgáltatóval versenyzünk, hanem egyrészt a paraszolvenciával, másrészt a kis rendelőkkel. Ez utóbbiak kora pedig szép lassan le fog járni. A piac érésével párhuzamosan eljön az idő a nagyobb, professzionálisabb szolgáltatók számára, akik nemcsak időpontot tudnak biztosítani a megfelelő szakemberhez, hanem egy szakmai protokoll hátteret is adnak. Teljesen homályos jelenleg, hogy a lakásrendelők milyen szakmai minőséget nyújtanak, sem a betegeknek, sem az államnak nincs erre rálátása.

Mik a konkrét további tervei a cégcsoportnak? Említette a vertikális és horizontális építkezést. Ebbe akár a B2B szegmens is belefér?

Természetesen középtávon nekünk is érdekes lehet ez a piac, de ehhez egy sokkal nagyobb és erősebb szolgáltatóbázist kell felépíteni, egy járóbeteg-bázist, ami ezt ki tudja szolgálni. Közben úgy gondoljuk, hogy egyrészt Magyarországon is lehet bizonyos területeken hálózatokat építeni, országos lefedettséggel bíró szolgáltatást nyújtani.

Másrészt pedig olyan niche szakmákban képzelhető el a terjeszkedés, ahol a csoport már jelenlegi is nagyon erős szakmai színvonalat képvisel, például meddőség, sebészet.

Ha erős szakmai központokat felépítünk Magyarországon, az olyan vonzerővel fog bírni, hogy a környező országokból is megindulhat a kereslet. Ezért szeretnénk egy régiós szinten ismert brandet építeni.

Ha már itt járunk, honnan jött a TritonLife?

Kényszerhelyzetben voltunk, ugyanis az európai piacokon már minden jól csengő név le volt védve. A Medalliance, a holdingunk eredeti neve ugyan nekem nagyon tetszett, de mint márkanév európai védjegyeztetés alatt van legalább öt szervezetnek. Bár Magyarországon még lehetett volna használni, mivel azonban ahogy említettem, vannak regionális elképzeléseink, és ehhez kellett találnunk egy márkanevet, ez lett a TritonLife. Az a célunk, hogy a magánegészségügyi piacon olyan komoly szereplővé váljunk, amely világszínvonalú szolgáltatást nyújt ügyfeleinek. Addig még hosszú út vezet. Ilyen szolgáltatásnak az egyik legfontosabb alappillére az orvosi, szakdolgozói gárda, akik magas szakmai színvonalat képviselnek, motiváltak, jól érzik magukat és nemcsak egy kiegészítő kereseti lehetőségként tekintenek erre, hanem szakmai perspektívát látnak benne. Minél nagyobb egy magánszolgáltató, minél inkább integrálódik járó-, és fekvőbeteg ellátása, annál változatosabbak az esetek, annál magasabb szinten, és annál több pácienst tudnak ellátni a kollégák, akik így kihívást látnak munkájukban, fejlődhetnek és kielégítőnek találják a szakmai lehetőségeket. Másrészt meg kell felelni az ügyfelek jogos elvárásainak minden szinten. Ez kulturális kérdés is, hosszú évtizedek alatt rögzült szerepminták változnak, és sok magánszolgáltató sem tudja még megkülönböztetni magát egy hagyományos városi kórháztól ebben a tekintetben. Mi is sokat dolgozunk azon, hogy ügyfeleink élménye megfeleljen elvárásaiknak.

Bár még csak alig egy éve tart az építkezés és lehet, hogy korai a kérdés, de lehetnek már most erre elképzeléseik. Szóba jöhet-e exit, vagy tőzsdei bevezetés?

Nagyon korai erről beszélni. Egy érett rendszert reményeink szerint 6-7 év alatt tudunk felépíteni, ezek a kérdések is inkább akkor lesznek időszerűek.

Ha pedig elérünk 6-7 év múlva egy megfelelő méretet, akkor jó lehetőség lehet pl. a tőzsdei bevezetés.

Szerintem erre jók az esélyeink, mert ez egy olyan speciális terület, ami egy sima pénzügyi - nem szakmai - befektetőnek egy csapda. Jelen pillanatban a TritonLife csoport tagvállalatainál évente 150 ezer orvos-beteg találkozás történik, 1100 gyerek születik a Róbert Magánkórházban, 700 meddőségi (megtermékenyítési) ciklus zajlik, és ezeken túl több ezer sebészeti beavatkozás.

Milyen konkrét átalakításokat hajtottak végre például a Róbert Magánkórház esetében? Lassan most már egyéves ez a tapasztalat.

Május 24-én zártuk a tranzakciót tehát 8 hónappal ezelőtt. Mindent az ügyfélelégedettség javítása, és ezzel együtt munkatársaink jobb közérzete érdekében próbálunk tenni. Átalakítottuk a vezetés szerkezetét, racionalizáltunk, dolgozunk egy komoly back-office kialakításán, hogy a szervezet segítségünkre lehessen további akvizíciók lebonyolítása során is. Az integráció mindig változás, ami megviseli a szervezetet is. Mindent megteszünk folyamataink és belső kommunikációnk optimalizálása és javítása érdekében.

Idén kezdünk el egy nagyon komoly, professzionális új ügyfélelégedettség-mérési folyamatot, ebből leszűrjük a tapasztalatokat és természetesen a tanulságokat átvisszük a rendszerbe.

Orvosi, szakmai oldalon biztonságban vannak ügyfeleink. Igen magas szakmai nívón dolgozó szakembergárdánk van, szakmai bizonyítékokon nyugvó, ún. evidence-based protokollok alapján végezzük munkánkat. Részlegvezető főorvosaink, orvosigazgatónk, ápolási igazgatónk mind több évtizedes tapasztalattal rendelkező komoly szakemberek. Ahol fejlődni szeretnénk, az a szakmai akkreditáció megszerzése, hogy a szakorvos képzés részeseivé is válhassunk.

Nagy tervekkel állt elő a legnagyobb magyar magánkórház tulajdonosa
Fotó: Szekeres Máté
A jelek szerint a terjeszkedés egyik fő gátja az orvosszakmai csapat bővítése és rendelkezésre állása lehet. Így tapasztalják a TritonLife-nál is, mennyire erős a verseny a dolgozókért és mit okoz a bérnyomás?

Főleg a hiányszakmákban érezhető egy erős bérnyomás, ám amíg a piac együtt nő ezzel a bérnyomással, addig nincs nagy probléma. Ha meg tudunk teremteni egy megfelelő hátteret, légkört, szakmai, anyagi elismerést az orvosainknak és szakdolgozóinknak, akkor egyre többen fognak bennünket választani. Ezeket a körülményeket egyre inkább csak a nagyobb szolgáltatók fogják tudni megteremteni, ahol megfelelő ügyfélforgalom és a magasabb bevétel lehetővé teszi az emberi erőforrás megfelelő pénzügyi megbecsülését is. Ez egy természetes folyamat, minden országban ez történik. Mindenki szeret jó szolgáltatást kapni gyorsan, jó helyen, jó műszerekkel, jó orvostól és nővértől, de egyet nem szeret senki: ezért egyre többet fizetni. Pedig ahogy minden termék árában megjelenik az előállítás során belerakott érték, az egészségügyi szolgáltatásban is meg kell jelennie.

Vagyis a bérek emelkedésével a szolgáltatók csak áraik emelésével tudnak lépést tartani, mert egyébként eltűnnek a piacról. Sajnos nekünk is lépést kell ezzel tartanunk.

Mennyiben segíthet a munkaerőhiány leküzdésében a digitalizáció?

A jövő az egészségügyben az egész világon a digitalizáció. Ennek több csatornája van, a telemedicina rettentően fejlődik, a digitális marketingben óriási kiaknázatlan lehetőségek vannak, a közösségi média területén szintén. Az is célunk, hogy ezen a területen úttörő szerepet vállaljunk, a felhalmozódó adatokat a megfelelő módon használjuk fel az üzletfejlesztés érdekében. Vannak olyan megoldások már a világban, hogy a mesterséges intelligencia sok terhet levesz a szakmai oldal válláról, ami nem feltétlen orvosi, vagy szakdolgozói feladat, így értékes időt felszabadítva a gyógyító tevékenység érdekében. Amikor pedig az ügyfél a panaszával az orvoshoz kerül, akkor a mesterséges intelligencia által összeállított adatbázis segítségével tud pontos diagnózist adni. Ez a jövő. De itt is hangsúlyozom, az AI belátható időn belül nagy segítséget jelent majd, de nem helyettesítheti a gyógyító orvost.

Interjúsorozat az egészségügyről A Portfolio 2018 tavaszán interjúsorozatot indított útjára, melynek keretében a magyar egészségügy aktuális helyzetéről, kilátásáról, problémáiról, lehetőségeiről beszélgetünk a szektor képviselőivel, régiós kitekintéssel. Rajtuk keresztül kapnak az olvasók rálátást az egészségügy minden szegletére, így az állami- és magánellátás kapcsolatára, a fokozódó versenyre, a finanszírozásra, a huménerőforrás-helyzetre, és az innovációs tevékenységre. Emellett pedig külföldi egyedi- és országpéldákat is felvonultatunk. Az interjúk IDE KATTINTVA érhetőek el.

hologram vezető asszisztens
orban viktor uj kozep-europa
élelmiszer étel getty
67-es gyors ut
dpd csarnokepulet market epito
recept kivaltas patika
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
élelmiszer étel getty