Mi a baj a családvédelmi akciótervvel?
Gazdaság

Mi a baj a családvédelmi akciótervvel?

Szinte minden nap meglepő információk látnak napvilágot a néhány hete meghirdetett családvédelmi akciótervről. Ezek gyakran egymással ellentétesek, néha nem látszik rajtuk a "demográfiai szándék", a hatások pedig ilyen bizonytalanság mellett megjósolhatatlanok. Éppen ezért talán nem haszontalan végiggondolni, hogy egy gazdaságpolitikai ösztönző programnak milyen nehézségekkel, költségekkel és remélt hasznokkal kell szembenéznie.
A kormány demográfiai csomagja kapott már kemény bírálatokat és lelkes dicséreteket, ám mindaddig nehéz igazán véleményt formálni róla, amíg nem látszik pontosan, hogy milyen hatásokat, milyen költségen képes elérni. Márpedig egy olyan program, amelynél néhány fontos pont még csak a napokban lett meghirdetve (lásd falusi CSOK), másoknál pedig lényeges részletszabályok hiányoznak, vagy éppen változnak napról napra (lásd "fiatal házasok gyerekvállalási támogatása") pontosan ilyen.

Néhány dolgot azért már tudunk, ezekkel kapcsolatban két karakteres kritika fogalmazódott meg. Az egyik, hogy nem fog sokat segíteni, a másik, hogy a gazdagokat indokolatlanul támogatja. A két észrevétel látszólag nem egy dimenzióban vizsgálódik, az egyik egy szakpolitikai alapú vélemény, a másik pedig értékválasztástól függő állítás. Ugyanakkor mégis van közük egymáshoz, és ez gyorsan ki is derül, ha a költségek és hasznok viszonyába belegondolunk.

Minden egyre megy

A gazdaságpolitikai lépések egyik leggyakoribb célja az ösztönzés. Az állam meghatározott szempontok érdekében meg kívánja változtatni a polgárok, cégek, munkavállalók, befektetők stb. magatartását. Ezt bizonyos esetekben a legegyszerűbb szabályozással (és ellenőrzéssel, kikényszerítéssel) elérni, ám sokszor ez nem járható út. A (több) gyerek vállalása is ilyen terület. Ekkor kerülnek képbe például pénzügyi eszközök, amelyek gyakran a pozitív vagy negatív diszkrimináció érdekében születnek, vagy egyszerűen olyan környezetet teremtenek, amiben máshogy dönt a polgár. A kamatmentes hitel, hitelátvállalás, direkt támogatás, bölcsőde építés mind-mind ilyen eszközök.

Ahhoz, hogy célt érjen el a gazdaságpolitika (vagyis elég sokan változtassanak korábbi gyerekvállalási elképzeléseiken) elegendően nagy hatást kell elérni. Ehhez hiteles, nagy erejű lépésekre van szükség, amelyek a korábbi tervek újragondolására késztetnek. És innentől jönnek a nehézségek.

Nem tökéletes világ

Az állam számára tökéletes világban a gyerekvállalás ösztönzése egyszerűen menne. Odamenne minden szülőképes korú, de több gyereket már vállalni nem akaró nőhöz, és megkérdezné: milyen feltételek (mondjuk pénzösszeg) mellett vállalna mégis még egy gyereket. Ne vesztegessünk arra szót, hogy ez miért lehetetlen, hiszen nyilvánvaló. (Sok egyéb mellett olyan szavakkal dobálóznánk, mint személyes döntés, technikai nehézségek, kinyilvánított preferencia hiánya stb.)

A fentieket csak azért írtuk le, hogy világos legyen: az ideálishoz képest kénytelenek vagyunk általánosabb megoldáshoz folyamodni. Az általános megoldás azonban drága. Annál drágább, minél általánosabb, minél kevésbé célzott. Ezt a problémát tényleg a gyerekvállalási döntésen keresztül lehet talán a leginkább megérteni.

Tegyük fel, hogy az állam célja, hogy 90 ezer gyerek helyett 100 ezer szülessen egy évben Magyarországon. Ennek érdekében minden gyereket vállaló családnak ad 10 millió forintot. A program sikeres, megszületik 100 ezer gyerek. Ennek az ára azonban nem 100 milliárd forint volt (10 millió forint a 10 ezer új gyerek után), hanem 1000 milliárd (10 millió forint 100 ezer gyerekszületésre). Költségvetési léptékben gondolkodva az előbbi a viszonylag könnyen kigazdálkodható kategória, utóbbi pedig a hiány duplázását jelentő tétel.

Vagyis a célzottságon nem feltétlenül csak a hatékonysági finomítás, hanem akár a teljes program sikere múlik. A rosszul célzott program során kiderülhet, hogy a hatása látszik ugyan, de nem mozgat meg elegendő embert, így érdemi előrelépést csak sokkal nagyobb összeggel lehet elérni.

Kire lőjünk?

A gyerekvállalásra való ösztönzéskor a célzás azért különösen nehéz, mert személyes, sok esetben pénzben nem kifejezhető döntésről van szó. Éppen ezért a pénzbeli ösztönzés leginkább olyan esetekben lehet hatékony, amikor a gyerekvállalás fontos akadálya a szerény anyagi helyzet. Minél magasabb jövedelmű családokról van szó, annál kevésbé vetődik fel, hogy az elképzelt családmodellen, életmódon pénzügyi transzferért cserébe változtassanak. Nem véletlen, hogy a hazai kutatások azt találták, hogy a korábbi ösztönzők hatása csak az alacsony jövedelműek körében kimutatható. És az sem, hogy a szakemberek a hatékony demográfiai csomagok elengedhetetlen részeként tartják számon az olyan környezet megteremtését, amiben a gyerekvállalás okozta nem pénzügyi terhek csökkennek (gyerekfelügyeleti és oktatási rendszer, rugalmas munkaerőpiac stb.).

És ezzel vissza is értünk a családvédelmi akcióterv kapcsán elhangzott két kritikai észrevételre, miszerint nem lesz elegendő hatása és a gazdagokat indokolatlanul nagy mértékben támogatja. Tekintsünk el attól, hogy egy ilyen programnak más szándékolt hatásai is lehetnek (fogyasztásösztönzés, elosztási hatások stb.), és gondoljuk végig, hogy vajon a korábban tárgyalt megfontolások alapján a hitelkedvezményekre és nagy értékű autóvásárlásra épülő program az elsődleges cél alapján sikerrel kecsegtet-e. Még az is lehet, hogy igen, de hogy akkor nagyon drága lesz, az biztos.

Látva az elmúlt hetek kapkodását, ellentmondásos nyilatkozatait olyan érzésünk lehet, hogy a végiggondolás a gazdaságpolitika részéről is csak most zajlik.
palkovicslászló0921
shutterstock_1100688464_rugalmas
brexit0115
bitcoin automata shutter
gáztározo0921
klima0921
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
palkovicslászló0921