GettyImages-1210618126
Gazdaság

A dohányreklámok sorsára juttatnák az olajcégek hirdetéseit

A világ legnagyobb olajvállalatai közül többen megtévesztik reklámjaikkal a nyilvánosságot, amikor tevékenységüket úgy állítják be, hogy annak középpontjában a fenntarthatóság áll, ezért a dohánytermékek csomagolásán alkalmazottakhoz hasonló egészségi-, környezetvédelmi figyelmeztetéseket kellene bevezetni hirdetéseiken - állítja a ClientEarth nevű nonprofit ügyvédi zöldszervezet, amely szerint a másik opció a fosszilis energiavállalatok hirdetéseinek betiltása.

A ClientEarth röviden "nagy megtévesztésként" jellemzi a gyakorlatot, amely gyakorlatilag megegyezik a greenwashing néven ismert és nem ritkán alkalmazott marketingeszközzel. Ennek célja leegyszerűsítve az, hogy környezetbarát(abb)nak állítsa be egy társaság tevékenységét (a valóságoshoz képest).

A társaság kutatásában kilenc nagy olajtársaságot vizsgált meg, részletesen összevetve hirdetéseiket és azok tartalmát a társaságok működésével és termékeivel, a klímaváltozásra gyakorolt összesített hatásukkal, illetve a klímabarát üzleti modellek felé tett intézkedéseikkel. Ennek alapján a szervezet felszólítja a döntéshozókat, hogy tiltsák be a fosszilis energiavállalatok hirdetéseit, mivel azok folytatólagosan hozzájárulnak a klímaválság súlyosbodásához - hacsak nem látják el hirdetéseiket a dohánytermékek csomagolásán láthatóakhoz hasonló figyelmeztetésekkel, amelyek a globális felmelegedés embereket és bolygót érintő kockázataira hívják fel a figyelmet.

Megalapozott panasz

A környezetvédelmi szervezet 2019-ben panaszt nyújtott be a BP-vel szemben a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnél (OECD), amely a vállalati magatartásra vonatkozó nemzetközi szabályokat is meghatároz. Állításuk szerint az olajvállalat hirdetési kampányai félrevezették a közvéleményt, mivel azok a cég alacsony szén-dioxid-kibocsátású termékeire fókuszáltak, miközben éves költéseinek több mint 96 százalékát az olaj és gáz kitermelését, feldolgozását és értékesítését célzó tevékenységekre fordították.

Az OECD a panaszt előzetesen megalapozottnak ítélte meg, és bár az ügy kivizsgálására nem került sor, mivel a BP a panasz részletes értékelése előtt visszavonta a hirdetéseket, a ClientEarth szerint így is precedensértékű döntés született.

A zöldszervezet most más fosszilis üzemanyag társaságokat is figyelmeztetni kíván greenwashing gyakorlatuk miatt. "Egy nagy megtévesztésnek lehetünk tanúi, ami arról szól, hogy a bolygó katasztrofális felmelegedéséért leginkább felelős vállalatok milliókat költenek arról szóló reklámkampányokra, hogy üzleti terveik hogyan irányulnak a fenntarthatóságra" - idézte a The Guardian Johnny White-ot, a ClientEarth egyik ügyvédjét. Miközben napjaink egyik elsődleges feladatát a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésünk csökkentése jelenti, a vizsgált vállalatok a közvélemény figyelmét elterelő imázsjavító kampányokat folytatnak, ahelyett, hogy vezető szerepet vállalnának a dekarbonizációs átmenetben - mondta.

Hamis képet mutatnak

A kutatás eredményei szerint az olajcégek hirdetései hamisan mutatják be a vállalkozások valódi természetét, az éghajlatváltozáshoz való hozzájárulásukat és az energiaátmenettel kapcsolatos terveiket.

A jelentés tételesen felsorolja, hogy bár az egyes vállalatok médiamegjelenései azt sugallják, hogy az algaalapú és egyéb bioüzemanyagok, a hidrogén, az e-mobilitás, a nap- és szélenergia, illetve egyáltalán, a klímaváltozás kezelése központi helyet foglal el tevékenységükben, valójában azonban csak tört részét teszi ki annak, miközben a háttérben továbbra is fosszilis energia üzletágukat fejlesztik. A ClientEarth szerint ezért az olajcégek hirdetéseire vonatkozó figyelmeztetéseknek tartalmazniuk kell, hogy fosszilis üzemanyag termékeik a globális felmelegedés fő okozói, és azt is világossá kell tenniük, hogyan oszlanak meg a fosszilis és alacsony karbon üzletágaikra fordított költségeik.

A fosszilis üzemanyagok hirdetésének betiltásának szándékával számos kampány indult az utóbbi időszakban Európában és Észak-Amerikában. Ez a cél a francia parlament elé februárban beterjesztett klímatörvény által tervezett intézkedések között például szintén szerepel, igaz, az eredeti tervezetben a hirdetési tilalom még mindazon termékekre vonatkozott volna, amelyekhez magas üvegházgáz-kibocsátás társul. A 2021-es Föld napján pedig New York városa nyújtott be (ismét) keresetet több nagy olajipari vállalat ellen arra hivatkozva, hogy hamis reklámozással és más megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokkal megsértették a New York-i fogyasztóvédelmi törvényt.

A dohánytermékekkel egyszer már sikerült

A fosszilis energiahordozók hirdetéseire vonatkozó tiltást vagy a klímakockázatokról szóló figyelmeztetések kötelezettségét egyelőre még sehol nem vezették be központilag, azonban egyes, például médiavállalkozások már hoztak hasonló döntéseket. A fentebb hivatkozott brit The Guardian például 2020 januárja óta nem biztosít felületet az olaj- és gázipari vállalatoknak. A központi intézkedések előmozdítására irányuló kezdeményezések esélyét ugyanakkor már csak azért is nehéz mérlegelni, mert az iparág nem fogja ölbe tett kézzel kivárni a fejleményeket.

Mindenesetre a cigarettás példánál maradva az egészségi kockázatokról szóló figyelmeztetések tanulmányok szerint egyértelműen hatnak a fogyasztókra, a dohányipari vállalatokról pedig szintén nem állítható, hogy nélkülözték volna a lobbierőt. A dohányreklámot az 1970-es évek óta világszerte fokozatosan korlátozzák, sok helyen pedig be is tiltották. A kapcsolódó egészségi kockázatokra vonatkozó, csomagoláson elhelyezett figyelmeztetések egyre több országban kötelezőek, egyes országokban pedig már az egységes, márkajelzés nélküli csomagolásokat is bevezették. Más kérdés, hogy a világon így több mint 1 milliárd ember dohányzik.

Címlapkép: Tayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images

európai bizottság brüsszel eu európai unió
eeszt időpont koronavírus oltás vakcina
varrás varrógép maszk koronavírus getty stock
new york_getty_stock
hadsereg katona tank getty stock
bill melinda gates getty editorial
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Vételi, eladási zónák azonosítása, piaci aktualitások
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Üzleti modellező

Üzleti modellező

Hitelkockázati modellező

Hitelkockázati modellező
2021-06-01
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
2021-06-08
FM & Hybrid Office 2021
2021-06-09
Hitelezés 2021
európai bizottság brüsszel eu európai unió