Klekner Péter_Kifli
Gazdaság

További bővülést tervez Magyarországon a Kifli.hu - Exkluzív interjú az új ügyvezetővel

Tizenöt futárral és furgonnal indult, ma naponta már 4000 megrendelést kezel a Kifli.hu, amelynek szolgáltatása, a gyors élelmiszer házhozszállítás már a turisztikailag kiemelt jelentőségűnek számító Balatonon és Velencei-tónál is elérhető. Klekner Peterrel, a Kifli.hu ügyvezetőjével beszélgettünk arról, hogy a Rohlik csoport miért látott potenciált a magyar piacban, miben tér el a Kifli.hu a versenytársaktól, árpolitikájukról, valamint fenntarthatósági törekvéseikről.

Csehországban évek óta működik sikeresen a Rohlik csoport élelmiszer házhoz szállítása, amely Kifli.hu néven vetette meg a lábát a magyar piacon is, ahol hasonló szolgáltatás már egyre több kiskereskedelmi láncnál is elérhető már. Miben más a Kifli.hu a versenytársaknál?

Klekner Péter: Ezt a piacot több szolgáltatásra lehet bontani: Magyarországon is megindult a gyors, akár egy órán belüli étel- és élelmiszer házhoz szállítás térhódítása, ez többnyire üzletből történik vagy limitált portfólióval. A Kifli.hu másképp működik: a többi piaci szereplőtől az különböztet meg minket, hogy a sebesség helyett a széles választékot részesítjük előnyben, ezt a portfóliónk teszi lehetővé, amely ötvözi a hagyományos piac és a szupermarketek kínálatát, a rendeléseket pedig akár 2 órán belül is megkaphatja a vásárló. Emellett kérdés még a nyereség, hiszen ebből a szempontból nem biztos, hogy az üzletből történő kiszállítás a leghatékonyabb. A kiszállítás sebességét a logisztikai központban egy összetett rendszer is segíti, amelynek támogatására mesterséges intelligenciát is használunk, ezt a beszállítók miatt finomhangoljuk. A raktár forgása 10-12 napra tehető, a gyors árumozgás jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy friss termékek kerüljenek a vásárlókhoz. A Kifli.hu raktára a közelmúltban bővült, már 9000 négyzetméteren működik, amely több mint 12 ezer termék tárolását teszi lehetővé. A raktár csak bizonyos mértékben automatizált, mivel különböző méretű termékekkel dolgozunk, ezért azok mozgatása humánerőforrással költséghatékonyabb.

A Rohlik jelentős összeget invesztált a magyar piaci terjeszkedésére, a raktár bővítése a befektetés újabb fázisa volt, amely 2-4 éven belül térülhet majd meg,

ugyanakkor ezt jelentősen befolyásolja a vásárlóbázis bővülése és a megrendelések száma is, de annyit elárulhatok, hogy nemcsak egy raktár mellett szeretnénk maradni, további bővüléssel számolunk.  

Még mielőtt előre szaladnánk az időben, térjünk vissza a kezdetekre. A szolgáltatás mennyi furgonnal és alkalmazottal indult, most mekkora kapacitással működik a Kifli.hu?

15 autóval és egy kis létszámú futárcsapattal indultunk 2019-ben, egy évvel később naponta mintegy már 2000 rendelést kezeltünk, ez most 4000-nél tart. A vásárlók kosarának átlagos értéke 20 és 40 ezer forint közé tehető.

Még a magyar piacon való megjelenés előtt lehetett olvasni a sajtóban, hogy Kelet-Európában az élelmiszer-kereskedelemnek csak kis részét teszi ki a házhoz szállítás, emellett az az online rendelések kiszolgálása erőteljesen veszteséges. A szolgáltatás informatikai és logisztikai hátterének biztosítása nem olcsó, magas költségszint mellett alacsony forgalommal és alacsony nyereségrátával kell számolni, mert a vásárlók az üzletben megszokott árakat igénylik a házhoz szállítás során is. Így felvetődik kérdésként, hogy mégis miért láttak a csehek potenciált a magyar piacon való terjeszkedésben?

Valóban nem túl nagy piac még, de jelentősen növekszik, a Kifli.hu missziója, hogy gyorsan és kényelmesen juttassa el termékeit, ezzel időt spórolva a vásárlóknak. A csehek nem tapasztalják, hogy ez veszteséges üzlet lenne, a legnagyobb költsége a raktár működésének és a kiszállításnak van, de ezek egy bizonyos idő után megtérülnek. Van egy befektetés és egy megtérülési fázis, utóbbit egyelőre sikerül tartani.

Mennyit fektettek be a magyar piacon való jelenlét beizzításához, megtérülni látszik már a befektetés?

Mint minden befektetés a Kifli.hu-é is veszteséges volt az elején, viszont minél több a rendelés, annál jobban tapasztalható a megtérülés. Legegyszerűbben egy görbével tudnám szemléltetni, amelynek most a második harmadában vagyunk a megtérülés szempontjából.

Idén a pénzügyi terveink szerint már nem termelünk veszteséget, a 2021-es évet pozitívan zárjuk majd,

viszont minden befektetés még nem térül meg. Tavaly a Rohlik csoport árbevétele meghaladta a 300 millió eurót, a nemzetközi piacon már több, mint 750 ezer vásárlója van.

A Kifli.hu kínálatában elérhető friss pékáru és például tavasszal bazsarózsa is, a koncepcióban mekkora szerepet játszik, hogy a termékeket hazai termelőktől szerezzék be?

A Kifli.hu-ról mindenki tudja, hogy a minőségből nem enged, így a legjobb termékek biztosítására törekszik. a beszállítóink körülbelül 30 százaléka hazai termelő, akikkel kapcsolatban pozitív tapasztalataink vannak. A magyar vásárlók körében nagyon népszerűek a belföldi termékek, a vásárlói visszajelzések is ezt támasztják alá, ezért is bővítjük a hazai termékek kínálatát. A Kifli.hu jövőbeli tervei között szerepel, hogy tovább nyisson a friss áru felé, ugyanakkor ehhez a raktári rendszer fejlesztése szükséges. Tervezzük a hűtőkapacitás bővítését, amely erőteljesen hozzájárul majd ahhoz, hogy nagyobb mértékben legyen elérhető friss zöldség, gyümölcs vagy éppen hús.

A kiskereskedelmi FMCG cégek már más jártas kiszállító cégekkel működnek intenzíven együtt, például a Netpincérrel, ez hozhat nagyobb versenyt és kihívást Kifli.hu-nak vagy a klasszikus offline megoldások, vagyis az, hogy a magyarok tartósan nem képesek átszokni az online bevásárlásra?

A cseh vásárlókhoz képest a magyarok még nem teljesen fedezték fel, szokták meg az online bevásárlás előnyeit. Nem egyszerű folyamat az új szokás kialakítása, így üdvözlöm a többi piaci szereplőt, hiszen a tevékenységük jelentősen képes hozzájárulni az online rendelés és házhozszállítás terjedéséhez. A Kifli.hu vásárlói bázisa folyamatosan emelkedik, néhány tízezer törzsvásárlónk van. Tapasztalataink szerint azok, akik már kipróbálták, pár alkalommal igénybe vették szolgáltatásunkat, azok tartósan igénybe is veszik azt. Érdemes szót ejteni a Premium programunkról is, amelynek mintegy 3000 tagja van már.  Igazán kihívást a dugók okoznak Budapesten, ennek kiküszöbölésén jelenleg is dolgozunk, egy összetettebb megoldás kialakításával, amelyhez szoftveres és algoritmikus fejlesztések kellenek.

A járvány alatt sokan otthon kényszerültek maradni, ez minden bizonnyal kedvezett a kiszállításnak, de talán most dől az el, hogy a magyarok magatartása mennyiben változik meg tartósan és szoknak át az online élelmiszervásárlásra. Milyen kihívásokkal kell most a csoportnak megküzdenie?

A koronavírus-járvány számunkra kizárólag kapacitáskihívást jelentett, sikerült fejlődnünk. Nagy hangsúlyt fektetünk a szolgáltatás minőségének fejlesztésére is. Mint említettem tervezünk tovább bővülni, ez érinti a raktárakt, a portfoliót, a termékeket, sőt a foglalkoztatottaink számát, de a terület bővítése sem kizárt. A csoport nem olyan régen indította el szolgáltatását Németországban a hozzátartozóknak, augusztusban pedig a nagyközönségnek is elérhetővé teszi, ezt követően az olasz piacon tervez nyitni.

Rohamosan terjeszkedik a Kifli.hu – a turisztikailag kiemelt jelentőségűnek számító Balatonon és Velencei-tónál is megjelentek már – milyen tapasztalatokról tud beszámolni? Mennyien veszik igénybe a szolgáltatást?

Ott szeretnénk jelen lenni, ahol a vásárlók vannak, így ez a Kifli.hu kiegészítő szolgáltatása, amelyet már egyre többen használnak nap mint nap, hiszen kényelmes a strandról arra visszatérni, hogy nem kell már a bevásárlással bajlódni, a futár pontosan érkezik a megjelölt időpontban.

Más, offline piacon is működő szereplőkhöz képest a vásárlók drágábbnak érzik a Kifli.hu-t. Míg a többi üzletláncnál jelentős költsége van a boltok fenntartásának, a Kifli.hu-nál ez nem jelenik meg.

Ez egy érdekes kérdés, hogy miért érzi ezt a vásárló, hiszen törzsvásárlóink pont az ellenkezőjét gondolják ennek. Bár az is tény, hogy a Kifli.hu magasabb minőséggel dolgozik, és ez előfordulhat, hogy többe is kerül. Elsőre lehet, úgy tűnik, hogy drágábbak vagyunk a versenytársainknál, viszont egy szupermarkettel összevetve átlagosnak mondhatóak az áraink. A többi piaci szereplőhöz képest mi nem akciózunk minden héten, azonban “Mentsd meg az élelmiszert” programunkban a termékeket kedvezményesen kínáljuk.

AzFMCG-szektorban már-már érezteti némileg hatását a csomagolóanyag drágulás, a Kifli.hu-nál már készülnek árváltozásokra?

Nem gondolom, hogy várható nálunk emiatt áremelés. A Kifli.hu egyébként mindent megtesz a környezetbarát működés érdekében, a papír csomagolóanyagot részesítjük előnyben, sőt a futárok a papír táskákat vissza is veszik a vásárlóktól, amik ezután újrahasznosításra kerülnek. Hamarosan mosható, újra felhasználható táskát vezetünk majd be. A hazai beszállítóktól elvárjuk, hogy környezetbarát módon csomagolják termékeiket, a kisebbeket segítjük is a megfelelő csomagolóanyag kiválasztásában.

Azt az információt kaptuk, miszerint hamarosan érkezik egy elemzés a Kifli.hu célcsoportjairól, vásárlóiról, és azokról, akik nem a Kifli.hu-t választják. Erről esetleg meg tudna osztani néhány részletet?

Körülbelül 2000 fő részvételével tartottunk online felmérést, hogy megismerjük célcsoportunkat, és a brand-élményeiket. Ebből az egyik legfontosabb tapasztalatunk az, hogy hűséges ügyfeleink elkötelezettek a brand felé, magas lojalitással rendelkeznek, de ezért is nagyon figyelünk arra, hogy ne morzsolódjanak le.

Címlapkép forrása: Kifli.hu

budapest duna parlament getty stock mobil
jeff bezos amazon media kit forrás amazon
vakcina_oltas_koronavirus
astrazeneca_oxford_covid_vakcina
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Mire kell figyelned? Melyek az első lépések?
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2021.09.07
Sustainable World 2021
2021.09.21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021.09.08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021.09.15
Property Investment Forum 2021
budapest duna parlament getty stock mobil