Előfizetői tartalom

Ez a leggyűlöltebb jelenség, ami egy gazdasággal történhet - és sokak szerint most elemi erővel szakad a nyakunkba

Tízéves csúcsokat dönt az infláció a legnagyobb gazdaságokban, a termelői árak emelkedése pedig 40-50 éve nem látott szinten van. Az energiaválság az egekbe lökte az árakat, több vállalat termelése ideiglenesen leállt a kimaradó energiaszolgáltatás miatt. A magas lakossági árak lassuló aktivitással járnak, ahogy a koronavírus-járvány ismét erőre kapott, a gyárak pedig ellátási gondok miatt nem tudnak termelni. A helyzetet szállítási és strukturális hiánytünetek is nehezítik. A GDP-adatok a harmadik negyedévben csalódást okoztak az Egyesült Államokban és Kínában is, utóbbi helyen szokatlan mértékben lassult a gazdaság. Sokak szerint ez még csak a kezdet: az áremelkedés nem enyhül, miközben a gazdasági növekedés elapad, így beköszönt a lakosság szegényedésével járó stagfláció. Ha a jelenlegi helyzetből indulunk ki, a stagfláció réme valóban reális veszélynek tűnik, az amerikai, kínai és európai adatok mögé nézve azonban látszik, hogy egyáltalán nem fekete-fehér a helyzet.

Stagflációval fenyeget az ellátási válság?

Az energiahiány, a gyártási és ellátási szállítási nehézségek a teljes világgazdaságban súlyos problémát okoznak. Az ellátási válság összefüggése így írható fel: a fosszilis erőművek nem tudnak elektromos áramot termelni az energiahordozók hiánya miatt; a gyártó vállalatok emiatt nem tudják előállítani a létfontosságú alapanyagokat; az alapanyaghiány miatt a végtermékeket előállítók nem tudnak gyártani, a végfelhasználók vagy szolgáltató vállalatok pedig nem jutnak hozzá a késztermékekhez (lásd a chiphiányt az autóiparban). Mindez persze a valóságban bonyolultabb, és már magát az energiahordozók hiányát is a jelenlegi zavaros helyzet okozza. A helyzetet nehezíti, hogy a logisztikai és fuvarozási szektorban szintén hiány van, és vannak strukturális problémák (például az évek óta fennálló munkaerőhiány).

De a jelenlegi válság nem érthető meg csak a kínálati oldal vizsgálatával,

a válságnak vannak keresleti okai is. A koronavírus-krízis során a kereslet visszaesett, ez pedig a gyártóvállalatok részleges leállását vagy a termelés átstrukturálását eredményezte, majd amikor a kereslet visszapattant, a hagyományosan lassan reagáló kínálati oldal nem tudta tartani a lépést.

Miről olvashatsz még ebben a cikkben?

  • Mi az a stagfláció, és miért ennyire félelmetes?
  • Mekkora a gond Kínában?
  • Tartós lehet az Egyesült Államok gazdaságának lassulása?
  • Az eurózóna egyelőre jó állapotban - de meddig?
  • Az árak mindenütt elszálltak, a gazdaság lassulás - tényleg itt a stagfláció?

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés