Kezdjük is rögtön az ábrával. A Conference Board fogyasztói bizalmi felmérését havonta készítik el az USA-ban. Ebben rengeteg kérdést tesznek fel a fogyasztónak, ezek közül számunkra, most kettő a fontos. Az egyik az, hogy a következő hat hónapban hogyan látják a gazdaságot, a másik pedig az, hogy a következő egy évben mit gondolnak a részvénypiacokról.
Nem meglepő módon a kettő indikátor általában együtt mozog. Hiszen amikor a gazdasággal kapcsolatos várakozások optimisták, akkor a vállalati működéssel kapcsolatban is derűlátók lehetnek a fogyasztók.
Természetesen vannak időszakok, mikor a kettő szétválik valamennyire egymástól. Ilyen volt például az 1993-2000 közötti időszak. Erre az időszakra esett az amerikai Savings & Loans Crisis utolsó fázisa, amikor 1985 és 1995 között a kisbankok harmada ment csődbe. 1997-ben jött az ázsiai árfolyamválság, amit 1998-ban az orosz válság követett. Tehát a reálgazdasági oldalról számos olyan esemény történt, ami megijeszthette a háztartásokat, még akkor is, ha közben az amerikai gazdaság nem került recesszióba. Eközben viszont az 1990-es évek második felére esett az internetlufi kialakulása is, amikor is a technológiai vállalatok árazása - az internet nyitotta új lehetőségek túlárazása miatt - elképesztő mértékben elszakadt a valóságtól.
Miről szól ez a cikk?
- Miért gondol ennyire mást a fogyasztó a reálgazdaságról és a részvénypiacokról?
- Mi lehet erre a magyarázat?
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!