Sokan fűztek nagy reményeket ahhoz a 2022-ben felröppent koncepcióhoz, mely szerint sor kerülhet a magyar nyugdíjrendszer nagyszabású reformjára. A magyar kormány a Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervben a nyugdíjreform konkrét lépéseit és ütemezését is lefektette, de ezekből a vállalásokból végül alig valósult meg valami.
A végső határidő 2025. március 31-én (azaz tegnap) járt le, eddig kellett volna életbe léptetni a nyugdíjreformokat megtestesítő jogszabályokat.
Persze a reform elmaradása senkinek nem lehetett meglepetés: a kormány az utóbbi hónapokban már több alkalommal is deklarálta, hogy mégsem fogja végrehajtani a vállalt nyugdíjreformot.
Az eredeti elképzelés alapján három szakaszban ment volna végbe a magyar nyugdíjreform:
- Független nemzetközi szakértői jelentés a magyar nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatósági kihívásainak kezelését célzó szakpolitikai lehetőségekről. A felülvizsgálat eredményeképpen elkészült szakértői jelentést nyilvánosan közzé kell tenni. A független nemzetközi szakértői jelentés elkészítésének határideje: 2023. december 31.
- A nyugdíjrendszer módosítására vonatkozó szakpolitikai javaslat elkészítése. A jelentésben javasolt reformlehetőségek konzultációja 2024. június 30-ig megtörténik.
- A nyugdíjrendszert módosító jogszabály hatályba lépése. A Kormány a nyugdíjrendszer módosítására vonatkozó jogszabályi javaslatot fogad el, és azt részletes hatástanulmány kíséretében az Országgyűlés elé terjeszti. A nyugdíjrendszer felülvizsgálata és a jogszabályok hatályba lépésével záruló jogalkotási folyamat 2025. március 31-ig fejeződik be.
A Helyreállítási terv azt is leszögezi, hogy
a vállalt mérföldkő a nyugdíjrendszert javító jogszabályok elfogadásával és hatályba léptetésével teljesül.
Megkongatta a vészharangot az Európai Unió Tanácsa
A helyreállítási tervben foglaltak szerint a vállalt magyar nyugdíjreform az unió 2022-es országspecifikus, nyugdíjrendszerre vonatkozó ajánlásainak teljesítését célozza. Az ajánlás előírja, hogy Magyarország „elsősorban a jövedelmi egyenlőtlenségek kezelése révén javítsa a nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatóságát, miközben megőrzi annak megfelelőségét”.
Az ajánlás által megnevezett fő kihívások az alábbiak:
- a 2019-es 8%-os szintről 2070-re a GDP 12% fölé emelkedhetnek a nyugdíjkiadások;
- az államháztartás fenntarthatóságával kapcsolatos mutatók középtávon közepes, hosszú távon pedig magas fenntarthatósági kockázatokat jeleznek;
- egyes közelmúltbeli intézkedések (ideértve a 13. havi nyugdíj bevezetését) súlyosbítják a fenntarthatósági kihívást;
- az adó- és nyugdíjrendszer elmúlt évtizedben bekövetkezett változásai (ideértve a nyugdíjra jogosító jövedelem és a nyugdíjak felső határának eltörlését, valamint az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetését) növelni fogják a magas keresetűek nyugdíjára fordított kiadásokat, és fokozzák a nyugdíjasok közötti egyenlőtlenségeket.
Mégsem lesz semmi a nyugdíjreformból
Az ajánlások teljesítését célzó kormányzati vállalások határidői mostanra mind elmúltak, mégsem bővelkedünk a felmutatható eredményekben. A tervezett három szakaszból csak az első teljesült, az is tetemes késéssel: 2024 őszén, azaz jó 9 hónapnyi csúszással nyilvánosságra került egy független szakértői jelentés, melynek elkészítésével az OECD-t bízta meg a magyar kormány. A jelentés részletesen taglalja a magyar nyugdíjrendszer problémáit, és bizonyos pontokon megoldási javaslatokat is felvázol.
A jelentés létrejöttén túlmenően azonban nincs újabb előrelépés: mind a szakpolitikai javaslatcsomag 2024 június 30-i határideje, mind a tegnapi, a jogszabályok hatályba léptetésére kiszabott végső határidő eltelt, de ennek ellenére nincs jele annak, hogy folytatódnának a nyugdíjrendszer megreformálására irányuló erőfeszítések.
Sőt, a kormány kommunikációja ma már kifejezetten azt az irányvonalat követi, hogy a nyugdíjrendszer jó úgy, ahogy van, és nincs szükség a megreformálására. Például Magyarország 2024 októberi középtávú költségvetési-strukturális terve kerek perec leírja az OECD nyugdíjjelentésére reagálva: „az Európai Bizottság nyomására felkért szakértő javaslataival, a szigorításokkal a Kormány nem ért egyet, azokat nem támogatja.”
Mindezek alapján egyértelműnek tűnik, hogy a kormány által 2022-ben vállalt nyugdíjreform teljes egészében elmarad, és az unió által megjelölt problémák megoldása egyelőre határozatlan ideig várat magára.
Megoldatlanok a magyar nyugdíjrendszer fő problémái
Nyugdíjreform hiányában az előttünk álló években is megmaradnak a magyar nyugdíjrendszer legfőbb fenntarthatósági és méltányossági kihívásai. A leggyakrabban tárgyalt problémák az alábbiak:
- A nyugdíjasok jövedelme leszakadt az aktív dolgozókétól. A KSH adatai szerint 2014-ben az átlagnyugdíj elérte az átlagkereset 68%-át, a legfrissebb, 2023-as adat szerint viszont mindössze a nettó átlagbér 57%-ára rúgott a nyugdíjasok átlagos juttatása. Ez a nyugdíjasok társadalmon belüli relatív anyagi lecsúszását jelzi.
- A nyugdíjak reálértéke a nyugdíjba vonulás pillanatában "befagy". A svájci indexálás (azaz a béremelkedést és az inflációt egyaránt figyelembe vevő nyugdíjemelési rend) eltörlése óta a nyugdíjak kizárólag az inflációt követik, így reálértelemben nem tudnak növekedni.
- Feszültségek keletkeznek az új és a régi nyugdíjak között. A már megállapított nyugdíjak csak az inflációt követve emelkednek, míg az újonnan megállapított nyugdíjak induló összegére a valorizációs szorzókon keresztül nagy hatással van az átlagbér emelkedése. Ezáltal hasonló életpályák is nagyon eltérő nagyságú nyugdíjakhoz vezethetnek, attól függően, hogy ki mikor ment nyugdíjba.
- A 13. havi nyugdíj növeli a nyugdíjasok közti egyenlőtlenségeket. A 13. havi juttatás nem nyugellátás, így a bevezetése csökkenthette volna a nyugdíjasok közti jövedelmi egyenlőtlenségeket. De más országokkal ellentétben a magyar 13. havi juttatás nem egységes összeg, hanem azt minden jogosult a saját nyugdíjával megegyező mértékben kapja, ami csak felerősíti a meglévő egyenlőtlenségeket.
- Rugalmatlan a nyugdíjkorhatár. A 65 évnél fiatalabb férfiak számára gyakorlatilag egyáltalán nincs mód a nyugdíjba vonulásra, nők számára pedig csak a Nők40 korkedvezmény feltételeinek teljesítése esetén van erre lehetőség. Holott a legfejlettebb nyugdíjrendszerek általában megengedik az előrehozott nyugdíjazást, a nyugdíj összegének meghatározott mértékű csökkentése árán.
- Gyengék a tőkefedezeti nyugdíjpillérek. A folyó finanszírozású ("felosztó-kirovó") állami nyugdíjpillér kiegészítését szolgáló, a demográfiai kockázatoknak sokkal kevésbé kitett megtakarítási nyugdíjpillérek nemzetközi összevetésben nagyon gyengén teljesítenek. Kötelező megtakarítási pillér a magán-nyugdíjpénztári rendszer 2010/2011-es drasztikus átalakítása óta nincs, az önkéntes megtakarításokat pedig a népesség viszonylag kis hányada használja ki – ráadásul főként azok, akik eleve olyan jövedelmi helyzetben vannak, hogy ezt megtehetik.
A Portfolio On The Other Hand rovatának gyakori szerzője, Farkas András nyugdíjszakértő, a NyugdíjGuru News alapítója az alábbi, kétrészes elemzésében mutatta be, hogy milyen területeken fogalmazott meg javaslatokat az OECD jelentése, mely területek tárgyalása maradt ki a dokumentumból, és milyen hatásokkal járhatnak a felvetett intézkedések.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Olyan csapást mért Ukrajna Oroszországra, amilyet még soha: a 900 kilométeres távolság sem jelentett akadályt
Azt állítják, legalább 20 olaj- és gázkitermelő kutat kellett leállítani.
Megtört a jég: tízéves csúcson a budapesti új lakások kínálata
Az Eltinga negyedik negyedéves elemzése szerint 8200 új ingatlanból választhatnak a vevők.
Nagyon rákaptak a magyar államkötvényekre a befektetők
Hatalmas összegben értékesített az ÁKK.
Kiszivárgott Donald Trump titkos terve: második Jaltától tartanak – Így osztanák fel Ukrajnát?
Adatközpont, ritkaföldfém, olajfúrás.
Már harmadik hónapja csökkennek folyamatosan az albérletárak
A Covid óta nem volt három egymást követő havi árcsökkenés.
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
Kiszivárgott: Trump szétrobbantaná az EU-t, Magyarországnak is szerepet szán
Előkerülhettek a nemzetbiztonsági stratégia titkosított fejezetei.
KIVA vagy nem KIVA ez itt a kérdés - Kinek éri meg a KIVA szerinti adózás 2026-tól?
2026-tól új szintre lép a KIVA választásának realitása: jelentősen emelkednek a belépési és bennmaradási értékhatárok, így sok olyan vállalkozás kerülhet képbe, amely eddig létszám- v
Véget ér az adóparadicsom-korszak? - Omán bejelentette az SZJA bevezetését
A reform teherkímélő módon teremt stabil állami bevételt, és hosszú távon Omán gazdasági ellenálló képességét erősíti.
Mondd el őszintén a véleményed az After Hoursról és a HOLDBLOG-ról!
Plusz egy év, plusz egy évnyi HOLD After Hours és HOLDBLOG. És plusz egy kérdőív, már hagyomány, hogy minden év végén megkérdezzük a hallgatókat és... The post Mondd el őszintén a vélem
Ha ezt az öreg Jock a Dallasban tudta volna...
A Dallas című sorozat még mindig elég ismert a teljes vállalkozói generációban ahhoz, hogy merítsünk belőle. A sorozat kiindulópontja már önmagában üzenet: a családi cég,... The post Ha e
Megjelent a rendelet: jövőre külterületi ingatlant is lehet venni Otthon Startból
Külterületen fekvő, vagy épp zártkerti lakóingatlant szeretnél vásárolni? Figyelem jövőre már ezt az Otthon Start felhasználásával is megteheted. Ugyanis 2026. január elsejétő már külte
A Labubuk jósolhatják meg a következő válságot?
A Labubuk iránti növekvő érdeklődést több szakértő a gazdasági bizonytalanság jelzőjeként értelmezi, mivel ilyenkor a háztartások a nagy kiadások helyett olcsóbb, de érzelmileg értékes
A dollárválság mítosza: miért nem rendült meg a dollár iránti bizalom?
A 2025 első félévében látványosan gyengülő dollár valóban a globális bizalom megrendülését jelzi, vagy inkább átmeneti piaci folyamatok eredménye? A gyengülő árfolyam, úgy tűnik, nem.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Digitális arany vs. arany - Melyiké a jövő?
Feltérképezzük, hogyan viszonyul egymáshoz a digitális és a hagyományos értéktárolás világa, az előadás végére átlátod a Bitcoin és az arany fő különbségeit, előnyeit és kockázatait.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Itt a vörös riasztás! Lenyomják a ChatGPT-t?
Újra nyílt az AI-háború.
Indulhat a nagy roham az ingyenpénzért – 40 ezer család érintett
Mire lehet elég a 2,5 millió forint?
Eddig húzhatja még Putyin a háborút – Ukrajnát és Európát is faképnél hagyja Trump?
Ezúttal Zelenszkijben, nem Putyinban csalódott az amerikai elnök.


