Meglepő dolog derült ki a drogériák árréséről
Gazdaság

Meglepő dolog derült ki a drogériák árréséről

A kormány a piperetermékekre is kiterjesztené az árrésstopot, elsősorban a mosószerek és tusfürdők magas árréseire hivatkozva. Bár nem tudni, mely termékeket érinti majd a szabályozás, és a drogérialáncok miként reagálnak, a nyilvános cégadatok alapján nem úgy tűnik, hogy a DM, a Rossmann, a Műller vagy éppen az EcoFamily kirívóan magas árréssel dolgozna.

A kormány a piperékre is kiterjesztené az árrésstopot. Ezt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter jelentette be nemrég. Álláspontja szerint erre azért van szükség, mert 30 százalék feletti árrések is előfordulnak a mosószereknél, tusfürdőknél.

A piaci alapú árrések a drogériák esetében is az üzleti titok részét képezik, ahogy azok voltak a diszkontok és szupermarketek esetében az árrésstop bevezetése előtt. Azt azonban a nyilvános cégadatokból is ki lehet számolni, hogy az átlagos árrések magasabbak-e a drogériáknál, mint azokban az egységekben, ahol főként élelmiszert árulnak. Ehhez nem kell mást tenni, mint hogy

az értékesítés nettó árbevételéből kivonjuk az eladott áruk beszerzési értékét, majd ezt a számot osztjuk az árbevétellel.

Ennek a szépséghibája, hogy azok a szolgáltatások, amelyekre a kiskereskedelmi cégek a beszállítókkal szerződnek - például csomagolás, logisztika - ronthatják az összevethetőséget, de ettől függetlenül jó képet ad az egyes láncok működéséről. A számok a 2023-as beszámolókból származnak, a friss adatok majd május végén érkeznek, de az árrés jellemzően nem az a mutató, amely jelentős kilengéseket mutatna az egyes pénzügyi években.

Nincs nagy differencia

A diszkontláncok rendre alacsonyabb árrésarányt mutatnak, mint a hipermarketek vagy a drogérialáncok. A Lidl (26,3 százalék), az Aldi (26,2 százalék) és a Penny (25,3 százalék) szinte azonos szinten mozognak, ami jól tükrözi a diszkontmodell lényegét: alacsony egységnyi haszon, de nagy forgalom és gyors készletforgás. Mindez megmutatkozott abban is, hogy az árrésstop bevezetésekor a diszkontoknál kisebb volt az árcsökkenés mint a többi láncnál.

A szupermarketek és hipermarketek, mint a Tesco (30,6 százalék), az Auchan (29,7 százalék) és különösen a Spar (37,9 százalék) magasabb árrést realizálnak. Ennek oka részben a sokkal szélesebb termékkínálat, amelyben több magas árrésű termék is megtalálható (pl. bio, prémium kategóriák). Ennek nyomait szintén láthattuk az árrésstop nyomán tapasztalt nagyobb áresésben.

A drogériák szegmense még élesebb képet mutat. A DM 36,9%-os árrése kiemelkedő, amely nem feltétlenül a saját márka drágaságát, hanem annak erős pozicionáltságát tükrözi – ezek a termékek árban is közelítenek a gyártói márkákhoz, miközben olcsóbban előállíthatók. A Müller valamivel visszafogottabb, 27,1 százalékos értékkel, a Rossmann adata (24,7 százalék) szembeötlően alacsony. Bár Nagy Márton nem említette név szerint, mégig jelentős szereplő az EcoFamily is (100 milliárd forintnál magasabb bevétellel), amely 26,9 százalékos árréssel dolgozik, legalábbis a fenti módszertan szerint.

Az egyes boltláncok átlagos árrése
Lánc Árrés
Rossmann 24,70%
Penny 25,30%
Aldi 26,20%
Lidl 26,30%
EcoFamily 26,90%
Müller 27,10%
Auchan 29,70%
Tesco 30,60%
DM 36,90%
Spar 37,90%
  Forrás: E-beszámoló

Kis súlyú termékkör

Az intézkedés szükségességét nemrég az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is megkérdőjelezte. Álláspontjuk szerint az infláció csökkentését hosszútávon már az élelmiszer árrésstop sem szolgálja, de a háztartási- és tisztítószerek bevonása az árrésstopba rövid távon sem indokolt.

A termékkör súlya a fogyasztói kosárban az élelmiszerek 25-30 százalékával szemben 2-3 százalék, ami miatt egy esetleges jelentős árcsökkenés sem hat érdemben az inflációra.

Egyelőre nem tudni, pontosan mely piperecikkekre és háztartási termékekre terjed majd ki az árrésstop, és az sem világos, hogy a drogérialáncok miként reagálnak majd – például keresztárképzéssel – az esetleges szabályozásra. A diszkontláncokhoz képest a drogériák árrései jellemzően magasabbak, de a szórás nagy, és nem minden esetben kirívó – például a Rossmann még a Pennyhez is közelít. Így a beavatkozás szükségessége is vitatható, különösen, ha figyelembe vesszük a különböző üzleti modellekből fakadó eltéréseket.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Az ünnep, ami tragédiából született

Leáll ma az ország, a nemzet egyként ünnepli a zsinórban harmadik csonka hetet. Május 1. a Munka ünnepe, amit legtöbben a virsli-sör-majális szentháromsággal azonosítanak, pedig... The post Az

Kiszámoló

Repülőrajt helyett földbe állás

A tragikus 2023-as és 2024-es év után a Főnök bejelentette év elején, hogy repülőrajttal fog Magyarország gazdasága az égig emelkedni, az éves növekedési ütem 3-6% lesz. Az inflációnak, a

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Aszódi Attila: mi vezetett a történelmi áramszünethez az Ibériai-félszigeten?
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Ez is érdekelhet