
A Nemzeti Energia- és Klímaterv (NEKT) Magyarország átfogó stratégiája arra, hogyan kívánja teljesíteni a 2030-ra kitűzött uniós éghajlat- és energiapolitikai célokat. Az EU kötelezte a tagállamokat, hogy rendszeresen nyújtsanak be ilyen terveket, bemutatva bennük a 2030-as célok (pl. kibocsátás-csökkentés, megújuló energia arány, energiahatékonyság) elérésére szolgáló intézkedéseiket.
A tagállamok először 2019-ben adták le végleges NEKT-jeiket, majd az Európai Zöld Megállapodás (Green Deal) és az Irány az 55% klímacsomag (Fit for 55) nyomán 2023-ban felül kellett vizsgálniuk ezeket a terveket. Magyarország 2023 nyarán benyújtotta a NEKT tervezetét, amelyre az Európai Bizottság 2023 decemberében ajánlásokat fogalmazott meg. A végleges, aktualizált NEKT-et 2024 közepéig kellett benyújtani – Magyarország ezt némi késéssel, 2024. október 15-én tette meg.
A Bizottság értékelésének fő megállapításai
A cikkben a Bizottság által is hangsúlyosan kezelt hat fő területet emeljük ki, köztük a kibocsátáscsökkentési célokat, a megújuló energia részarányát és az energiahatékonyságot. Az áttekinthetőség érdekében a lenti táblázatban zöld színnel jelöltük azokat a területeket, ahol a Bizottság túlteljesítést lát, pirossal pedig azokat, ahol elmaradás tapasztalható.

Átfogó kibocsátás-csökkentési előrehaladás
A Bizottság értékelése szerint
Magyarország összességében javította klímacéljait a tervezethez képest, de több területen így is elmarad az uniós elvárásoktól.
A jelenlegi szakpolitika és tervezett intézkedések együtt 2030-ra 25%-os csökkenést eredményezhetnek 2005-höz képest az ESR szektorokban, ami túl is teljesítené a kötelező nemzeti célt (6,3 százalékponttal nagyobb csökkenés).
Az ESR (Effort Sharing Regulation) szektorok azokat a gazdasági ágazatokat jelentik, amelyek nem tartoznak az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerébe (ETS). Ide tartozik például a közlekedés, épületek fűtése-hűtése, mezőgazdaság és kisebb iparágak. Ezekre tagállami szintű kibocsátás-csökkentési célokat határoz meg az EU. Az ETS bővítése (ETS 2) következtében bizonyos szektorok, mint például a tengeri szállítás és az épületek fűtése, fokozatosan bekerülnek az ETS hatálya alá.
Ez a többlet elsősorban annak köszönhető, hogy a kormány a tervezetnél valamivel ambiciózusabb intézkedéseket irányzott elő. A Bizottság ugyanakkor rámutat, hogy a további (tervezett) intézkedések hatása viszonylag csekély: a „további intézkedések” (WAM) forgatókönyv 2030-ban csupán 11%-kal alacsonyabb kibocsátást jelez, mint a jelenlegi intézkedéseket feltételező forgatókönyv (WEM). Ez arra utal, hogy az új intézkedések nem hoznak jelentős plusz csökkenést, így a célok eléréséhez az összes tervezett lépés maradéktalan végrehajtása és további erőfeszítések szükségesek. A Bizottság megjegyzi azt is, hogy bár Magyarország törvényben rögzítette a 2050-es klímasemlegességi célját, a NEKT nem vázol fel pályát a 2050-ig szükséges emissziócsökkentésre.
Megújuló energia részaránya
A Bizottság értékelése alapján Magyarország csak részben reagált az ajánlásra, hogy emelje megújuló energiás ambícióját. A végleges NEKT-ben a 2030-as megújuló részarány célját 30%-ra módosították a korábbi 29%-hoz képest. Ez némi előrelépés, de a Bizottság hangsúlyozza, hogy ez még mindig jóval elmarad a tagállamok számára előírt kb. 34%-os szinttől, ami szükséges az EU új, 42,5%-os megújuló céljának teljesítéséhez. A Bizottság számítása szerint Magyarország 4 százalékponttal maradhat el a végső céloktól. (30% vs. 34%).
A megújuló energiaforrások fejlesztését szolgáló szakpolitika terén vegyes kép rajzolódik ki.
A Bizottság elismeri, hogy a végleges terv több információt nyújt a 2030 utáni megújuló kapacitásokról, és növelték bizonyos technológiák várakozásait (pl. magasabb számú hőszivattyú a fűtésben). A fűtés-hűtés szektorban a megújulók éves részarány-növekedése meghaladja a kötelező EU minimumot, bár nem éri el a javasolt magasabb ütemet.
Ugyanakkor a szélenergia terén továbbra sincs konkrét cél vagy intézkedés megnevezve: a NEKT utal egy új szabályozási keretre a megújulók engedélyezésének könnyítésére, de nem részletezi annak tartalmát, hatását, és nem jelöli ki, hogy mely technológiák (pl. szélerőművek számára kijelölt „megújuló gyorsítási területek”) élveznének előnyt. A Bizottság szerint hiányzik annak bemutatása, hogyan tervezik eltörölni vagy enyhíteni a szélerőművi korlátozásokat – pedig ez fontos lenne a 2030-as cél emeléséhez.
A megújuló gázok kapcsán az értékelés megjegyzi, hogy Magyarország nem tűzött ki külön célt az ipari hidrogén (RFNBO) felhasználásra, bár elismeri, hogy ennek teljesítéséhez importra lesz szükség. Pozitívum ugyanakkor, hogy a terv részletes "bio-forgatókönyveket" tartalmaz: bemutatja a biomassza felhasználás alakulását szektoronként (villamosenergia, fűtés, közlekedés) és forrásonként, valamint elemzi, hogy ez összeegyeztethető-e az erdők nyelőképességével. Emellett konkrét intézkedéseket sorol fel a biogáz fenntartható termelésének ösztönzésére. Ezekkel Magyarország a Bizottság szerint megfelelően kezelte az erre vonatkozó ajánlást. Ugyanakkor kiemeli az anyag, hogy a NEKT nem tér ki az innovatív megújuló technológiák (pl. hidrogén-infrastruktúra) 2030-ig tervezett szerepére sem.
Fosszilis energia és szénkivezetés
A dekarbonizációs erőfeszítések kapcsán a Bizottság kiemelten foglalkozik a szén kivezetésének és az energiamix átalakulásának kérdésével. A magyar terv deklarálja, hogy 2030-ra kivezetésre kerül a szén/lignit alapú áramtermelés – konkrétan 2029 végéig bezár a Mátrai Erőmű lignites blokkja. A Bizottság üdvözli ezt a vállalást, ugyanakkor rámutat egy időbeli ellentmondásra: a szénrégiók átmenetét támogató Területi Igazságos Átállási Tervek (TJTP-k) szerint már 2025-ben meg kellene történnie a lignit kivezetésének az érintett térségekben. A NEKT nem fejti ki, hogyan hangolja össze a kormány a NEKT-ben szereplő 2029-es céldátumot a TJTP-k korábbi ütemezésével, és nem tér ki a kapcsolódó bányabezárások (Visonta, Bükkábrány) menetrendjére sem.
A Bizottság szerint ez kockázatot jelent a tervek megvalósíthatóságára.
A fosszilis tüzelőanyagok támogatásával kapcsolatban a Bizottság vegyes előrelépést lát. Pozitívum, hogy a terv tartalmaz ütemtervet a fűtési célú fosszilis támogatások kivezetésére a lakossági és ipari szektorban – például a csak fosszilis tüzelésű kazánok támogatásának megszüntetésére. Ugyanakkor hiányzik a többi fosszilis támogatás felszámolásának terve: a dokumentum nem rendelkezik számos közvetett vagy közvetlen fosszilis támogatás kivezetéséről - hívja fel a figyelmet a Bizottság a dokumentumban.
Emellett megjegyzi, hogy a NEKT nem tér ki az új uniós emissziókereskedelmi rendszer (ETS 2) bevezetésére az épületek és közlekedés terén, noha a terv számol ennek kibocsátás-csökkentő hatásával a modellben. Szintén kritikaként jelenik meg, hogy a terv ugyan tartalmazza több új földgáztüzelésű erőmű építését, de nem vizsgálja részletesen ennek hatását az energiafogyasztásra és a kibocsátásokra – holott például a növekvő akkumulátorgyártási beruházások miatt az ipar energiaigénye jelentősen nőhet.
Energiahatékonyság és a fogyasztás csökkentése
A Bizottság azt állapította meg, hogy
Magyarország nem emelte meg kellően az energiahatékonysági céljait az EU által megadott formula szerinti szintre.
Az Európai Unió 2023-as Energiahatékonysági Irányelve (EED) új számítási módszert vezetett be, amely alapján minden tagállamnak – így Magyarországnak is – ki kellett számítania és meghatároznia a 2030-as energiahatékonysági céljait. Ez a formula figyelembe veszi az ország gazdasági teljesítményét, energiaintenzitását és egyéb releváns mutatókat, hogy arányos és igazságos hozzájárulást biztosítson az EU közös céljaihoz.
A végleges NEKT-ben vállalt 2030-as végsőenergia-felhasználás (17,7 Mtoe) nincs összhangban az EU összesített célelőírásaival. Számszerűsítve: a Bizottság számításai alapján kb. 9,3% túllépés van a Magyarország számára indikatívan megállapított hozzájáruláshoz képest. Hasonló, bár kisebb arányú az eltérés a primerenergia-felhasználásnál: a 24,1 Mtoe-os cél 3,5%-kal haladja meg a ajánlott értéket. Ez azt jelenti, hogy a magyar terv szerint 2030-ban többet fogyasztana az ország, mint amit az uniós célok eléréséhez arányosan indokolt lenne. A Bizottság egyértelmű üzenete, hogy további intézkedések kellenek az energiatakarékosság terén.
A részletes értékelés azt is megvizsgálta, milyen új vagy meglévő programok támogatják az energiahatékonyság javítását. A NEKT tartalmaz ugyan bizonyos előírásokat – például vállalja, hogy a közszféra energiafelhasználását 2030-ra évente 0,081 Mtoe-val csökkentik –, de a Bizottság szerint hiányoznak a konkrét ütemezések és számítások. A terv nem közli, mekkora középület-alapterületet fognak évente felújítani, és az ebből adódó megtakarítást sem számszerűsíti megfelelően.
Ugyanakkor pozitívan értékeli, hogy a NEKT felsorol több programot és finanszírozási eszközt az energiahatékonyság javítására – például energiamegtakarítási finanszírozási alapot, vállalati energetikai audit-kötelezettséget négyévente, és utal az energiahatékonyság elsődlegessége elv alkalmazására a tervezésben - de hiányolja a számszerűsítést. A terv nem bontja le, mely intézkedéstől mekkora megtakarítást vár, és az energiahatékonysági beruházások (pl. épületfelújítások) terén sincsenek új, ambiciózus mérföldkövek kitűzve a korábbi stratégiához képest. Például a 2020-ban benyújtott Nemzeti Hosszú Távú Épületfelújítási Stratégia céljait (2030/2040) most is csak megismétli a NEKT, de nem frissíti.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Vadonatúj, nagyon kemény eszközzel lép fel az EU a kereskedelmi háborúban
Egy új lehetőséget kapnak a kezükbe Brüsszelben.
Folynak a titkos tárgyalások: Magyarország szomszédjában fogadhatják be a Trump által kitoloncolt bevándorlókat
A Bloomberg-értesülésre hivatalos megerősítés még nem érkezett.
Ingatlanpiaci elemzőt keres a Portfolio, jelentkezz hozzánk!
Rengeteg tanulási és fejlődési lehetőséggel várunk.
Bedurvult az orosz nyári hadjárat, Putyin könyörtelen bosszút ígért a Pavutyna miatt - Híreink az ukrán frontról csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül a háború aktualitásaival.
Az ausztriai Klimabonus program
A program a szén-dioxid-árazás lakossági terheit csökkenti, a klímavédelmi célokat támogatva.
Csak bírjuk szuflával az AI-t
Így is borzasztóan néz ki a globális energiamix, a mesterséges intelligencia csak ront a helyzeten. Lehet, hogy az AI nem erővel pusztít ki minket, hanem...
The post Csak bírjuk szuflával az AI-t
GINOP botrányok számokban - Ki vitte el a pénzt (és mi lett vele)?
A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) a hazai gazdaság egyik legfontosabb európai uniós forrása volt az elmúlt évtizedben. Ugyanakkor a támogatásokkal való visszaélé
VIDEÓ! Profitálhatnak-e a befektetők az AI nukleáris fordulatából?
A mesterséges intelligencia elképesztő tempóban növekvő energiaéhsége már most érezhető. A Meta például 20 éves szerződést kötött egy illinoisi atomerőművel, nem véletlenül: 2019 és
Cégstruktúra újragondolva: a beolvadás, szétválás és formaváltás üzleti logikája
A cégek struktúrája folyamatosan változik: a beolvadás, szétválás és formaváltás olyan komplex jogi és üzleti eszközök, amelyek révén a vállalatok javíthatják adózásukat, vagyonvédel
SPB: Aggasztó a munkaerőpiaci helyzet az USA-ban
Az inflációs adatok mind Németországban, mind az USA-ban a várakozásoknak megfelelően alakultak, így ebből a szempontból nincs akadálya a további kamatcsökkentéseknek. Erőteljes visszaesés
Hatvanezren a Puskásban: a magyar labdarúgó válogatott márkájának fejlődése
Blogbejegyzésünk középpontjában a magyar válogatott áll, azonban most nem sportszakmai, hanem márkaépítési szemszögből tekintjük át vázlatosan az elmúlt évtizedek változásait. Hogyan le
Az ingatlan megingathatatlan
Várjuk-e ingatlanunk leértékelődését a csökkenő érdeklődésre tekintettel? A kevesebb megkeresés az ingatlanosokat valószínűleg érzékenyen érinti, de gazdasági szinten még nem feltétlen

Alsó-Ausztria titkai – különleges felfedezőtúrák várnak! (x)
Hegedüs Éva, a Gránit Bank vezére döntős az EY World Entrepreneur Of The Year 2025 világeseményen Monacóban (x)

- A kormány törölné az EU-pályázatok kifizetését és kiírását, gyakorlatilag ejtené a helyreállítási alapot
- Mégis hogy jutottak át a reptereket megbénító ukrán szabotőrök az orosz határon? Itt van a magyarázat
- Itt a rendelet: megjelent a 2025/2026-os tanév rendje
- Megjött a Moody's friss ítélete Magyarországról
- Megérkeztek a havi 3 millió forintos fizetések Magyarországra! - Az 1 millió elérése már gyerekjáték?
Példátlan csapás érte Oroszországot - fordulóponthoz érkezett a háború?
Ukrajna vasárnapi akciója mérföldkő az ukrán-orosz konfliktusban.
Aggasztó az ázsiai lódarázs gyors terjedése, bárhol felbukkanhat a veszélyes rovar
Az invazív faj agresszív fészekvédő viselkedése az emberre is veszélyes lehet.
Katasztrófa Parajdon: fogad még valaha látogatókat a sóbánya?
Kritikus a helyzet Székelyföld egyik legnépszerűbb turistalátványosságánál.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Száguldj velünk a tőzsde hullámain!
Itt az idő, hogy napfényes hangulatban elmerülj a tőzsde világában! Megnézzük a legfrissebb nyári trendeket, és hasznos gondolatokat osztunk meg a befektetésekről – legyen szó kezdőkről vagy tapasztalt tőzsdézőkről, mindenki találhat benne újdonságot.