Elővásárlási jogot adott magának a kormány, uniós jogi vita lehet belőle
Gazdaság

Elővásárlási jogot adott magának a kormány, uniós jogi vita lehet belőle

A kormány felruházta magát azzal a joggal, hogy a magyar állam általános tiltó döntés esetén élhessen elővásárlási jogával stratégiai társaságok tranzakcióinál, nemcsak a naperőművekre korlátozva, mint korábban. Az új szabályozás egyúttal meghosszabbította az engedélyezési eljárás határidejét akár 135 munkanapra, és a változtatások visszamenőleg a folyamatban lévő ügyekre is érvényesek. Mindez annak ellenére történt, hogy az Európai Unió Bírósága már kimondta: a magyar állam korábbi vétójoga uniós jogot sérthet, ha annak indoklása pusztán az általános nemzetgazdasági érdekek.

Szinte észrevétlenül a kormány felhatalmazta magát egy kiszélesített elővásárlási joggal a hétfői Magyar Közlönyben megjelent a 163/2025. (VI. 23.) kormányrendelettel, amely módosítja a stratégiai jelentőségű magyarországi cégek védelméről szóló, veszélyhelyzeti jogalkotás keretében elfogadott 561/2022. (XII. 23.) rendeletet. A mostani jogszabályhelyek ismertetése azért is fontos, mert az eredeti rendeletet még a koronavírus-járvány alatt hozták, azóta pedig több ízben módosították, így érdemes átlátni, hogy mire számíthatnak a magyar vállalkozások, ha külföldi partnerrel tárgyalnak tulajdonszerzésről vagy felvásárlásról.

Az eredeti szabályozás lényege az volt, hogy a kormány mérlegelheti a külföldi cégek tulajdonszerzését stratégiainak mondott ágazatokban.

A 2022 decemberében kihirdetett rendelet révén eredetileg arra volt felhatalmazása a kormánynak, hogy a külföldiek tulajdonszerzését megakadályozza az általa meghatározott stratégiai ágazatokban. Az elővásárlási jog először egy évvel később, a 2023 decemberi rendeletében jelent meg, de akkor csak a villamos energiás szektorban a tervezett akvizíció utáni hónapban élhetett csak.

A most kihirdetett módosítás három ponton változtatja meg a szabályozást:

egyrészt meghosszabbítja a miniszteri vizsgálat határidejét, másrészt lehetővé teszi, hogy az állam tiltó döntés esetén éljen elővásárlási jogával, amit korábban csak a naperőművek és egyéb villamosenergia-termelőknél tehetett meg.

Az indoklás szerint a rendelet célja továbbra is az, hogy a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű társaságok külföldi kézbe kerülését korlátozza. Az ilyen ügyeket a gazdaságfejlesztésért felelős miniszter vizsgálja, aki – más illetékes tárcák bevonásával – dönthet az állam elővásárlási jogának gyakorlásáról.

A normaszöveg az elővásárlási jog alkalmazhatóságát több szektorra kiterjesztette, de a kezdetektől fogva megakadályozhatta a külföldiek tulajdonszerzését:

  • Vegyi szektor: kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás, vegyi anyagok, termékek gyártása, gyógyszergyártás

  • Kereskedelmi létesítmények: nagykereskedelem, kiskereskedelem

  • Kommunikációs szektor: kiadói tevékenység, film‑vídeo‑televízió gyártás és hangfelvétel-kiadás, műsorszolgáltatás, távközlés

  • Kritikus ipari szektor: fémalapanyag-gyártás, fémfeldolgozó termékek, számítógép‑elektronikai‑optikai gyártás, villamos berendezés gyártása, gép- és gépi berendezés gyártása, közúti és egyéb járműgyártás

  • Védelmi ipar: fegyver- és lőszergyártás, katonai harci jármű gyártása

  • Gátépítés: vízi létesítmény építése

  • Energiaszektor: villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás

  • Vészhelyzethez kapcsolódó szolgáltatások: honvédelem, közbiztonság, tűzvédelem

  • Pénzügyi szektor: pénzügyi közvetítés, biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok kezelése

  • Élelmiszerágazat és mezőgazdaság: élelmiszer- és italgyártás, dohánytermék gyártás, növénytermesztés, állattenyésztés, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás, halászat, akvakultúra

  • Ingatlan: saját tulajdonú vagy bérelt ingatlan hasznosítása (művelt földterülethez kapcsoltan)

  • Egészségügy: humánegészségügyi ellátás, bentlakásos és nem bentlakásos szociális ellátás

  • Információs technológia: IT-szolgáltatás, adatfeldolgozás, tárhely

  • Nukleáris szektor: nukleáris fűtőanyag gyártás

  • Építőipar: lakó‑ és nem lakóépület építése, egyéb építmények, speciális szaképítés

  • Vízellátás és szennyvíz‑szolgáltatás: víztermelés, kezelése, szennyvíz gyűjtése és kezelése

  • Hulladékgazdálkodás: hulladékgazdálkodás, szennyeződésmentesítés

  • Építőalapanyag-ipar: nemfém ásványi termék gyártása

  • Közlekedés, szállítás, logisztika: szárazföldi, vízi, légi szállítás, raktározás, postai szolgáltatás

  • Orvosi eszköz gyártása: orvosi eszközök gyártása

  • Turizmus: szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás

  • Adminisztratív és támogató tevékenység: munkaerő-kölcsönzés és egyéb HR‑szolgáltatás

  • Kritikus jelentőségű nyersanyag: szén-, kőolaj‑, földgázkitermelés, fémtartalmú érc bányászata, egyéb bányászat és bányászati szolgáltatás

  • Oktatás: felsőoktatás, egyéb oktatást kiegészítő tevékenység

Azon a mostani módosítás nem változtat, hogy a stratégiai ágazatban működő magyar cégeknél a külföldi befektető által végrehajtott – például tulajdonszerzésre, tőkeemelésre, átalakulásra vagy üzemeltetési jogra irányuló – jogügyletek csak akkor esnek a rendelet hatálya alá, ha az értékük eléri vagy meghaladja a 350 millió forintot.

Az új szabályozás 30-ról 45 munkanapra emeli az alapeljárási határidőt, amely három alkalommal, összesen legfeljebb 90 munkanappal meghosszabbítható.

Így egy eljárás akár 135 munkanapig is tarthat. Ha a miniszter tiltó döntést hoz, az állam az eredeti ügylet feltételeivel, 90 napon belül maga is megvásárolhatja a kiszemelt cégrészesedést az eredetivel megegyező feltételekkel.

Az új rendelkezések a rendelet hatálybalépésekor már folyamatban lévő ügyekre is vonatkoznak.

A mostani módosítás emellett azért is figyelemre méltó, mert e jogszabálycsalád egyik korábbi változatáról már született elmarasztaló ítélet az Európai Unió Bíróságán.

Amint arról akkor írtunk, az Európai Unió Bírósága (EUB) kimondta, hogy az eredeti magyar rendelet uniós jogba ütközik. A 2023 júliusában ismertetett előzetes döntéshozatali eljárásban a Xella kontra Magyarország ügyben arról kellett állást foglalni, hogy a magyar kormány megtilthatja-e egy magyar cég felvásárlását pusztán azért, mert a vevő vállalat egy olyan uniós cégcsoport tagja, amelynek tulajdonosi láncolatában harmadik országbeli (bermudai) vállalat is szerepel. A magyar hatóság „államérdek” és nyersanyagellátási biztonság címén tagadta meg a tranzakciót.

Már a főtanácsnok azt javasolta, hogy az EUB mondja ki: ez a magyar szabályozás uniós jogba ütközik – és a Bíróság végül ezzel az állásponttal értett egyet.

Az ítélet szerint az ilyen általános és homályos feltételeken alapuló beavatkozás sérti a letelepedés szabadságát, és nem igazolható közbiztonsági kockázatra hivatkozva sem, ha az nem valós és kellően komoly.

A döntés precedenst teremt az uniós cégek külföldi tulajdonosi hátterének korlátozására irányuló tagállami szabályok megítélésében. Kérdés, hogy a mostani módosítás miként befolyásolja ezt a helyzetet, mivel az elutasítható akvizíciós kísérletek körére változtatás nélkül egyszerűen csak kiterjesztették az elővásárlási jogot.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Donald, a 001-es ügynök

Nagy lendülettel és talán még nagyobb reményekkel indult Donald Trump második elnöksége. Értékeljük az eddigi eredményeket, lássuk, mi valósult meg a várakozásokból és mi nem.... The post

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet