Éjszakai főpolgármester Budapesten? – Meg kellene haladni a bulinegyed-központú gondolkodást
Gazdaság

Éjszakai főpolgármester Budapesten? – Meg kellene haladni a bulinegyed-központú gondolkodást

Budapest éjszakai gazdaságát bemutató cikksorozatunk első részében feltártuk, hogy a magyar főváros éjszakai életét mély, rendszerszintű problémák sújtják. Ezt követően, a második részben olyan sikeres nemzetközi példákat mutattunk be, amelyek bizonyítják: a hasonló kihívásokra nem pusztán a korlátozás, hanem a tudatos építkezés, a stratégiai tervezés és a jól kiépített intézményrendszer jelenti a valódi választ. A nemzetközi tapasztalatok egyértelműen megmutatják, hogy Budapest éjszakai gazdaságának kritikus állapota nem visszafordíthatatlan. A megoldáshoz azonban egy komplex, átgondolt és minden érintett fél bevonásával kidolgozott stratégiára van szükség. Éppen ezért cikksorozatunk befejező részében a helyzetértékelés eredményeit és a nemzetközi tanulságokat összehangolva egy konkrét javaslatcsomagot mutatunk be. Ez a cselekvési terv meghatározza azokat a beavatkozási területeket és eszközöket, amelyek mentén Budapest éjszakai élete megújulhat, és amelyek egy jövőbeli, átfogó stratégiai tervezés alapját képezhetik.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Stratégiai tervezés és koordináció

A sikeres menedzselés alapja egy fővárosi szintű éjszakai gazdasági stratégia és cselekvési terv, amely világos víziót, mérhető célokat (gazdasági, kulturális, társadalmi, biztonsági) és felelősségi köröket rögzít. Elengedhetetlen az éjszakai gazdaság szűk, "bulinegyed-központú" értelmezésének meghaladása, felismerve a kulturális intézmények, kiskereskedelem és közlekedés éjszakai szerepét, valamint adatokkal alátámasztva az ágazat valós értékét.

A végrehajtás és koordináció érdekében javasolt egy független, hatáskörrel rendelkező "Budapesti Éjszakai Főpolgármester" intézményének létrehozása, aki mediál a felek között, képviseli az ágazatot és felügyeli a stratégia megvalósulását.

Kínálatfejlesztés és decentralizáció

A cél a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások, a kulturális sokszínűség és az egyedi élmények támogatása a terhelés megosztásával párhuzamosan. Új, vonzó éjszakai kulturális-szolgáltató zónákat kell kijelölni a belvároson kívül (pl. külső kerületek, egykori ipari területek revitalizációja), melyek célzott támogatásokkal, infrastrukturális fejlesztésekkel és egyszerűsített engedélyezéssel segíthetik elő a decentralizációt. Fontos a közepes és nagyobb befogadóképességű koncert- és klubhelyszínek, valamint megfizethető rendezvényhelyszínek kialakítása is.

Fel kell térképezni az önkormányzati tulajdonú (kerületi és fővárosi) üres ingatlanokat kulturális, gasztronómiai, közösségi célú hasznosításra, ezzel közvetlen eszközt biztosítva a kívánt funkciók megjelenésére. Az olyan ösztönzők, mint egy minőségfejlesztő pénzügyi alap, kedvezményes hitelek, "Minőségi Éjszakai Szolgáltató" védjegy, hibrid egységek támogatása vagy az emblematikus helyek "védett státusza" szintén erősíthetik a minőségi kínálatot.

Támogatni kell a nem alkoholhoz kötődő éjszakai szolgáltatásokat és a nappali gazdaság (üzletek, könyvtárak) esti nyitvatartását.

Belső-Erzsébetváros rehabilitációját komplex programmal, a kritériumrendszer felülvizsgálatával és differenciált ösztönzőkkel kell kezelni, előnyben részesítve a minőségi, kulturális értéket teremtő vállalkozásokat és bővítve a kitelepülési lehetőségeket számukra.

Partnerség és közösségi részvétel

Az éjszakai élet fenntarthatósága hatékony párbeszédet, a lakossági érdekek érvényesítését és közösségépítést igényel. Rendszeres "jószomszédsági" megállapodásokra, mediációs szolgáltatásokra, közös problémamegoldó fórumokra van szükség a stakeholderek (önkormányzatok, vendéglátósok, civilek, lakók) között. Ösztönözni kell a lakossági kedvezményeket (pl. lakcímkártyával), akár engedélyek feltételeként is. Támogatni kell a helyi vállalkozói összefogások (BID-ek) modelljét.

Javasolt legalább évente egyszer vállalkozói fórumot szervezni az informális kapcsolatépítés és a fejlesztési tervek közös megvitatása érdekében, valamint támogatni kell a helyi közösségeket célzó programokat.

Kiemelt figyelemmel kell kezelni Budapest egyetemváros jellegét, támogatva a hallgatók számára elérhető, megfizethető szórakozási és közösségépítési lehetőségeket, bevonva őket az éjszakai élet formálásába.

Élhetőség, biztonság és zajkezelés

A biztonságérzet és a közrend alapvető feltétele a vonzó és fenntartható éjszakai életnek. Ennek érdekében fokozott rendőri és közterület-felügyeleti jelenlétre van szükség a kritikus zónákban, amit kiegészíthet a „Hostok” intézményének honosítása is, amely olyan közterület-felügyelőket takar, akik kisebb közterületi problémák gyors és hatékony kezelésében és információnyújtásban segíthetnek.

A hatósági fellépésnek differenciáltnak, arányosnak és következetesnek kell lennie. Míg a csekélyebb súlyú, a közösségi normákat érdemben nem sértő cselekményekkel szemben a fokozatosság elve érvényesülhet, addig a közbiztonságot és a lakók nyugalmát súlyosan sértő deviáns magatartásformák (ideértve a kábítószer-kereskedelmet, a nyílt droghasználatot, az agresszív rendbontást, vagy a város hírnevét rontó illegális tevékenységeket, mint a „hiéna taxik”) határozott és következetes szankcionálást igényelnek.

A zajvédelem érdekében a határértékek felülvizsgálata, differenciálása, következetes betartatása szükséges, modern, valós idejű zajmérő rendszerekkel, hatékony, differenciált szankciókkal, valamint a zajcsökkentő beruházások (pl. hangszigetelés) támogatásával. Egy átlátható, széles körben kommunikált etikai kódex kidolgozása szintén kulcsfontosságú lehet.

Infrastruktúra és hozzáférhetőség

Az éjszakai gazdaság fejlesztéséhez az infrastruktúrát is fejleszteni kell.

A 24 órában elérhető közlekedési lehetőségek bővítése, a megfelelő közvilágítás, a köztisztaság, a több és megfelelő minőségű nyilvános illemhely, valamint a hatékony hulladékkezelés elengedhetetlen.

A közterek éjszakai használatának újragondolása, biztonságos, jól megvilágított, vonzó közterek létrehozása, valamint a zöld területek éjszakai megnyitása és sokrétű használata (pl. kivilágított sportpályák, játszóterek) szintén fontos szempont.

Gazdasági fenntarthatóság

Az éjszakai gazdaság fenntartható működéséhez átlátható, támogató és következetesen alkalmazott szabályozási környezetre van szükség. Fővárosi szintű, jól követhető szabályozási keretrendszer indokolt, amely helyspecifikusan, a szolgáltatás minősége szerint tesz különbséget, és ösztönöz a fejlesztésre. Ez figyelembe veheti a vendéglátóhelyek típusát, méretét, elhelyezkedését, környezeti hatását.

Pénzügyi és nem pénzügyi ösztönzőkkel kell elismerni a felelős vállalkozói magatartást (zajcsökkentés, biztonsági intézkedések, értékteremtés stb.). Továbbá mentorációs és marketing támogatási programokkal kis ráfordított költséggel nyílna lehetőség a vállalkozások támogatására és az üzleti környezet fejlesztésére. Erősíteni kell az éjszakai gazdaság "kifehérítésére" irányuló törekvéseket és a munkavállalói jogok védelmét.

Márkaépítés és kommunikáció

Budapest éjszakai életének minőségi, kulturális és gasztronómiai imázsát tudatosan kell építeni és kommunikálni nemzetközi és hazai szinten, kiemelve az egyedi értékeket és a felelős működés iránti elkötelezettséget.

Integrált marketing- és kommunikációs stratégia szükséges, amely a kínálat sokszínűségét, minőségét és kulturális mélységét hangsúlyozza, meghaladva az olcsó bulizásra fókuszált imázst. Célzott online kampányok, influencer együttműködések népszerűsíthetik a felelős szórakozást.  A turistákat már érkezés előtt tájékoztatni kell az együttélés normáiról és a város sokszínű felfedezésének lehetőségeiről.

Egy többnyelvű, naprakész és felhasználóbarát információs portál és mobilalkalmazás fejlesztése Budapest éjszakai programjairól, helyszíneiről és a biztonságos szórakozás szabályairól is hozzájárulhat a sikerhez. A pozitív példák, emblematikus helyszínek és minőségi programok bemutatása elengedhetetlen az átpozícionáláshoz.

Végszó

Budapest éjszakai gazdaságának jelenlegi, rendszerszintű válsága egyértelműen rávilágít arra, hogy a szektor fenntartható és értéknövelő átalakulása egy átfogó, minden érintettre kiterjedő stratégia és annak következetes végrehajtása nélkül kérdéses lehet.

Az éjszakai gazdaságra ezért nem problémaként, hanem egy tudatosan formálható, fejlesztendő erőforrásként kell tekinteni, amelynek szabályozása a proaktív, minőségorientált ösztönzésen kell, hogy alapuljon.

A pusztán korlátozó intézkedések, mint például az általános érvényű korai záróra, a tüneti kezelés csapdájába esnek:

nem orvosolják a kínálat minőségi hiányosságait és egyoldalúságát, sőt, a differenciálatlan, „fűnyíróelv-szerű” megközelítés súlyosan csorbítja a város komplex esti funkcionalitását is, ellehetetlenítve számos kapcsolódó, értékes szolgáltatást.

Mindez egy olyan fővárosi szintű, többdimenziós cselekvési terv kidolgozását teszi szükségessé, amely az eseti beavatkozásokon túllépve a tudatos fejlesztésre, a komplex szemléletre, a hatékony koordinációra és a közös érdekeken alapuló partnerségre alapoz. Ennek hiányában a főváros éjszakai élete továbbra is a megoldatlan konfliktusok, a csökkenő színvonal és a kiaknázatlan gazdasági-kulturális potenciál forrása marad.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kasza Elliott-tal

Target Corporation - elemzés

2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet