
2020 óta nem láttunk ilyet
A hazai üzemanyagárak grafikonjára nézve könnyedén az eszünkbe juthat egy tekergő kígyó képe, hiszen rendkívül széles kilengések mentén alakult az elmúlt években a benzinnek és a dízelnek az ára. Legújabban az iráni-izraeli háború eszkalációja borzolta a kedélyeket, a Hormuzi-szoros lezárásától tartva nagyot ugrott a Brent nyersolaj jegyzése, és ezt gyorsan lekövették az üzemanyagárak is. De amilyen hirtelen jött az ijedelem, olyan gyorsan is párolgott el, miután Amerika közbelépésére enyhült a konfliktus.
Ám mielőtt "hátradőlhettek" volna a hazai autósok, az elmúlt hetekben egy nagyon érdekes dinamika indult el a magyar benzinkutakon,
olyan történt a hazai kutakon, amilyet 5 éve nem láttunk.

A benzinár oldalazott-csökkent ebben az időszakban, ám ezzel párhuzamosan a dízel ára meredek emelkedésbe kapcsolt, holnaptól kezdve már literenként 16 forinttal kerül többe a gázolaj, mint a benzin. És bár ekkora árkülönbséget láthattunk már márciusban is,

de jellemzően az év ezen szakaszában inkább a benzin a drágább, hiszen a nyári turizmus fellendülésével a benzin-túlsúlyos lakossági fogyasztás kerül az előtérbe. Olyannyira, hogy
utoljára 2020-ban láthattunk a mostanihoz hasonló árkülönbséget a két üzemanyag között július közepén.
A dízel finomítási ára az orosz-ukrán háború 2020 februári kitörését követően több, mint háromszorosára ugrott, mivel a nehéz orosz olajokból elsősorban dízelt lehet előállítani és ezen termékek európai exportja hirtelen részben megszakadt.

Mi áll a háttérben?
A szokatlan jelenség hátterében az áll, hogy az olajpiac jelentős dízelellátási problémákkal küzd, az amerikai és európai készletek is kritikusan alacsony szintre süllyedtek, ez pedig felhajtja az árakat.
Az Egyesült Államokban a dízelkészletek 1996 óta nem látott mélyponton vannak az év ezen időszakához képest,
míg Európában a határidős jegyzések szorosabb piacot jeleznek, mint az izraeli-iráni konfliktus csúcspontján. A dízelnek a nyersolajhoz viszonyított ára – egy kulcsfontosságú kereskedelmi mutató – mindkét régióban jóval a szezonális átlag felett mozog.

Az ellátási nehézségeket az atlanti-óceán mindkét partján történt finomítói bezárások, a közelmúltbeli üzemzavarok, valamint az OPEC+ termeléscsökkentése okozza (a kartell termeléscsökkentésének legnagyobb részét Szaúd-Arábia és Oroszország hajtotta végre, amelyek nehezebb nyersolajat termelnek). Az Energy Aspects adatai szerint júniusban a dízel a globális olajtermék-kibocsátás mindössze 31,4%-át tette ki, ami jóval elmarad a szezonális átlagtól.
Ráadásul a kilátások sem kedvezőek: az Egyesült Államokban a dízelkészletek várhatóan alacsonyak maradnak júliusban, mivel a kanadai nyersolajexport növekedése csak a harmadik negyedév közepén-végén várható, ráadásul Európában a közepes/nehéz olajok szűkössége hosszabb ideig is eltarthat a szakértők szerint. De újabb kockázatok is felmerülnek, hiszen a nyári hőhullámok nyomást gyakorolhatnak a termelésre, míg az észak-atlanti hurrikánszezon potenciális veszélyt jelent az amerikai dízel- és egyéb üzemanyagtermelésre. Ugyancsak megágyaz a magas dízelár-környezetnek az a körülmény, hogy a termékbe kötelezően bekeverendő biokomponens ára is nagyot emelkedett.

Miért olyan fontos ez?
Ha a dízel ára hirtelen és jelentősen megemelkedik, az komoly gazdasági következményekkel járhat mind a vállalatok, mind a fogyasztók, és végső soron a nemzetgazdaság egészének szempontjából is.
A dízel drágulása legelőször a szállítási és logisztikai költségeket növeli meg, mivel a tehergépjárművek, mezőgazdasági gépek és számos ipari berendezés elsődlegesen dízelüzeműek. A fuvarozási ágazat különösen érzékeny az üzemanyagárakra, mivel azok a teljes működési költségek 30–40%-át is kitehetik. Ennek következménye, hogy az áremelkedés végiggyűrűzik az ellátási láncokon, és minden árura kihat – az élelmiszertől az iparcikkekig.
Továbbá, a dízelár emelkedése az inflációs nyomást is fokozza. Mivel a megnövekedett szállítási költségeket a termelők és forgalmazók gyakran áthárítják a fogyasztókra, az árak általánosan emelkedni kezdenek.
Ez pedig a reáljövedelmek csökkenéséhez és a fogyasztás visszaeséséhez vezethet, ami lassítja a gazdasági növekedést.
A termelő szektorok, mint például a mezőgazdaság vagy az építőipar, különösen sérülékenyek. A mezőgazdaságban a dízel a traktorok, kombájnok és szivattyúk működtetéséhez szükséges, így az árak megugrása közvetlenül növeli az előállítási költségeket. Ez nemcsak az élelmiszerárakra hat, hanem a gazdálkodók jövedelmezőségére is.
Nem utolsósorban a dízelár-ugrás csökkenti a vállalati versenyképességet is, különösen azokban az iparágakban, amelyek nem tudják könnyen áthárítani a többletköltségeket a fogyasztókra. A szállításintenzív iparágakban működő exportőrök például hátrányba kerülhetnek a nemzetközi piacokon, ha versenytársaik olcsóbb energiaárakkal dolgoznak.
Összességében tehát
a dízelárak hirtelen emelkedése szinte minden gazdasági szereplőre hatással van, torzítja az árakat, lassítja a növekedést és növeli az inflációt.
Drága a magyar dízel?
A meredek áremelkedést látva felmerülhet az olvasóban az a lehetőség, hogy esetleg érdemes lehet a szomszédos országokba járni dízelt tankolni. Az Európai Bizottság aloldalán már elérhetőek a legfrissebb adatok, így meg tudjuk nézni, hogy a szomszédos országok átlagánál magasabb-e a hazai dízel ára.
Ebben a közegben
A dízel ESETÉBEN 4 FORINTTAL olcsóBB A HAZAI ÜZEMANYAG AZ ÁTLAGNÁL,
és egyébként a benzin is a régiós átlagszint alatt van valamennyivel.

Az alábbi ábrán térképen is lehet látni, hogy a környező országokban hol olcsóbb és hol drágább a dízel, mint Magyarországon.

A fentiekből két fontos tanulságot lehet levonni:
- egyrészt nem kell kormányzati beavatkozásra számítani az üzemanyagoknál (itt a régiós átlag alatt maradás a kitűzött cél),
- másrészt a szlovák, szlovén és román határhoz közel élők számára akár érdemes lehet meggondolni a külföldi tankolás lehetőségét, főleg, ha valaki a személyautóknál nagyobb tartállyal rendelkező mezőgazdasági gépekkel rendelkezik (egy nagy szántóföldi munkákra használt traktor üzemanyagtartálya akár 400 literes is lehet, egy tele tank esetében akár 7200 forintot is lehet spórolni, ha valaki Magyarország helyett Szlovákiában tankol).
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Különös előrejelzést kapott Magyarország: látványos ábrák érkeztek
Ez vár hazánkra a héten.
A kínai csoda titka: így uralják le az egész világot
Az ország verhetetlen új exportcikkét nem egy termék jelenti.
Új lendületet ad az exportképes kkv-k számára a Demján Sándor Program
14,9 ezer exportképes kis- és középvállalkozás működik Magyarországon.
Itt a nagy bejelentés: európai nagyhatalom fog fegyvereket gyártani Ukrajnában
Erre eddig nem nagyon vállalkoztak.
Példátlan döntést hozott Moszkva - A titkosszolgálat dönti el, mi jut be a kikötőkbe
Ilyen eddig nem volt.
Nagylelkű közösségi gyűjtés indult Ukrajnának - Összedobták a pénzt hat darab D-30-asra
Hetven éve még biztos örültek volna nekik.
Már a németek is Trump vérét akarhatják
Az utolsó pillanatban befutó vámháborús fenyegetések miatt Merz is elveszthette a türelmét.
Piacra dobta következő devizakötvényét Magyarország – Itt vannak a részletek
Kiderült a tervezett összeg is.
A vírusok nehezebbek, mint a teljes emberiség
Imádom az adatvizualizációkat - egy-egy jól eltalált infografikával több hasznos tudást lehet átadni, mint több tízezer karakternyi szöveggel. Ilyen az e heti grafikonunk is: egész... The post
NAV Online Számla rendszer - szeptembertől újabb szigorítások növekvő elvárások az adatszolgáltatásban
2025. szeptember 15-től a NAV tovább szigorítja az online számlaadat-szolgáltatással kapcsolatos szabályokat. A változások célja világos: a NAV még nagyobb hangsúlyt fektet az adatminőségre.
Zsiday Viktor a "butább" gazdaságok felelőtlenségéről
Egészen elképesztő tendenciák alakulnak költségvetési politika területén az egész világon, de különösen az Egyesült Államokban, aminek igen súlyos hosszú-, vagy akár már középtávú k
VIDEÓ! Bitcoin a csúcson, altcoinok készenlétben: Indul a következő altszezon?
2025. július 1-jétől Magyarország új kriptovaluta-szabályozása lépett életbe, amely kizárólag hivatalosan engedélyezett szolgáltatók közreműködésével teszi lehetővé a kriptovaluták v
Követett részvények - 2025. július
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A magyar állam találkozása a közgazdaságtannal
A kormány több bevételszerző próbálkozása alatt is beleütközött a Laffer-görbébe. Ideje tehát megnézni, mit is tud ez az egyszerű, de annál fontosabb közgazdasági összefüggés, és... T
Ehető, újratölthető, komposztálható: fenntartható csomagolások az élelmiszeriparban
Ehető, újratölthető, komposztálható: fenntartható csomagolások az élelmiszeriparban Évente több százmillió tonna műanyagot állítunk elő, melynek jelentős
Régi berögződések - elengedjük őket?
Pár hete az egyik kommentben V nevű olvasóm felvetette, hogy mennyire fontos néha felülvizsgálni a spórolási szokásainkat is. Lehet, hogy valami, ami 10 éve még értelmes és hasznos dolog volt

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Agrárvita: mi szól a nagy EU-s agrárreform mellett és ellen?
Szakértőink ütköztették érveiket a területalapú támogatások reformjáról.
Egyre többet tudunk az Otthon Start hitelről: kik lesznek az igazi nyertesek?
A Kormányinfón Gulyás Gergely igyekezett tisztázni a félreértéseket.
Drámai változások zajlanak Európában, ennek mindenki megissza a levét
Komoly döntések előtt állunk: 8,5 milliárd ember ellátása és a bolygó jövője a tét.
