
Franciaország kormányzati válsága hétfő reggel új szintre lépett: Sébastien Lecornu miniszterelnök, alig 24 órával új kabinetje bemutatása után, benyújtotta lemondását Emmanuel Macronnak, aki azt el is fogadta.
A döntés teljesen váratlanul érkezett, hiszen a kormány első tanácskozását még hétfő délutánra hirdették meg az Élysée-palotába.
Lecornu vasárnap este hosszas egyeztetések után tette közzé kormánya névsorát, amelyről azonnal kiderült, hogy nem hoz valódi politikai „törést” vagy megújulást.
A tizennyolc tagból tizenkettő már François Bayrou korábbi kormányában is szerepelt, és a legfontosabb posztok – belügy, oktatás, munkaügy, igazságügy – változatlan kezekben maradtak.
Az egyetlen feltűnő újdonság Roland Lescure pénzügyminiszteri kinevezése volt, míg a legnagyobb meglepetést Bruno Le Maire visszatérése okozta, aki ezúttal a hadügyi tárcát kapta meg, pontosabban kapta volna meg.
A döntés óriási belső ellenállást váltott ki. A jobbközép Köztársaságiak vezetője, Bruno Retailleau – akit belügyminiszterként megtartottak – hétfő reggelre válságtanácsot hívott össze, miután pártja több vezetője, köztük Xavier Bertrand, nyíltan a kormányból való kilépést sürgette – számolt be a Les Echos. A baloldali ellenzék sem késlekedett: a szocialisták és a radikális baloldal egyaránt bizalmatlansági indítványt ígértek, ha nem indul új parlamenti vita a 2023-as nyugdíjreformról.
A Nemzeti Tömörülés pedig azonnali bizalmatlansági szavazást követel, mondván, hogy a Lecornu-kabinet puszta folytatása a megbuktatott Bayrou-kormánynak. A miniszterelnök lemondásával gyakorlatilag újra kiindulópontra jutott Macron, miközben a kormányzati többség kérdése teljesen nyitott maradt – a politikai rendszer hónapok óta tartó bénultsága tehát tovább mélyült.
Ezzel most új fejezet nyílt a francia konstans politikai válságban: 2024 júniusában, az EP-választások után Emmanuel Macron feloszlatta a Nemzetgyűlést, miután a kormányzó centrista pártszövetsége súlyos vereséget szenvedett a Marine Le Pen-féle Nemzeti Tömörüléstől. Az előrehozott választások július elején teljes patthelyzetet eredményeztek: a baloldali Új Népi Front, a centrista Ensemble és az RN gyakorlatilag fej fej mellett végeztek. Mivel egyik erő sem tudott többséget szerezni, Franciaország belépett egy elhúzódó politikai válságba, aminek komoly gazdasági ára is lett: a francia kötvényhozamok történelmi csúcsra emelkedtek. Macron előbb technokrata jellegű átmeneti megoldásokkal próbálta fenntartani a kormányzóképességet, majd Michel Barnier kormányát nevezte ki, amely azonban hónapok alatt elvesztette a parlament támogatását.
2024 decemberében François Bayrou alakíthatott új kormányt, miután Macron centrista táborának nem sikerült stabil koalíciót létrehoznia. Bayrou kisebbségi kormánya 2025 januárjában ugyan megkapta a bizalmat, de a költségvetési tárgyalások, a nyugdíjrendszer reformja és a rendőri túlkapásokat követő tüntetések kezelése gyorsan aláásta a támogatását. A jobboldali és baloldali ellenzék egyaránt bizalmatlansági indítványokat nyújtott be, és szeptember elején a parlament végül megszavazta Bayrou menesztését.
Az elmúlt három hét egy új kormány megalakításáról szólt, szeptemberben Sébastien Lecornu honvédelmi minisztert nevezte ki Macron miniszterelnökké, hogy fiatalabb, pragmatikusabb arculattal próbálja stabilizálni a helyzetet. Lecornu október 5-én, vagyis vasárnap este mutatta be kormányát, amelyben a legtöbb kulcstárca – például a pénzügy, külügy és belügy – centrista kézben maradt, de a kabinet továbbra is kisebbségi pozícióban volt. A szocialisták és a mérsékelt jobboldal nélkül Lecornu aligha tudta volna elfogadtatni a 2026-os költségvetést, így a francia politikai élet 2025 őszén is a folyamatos kompromisszumkeresésről, rövid életű kormányokról és az elhúzódó parlamenti bénultságról szólt.
Lecornu távozásával most három lehetséges forgatókönyv áll Macron előtt.
- Az első, hogy megpróbál egy új, átmeneti kormányt kinevezni, valószínűleg valamelyik mérsékelt jobboldali vagy MoDem-politikus vezetésével, és ismét a parlamenti többség nélküli, „technokrata” üzemmódot választja. Ez a megoldás elnyújtaná a válságot, de lehetővé tenné a költségvetés elfogadását és a pénzpiacok megnyugtatását – legalább ideiglenesen.
- A második lehetőség a Köztársaságiakkal való formális szakítás: ha Bruno Retailleau ténylegesen kilépteti pártját a kormányból, Macron akár kénytelen lehet újabb előrehozott választásokat kiírni, vállalva, hogy a Le Pen-féle RN ezúttal már kormányképes erőként jelenjen meg.
- A harmadik, egyre gyakrabban emlegetett opció egy széles, „nemzeti egységkormány” létrehozása lenne, amelybe mérsékelt szocialisták és zöldek is bekerülhetnének. Ennek azonban kevés realitása van, mivel sem a baloldal, sem a jobboldal nem hajlandó közvetlenül együttműködni Macronnal, akinek legitimitása a 2024-es választások óta gyakorlatilag megroppant.
Az ország ezzel újabb politikai vákuumba került: a kormányzás folytathatatlan, de a rendszer még nem omlott össze. A következő napokban kiderül, hogy Macron tovább halogatja-e az elkerülhetetlent, vagy új választásokkal próbálja visszaszerezni az irányítást egy teljesen széttöredezett Franciaország felett.
Már kezdi a gazdasági árat is megfizetni Franciaország: a helyi részvények és kötvények árfolyama zuhant, az euró pedig gyengült hétfőn. A párizsi CAC 40 index 1,5%-kal esett, ezzel Európa legrosszabbul teljesítő tőzsdeindexe lett.

A bankrészvények különösen nagy nyomás alá kerültek: a BNP Paribas, a Societe Generale és a Credit Agricole árfolyama 4-5%-kal csökkent.
Az euró árfolyama 0,7%-kal gyengült a dollárral szemben, 1,1665 dollárig süllyedt.

A francia kötvények is nyomás alá kerültek, a 10 éves állampapírok hozama 7,4 bázisponttal 3,585%-ra emelkedett. Ennek következtében a francia és a tripla-A minősítésű német államkötvények közötti hozamkülönbözet 86,58 bázispontra nőtt, ami az idei év januárja óta a legmagasabb érték. Ez a különbözet 2012-ben 90 bázispontos csúcsot ért el tavaly novemberben.
A mostani válság viszont nem lokalizálódik csak Franciaországra: az eurózóna második legnagyobb gazdaságában ugyan a makrohelyzet messze nem fest drámai képet – ahogy arról nemrég részletesen írtunk –, a politikai bizonytalanság okozta bénultság átgyűrűző hatása kihathat az egész valutaövezet gazdaságára.
A magas költségvetési hiány és államadósság egyelőre főleg francia jellegzetesség, de a hadi és versenyképességjavító kiadások növekedése miatt az EU-ban sok helyen jelentkezhetnek hasonló problémák. Ráadásul úgy, hogy érdekszövetségből alakult kormányok sorának kell majd a fiskális politikai kihívásokkal megbirkóznia.
A mostani kötvényhozam-emelkedés egyik nagygazdaságnak – Németországnak, Spanyolországnak vagy éppen a korábban a mostanihoz hasonló kormányzóképtelenségről híres Olaszország – sem teremt egyszerű helyzeteket, így a mostani párizsi dráma átgyűrűző hatásaira is figyelni kell a következő hetekben, hónapokban.
Címlapkép forrása: MTI/EPA/Alain Jocard
Telibe kapták a Krím legnagyobb olajterminálját az ukrán drónok, kilométerekre onnan is látszott az eredmény
Hatalmas lánggal égett a feodoszijai üzemanyag-tároló.
Sebők, Vinnai , Lóska, Kaliszky - Egy helyen a legfontosabb banki IT és digitális vezetők!
Jön a Portfolio Banking Technology konferenciája.
Egyetlen éjszaka alatt megbukott az a kormány, amelyik magával ránthatja egész Európát is
A friss kormányválság már most felvitte a kötvényhozamokat és fenyegeti az euróövezetet is.
Mennyire élnek jól a magyar munkavállalók? - Átfogó kutatás ad erre választ!
Átfogó kutatás eredményeit közöljük.
Medvegyev megfejtette az egész Európát lázban tartó rejtélyt
A volt orosz elnök üzenete a nyugatiaknak: „féljenek és reszkessenek!”
A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Őseink nem akarják, hogy bankszámlát váltsunk
Annak ellenére, hogy ma már sok ingyenes bankszámla csomag létezik, az emberek többsége úgy tartja, hogy túl drága a számlája. Felmerül a kérdés, hogy ha elégedetlenek vagyunk és van jobb o
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.



Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.