IMF: az uniós padlón vérzés korszakába léptünk, Magyarország az egyik legnagyobb vesztes
Gazdaság

IMF: az uniós padlón vérzés korszakába léptünk, Magyarország az egyik legnagyobb vesztes

Európa gazdasága az utóbbi években több egymást követő sokkot is túlélt, ám a válságok „maradandó károkat” hagytak maguk után – figyelmeztet az IMF legfrissebb, Regionális Gazdasági Kilátások: Európa című jelentése. Az elezmés szerint az európai növekedés lendülete mára alábbhagyott, és középtávon mindössze mérsékelt bővülési pályára áll. Bár a koronavírus-járvány okozta válság és az energiakrízis idején sikerült elkerülni a legsúlyosabb visszaeséseket, a kontinens gazdasági kibocsátása mostanra tartósan elmarad a Covid előtti trendtől. A kilátásokat egyszerre rontja a külső környezet bizonytalansága, a belső reformok halogatása és az, hogy a gazdaságpolitikai ösztönzés hatásai eddig korlátozottak maradtak. Mindez különösen aggasztó a közép-kelet-európai régió – így Magyarország – szempontjából, hiszen a kisebb, nyitott gazdaságok erősen kitettek az euróövezet és a globális konjunktúra hullámzásainak. Az IMF jelentése narratív, magyarázó stílusban veszi sorra Európa előtt álló gazdasági kihívásokat – a növekedési kilátásoktól az infláción át a fiskális és strukturális kérdésekig –, és rámutat: a megoldás kulcsa Európa saját kezében van, ha sikerül felülkerekedni a „politikai sodródáson” és a felismerést végre tettekre váltani.

Az európai kilátások a 2020 utáni kilengések után meglehetősen visszafogottak. A Nemzetközi Valutaalap előrejelzése szerint 

az EU összesített GDP-növekedése 2024-ben csupán 1,1% volt, 2025-ben is csak 1,4%, és ezt követően is 1,5% körüli ütem várható.

Ez érezhetően elmarad a világgazdaság átlagos 3 százalék feletti növekedésétől, vagy akár az Egyesült Államokétól – amely 2025-ben várhatóan 2,0 százalék lesz. Európa így a pandémiát követően egy „középszerű” növekedési pályához konvergál. A fejlett európai gazdaságok potenciális bővülése mindössze 1% körülire tehető, míg a közép-kelet- és délkelet-európai (CESEE) régióban is csak 2,5–2,7% közötti középtávú növekedést valószínűsít az IMF. Mindez azt jelenti, hogy a felzárkózó országok is jóval lassabban közelíthetik meg a fejlett nyugat-európai életszínvonalat, mint az elmúlt évtizedekben – ebből a sorból, mint látjuk majd, Magyarország erősen lefelé lóg ki.

A lassuló európai növekedés mögött több tényező együttes hatása áll. Egyrészt a globális kereskedelmi környezet romlott: az Egyesült Államok és az EU közötti kereskedelmi feszültségek miatt az amerikai vámok emelkedtek. Az IMF kimutatja, hogy egy friss megállapodás nyomán az USA átlagos vámtétele az EU-ból származó árukra 16,3%-ra ugrott, ami 4,3 százalékponttal magasabb a korábban vártnál és mintegy 15 százalékponttal haladja meg a 2024-es szintet. Ez jelentős külső keresleti sokk az európai exportőröknek, ami közvetlenül fékezi a növekedést. A jelentés szerint a kereskedelmi bizonytalanság is rendkívül magas, ami – a geopolitikai feszültségekkel karöltve – rontja az üzleti bizalmat, visszafogja a beruházásokat és a munkahelyteremtést. Az IMF számításai alapján a kereskedelmi feszültségek és a velük járó bizonytalanság 2026–27-ben mintegy 0,5 százalékponttal rontja az euróövezet növekedését. 

Emellett a 2025 tavasza óta mintegy 7%-kal felértékelődött euró is nehezíti az exportpiacokon való helytállást, tovább lassítva a GDP bővülését. Bár egyes országok (például Németország) infrastruktúra-élénkítéssel, illetve NATO-tagállamok a védelmi kiadások növelésével igyekeznek keresletet teremteni, ezek hatása csekély: mindössze nagyjából 0,4 százalékpontos többletnövekedést adhatnak az euróövezetben 2026–27-ben. Összességében tehát a külső és belső fejlemények eredője az, hogy Európa növekedési üteme várhatóan tartósan 1–2% között ragad, hacsak nem történnek érdemi változások a gazdaságpolitikában.

Magyarország a jelenlegi előrejelzések alapján sajnos a sereghajtók között lehet.

A jelentésben szereplő IMF-prognózis szerint miután a magyar GDP mindössze 0,5%-kal nőtt 2024-ben, 2025-ben ez csak 0,6 százalék lehet, ami jócskán elmarad mind az euróövezeti, mind a közép-európai átlagtól.

Összevetésképp: Lengyelországban 3% körüli növekedést várnak 2024–25-ben, de még a teljes EU-ban is 1% körüli átlagos bővülés valószínű.

Magyarország tehát régiós összevetésben is alulteljesítő lehet a közeljövőben – ami részben a tavalyi mély recesszió utóhatása, részben a makacs infláció és a szigorú pénzügyi feltételek következménye. A biztató hír, hogy 2026-tól az IMF már 2% feletti magyar növekedéssel számol, ahogy a gazdaság kikerül a jelenlegi megtorpanásból.

Ugyanakkor hosszabb távon Magyarország esetében is csak 2–3% közötti éves GDP-bővülés körvonalazódik, vagyis a felzárkózási tempó jelentősen elmaradhat a korábbi évtizedben megszokottól.

Fontos kiemelni, hogy a magyar gazdaság erősen függ Európa egészének teljesítményétől. Az IMF emlékeztet rá: az olyan országok, mint Magyarország, amelyek mélyen beépültek az európai termelési hálózatokba (pl. az autóiparon keresztül), ipari termelésük ingadozásaival szorosan követik az euróövezet ciklusait. Egy európai ipari lassulás így gyorsan „begyűrűzik” a magyar gazdaságba, mivel az ellátási láncokon keresztül pár negyedéven belül végigsöpör a hatása. Ezért Magyarország érdeke is, hogy az európai növekedés ne süllyedjen tartósan a most várt középszerű szintre, hiszen akkor a hazai kilátások is borúsabbak lesznek. A jelentés ugyanakkor hangsúlyozza: Európa potenciális növekedését saját belső korlátai is lefékezik, mindenekelőtt a gyenge termelékenységi dinamika és a kedvezőtlen demográfiai folyamatok.

Az európai munkaerőállomány zsugorodik és idősödik, a termelékenység javulása elmarad a többi fejlett régiótól, a beruházási ráta pedig különösen a feltörekvő európai gazdaságokban alacsony. Magyarország számára is ismerősek ezek a kihívások: a munkaerőhiány és elöregedés, illetve a lassuló termelékenység hosszabb távon korlátot szabhat a növekedésnek, hacsak a gazdaságpolitikák nem találnak új hajtóerőket.

Infláció: Nyugaton cél közelben, Keleten még két évet várni kell

Az IMF értékelése szerint Európában sikerült megfékezni az inflációs válságot, de a kép országrészenként nagyon eltérő. A fejlett nyugat-európai gazdaságokban 2025-re várhatóan teljesül a jegybanki inflációs cél (az euróövezetben 2 százalék körül stabilizálódik a pénzromlás üteme 2025–26-ban). Sőt, a valutaunióban akár átmeneti 2% alatti infláció is bekövetkezhet 2026-ban a kedvező hatások miatt – részben a megdrágult euró diszinf­lációs ereje és az alacsonyabb energiaárak következtében. 

Összességében a főbb nyugat-európai gazdaságokban a monetáris szigor hatására az infláció 2024 végétől visszatér a jegybanki cél környezetébe, és 2025–2027 között nagyjából 2% körüli ütem várható. Az Egyesült Királyságban például 2026 végére csökken 2% alá az infláció, míg Svájcban továbbra is extrém alacsony, 0,5–0,7 százalék körüli áremelkedés valószínű a következő években.

Ezzel szemben Közép-, Kelet- és Délkelet-Európában az infláció csak fokozatosan, a következő évek során tér vissza a célértékekhez.

A jelentés rámutat, hogy a legtöbb régiós országban várhatóan csak 2027 folyamán sikerül tartósan elérni az árszínvonal-stabilitást jelentő inflációs célt. A friss IMF-előrejelzés szerint a CESEE térség átlagos inflációja 2024-ben is 16,9% volt, míg 2025-ben 13,5% lesz (igaz, ezt felfelé húzza néhány szélsőséges eset, mint Törökország). Ha kiszűrjük a legszélsőségesebb országokat, a feltörekvő európai uniós tagállamok inflációja 2025-ben is ~4–5% körül alakul. 

Konkrétan Magyarországon a fogyasztói árak a 2023 végi magas bázis miatt 2024-ben átlagosan „csupán” 3,7%-kal lehettek magasabbak, 2025-ben azonban ismét 4,5%-kal nőhet az árszínvonal, majd 2026-ra 3,5%-ra, 2027-re 3% körülire mérséklődhet az infláció. 

Vagyis a magyar infláció a következő két évben is meghaladja a jegybank 3%-os célját, és csak nagy nehézségek árán, 2027-re kerülhet a toleranciasávba. Hasonló a kép több szomszédos országban: Lengyelországban 2025-ben 3,8%, Romániában 7,3% inflációt prognosztizál az IMF, ami jelzi, hogy Kelet-Európában makacsabb az inflációs folyamat.

A folytatódó dezinfláció kulcskérdés a régió jegybankjai számára. Míg az Európai Központi Bank az inflációs cél elérésének küszöbén óvatos, de már kevésbé ad hoc adatvezérelt politikára térhet át, addig Közép- és Kelet-Európában továbbra is nagyon megfontolt, adatfüggő megközelítés indokolt. 

Az IMF nyomatékosan figyelmeztet: ahol az infláció még makacsul a cél fölött van – így Magyarországon, Lengyelországban, Romániában –, ott a jegybank nem enyhíthet túl korán, mert a bérkiáramlás és a kereslet oldali nyomás könnyen újra felpörgetheti az árakat. 

A régióban sok helyütt a dinamikus béremelkedés a szolgáltatási árakban is megjelenhet, fenntartva az inflációs nyomást. Ilyen körülmények között az idő előtti lazítás kockázatos: az inflációs várakozások ismételt elszabadulását kockáztatná, ami végső soron még szigorúbb későbbi beavatkozásokat tehet szükségessé. A Magyar Nemzeti Bankhoz hasonlóan a régió több jegybankja 2023 második felében kezdett kamatot csökkenteni, bízva abban, hogy a csúcsot meghaladó infláció mellett van tér az óvatos enyhítésre. 

A valutaalap azonban arra int, hogy a döntéshozóknak résen kell lenniük, és egyértelmű kommunikációval kell irányítaniuk a piaci várakozásokat.

A határozott jegybanki kommunikáció – mutat rá az IMF – eddig hatékony eszköz volt a kockázatok mérséklésére, és segített megakadályozni, hogy a piaci bizonytalanságok túlzott volatilitást okozzanak a feltörekvő európai piacokon.

Költségvetési megúszások sora jöhet

Az IMF jelentésének egyik központi üzenete, hogy Európa fiskális politikája fenntarthatatlan pálya felé tart, ha nem történik érdemi beavatkozás. A járvány és az energiaválság idején a kormányok jogosan nyúltak mélyen a költségvetési eszköztárba, ám ennek eredményeként sok országban történelmi csúcsra nőtt az államadósság, miközben a következő évtizedekben példátlan kiadásnövekedés várható a társadalmak elöregedése és egyéb strukturális tényezők miatt. 

Az IMF számításai szerint a többek között nyugdíjakra, egészségügyre, védelemre, energia-átállásra fordított közkiadások a következő húsz évben megkétszereződnek (GDP-arányosan) Európában.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a kiinduló adósságszintek már most is magasak – számos ország adósságrátája 100% felett jár, vagy ahhoz közelít –, könnyen belátható, hogy a jelenlegi fiskális pályák tarthatatlanok. A Valutaalap ki is mondja:

ha a növekedésélénkítő reformok elmaradnak, a költségvetési konszolidáció pedig késlekedik, akkor az európai országok „adóssághegye” 2040-re átlagosan a GDP 130%-ára nőhet.

Nagyobb gazdaságokra súlyozva ez még magasabb, ~155%-os adósságrátát jelentene, mivel a legeladósodottabb államok (például Olaszország, Franciaország) adják az európai GDP jelentős részét. Ez durván duplája a jelenlegi szintnek, és egyértelműen az adósságválság kockázatát hordozza. Ilyen pálya mellett nemcsak az államháztartások fenntarthatósága kerülne veszélybe, de a piaci kockázati felárak megugrása miatt még gyorsabban nőnének a kamatterhek, tovább súlyosbítva a helyzetet.

Európa tehát kényszerhelyzetben van: a fiskális fenntarthatóság megőrzéséhez összehangolt, több pilléren nyugvó stratégiára van szükség.

Az IMF három fő elemet emel ki:

  • egyrészt növekedésösztönző strukturális reformokat,
  • másrészt középtávú költségvetési konszolidációt,
  • harmadrészt – országonként eltérő mértékben – mélyebb fiskális reformokat, amelyek akár fájdalmas politikai döntésekkel járhatnak.

A szükséges kiigazítás mértéke attól függ, mennyire sikerül a reformokkal növekedést generálni. A jelentés számításai szerint egy „ambiciózus” reformcsomag (amely az EU- és nemzeti szintű szerkezetváltó intézkedéseket egyaránt tartalmazza) 2040-ig átlagosan 25 százalékponttal alacsonyabb adósságrátát eredményezne, mint a változatlan politikák esetén várható. Ez azt jelenti, hogy az adósságpálya mintegy félig térne vissza a fenntartható szintre egy évtized alatt. Ennél mérsékeltebb reformok (a potenciális javulás felét elérve) kb. 15 százalékpontos adósságcsökkenést hoznának csupán, ami az út egyharmadát jelenti a fenntarthatóság felé. Mindkét forgatókönyvben a maradék részt fiskális kiigazítással (deficitcsökkentéssel) kell lefedni, méghozzá annál erélyesebben, minél rosszabb egy ország kiinduló helyzete.

Az IMF számításai alapján az átlagos európai országnak a GDP közel 3,5%-ával kellene javítania primer költségvetési egyenlegét a következő években ahhoz, hogy az adósság a fenntartható szintre kerüljön.

Összehasonlításul: a korábbi nagy konszolidációs hullámok idején (pl. az euróövezeti adósságválság után) 3-4% GDP-arányos kiigazításokat sikerült elérni, vagyis most ennél is komolyabb erőfeszítésre lenne szükség sok országban. Ráadásul a magas adósságú államoknak még nehezebb dolguk van: náluk a hagyományos reformok és költségvetési szigorítások kombinációja sem biztos, hogy elég – egyes esetekben fájdalmas döntések (pl. szociális juttatások rendszerének átalakítása, kiadásprioritások gyökeres újragondolása) válhatnak szükségessé.

Ami a jelenlegi költségvetési pályákat illeti, a jelentés kiemeli, hogy 2023-ban a magas energiaárak és a háborús kiadások sok helyen hátráltatták a hiánycsökkentést. 2024-ben több ország – így például Lengyelország – tovább lazított a fiskális politikán a választási ciklusok miatt, de 2025-re a térségben (CESEE) átlagosan 0,4%-ponttal javul a strukturális elsődleges egyenleg a tervek szerint. A fejlett EU-országokban a német beruházási program és a NATO-vállalások miatt 2023-ban gyakorlatilag megállt a konszolidáció (alig +0,2%-ponttal javul a strukturális egyenleg), de 2024–25-ben itt is visszatér a fegyelmezettebb költségvetési politika. Az IMF nyomatékosan javasolja, hogy a kedvezőbb gazdasági időszakban kezdjék meg a hiányok csökkentését, különben a magas adósság kiszorítja a növekedést támogató kiadásokat és megemeli a finanszírozási kockázatokat.

A jelenlegi magas kamatkörnyezetben különösen fontos, hogy a kormányok visszaszerezzék a piaci bizalmat, mert a túlköltekezés miatti emelkedő kockázati felárak tovább drágítják az adósságszolgálatot. A fiskális mozgástér sajnos sok helyen erősen korlátozott, hiszen épp a magas adósság és a növekvő kamatok kötnek gúzsba számos költségvetést. Ehhez járul, hogy a politikai polarizáció és az életszínvonal miatti társadalmi elégedetlenség megnehezíti a takarékossági lépések elfogadtatását. 

Magyarországon az elmúlt években az uniós átlagot jóval meghaladó (2022-ben 5-6% feletti) deficitszinteket kellett lefaragni, és a kormány 2025-re 2,9%-os hiánycélt tűzött ki, amit aztán nem tud tartani, a kormányzati várakozás már 4-4,5 százalékra ugrott fel . 

Ez összhangban áll az IMF sürgetésével, miszerint a költségvetési kiigazítást nem lehet sokáig halogatni. Magyarország ráadásul – a Valutaalap értékelése alapján – sérülékeny a finanszírozási költségek emelkedésére, mivel az államadósság devizaaránya és a külső adósság is magas; ezért is fontos a költségvetési egyensúly erősítése, hogy a piacok szemében csökkenjen az ország kockázati felára. Mindennek eléréséhez a strukturális reformok nagy segítséget nyújthatnak, hiszen ha sikerül tartósan magasabb növekedési pályára állni, az automatikusan javítja az adósságrátákat és növeli a költségvetés bevételeit. 

Kereskedelempolitika: őrizni a nyitottságot egy viharos világban

A nyitott európai gazdaságot az utóbbi időben komoly kihívások érték a nemzetközi kereskedelemben. Az IMF azonban arra int, hogy Európa ne forduljon befelé, hanem őrizze meg a szabadkereskedelem melletti elkötelezettségét, sőt bővítse kereskedelmi kapcsolatait. A globális kereskedelmi szabályok változóban vannak – gondoljunk a nagyhatalmak közti vámháborúkra vagy a stratégiai szempontok előtérbe kerülésére –, de Európának továbbra is a multilateralizmus és az egységes piac mélyítése jelentheti a legjobb stratégiát.

A jelentés szerint a nemzetközi kereskedelmi feszültségek közepette is ragaszkodni kell a WTO szabályaihoz és a kiszámítható kereskedelempolitikához, mert a befektetők bizalma és a növekedés is múlik ezen.

Ha egyes ágazatok súlyos sokkot szenvednek el a megváltozott globális környezet miatt, a kormányok átmeneti védőintézkedéseket tehetnek ugyan (például ideiglenes védővámokat a leginkább kitett szektorokban), de az IMF szerint ezeket a lépéseket nagyon megfontoltan, célzottan és csak átmeneti jelleggel szabad alkalmazni, és egyértelműen kommunikálni kell a kivezetésüket. Ellenkező esetben a protekcionizmus felé való elmozdulás megbosszulhatja magát, mert torzítja a piacot és aláássa a vállalatok versenyképességét.

A jelentés hangsúlyozza a kiszámítható kereskedelmi környezet fontosságát. Az európai döntéshozóknak világos, következetes kereskedelempolitikai ütemtervet kell kialakítaniuk, hogy csökkentsék a bizonytalanságot és ösztönözzék a beruházásokat. Jelenleg ugyanis a vállalatok sokszor kivárnak, halasztják a beruházásokat a kereskedelmi viták kimenetelétől tartva. Magyarország és a hozzá hasonló nyitott gazdaságok számára létfontosságú, hogy ne növekedjen tovább a világpiaci bizonytalanság, hiszen a külkereskedelem a magyar GDP-nek is jelentős hányadát adja. 

Az IMF adatai szerint 2025 közepéig egyelőre nem tapasztalható drasztikus „kereskedelem-eltérülés” Európában, azaz például Kína részesedése az EU-importban nem ugrott meg látványosan a geopolitikai feszültségek ellenére. Ugyanakkor az EU kereskedelmi mérlegtöbblete apad, és a jövőben nem zárhatjuk ki a tartós átrendeződéseket sem a kereskedelmi kapcsolatokban. Épp ezért Európának készülnie kell arra, hogy elveszített piacokat újakkal pótoljon – akár az unión belüli kereskedelem további élénkítésével, akár új globális megállapodásokkal.

A jelentés egyértelmű üzenete: a belső piac további mélyítése és az unión kívüli kereskedelmi akadályok lebontása kéz a kézben járhat, és képes ellensúlyozni a külső protekcionista lépések kárait. Egy friss IMF-elemzés szerint például ha az EU a belső piacon fennmaradó kereskedelmi korlátokat körülbelül 1,25 százalékponttal csökkentené, vagy a külpiacok felé az EU-s átlagvámokat nagyjából 3,5 százalékponttal mérsékelné, az ellensúlyozhatná az USA által kivetett többletvámok negatív hatását az EU exportőreire. Vagyis a megoldás a nyitottabb és integráltabb piac lehet: ha egyszerre sikerülne az unión belüli és kívüli kereskedelemben előrelépni, az még a jelenlegi kedvezőtlen külső trendeket is ellensúlyozhatná. 

Az IMF hozzáteszi, hogy a belső piac mélyítéséből és a kereskedelmi liberalizációból származó haszon nem egyformán oszlik el: a legnyitottabb, exportorientált gazdaságok (például Szlovákia vagy Írország) profitálnak a legtöbbet, míg a kevésbé integrált országok kevesebbet. Magyarország mindenképp a haszonélvezők közé tartozna, hiszen erősen exportvezérelt, EU-integrált gazdaság. Számunkra különösen fontos a közös piac zökkenőmentes működése, az áruk és szolgáltatások szabad áramlása, valamint az, hogy az EU megvédje a globális kereskedelem szabályalapú rendjét. Bármiféle tartós kereskedelmi háború vagy protekcionista fordulat – legyen szó EU–USA acsarkodásról vagy EU–Kína gazdasági szembenállásról – Magyarországon is éreztetné hatását a külpiacok beszűkülése és az ellátási láncok akadozása révén. Ezért hazánk érdeke is az, hogy Európa megfontoltan, de határozottan kiálljon a szabad és tisztességes kereskedelem mellett, ugyanakkor legyen felkészült az esetleges további sokkok kezelésére. Az IMF szerint a kereskedelempolitikai mozgástér megvan – csak élni kell vele okosan, egyensúlyozva a stratégiai óvatosság és a nyitottság között.

Több és ráncba szedettebb Európai Unió kell

Az IMF friss jelentése szerint Európa jól ismeri a gazdasági növekedést gátló strukturális problémáit, ám a reformok végrehajtása továbbra is akadozik. A szervezet „politikai sodródásnak” nevezi azt a jelenséget, amikor a felismerés megszületik, de a tettek elmaradnak. A legfontosabb feladatok közé tartozik a szolgáltatási piac felszabadítása, a tőke- és pénzpiacok integrációja, az innováció finanszírozásának javítása, valamint az európai szintű közjavak, például az energia- és digitális infrastruktúra megerősítése.

Az IMF számításai szerint, ha az EU legversenyképesebb térségei ki tudnák használni az agglomerációs előnyöket az amerikai mintához hasonlóan, az uniós termelékenység akár 8 százalékkal is magasabb lehetne.

A reformok nemcsak uniós, hanem nemzeti szinten is váratnak magukra. Bár a korábbi évtizedekben több sikeres példát is láthattunk – a német munkaerőpiaci reformoktól a skandináv átalakításokig –, sok országban ma is politikailag kockázatos az ilyen lépések bevezetése. Az IMF szerint a kulcs a társadalmi párbeszéd, a megfelelő kommunikáció és az intézkedések fokozatos, igazságos bevezetése, amely mérsékli az ellenállást. Magyarország esetében is időszerű lenne az oktatási és szakképzési rendszer fejlesztése, a munkaerőpiaci részvétel növelése, a bürokrácia csökkentése és az egészségügyi hatékonyság javítása – ezek a területek közvetlenül befolyásolják a hosszú távú növekedési potenciált.

A politikai halogatás viszont költséges: a jelentés szerint a reformok hiánya nemcsak a növekedést fékezi, hanem a fiskális kockázatokat is növeli.

Gyenge gazdasági teljesítmény mellett emelkedő jóléti kiadásokkal az adósságpálya egyre nehezebben tartható. A strukturális átalakítások ezzel szemben egyszerre javítanák a GDP-növekedést és a költségvetés fenntarthatóságát. A magyar gazdaság szempontjából is ez jelenthetné a kitörési pontot: a magasabb termelékenység és az innováció erősítése gyorsabb felzárkózást és stabilabb államháztartást hozhatna.

Az IMF szerint Európa jövője azon múlik, képes-e gyorsítani a döntéshozatalt és feloldani a 27 tagállam közötti politikai bénultságot. A szervezet a minősített többségi szavazás kiterjesztését és a „koalíciók Európájának” modelljét javasolja, ahol a reformokat támogatók előre léphetnek a vonakodók nélkül is. Európa most kritikus fordulóponthoz ért: ha megőrzi makrogazdasági stabilitását, és végrehajtja a halogatott reformokat, visszatérhet a fenntartható növekedési pályára. Ehhez viszont elkötelezett politikai vezetésre, rugalmas döntéshozatalra és társadalmi támogatottságra lesz szükség – különben a kontinens végleg beragadhat a stagnálás csapdájába.

Címlapkép forrása: EU

RSM Blog

KIVA 2025 - Mi változott?

A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Ez is érdekelhet