Magyarország szenved, régiós sereghajtó lett az egykori sikerágazat
Gazdaság

Magyarország szenved, régiós sereghajtó lett az egykori sikerágazat

A globális autóipar körüli bizonytalanságok, valamint az idei amerikai vámemelési hullám ellenére meglepően jól teljesítenek a közép-európai országok exportőrei. A térség jelentős ellenállóképességet mutatott a külső sokkokkal szemben, különösen az autóipari kivitel terén. A BNP Paribas tanulmánya arra jut, hogy a cseh és szlovák autógyártók kiemelkedően erősek, Magyarország azonban jóval gyengébb külső kereslettel szembesült, ami fékezi a teljesítményt.

A kelet-közép-európai régió exportját két sokk is érte az elmúlt időszakban: egyrészt általánosan is tapasztalható visszaesés a legtöbb ország gazdaságában domináló járműipari keresletben, másrészt Donal Trump amerikai elnök fél éve elindított vámháborúja is lefelé mutató kockázatként van jelen.

Ennek ellenére a térséget jelentős részben továbbra is az autóipar tartja mozgásban.

A BNP Paribas meg is jegyzi, hogy a szektor súlya jellemzően nagyon magas az egyes komponensek között a közép-kelet-európai országokban. Különösen Szlovákiában óriási, ahol a kivitel 34,4 százalékát, az ipari hozzáadott érték 23,4 százalékát adta 2022-ben. Csehországban ezek az arányok 20,8, illetve 17,6 százalék körül mozogtak, Romániában 17,3 és 16,7 százalékon álltak.

Magyarországon az autóipar a teljes export 16,2 százalékát, a feldolgozóipari hozzáadott érték pedig 16,6 százalékát adja a BNP számításai szerint.

A számok azt mutatják, hogy a magyar autóipar strukturális súlya kifejezetten nagy, éppen ezért a már említett idei dinamika egyáltalán nem ennyire kedvező.

Míg Csehország és Szlovákia erős növekedést könyvelt el a jármű- és alkatrészexportban, addig Magyarország esetében a gyengébb külső kereslet fékezi a kivitel bővülését. Ez összhangban van a fejlettebb európai gazdaságokban tapasztalt lassulással. A jelentés szerint Lengyelországban elsősorban az alkatrészek, Romániában pedig a kész autók exportja teljesített jól.

Magyarországon egyik alágazat sem tudott látványosan kitörni, ami részben a német ipari ciklus gyengélkedésével és az európai autópiac általános lassulásával függhet össze.

A régió országait több szempontból is érintette az amerikai vámemelés a BNP Paribas szerint: az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti júliusi megállapodás mérsékelte a sokkot: a tervezett 25 helyett végül 15 százalékos tarifát alkalmaznak az autóipari termékekre. Ez azonban így is jelentős ugrás, tekintve, hogy 2024-ben átlagosan 1,1–2,5 százalékos vámtételt fizettek a régió országai. A közvetlen hatás mégis relatíve korlátozott volt, mivel az USA eleve viszonylag kis felvevőpiaca a közép-európai autóiparnak.

A vállalatok gyorsan reagáltak a megváltozott környezetre a bank elemzése szerint: 2025 első hónapjaiban több országban is látható volt az amerikai piacra irányuló kivitel „előrefuttatása” – főként februárban és márciusban –, ám ez a frontloading hatás átmeneti maradt. Mire a magasabb tarifák életbe léptek, az export visszaesett, és az év első hét hónapjában összességében alacsonyabb szinten alakult, mint 2024 azonos időszakában.

Az egyszeri alkalmazkodási hullám tehát nem magyarázza a régió ellenállóképességét.

A valódi stabilitást továbbra is az Európai Unió jelenti – írja a BNP Paribas. A közép-európai autóexport döntő része uniós piacokra megy: 2024-ben az EU-n belüli jármű- és alkatrészkivitel aránya Szlovákiában 64, Romániában 82 százalék volt. Magyarország esetében is kiemelkedő az EU szerepe, elsősorban a német és regionális értékláncok irányába történő szállítás miatt. Ez a mély beszállítói integráció teszi lehetővé, hogy a térség a gyengébb amerikai kereslet ellenére is fenn tudja tartani exportteljesítményét. A régiós összefonódások előnye, hogy a vállalatok rugalmasabban reagálnak a külső sokkokra, és jobban ki tudják használni az európai kereslet szerkezeti átrendeződéseit.

A legnagyobb nyertesei ennek a struktúrának jelenleg a csehek és a szlovákok.

Mindkét ország jelentős növekedést ért el a kivitelben 2025 januárja és júliusa között. Szlovákia emellett a régión belüli értékesítésekből is profitál: jármű- és alkatrészexportjának 11,6 százaléka ment a négy közép-európai partnerhez. Csehország és Szlovákia exportstruktúrája diverzifikáltabb is, hiszen mindkét ország növelni tudta szállításait Törökországba és az Egyesült Királyságba. A piaci sokkokra adott válaszuk így sikeresebbnek bizonyult, mint Magyarországé.

Képernyőfotó 2025-10-30 - 10
A grafikon azt mutatja, hogy 2025 január–júliusában hogyan változott a járművek és alkatrészek exportja az előző év azonos időszakához képest a visegrádi országokban és Romániában, valamint mely célpiacok járultak hozzá a növekedéshez vagy visszaeséshez. Csehország, Románia és Szlovákia exportja erősen bővült, míg Magyarországon és Lengyelországban visszaesés látható. A növekedés fő motorjai az EU-országok – különösen Németország és a régión belüli kereskedelem –, míg a magyar kivitelben jelentős negatív hozzájárulás jelenik meg az „egyéb országok” kategóriában. A grafikon színkódjai a célpiac-csoportokat jelölik: Németország (zöld), Közép-Európa (narancssárga), egyéb EU-országok (világoszöld), Egyesült Királyság (kék), Törökország (fekete), míg a szürke sáv az egyéb országokat jelöli. Forrás: BNP Paribas és Eurostat.

A magyar helyzet ehhez képest jóval vegyesebb képet mutat: a szektor súlya továbbra is magas, a beszállítói láncok erősek, de a kereslet gyengülése miatt a növekedés fékeződött.

A német autóipar hullámzó rendelésállománya és a belső európai fogyasztás lassulása Magyarországon is éreztette hatását.

A román autóexport meglepően erős volt idén, még ha az alkatrészexport ott nem is bővült, míg Magyarország esetében egyik terület sem tudta kompenzálni a visszaesést.

A régión belüli kereskedelem az elmúlt években folyamatosan erősödött, ami tompítja a külső sokkok hatását. Csehország kivételével minden országban nőtt a jármű- és alkatrészexport a régión belül. Magyarország számára ez azért fontos, mert csökkenti az egyoldalú függést a német autóipartól, és fokozatosan mélyíti a közép-európai ipari integrációt. Ez hosszabb távon tovább növelheti a stabilitást, különösen akkor, ha a gyártók képesek lesznek tovább diversifikálni exportpiacaikat.

A régió jövőbeni versenyképessége szempontjából az elektromos autózásra való átállás lesz a legfontosabb. Magyarország az elmúlt években jelentős akkumulátoripari beruházásokat vonzott, ami segítheti a szektor technológiai átalakulását – jegyzi meg az elemzés.

Ugyanakkor a magyar exportnövekedés jelenleg jóval szerényebb a cseh és szlovák mutatóknál.

Ha a hazai szereplők sikeresen beépülnek az elektromos járművek beszállítói láncaiba, az újra lendületet adhat a kivitelnek – teszik hozzá.

A magyar gyengélkedés vissza is köszönt a csütörtökön kiadott 2025-ös harmadik negyedéves GDP-adatban: stagnálás mérték, amiben jól látszik, hogy az export lanyha bővülése alig húzta fel a hazai konjunktúrát.

Összességében a közép-európai országok jól vették az amerikai vámemelés és a globális autópiac lassulásának akadályait. Magyarország továbbra is az egyik legintegráltabb szereplő az európai autóiparban, de a gyengébb kereslet miatt lemarad a régió éllovasaitól. A továbblépés kulcsa az elektromobilitási átállás sikeres kezelése, az exportpiacok földrajzi diverzifikációja és a hozzáadott érték növelése lehet. A régió versenyképessége ugyanis hosszabb távon azon múlik, hogy képes-e feljebb lépni az értékláncban – és e téren Magyarország előtt még bőven vannak kihívások, vagy lehetőségek.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kasza Elliott-tal

Top10 upgrade

A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.

RSM Blog

NIS2 élesben: indul a szankcionálás

A NIS2 már nem jövőbeli kihívás, hanem jelen idejű megfelelési kötelezettség. Az SZTFH szeptemberi bejelentésével élesbe fordult a kiberbiztonsági auditok ellenőrzése: a határidők elmulasz

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet