MRAP harcjárművek – aknavédelem felsőfokon
Bár az MRAP harcjárművek leginkább a közel-keleti konfliktusok miatt kerültek be a köztudatba, az ukrajnai események ismét reflektorfénybe helyezték őket, főleg azért, mert meglehetősen felemás teljesítményt nyújtottak mind az orosz, mind az ukrán oldalon.
Az MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected – Aknaálló rajtaütés-védett) koncepciót az iraki és afganisztáni harcok tapasztalatai hívták életre. Az itteni harcszíntéren a katonákat szállító könnyebb terepjárók, mint például a legendás Humvee a veszteségeket főleg az úton elrejtett pokolgépek miatt szenvedték, az amerikai hadvezetés pedig rájött, hogy a járművek lapos alváza miatt a robbanás a fejére állítja azokat, a katonák pedig sokszor nem is a detonáció által generált nyomás, vagy a repeszek miatt veszítik életüket, hanem a borulás következtében.
A megoldást az jelentette, hogy a terepjárók V alakú alvázat kaptak, így a pokolgépek mozgásképtelenné tették ugyan a járműveket, de a robbanás energiáját az alváz oldalra elvezette, így a jármű nem pördült meg, a katonák pedig jobb túlélési esélyekkel mozoghattak. Az MRAP-ek emellett továbbra is repeszállóak, és a kisebb kézifegyverek tüzétől is óvják használóikat. Bár napjainkra lényegében minden nagyobb haderő rendszeresítette őket, a legismertebb variáns továbbra is az amerikai MaxxPro MRAP. Hazánkban a török-magyar közös fejlesztésből született Gidránok vannak rendszeresítve.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!