Teljesült Zelenszkij egyik legnagyobb álma: megkapja Ukrajna a világ egyik legjobb vadászgépét
Globál

Teljesült Zelenszkij egyik legnagyobb álma: megkapja Ukrajna a világ egyik legjobb vadászgépét

Emmanuel Macron francia államfő csütörtök este váratlanul bejelentette, hogy majd két évnyi hallgatás után mégis eleget tesz Ukrajna kérésének és átad néhány Mirage 2000-es vadászbombázót Kijevnek. A francia Dassault által fejlesztett gépnek az ukrán pilóták valószínűleg örülni fognak, hiszen a NATO egyik legjobb negyedik generációs vadászbombázójáról van szó. Lássuk, mit is tud.

A Francia Dassault gyár Mirage szériájának gépei a hidegháborús korszak legendás fegyverei közé tartoznak. Az 1984 nyarán szolgálatba álló, a korábbi Mirage III-asokat és Mirage F1-eket váltó Mirage 2000 sokak szerint a korszak egyik legjobb vadászbombázója.

Mirage_F1_Cambrai
A Mirage 2000 elődje a kevésbé sikeres Mirage F1 volt. Forrás: Flox Papa via Wikimedia Commons

Bár mint NATO-tagállam, Franciaország értelemszerűen a szovjet vadászgépek ellen fejlesztette ki a Mirage 2000-et, fő vetélytársa ugyanakkor ironikus módon nem egy MiG vagy egy Szuhoj volt, hanem a szintén legendás amerikai F-16-os.

Sok más fegyvernemhez hasonlóan a vadászgépek fejlesztése is érdekes alkonyzónába került a ’70-es években. A nyugati hatalmak sorra kísérleteztek a bonyolultnál bonyolultabb csúcstechnológiával. Az egyik ilyen program az angol-francia AFVG (Anglo-French Variable Geometry - angol-francia változtatható geometriájú) repülőgép projektje volt. A franciák végül elhagyták a projektet (melynek végederménye egyébként a brit-olasz-nyugatnémet Panavia Tornado lett), majd saját, változtatható szárnyállású gép fejlesztésébe fogtak.

Panavia_Tornado_IDS_of_Luftwaffe,_static_display,_Radom_AirShow_2005,_Poland
A franciák eredetileg a britekkel közösen dolgoztak egy változtatható szárnyállású gép kifejlesztését. Miután Párizs kilépett a programból, London az NSZK-val és Olaszországgal közösen fejlesztette ki a Panavia Tornado-t. Forrás: Przemyslaw "Blueshade" Idzkiewicz via Wikimedia Commons

Számos nem túl sikeres kísérlet mellett a 2000-es széria kifejlesztéséhez végül az amerikaiak adták meg a végső löketet: az európai országok sorra kezdték el vásárolni a vadiúj, mégis relatíve olcsó F-16-osokat (melyek nem egy esetben történetesen éppen a francia Mirage F1-eseket váltották), így Párizs is érdekeltté vált abban, hogy egy drága, bonyolult gép helyett egy olcsón előállítható fegyvert tervezzen.

Az így megszülető Mirage 2000 végül nem vált az F-16 igazi riválisává a piacon, teljesítménye azonban nem ritkán utasította maga mögé az amerikai madarat.

f-16 vadaszbombazo orosz ukran haboru
A francia Mirage 2000-es legfőbb nyugati vetélytársa az amerikai F-16-os volt. A francia gép a légiharcban, az amerikai a szárazföldi csapásmérésben bizonyult jobbnak. Forrás: Getty Images

Mindkét gép aránylag olcsónak számít, bár a Mirage ára néhány millió dollárral meghaladja az amerikai vetélytársét. Alacsony magasságokban az F-16 alapvetően jobban manőverezik, több fegyvert tud szállítani, hatótávolsága pedig közel háromszorosa a francia gépnek,

a Dassault madara ugyanakkor kisebb, könnyebb, majd kétszer olyan gyors és jobban emelkedik, így főleg közepes és nagy magasságokban hatékonyabb gépnek számít, mint az F-16-os.

Szovjet/orosz oldalon a Mirage 2000 „ellenfele” elsősorban a MiG-29-es, mely legtöbb repülési jellemzője csak hajszálnyival mutat jobb értékeket, mint a francia gépé, hatótávolságuk azonban kisebb.

Mig-29 orosz vadászgép stock
Szovjet oldalon a legendás MiG-29-es számít a Mirage 2000 fő riválisának. Forrás: Getty Images

Fontos ugyanakkor kijelenteni, hogy Ukrajnában valószínűleg nem fog túl gyakran légiharcra sor kerülni, nem kis részben azért, mert Kijev valószínűleg nagyon félteni fogja a nyugati gépeket. Mindettől függetlenül könnyen elképzelhető, hogy a két géptípus két külön feladatkört fog ellátni, hiszen más-más magasságokban nyújtják a legjobb teljesítményt.

Nagy magasságban, nagyjából 10 ezer méteren (ahol a francia madár érzi jobban otthon magát) ritkább a levegő, így a gépek kisebb ellenállással tudnak haladni, tehát gyorsabbak, kevesebb üzemanyag árán, cserébe a modern légvédelem könnyebben beméri őket, ezzel szemben alacsony magasságon a vadászbombázók a domborzathoz tapadva mozognak, így rejtve maradnak a radarok elől. Ebből az következik, hogy az F-16-osok valamivel jobbak a szárazföldi célpontok elleni támadásokban, a Mirage 2000-esek viszont bátrabban szállhatnak harcba az orosz vadászgépekkel, illetve felderítésben is jobbak.

Azt, hogy pontosan hány francia gép fog Ukrajnába érkezni, egyelőre nem lehet tudni, azt azonban igen, hogy Kijev a gép legmodernebb, 2000-5-ös variánsát fogja megkapni. Arra nem érdemes számítani, hogy a gépek még idén megérkeznek, mert bár az alapkiképzés erre a típusra jó három hónappal rövidebb, mint az F-16-osra (normál esetben nagyjából 6 hónap, az ukrán pilóták valószínűleg gyorsított képzést fognak kapni, egyrészt a már meglévő tapasztalatok, másrészt a helyzet sürgőssége miatt), a kiképzés és az infrastruktúra kiépítése sok időt fog igénybe venni. Francia források szerint a pilóták képzése nyáron indul és decemberben ér véget, így valószínűleg az első gépek is csak jövőre fognak megérkezni Ukrajnába.

Címlapkép: egy francia Mirage 200 bemutatózik 1997-ben. A címlapkép illusztráció, forrása: aviation-images.com/Universal Images Group via Getty Images

Kiszámoló

Örökség: beszélni kell róla

Apósom négy hónapja meghalt, ennyi idő alatt annyi történt, hogy kijött az értékbecslő, adott egy irreálisan magas árat az ingatlanra, amit meg akartunk támadni, mert messze nem ér annyit a h

MNB Intézet

Fánk-hatás 2.0

A Covid-járvány kitörése után kiköltözési hullám indult el a nagyvárosokból, jelentős áremelkedést okozva a környező településeken. Vajon mennyiben változott azóta a helyzet? Visszarend

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ez aztán a fordulat a Dunaferr

Könyvelő

Könyvelő
Fókuszban a KKV versenyképesség - Herceghalom
2024. június 12.
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni? Melyek lehetnek a kiválasztás szempontjai? Bemutatjuk melyik platformunk a legoptimálisabb külföldi részvények vásárlásához.

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet
Globális terjeszkedésbe kezd a Revolut