Nagyon félti Moszkva a gigantikus Fehér Hattyút, és jó oka van rá
Globál

Nagyon félti Moszkva a gigantikus Fehér Hattyút, és jó oka van rá

Oroszországot érthető módon rettentő kellemetlenül érte, hogy az ukrán titkosszolgálat június elsején egy nagyszabású dróntámadás során súlyosan megrongált, vagy megsemmisített több Tu-22-es és Tu-95-ös stratégiai bombázót. Az akció után Moszkva sietve áttelepítette a gépek legalább egy részét a szibériai Andir légibázisra. De mit is tud a hírhedt „Fehér Hattyú”, és miért retteg Moszkva attól, hogy egy ilyen gépet elveszítsen?

A Tu-160-as (NATO hívójele Blackjack) a világ legnagyobb harci, azaz fegyverek hordozására is képes repülőgépe: a monstrum több mint ötven méter hosszú, tömege üresen is meghaladja a 100 tonnát, így látványosan nagyobb, mint a második helyezett amerikai B-52 Stratofortress.

A fehér festés miatt Oroszországban Fehér Hattyúként ismert repülőgép fejlesztése a ’60-as évek végén kezdődött, sorozatgyártásba pedig 1984-ben került, bár a Szovjetunió felbomlása miatt a gyártósorokat 1992-ben leszerelték.

Tupolev_Tu-160_in_1997
A Tu-160-as 20-65° között tudja állítani a szárnyait. A szárnyak tövében jól látszódik a párokban felhelyezett 4 hajtómű. Forrás: Igor Bubin via Wikimedia Commons

A Tu-160 egy változtatható szárnyállású, négy sugárhajtóműves repülőgép, ami képes a hangsebesség kicsivel több mint kétszeresével haladni (tehát durván kétszer olyan gyors, mint a rivális Stratofortress), gyomrába pedig 45 tonnányi fegyvert lehet beszerelni. A Tu-160-asok eredetileg rakéták és bombák hordozására is alkalmasak voltak, leggyakrabban ugyanakkor manőverező robotrepülőgépekkel (köznyelvben cirkálórakétákkal) szerelik fel őket, általában H-55-ösökkel, vagy H-101-esekkel.

A négy fős legénységgel repülő Fehér Hattyúk az atomfegyverek hordozására is alkalmas orosz stratégiai bombázóflotta ékköveinek számítanak, azt azonban teljes bizonyossággal nem lehet megállapítani, hogy pontosan hány darabot is sikerült legyártani a gépből. Azt biztosra lehet tudni, hogy a Szovjetunió felbomlása után Ukrajna 19 ilyen gépet örökölt meg, ezek közül nyolcat átadtak Moszkvának, a maradékot pedig szétszerelték. Az Oroszország által megörökölt gépek számát pedig általában 13-ra teszi a szakirodalom.

Tupolev_Tu-160_cockpit_Beltyukov-1
A Tu-160-as pilótafülkéje. A repülőgép négy fős legénységgel repül: egy pilóta, egy másodpilóta, egy bombázótiszt, és egy védelmi rendszerekért felelős tiszt ül a bombázóban. Forrás: Alex Beltyukov via Wikimedia Commons

A gyártási darabszám ugyanakkor csak egy dolog. Arról sincsenek teljesen megbízható információk, hogy hány Tu-160-as működik még napjainkban. Moszkva kétszer is indított programot a gépek modernizálására, valamint a gyártás újraindítására, a projekt sikerességéről azonban viszonylag kevés információ áll rendelkezésre (a leggyakrabban arról lehet olvasni, hogy a hajtóművek fejlesztése eléggé akadozik), így pillanatnyilag csak egy erős becslésre lehet támaszkodni, melynek alapján

az orosz légierőnek most összesen 12-18 bombázója lehet, ezek egy része (általában öt gépet szoktak ide sorolni) a kazanyi repülőtéren esik át nagygenerálon,

hogy a legújabb, új hajtóművel és elektronikával ellátott Tu-160M2 szintre hozzák őket.

A látványosan alacsony darabszám (a már említett B-52-esből több mint 70 darab üzemképes) már önmagában jó indok arra, hogy Moszkva a lehetőségeihez képest minél jobban vigyázzon a Tu-160-asokra, akad azonban egy másik probléma is: nagyon lassan tudnak új gépeket gyártani.

B-52_Stratofortress_assigned_to_the_307th_Bomb_Wing_(cropped)
A nagy rivális B-52 Stratofortress legtöbb mutatójában elmarad ugyan a Fehér Hattyútól, de sokkal nagyobb számban került gyártásra. Forrás: Wikimedia Commons

Míg a Tu-22-es és Tu-95-ös gépek újragyártására már egyáltalán nincs lehetőség, addig a Fehér Hattyúból papírforma szerint Moszkva évi 1-3 darabot képes előállítani (már az orosz-ukrán háború kirobbanása előtt érkeztek megrendelések a gépekre), sok pletyka szerint a „gyártás” inkább a szovjet érából megmaradt géptörzsek összeszerelése, majd Tu-160M2 szintre történő felfejlesztése. Azt biztosra mondani nem lehet, hogy Moszkva rendelkezik-e még a nulláról történő gyártáshoz szükséges ismeretekkel, az viszont biztos, hogy nagyon lassan tudnak új Tu-160-asokat szolgálatba állítani, a leváltásukra tervezett PAK DA pedig még a meglehetősen optimista orosz jelentések szerint sem készül el 2030 előtt.

Kijev számára éppen ezért számítanak kiemelt célpontnak a hatalmas monstrumok, Moszkva pedig jó eséllyel ezért szállította át legalább a gépek egy részét Szibériába.

Fontos megjegyezni, hogy az ukrán titkosszolgálat a június 1-i akció során Kazanyt is támadta, de a legtöbb rendelkezésre álló információ szerint egy Tu-160-as sem szenvedett komoly károkat.

Címlapkép forrása: Alex Beltyukov via Wikimedia Commons

Holdblog

Ember: küzdj....vagy lépj le!

\"Fight or flight\" - ez lett a jelenkor egyik legnagyobb dilemmája. Küzdjünk tovább (magyarul: éljünk tovább), vagy meneküljünk ki ebből a világból (ne éljünk tovább)?... The post Ember: k

RSM Blog

Módosított kiberbiztonsági határidők!

A 2024. évi LXIX. törvény 2025. május 31-én hatályba lépett módosításai fontos változásokat hoztak, NIS2 irányelv szerinti megfelelési kötelezettségek terén. A módosítás célj

Holdblog

Életet lehelni egy megfáradt sportágba 

Mivel az atlétika kicsit ellaposodott, kevésbé felel meg a modern tartalomfogyasztási elvárásoknak, egy csapat új lebonyolítással igyekszik életet lehelni a legősibb sportágba. Ez a Grand... Th

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kilőtte Irán a Fatah-1-es rakétát  – Ez lehet a legsúlyosabb csapás Izrael ellen?
Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet