
A Tu-160-as (NATO hívójele Blackjack) a világ legnagyobb harci, azaz fegyverek hordozására is képes repülőgépe: a monstrum több mint ötven méter hosszú, tömege üresen is meghaladja a 100 tonnát, így látványosan nagyobb, mint a második helyezett amerikai B-52 Stratofortress.
A fehér festés miatt Oroszországban Fehér Hattyúként ismert repülőgép fejlesztése a ’60-as évek végén kezdődött, sorozatgyártásba pedig 1984-ben került, bár a Szovjetunió felbomlása miatt a gyártósorokat 1992-ben leszerelték.

A Tu-160 egy változtatható szárnyállású, négy sugárhajtóműves repülőgép, ami képes a hangsebesség kicsivel több mint kétszeresével haladni (tehát durván kétszer olyan gyors, mint a rivális Stratofortress), gyomrába pedig 45 tonnányi fegyvert lehet beszerelni. A Tu-160-asok eredetileg rakéták és bombák hordozására is alkalmasak voltak, leggyakrabban ugyanakkor manőverező robotrepülőgépekkel (köznyelvben cirkálórakétákkal) szerelik fel őket, általában H-55-ösökkel, vagy H-101-esekkel.
A négy fős legénységgel repülő Fehér Hattyúk az atomfegyverek hordozására is alkalmas orosz stratégiai bombázóflotta ékköveinek számítanak, azt azonban teljes bizonyossággal nem lehet megállapítani, hogy pontosan hány darabot is sikerült legyártani a gépből. Azt biztosra lehet tudni, hogy a Szovjetunió felbomlása után Ukrajna 19 ilyen gépet örökölt meg, ezek közül nyolcat átadtak Moszkvának, a maradékot pedig szétszerelték. Az Oroszország által megörökölt gépek számát pedig általában 13-ra teszi a szakirodalom.

A gyártási darabszám ugyanakkor csak egy dolog. Arról sincsenek teljesen megbízható információk, hogy hány Tu-160-as működik még napjainkban. Moszkva kétszer is indított programot a gépek modernizálására, valamint a gyártás újraindítására, a projekt sikerességéről azonban viszonylag kevés információ áll rendelkezésre (a leggyakrabban arról lehet olvasni, hogy a hajtóművek fejlesztése eléggé akadozik), így pillanatnyilag csak egy erős becslésre lehet támaszkodni, melynek alapján
az orosz légierőnek most összesen 12-18 bombázója lehet, ezek egy része (általában öt gépet szoktak ide sorolni) a kazanyi repülőtéren esik át nagygenerálon,
hogy a legújabb, új hajtóművel és elektronikával ellátott Tu-160M2 szintre hozzák őket.
A látványosan alacsony darabszám (a már említett B-52-esből több mint 70 darab üzemképes) már önmagában jó indok arra, hogy Moszkva a lehetőségeihez képest minél jobban vigyázzon a Tu-160-asokra, akad azonban egy másik probléma is: nagyon lassan tudnak új gépeket gyártani.

Míg a Tu-22-es és Tu-95-ös gépek újragyártására már egyáltalán nincs lehetőség, addig a Fehér Hattyúból papírforma szerint Moszkva évi 1-3 darabot képes előállítani (már az orosz-ukrán háború kirobbanása előtt érkeztek megrendelések a gépekre), sok pletyka szerint a „gyártás” inkább a szovjet érából megmaradt géptörzsek összeszerelése, majd Tu-160M2 szintre történő felfejlesztése. Azt biztosra mondani nem lehet, hogy Moszkva rendelkezik-e még a nulláról történő gyártáshoz szükséges ismeretekkel, az viszont biztos, hogy nagyon lassan tudnak új Tu-160-asokat szolgálatba állítani, a leváltásukra tervezett PAK DA pedig még a meglehetősen optimista orosz jelentések szerint sem készül el 2030 előtt.
Kijev számára éppen ezért számítanak kiemelt célpontnak a hatalmas monstrumok, Moszkva pedig jó eséllyel ezért szállította át legalább a gépek egy részét Szibériába.
Fontos megjegyezni, hogy az ukrán titkosszolgálat a június 1-i akció során Kazanyt is támadta, de a legtöbb rendelkezésre álló információ szerint egy Tu-160-as sem szenvedett komoly károkat.
Címlapkép forrása: Alex Beltyukov via Wikimedia Commons
Megfosztották kitüntetésétől Franciaország korábbi elnökét
Philippe Pétain náci kollaboráns járt így utoljára.
Pepco, KiK és TEDi: kiderült, melyik teljesített a legjobban
A Pénzcentrum hasonlította össze a három kiskereskedelmi cég számait.
Meredeken emelkedik az áldozatok száma, lángokban az iráni védelmi minisztérium - Híreink a Közel-Keletről vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli konfliktus legfontosabb híreivel.
Vízhiány van a Balaton nyugati partján, lajtos kocsival hordják a vizet
Két csőtörés is keseríti a környékbeliek életét.
Nagy vasútfelújítás kezdődik a Dél-Alföldön
Augusztus közepéig ezért pótlóbuszokkal lehet közlekedni.
Újabb légiszerencsétlenség történt Indiában, minden utas meghalt
Helikopterrel utaztak a zarándokok.
Régen minden hosszabb volt
\"Ne untass, irány a refrén!\" - szól a Roxette Greatest Hits albumának címe. Hiszen az a rész üt igazán, amit együtt tudunk, összeborulva óbégatni. A...
The post Régen minden hosszabb volt ap
Követett részvények - 2025. június
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Tudom, hogy nem pihensz idén nyáron!
A foci globális erejének és jelenlétének összekötöttsége mindenféle őrültségekre képes késztetni a döntéshozókat. Ez a történet 25, de még inkább 65 esztendővel ezelőttről indul: l
Biodiverzitás-barát vállalkozások: nemcsak felelősség, üzleti lehetőség
A biodiverzitás megőrzése nem csupán környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább gazdasági érdek is. A vállalatok számára ma már nem elég a környezeti hatásukat mi
Indulnak a revízió háborúi
700 ezer kontra 7 milliárd. Az egyik nagyságrendekkel kisebb szám, mint a másik. A számok elvont világából a reális világba tolva a dolgot: hétmilliárd eurónak...
The post Indulnak a revízió
Külföldi tőkejövedelme van?
Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik


- Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
- Veszélyes időjárási jelenség csap le Magyarországra: hőkupola alakul ki hazánk felett
- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen