Teljesen új távlatokat nyit meg a mesterséges intelligencia a vezetésben – Így néz majd ki a jövő autója?
Globál

Teljesen új távlatokat nyit meg a mesterséges intelligencia a vezetésben – Így néz majd ki a jövő autója?

A német Bosch vállalat már most is számos vezetéstámogató megoldást szolgáltat különböző autógyártó cégeknek, de a mesterséges intelligencia segítségével eddig nem látott lehetőségek nyílnak meg. Bár a teljesen önvezető autó még most is a sci-fi kategóriájába tartozik, már több olyan rendszer is van használatban, amelyek bizonyos szintű önvezetést tesznek lehetővé. A Stuttgartban megrendezett Bosch Tech Day-en élőben is kipróbálhattuk, milyen eszközökkel találkozhatunk már akár a közeljövőben is, amelyek az MI segítségével könnyítik meg az autóvezetők dolgát.
Az AI-forradalom legnagyobb innovációiról és a digitális transzformációról is szó lesz a Portfolio november 25-ei AI & Digital Transformation rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!

Az önvezetés szintjei

Az önvezetés nagyon sokáig a gyakorlatban megvalósíthatatlannak tűnt, de az utóbbi években újabb és újabb fejlesztésekről érkeznek hírek. Egyes modernebb autókban már most vannak olyan funkciók, amelyek az önvezetés kategóriájába tartoznak, de ahhoz, hogy egy kocsi teljesen önvezető legyen, még rengeteg fejlesztésre van szükség.

A mesterséges intelligencia ugyanakkor ezen a területen is új távlatokat nyit meg.

Az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE) az önvezetés öt (illetve a nulladik szinttel együtt hat) szintjét különbözteti meg, ahol az 5-ös szint jelenti a már teljesen önvezető autót.

  • 0. szint: A nulladiknak nevezett szinten értelemszerűen még teljesen a sofőr irányít, azonban vannak bizonyos vezetéstámogató rendszerek, például az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP), az automatikus vészfékezés vagy a sávtartási figyelmeztető rendszer.
  • 1. szint: Ezen a szinten a sofőr ideiglenesen átadhatja az irányítást az autónak, de folyamatosan készen kell állni a beavatkozásra. A vezetéstámogató eszköz vagy a fékezés/gyorsítás műveleteit végzi, vagy a kormányzásét. Az első szinten olyan rendszereket találunk, mint az adaptív sebességtartó (ACC) vagy a tolatási asszisztens.
  • 2. szint: Ezen a szinten az autó már egyszerre képes fékezni/gyorsítani, illetve kormányozni, vagyis több rendszer együttműködéséről van szó. A vezetőnek azonban továbbra is abban a helyzetben kell lennie, hogy bármikor beavatkozhasson.
  • 3. szint: Itt van az igazi ugrás, itt ugyanis már a gép vezet, az ember csak felügyel, de ha kell, azonnal átveszi az irányítást. Az önvezetés itt még nem minden úttípuson működik, elsősorban az autópályán használható.
  • 4. szint: Ezen a szinten az autó már teljesen függetlenül vezeti magát, de csakis előre jól definiált feltételek mentén (pl.: nappal, jó látási viszonyok mellett) és körülhatárolt környezetben (pl.: egy reptéren belül). Ha baj van, akkor sem kell a sofőrnek beavatkoznia, mert a gép megteszi ezt, például azzal, hogy megáll. Az ilyen szintet elérő autókban már opcionálisak lehetnek a kezelőszervek (kormány, pedálok) hosszú távon.
  • 5. szint: Itt értünk el a végső szinthez, amikor az autó már teljesen önvezető, így kezelőszervekre sincs szükség benne. A legmagasabb szint elérése még a távoli jövő, és ide a mesterséges intelligencia fejlesztése nélkül nem is juthatunk el.

A mesterséges intelligenciával működő önvezető autó – az emberre vonatkoztatott kifejezésekkel megfogalmazva – három tevékenységet végez. Az első az érzékelés, amelyhez radar, kamera, különböző szenzorok kellenek. A második a gondolkodás, amikor feldolgozza a beérkező adatokat, értelmezi a közlekedési helyzetet. A harmadik pedig a cselekvés, amikor végrehajt egy műveletet, például előz.

Mesterséges intelligencián alapuló önvezetés a gyakorlatban

Ahogy a stuttgarti Bosch Tech Day-en is kiderült, az 1886-ban alapított német technológiai cég olyan vezetéstámogató rendszerek kifejlesztésén dolgozik, amelyek a mesterséges intelligencia segítségével nyújtanak önvezető megoldásokat.

E sorok írója két autóban két különböző rendszerrel ismerkedhetett meg.

A Land Rover Defender terepjáróba épített rendszer 2-es plusz szintű önvezetésre képes, ami valamivel magasabb fokot jelent, mint a 2-es szint, de még nem éri el a 3-ast. Adott körülmények között a sofőr itt már rábízhatja a vezetést az önvezető rendszerekre, úgy mint az adaptív sebességtartóra (ACC), a sávközépponttartásra (lane centering assist), a táblafelismerő rendszerre vagy az aktív sávváltóra (ALC). Az önvezetés során az autó rendszere vagy az úttestre festett sávokat követi, vagy az előtte haladó autót, vagy pedig a mesterséges intelligencia rajzolja ki a pályát, amelyen halad. Az autó az MI-technológiának köszönhetően tehát akkor is az úton tud maradni, ha nincsenek felfestések és előtte haladó más járművek. Ahogy az autóba szerelt kis képernyők mutatják, a rendszer felismeri a járműveket, a gyalogosokat, a KRESZ-táblákat és a közlekedési lámpákat is.

20250624_153213
Tesztvezetés a mesterséges intelligencia-alapú önvezető megoldásokat használó Land Rover Defender tesztautóban a Bosch Tech Day-en. Forrás: Portfolio

A Stuttgart melletti autópályán élesben is tesztelhettük, hogyan működik az önvezetés, például sávváltásnál. A sofőr az irányjelző kapcsolóval (indexeléssel) jelzi, hogy melyik irányba szeretne sávot váltani. Ezt követően a sofőr ellenőrzi a tükröket és a holtteret, amely cselekvéssort az autóba beépített kamera érzékeli, majd az autó sávot vált, miközben magától gyorsít. A vezetőnek tehát csak jelzést kell adnia és ellenőriznie kell, hogy szabad-e a másik sáv, egyébként sem kormányt, sem a pedálokat nem kell használnia. Az adott sávban az autó teljesen önállóan közlekedik, a sebességkorlátozó táblákat is felismeri, így maga gyorsít vagy lassít, amikor szükséges.

A Volkswagen ID Buzz kisbuszba egy olyan MI-alapú rendszert építettek be, amely szöveggé alakítja a forgalmi helyzeteket. A kisbusz maga nem önvezető, hanem itt gépi tanulás zajlik a közlekedési helyzetek felismerésével és szöveggé konvertálásával. A járműbe beépített kis képernyőkön a mesterséges intelligencia folyamatosan leírja a látott képet: a járműveket, a közlekedési lámpákat, a KRESZ-táblákat. A rendszer képi információk mellett szöveges információkat is fel tud dolgozni, például egy közlekedési figyelmeztetést, de közlekedési jogszabályokat, balesetekről szóló jelentéseket is. Így egy egyre nagyobb adat- és tudáskészlet áll rendelkezésére, amelyet később az önvezető rendszerekben lehet alkalmazni.

A mesterséges intelligencia szerepe a következő szituációval modellezhető. Ha az autó elé kigurul egy labda, azt az MI-t nem használó önvezető rendszer is észleli, de amint a labda átgurul az úton, már nem jelent közvetlen akadályt, az autó haladhat tovább a maga sebességével. Az MI azonban képes megtanulni, hogy ha egy labda gurul az útra, akkor könnyen lehet, hogy a következő pillanatban egy gyerek is feltűnik, ezért a labda észlelése után automatikusan lelassít. Az ilyen helyzetek MI általi észleléséhez már gépi tanulásra van szükség.

d8e40db8
Volkswagen ID Buzz tesztautó beépített MI-technológiával. Forrás: Bosch

A Bosch Tech Day-en is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia óriási lehetőségeket jelent a vezetéstámogató rendszerek fejlesztése számára, és lehetővé teszi, hogy továbblépjünk az önvezetés következő szintjeire.

Címlapkép: Volkswagen ID Buzz tesztautó beépített MI-technológiával. Forrás: Bosch

Holdblog

Végső soron a NATO is csak üzlet

Indul az emelt NATO-kiadások rendszere, 5 százalék lesz az előirányzott szint. De a hadiiparban Európa versenyképtelen, az amerikai gyártók már el is kezdték körbeudvarolni a... The post Végs

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Súlyos csődhullám söpör végig Magyarországon - Sorra zárnak be az éttermek, kávézók, mulatóhelyek
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet