
Az önvezetés szintjei
Az önvezetés nagyon sokáig a gyakorlatban megvalósíthatatlannak tűnt, de az utóbbi években újabb és újabb fejlesztésekről érkeznek hírek. Egyes modernebb autókban már most vannak olyan funkciók, amelyek az önvezetés kategóriájába tartoznak, de ahhoz, hogy egy kocsi teljesen önvezető legyen, még rengeteg fejlesztésre van szükség.
A mesterséges intelligencia ugyanakkor ezen a területen is új távlatokat nyit meg.
Az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE) az önvezetés öt (illetve a nulladik szinttel együtt hat) szintjét különbözteti meg, ahol az 5-ös szint jelenti a már teljesen önvezető autót.
- 0. szint: A nulladiknak nevezett szinten értelemszerűen még teljesen a sofőr irányít, azonban vannak bizonyos vezetéstámogató rendszerek, például az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP), az automatikus vészfékezés vagy a sávtartási figyelmeztető rendszer.
- 1. szint: Ezen a szinten a sofőr ideiglenesen átadhatja az irányítást az autónak, de folyamatosan készen kell állni a beavatkozásra. A vezetéstámogató eszköz vagy a fékezés/gyorsítás műveleteit végzi, vagy a kormányzásét. Az első szinten olyan rendszereket találunk, mint az adaptív sebességtartó (ACC) vagy a tolatási asszisztens.
- 2. szint: Ezen a szinten az autó már egyszerre képes fékezni/gyorsítani, illetve kormányozni, vagyis több rendszer együttműködéséről van szó. A vezetőnek azonban továbbra is abban a helyzetben kell lennie, hogy bármikor beavatkozhasson.
- 3. szint: Itt van az igazi ugrás, itt ugyanis már a gép vezet, az ember csak felügyel, de ha kell, azonnal átveszi az irányítást. Az önvezetés itt még nem minden úttípuson működik, elsősorban az autópályán használható.
- 4. szint: Ezen a szinten az autó már teljesen függetlenül vezeti magát, de csakis előre jól definiált feltételek mentén (pl.: nappal, jó látási viszonyok mellett) és körülhatárolt környezetben (pl.: egy reptéren belül). Ha baj van, akkor sem kell a sofőrnek beavatkoznia, mert a gép megteszi ezt, például azzal, hogy megáll. Az ilyen szintet elérő autókban már opcionálisak lehetnek a kezelőszervek (kormány, pedálok) hosszú távon.
- 5. szint: Itt értünk el a végső szinthez, amikor az autó már teljesen önvezető, így kezelőszervekre sincs szükség benne. A legmagasabb szint elérése még a távoli jövő, és ide a mesterséges intelligencia fejlesztése nélkül nem is juthatunk el.
A mesterséges intelligenciával működő önvezető autó – az emberre vonatkoztatott kifejezésekkel megfogalmazva – három tevékenységet végez. Az első az érzékelés, amelyhez radar, kamera, különböző szenzorok kellenek. A második a gondolkodás, amikor feldolgozza a beérkező adatokat, értelmezi a közlekedési helyzetet. A harmadik pedig a cselekvés, amikor végrehajt egy műveletet, például előz.
Mesterséges intelligencián alapuló önvezetés a gyakorlatban
Ahogy a stuttgarti Bosch Tech Day-en is kiderült, az 1886-ban alapított német technológiai cég olyan vezetéstámogató rendszerek kifejlesztésén dolgozik, amelyek a mesterséges intelligencia segítségével nyújtanak önvezető megoldásokat.
E sorok írója két autóban két különböző rendszerrel ismerkedhetett meg.
A Land Rover Defender terepjáróba épített rendszer 2-es plusz szintű önvezetésre képes, ami valamivel magasabb fokot jelent, mint a 2-es szint, de még nem éri el a 3-ast. Adott körülmények között a sofőr itt már rábízhatja a vezetést az önvezető rendszerekre, úgy mint az adaptív sebességtartóra (ACC), a sávközépponttartásra (lane centering assist), a táblafelismerő rendszerre vagy az aktív sávváltóra (ALC). Az önvezetés során az autó rendszere vagy az úttestre festett sávokat követi, vagy az előtte haladó autót, vagy pedig a mesterséges intelligencia rajzolja ki a pályát, amelyen halad. Az autó az MI-technológiának köszönhetően tehát akkor is az úton tud maradni, ha nincsenek felfestések és előtte haladó más járművek. Ahogy az autóba szerelt kis képernyők mutatják, a rendszer felismeri a járműveket, a gyalogosokat, a KRESZ-táblákat és a közlekedési lámpákat is.

A Stuttgart melletti autópályán élesben is tesztelhettük, hogyan működik az önvezetés, például sávváltásnál. A sofőr az irányjelző kapcsolóval (indexeléssel) jelzi, hogy melyik irányba szeretne sávot váltani. Ezt követően a sofőr ellenőrzi a tükröket és a holtteret, amely cselekvéssort az autóba beépített kamera érzékeli, majd az autó sávot vált, miközben magától gyorsít. A vezetőnek tehát csak jelzést kell adnia és ellenőriznie kell, hogy szabad-e a másik sáv, egyébként sem kormányt, sem a pedálokat nem kell használnia. Az adott sávban az autó teljesen önállóan közlekedik, a sebességkorlátozó táblákat is felismeri, így maga gyorsít vagy lassít, amikor szükséges.
A Volkswagen ID Buzz kisbuszba egy olyan MI-alapú rendszert építettek be, amely szöveggé alakítja a forgalmi helyzeteket. A kisbusz maga nem önvezető, hanem itt gépi tanulás zajlik a közlekedési helyzetek felismerésével és szöveggé konvertálásával. A járműbe beépített kis képernyőkön a mesterséges intelligencia folyamatosan leírja a látott képet: a járműveket, a közlekedési lámpákat, a KRESZ-táblákat. A rendszer képi információk mellett szöveges információkat is fel tud dolgozni, például egy közlekedési figyelmeztetést, de közlekedési jogszabályokat, balesetekről szóló jelentéseket is. Így egy egyre nagyobb adat- és tudáskészlet áll rendelkezésére, amelyet később az önvezető rendszerekben lehet alkalmazni.
A mesterséges intelligencia szerepe a következő szituációval modellezhető. Ha az autó elé kigurul egy labda, azt az MI-t nem használó önvezető rendszer is észleli, de amint a labda átgurul az úton, már nem jelent közvetlen akadályt, az autó haladhat tovább a maga sebességével. Az MI azonban képes megtanulni, hogy ha egy labda gurul az útra, akkor könnyen lehet, hogy a következő pillanatban egy gyerek is feltűnik, ezért a labda észlelése után automatikusan lelassít. Az ilyen helyzetek MI általi észleléséhez már gépi tanulásra van szükség.

A Bosch Tech Day-en is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia óriási lehetőségeket jelent a vezetéstámogató rendszerek fejlesztése számára, és lehetővé teszi, hogy továbblépjünk az önvezetés következő szintjeire.
Címlapkép: Volkswagen ID Buzz tesztautó beépített MI-technológiával. Forrás: Bosch
Történelmi légitámadást indított Oroszország, újabb F-16-ost vesztett el Kijev – Ukrajnai háborús híreink hétfőn
Cikkünk folyamatosan frissül.
Irdatlan méretet öltenek Moszkva támadásai: egymás után döntik meg saját rekordjaikat
És ez még csak a kezdet.
Számolj háromig és start! Te készen állsz?- díjmentes, interaktív tőzsdei előadás
Hasznos, gyakorlati, érthető.
Nincs megállás, itt az újabb csúcsdöntés az amerikai tőzsdéken
Ismét a vámháború van fókuszban.
Mélyrepülésben a dollár az euróval szemben
Kőkemény mozgásokra számíthatunk a devizapiacokon.
A világ legsötétebb diktatúrája olyan felvételeket mutatott be az orosz-ukrán frontról, mint még soha
Gyászol Moszkva szövetségese.
Trump ma sem tétlenkedett, páros lábbal beleszállt a jegybankelnökbe
1%-os kamatszintet követel a Fed elnökétől.
Felkészülés az innovációs célú pályázatokra - pályázati források várhatók
A várakozások szerint közel 200 milliárd forintnyi vissza nem térítendő forrás állhat hamarosan a hazai innovatív vállalkozások rendelkezésére. Megjelenhetnek azok az innovációs pály
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Most éppen 18% felett van a profit a tavaly szeptemberben vásárolt BEN részvényeimen, gondoltam ránézek, hogy tartsam, vagy esetleg adjam el és fektessem másba a pénzt.Megnéztem a roic.ai alapj
ESG-szabályozás és trendek: így alakul át a pénzügyi szektor
Az utóbbi években robbanásszerűen nőtt az érdeklődés a fenntartható befektetések iránt. Az ESG-kritériumok - vagyis a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási
PORTRÉ - Két hazai "reneszánsz" privátbankár, akik a leggazdagabbak pénzét kezelik
Az SPB Befektetési Zrt. a hazai befektetési szolgáltatói piac egyik legpatinásabb, 25 éve a piacon lévő szereplője, amely elsősorban private banking szolgáltatásokat kínál ügyfelei számár
Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai Mi történt a devizahitelekkel? 2006 környékén sok fiatal pár nagy reményekkel vágott bele
Végső soron a NATO is csak üzlet
Indul az emelt NATO-kiadások rendszere, 5 százalék lesz az előirányzott szint. De a hadiiparban Európa versenyképtelen, az amerikai gyártók már el is kezdték körbeudvarolni a...
The post Végs
Gazdasági furcsaságok mérnököknek
Mindig nagyon érdekes számomra, hogy mennyi mérnök lép motiváltan a pénzügyi területre. Rengeteg informatikus (meglepően tájékozottan) érkezik coachingokra, de még a pénzügyi influencerek k
A háborúk titokzatos jótékonysága a tőzsdékre
Háború = ralizó részvénypiac? A történelmi tapasztalatok szerint egy háború még jót is tesz annak az ország tőzsdéjének, amelyik a távolban és győztesen vívja, nem...
The post A háború

Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)

- Súlyos csődhullám söpör végig Magyarországon - Sorra zárnak be az éttermek, kávézók, mulatóhelyek
- Szép csendben megindultak a kirúgások Magyarországon, és még nincs vége a leépítési hullámnak
- Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
- A világ tíz leggazdagabb országa között van, és semmit nem tudsz róla, mi ez?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Meddig tart még a dollár mélyrepülése és a forint diadalmenete?
Nincs bizalom az amerikai gazdaság iránt.
Újratervez a CATL Debrecenben – ekkora az akkumulátorválság?
A világ legnagyobb gyártója habozni kezdett.
Úgy szabadulnak a hitelektől a magyarok, mintha nem lenne holnap
Nagyon sok az előtörlesztés.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.