
Egy kis örmény faluból a világhírig
Szanahin egy kis település Örményország északi részén, Lori tartományban, a grúz határ közelében, a festői Debed-kanyonnál. Az egykor önálló község ma Alaverdi város része, és két dologról is híres: a X. században épült, most is jó állapotban lévő, az UNESCO világörökségi helyszíneként számon tartott Szanahin kolostoregyüttesről, illetve egy testvérpárról, a Mikoján testvérekről, akik mindketten jelentős karriert futottak be a Szovjetunióban, és a maguk területén világhírűek lettek.
A Szanahin kolostoregyüttes népszerű turistacélpont, de kevesebben látogatnak el az onnan csak néhány perc gyalogútra lévő Mikoján Testvérek Múzeumba, amely Anasztasz és Artyom Mikojánnak állít emléket. A múzeumot nem nehéz felismerni, az épület előtt ugyanis egy eredeti MiG–21-es vadászgép van kiállítva.

Anasztasz Ivanovics Mikoján és Artyom Ivanovics Mikoján egy Hovhannesz nevű ács fiaként, a cári Orosz Birodalomban születtek. A testvérek között tíz év korkülönbség volt: Anasztasz 1895-ben, míg Artyom 1905-ben látta meg a napvilágot. A kis örmény faluból mindketten a csúcsra jutottak: Anasztasz a Szovjetunió Kommunista Pártja vezető szerve, a Politikai Bizottság (Politbüro) leghosszabb ideig hivatalban lévő tagja lett, Artyom pedig a világhírű MiG vadászgépek tervezőjeként és egyik névadójaként írta be magát a történelemkönyvekbe.
Anasztasz Mikoján
Anasztasz Mikojánt „nagy túlélőnek” is nevezik, azon kevesek közé tartozott ugyanis, akik még a „hőskorban”, az 1917-es bolsevik forradalom előtt csatlakoztak a későbbi szovjet állampárthoz, fontos tisztségeket töltött be Joszif Sztálin alatt, de nem vált a sztálini tisztogatások áldozatává, mint a legtöbb régi bolsevik. Sőt, Mikoján olyan ügyesen lavírozott, hogy a Sztálin után hatalomra jutó Nyikita Hruscsov alatt is fontos posztokat töltött be.
Mikoján 1915-ben csatlakozott az Oroszországi Szociáldemokrata Munkáspárt bolsevik frakciójához, amelyből később megalakult a Szovjetunió Kommunista Pártja (SZKP). A cári rendszert megdöntő 1917-es februári forradalom után zavaros idők következtek a Kaukázusban, melyek során Mikoján következetesen igyekezett megvalósítani a bolsevik uralmat a térségben. Jórészt a mai azeri fővárosban, Bakuban működött, és az úgynevezett Bakui Kommünben kifejtett tevékenysége miatt ő maga is majdnem kivégzőosztag elé került. Hogy 26 társával szemben hogyan úszta meg a kivégzést, rejtély, de már ez is előrevetítette, hogy ha valamiben, a túlélésben Anasztasz Mikojánnak nincs párja a szovjet vezetők között.

Az örmény pártfunkcionáriust 1923-ban választották be az állampárt egyik legfontosabb szervébe, a Központi Bizottságba, ahol több mint fél évszázadon keresztül biztosított volt a helye. 1924-ben, Lenin halálakor jól helyezkedett, ugyanis Sztálin és Lev Trockij utódlási harcában rögtön Sztálin mellé állt. 1926-ban kereskedelmi népbiztossá nevezték ki, és ebben a pozícióban valóban maradandó sikereket tudott elérni. Mikoján egyik küldetésévé a szovjet élelmezés felfuttatása vált, és ebbéli törekvésében nem szégyellt nyugati mintákat átvenni, például ő vezette be az ételkonzerveket a Szovjetunióban, de a jégkrémet is ő terjesztette el az országban, sőt egy népszerű szakácskönyv kiadása is a nevéhez fűződik.
1935-ben választották be a párt Politikai Bizottságába, a legfőbb döntéshozó szervbe, amelynek munkájában egészen 1965-ös nyugdíjaztatásáig részt vett, és ezzel
a Politbüro leghosszabb ideig hivatalban lévő tagjává vált.
Mikoján túlélte az 1930-as években kezdődő nagy sztálini tisztogatásokat is, pedig az 1950-es évek elején ő is a generalisszimusz listájára került. Sztálin azonban 1953-ban meghalt, Mikoján pedig – ismét jó érzékkel – rögtön Nyikita Hruscsov mellé állt. A „nagy túlélő” a desztalinizáció egyik kulcsfigurájává lett, támogatta például az új főtitkárt az 1956 februári híres „titkos beszéd” megszervezésében, amelynek során Hruscsov elítélte a sztálini „személyi kultuszt”.
A Politikai Bizottság tagjaként Anasztasz Mikoján egyfajta „utazó nagykövet” lett, számos országban tett látogatást az 1930-as évek közepétől kezdve. 1936-ban például két hónapot töltött az Egyesült Államokban – innen hozott számos élelmezési innovációt, amelyeket később a Szovjetunióban is megvalósított. 1949-ben ő volt az első szovjet vezető, aki találkozott a Kínai Kommunista Párt vezérével, Mao Ce-tunggal.

1956-ban többször járt Magyarországon: júliusban például ő volt jelen, mikor leváltották a párt éléről Rákosi Mátyást. A Budapestről az SZKP Központi Bizottságának küldött július 14-i jelentésében leírta,
Látnivaló, hogy a hatalom napról napra egyre inkább kicsúszik az elvtársak kezéből.
Már az 1956-os forradalom kitörése után, október végén Moszkvából ismét Budapestre küldték Mikojánt Mihail Szuszlov társaságában, akik október 30-i jelentésükben azt javasolták a szovjet honvédelmi miniszternek, hogy állítsa le a szovjet csapatok Magyarországra küldését. Mikoján állítólag továbbra is ellenezte a fegyveres beavatkozást Magyarországon, és majdnem le is mondott a szovjet csapatok bevetése miatt.
A politikus az 1950-es és 1960-as években számos alkalommal tett látogatást az Egyesült Államokban, találkozott például John F. Kennedy elnökkel is, akinek a temetésén is részt vett. Mikoján volt az első szovjet vezető, aki látogatást tett a Fidel Castro-féle Kubában. 1964 júliusában az örmény származású politikus karrierje formális csúcsára ért: a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának elnökévé választották, ami a Szovjetunióban az államfői tisztséget jelentette, habár szinte teljesen ceremoniális funkció volt.

Hruscsov 1964-es leváltásakor Mikojánt azonban már cserben hagyta jó politikai érzéke, és kitartott a pártfőtitkár mellett a trónfosztóval, Leonyid Brezsnyevvel szemben. Az 1960-as években azonban ezért már nem kivégzőosztag, csak kényszernyugdíjazás járt: 1965 végén mind az államfői tisztségből, mind a Politikai Bizottságban betöltött tagságától megfosztották. Az ekkor már 70 éves Anasztasz Mikoján emlékiratai megírásába fogott, majd 1978-ban, 82 évesen természetes halállal halt meg a régi idők egyik utolsó nagy tanújaként.
Artyom Mikoján
Anasztasz öccse, Artyom (eredetileg Anusavan) Mikoján 1905-ben született, és 13 éves volt, mikor az I. világháború idején a török csapatok elől menekülve látott egy kényszerleszállást végrehajtó, francia gyártmányú Farman duplaszárnyas repülőgépet. A fiatal Artyomban ez ültette el a repülőgépek iránti rajongást.
A repülőmérnökségig azonban még hosszú út vezetett az ifjabbik Mikoján számára: 1923-től esztergályosként kezdett el dolgozni, és katonai szolgálatát leszámítva egészen 1931-ig, 26 éves koráig maradt is a szakmában. 1931 őszén aztán megkezdte tanulmányait a moszkvai Zsukovszkij Katonai Akadémián, ahol repülőmérnöki képzést kapott. 1936-ban két társával a ma Ukrajnához tartozó Harkovban (Harkiv) építette meg az első általa tervezett repülőt, egy kis tolólégcsavaros gépet.

Az akadémia elvégzése után a Nyikolaj Polikarpov vezette tervezőirodában kapott munkát. Sztálin a Polikarpov-féle irodát bízta meg azzal, hogy tervezzenek új típusú vadászgépet, amely fel tudja venni a verseny a náci Németország Messerschmittjeivel. A feladatot végül Mikoján kapta meg, aki az 1938-ban megismert, nála 12 évvel idősebb, világlátott mérnökkel, Mihail Joszifovics Gureviccsel együtt kezdett bele a tervezésbe. 1939 decemberében közösen hozták létre a Mikoján–Gurevics tervezőirodát, és 1940-ben legyártották első saját vadászgépüket, amely a két tervező családnevének kezdőbetűi után a MiG–1 nevet kapta (az „i” pedig az oroszban az „és”-t jelenti). Ezzel indult el a MiG vadászgépek máig tartó karrierje.
A MiG–1-es számos konstrukciós hibától szenvedett, például erősen billegett fel- és leszálláskor, mégis a sorozatgyártására kaptak utasítást. Nagyjából száz példány készült el belőle, amikor Mikoján és Gurevics előállt a vadászgép továbbfejlesztett változatával, a MiG–3-assal. (A MiG vadászgépeket általában páratlan számokkal jelölik.) A MiG–1-esek nagy része a Szovjetunió elleni német támadás kezdeti napjaiban megsemmisült, de a MiG–3-asok egészen a második világháború végéig szolgálatot teljesítettek, pedig sorozatgyártásuk 1941-ben leállt, mivel Sztálin az Il–2-es csatarepülőket preferálta helyettük. A MiG–3-as nagy hibája az volt, hogy bár nagy magasságokon kifejezetten gyorsnak számított, alacsonyabbra szállva lassú volt, így nem tudta felvenni a versenyt az ott gyorsabb német vadászgépekkel, márpedig a légi csaták nagy része kisebb magasságokban zajlott.

Mikoján és Gurevics ezt követő tervei nagyrészt a tervezőasztalon maradtak, illetve a prototípusig jutottak el, végül 1946-ban előálltak első, már sugárhajtású vadászgépükkel, a MiG–9-essel. A sugárhajtás-technikát a szovjet mérnökök a náci Németországtól szerezték meg, az első MiG–9-esbe Mikojánék konkrétan két BMW 003-as gázturbinás hajtóművet építettek be. A hajtóművet aztán a Szovjetunióban is elkezdték sorozatgyártani RD–20 néven. A MiG–9-es volt az első sugárhajtású repülőgép a Szovjetunió egén, és az első, amely NATO-kódot kapott „Fargo” néven.
A MiG–9-est hamar felváltotta a MiG–15-ös („Fagot”), amely az egyik legnagyobb darabszámmal gyártott repülőgép és a legnagyobb példányszámban gyártott sugárhajtású vadászgép lett több mint 13 ezer példánnyal. Az 1948-ban elkészült MiG–15-ös az 1950 és 1953 közötti koreai háború egyik legtöbbet használt vadászgépe volt, és számos alkalommal csapott össze amerikai vadászgépekkel. A MiG–15-ösök a magyar légierőben is teljesítettek szolgálatot az 1950-es években.

A MiG–15-ös továbbfejlesztett változata a MiG–17-es („Fresco”), majd ebből fejlesztették ki a MiG–19-eset („Farmer”), amely az első MiG gép volt, amely már elérte a hangsebességet.
Az igazi hírnevet azonban a MiG–21-es („Fishbed”) hozta meg Mikojanék számára, amely a világ legnagyobb példányszámban gyártott szuperszonikus vadászgépe lett, és több tucat ország légierejében teljesített vagy teljesít még ma is szolgálatot.
A MiG–21-es 1959-ben került a szovjet légierőbe, gyártása egészen 1982-ig zajlott, az évtizedek során számos altípusú jött létre. A MiG–21-es az első deltaszárnyú vadászgép volt, amely Mikoján és Gurevics tervezőirodájából jött elő, és az első gépük, amely elérte a 2 Mach sebességet. A MiG–21-es ikonikussá vált, nem véletlen, hogy a szanahini múzeum előtt is ennek egy példányát állították ki.

Az utolsó MiG vadászgép, amely még Artyom Mikoján életében készült el, a MiG–23-as volt, ennek tömeggyártását azonban az örmény származású repülőmérnök már nem érte meg: 1969-ben bekövetkezett agyvérzése után 1970. december 9-én, egy szívműtét után 65 évesen elhunyt. A nevét viselő tervezőiroda azonban nem állt le, sőt mind a mai napig működik.
Címlapkép: MiG–21-es vadászgép a Mikoján Testvérek Múzeum előtt – Szanahin, Alaverdi, Örményország. Fotó: Sagmeister Virgínia
Boldog születésnapot, 6,5%-os alapkamat! Meddig marad az MNB szigora?
Egy éve nem változott a kamat.
Magyarország a világ egyik legnagyobb ingatlankiállítására készül
Fókuszban az ipar és a logisztika.
Az adósság elinflálásának művészete
Becsey Zsolt, az UniCredit Bank vezető közgazdászának írása.
Sokáig csak testépítők szedték, ám váratlan jó hatása lehet az agyra egy népszerű étrendkiegészítőnek
Nem csodaszer, de segíthet.
Felszállt az egyik még működő ősöreg B-29-es nehézbombázó, vallott a pilóta a legenda vezetéséről
80 éve ez jelentette a csúcstechnológiát.
Pofonegyszerű módszerrel csökkentenék a baleseteket az utakon: egy új tábla születőben?
Egy skót szállodatulajdonos ötlete terjed.
Megírta az igazságot a Covid-19-ről, négy év börtönt kapott az újságíró
Másodszor is elítélték.
Trump feltételt szabott a békéért, visszaszólt az egyik vezető európai hatalom
"Marginális jelentőségű" kérdést feszeget az amerikai elnök.
Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
