
A PHEV-ek hivatalos és gyakorlati kibocsátási értékei körüli anomália évek óta ismert, ami azonban az utóbbi időszakban még súlyosbodni is látszik.
A 2021-ben regisztrált PHEV-ek valós körülmények közötti CO2-kibocsátása átlagosan még "csak" mintegy 3,5-szerese volt a sztenderd (WLTP) laboratóriumi tesztek eredményeinek, azonban a 2022-ben forgalomba kerülő modelleknél
az eltérés már 4-szeres volt, 2023-ben pedig már 5-ször akkora volt a plug-in hibridek emissziója valós körülmények között, mint amit a tesztek mutattak.
A ténylegesnél alacsonyabb emissziós tesztértékek félrevezetik a fogyasztókat a PHEV-ek valós kibocsátásával és üzemanyag-hatékonyságával kapcsolatban, és lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy jelentősen gyengítsék CO2-kibocsátási célkitűzéseiket - mutat rá a Transport & Environment elemzése.

Bár a járművek kibocsátását a laboratóriumi teszteken is normálisnak vélt felhasználási szokások szimulálásával mérik, e módszerek hitelességét megkérdőjelezi az eredmények közötti óriási különbség.
A különbséget főként a valós körülmények közötti vezetési szokásokra, konkrétan az elektromos hajtási mód arányára vonatkozó
hibás, túlságosan optimista feltételezések okozzák,
a tesztek készítői ugyanis a valóságosnál jóval nagyobbra teszik az elektromos üzemmódban megtett távolság arányát, ami az emisszió drasztikus alulbecsléséhez vezet.
A problémát észlelve az EU az úgynevezett hasznosítási tényező (utility factor) bevezetésével és frissítésével igyekszik korrigálni a járművek emissziós besorolását. A lényegében az elektromos üzemmódban megteendő távolság várható arányát mutató, 2025-re és 2027-re meghatározott tényező alkalmazásával fokozatosan csökken a két érték közötti különbség.
Ez azt jelenti, hogy az autógyártóknak csökkenteniük kellene a PHEV-ek értékesítését, vagy növelniük kellene az akkumulátoros elektromos autók értékesítését ahhoz, hogy megfeleljenek az EU egyre szigorodó kibocsátási célértékeinek. A T&E szerint ugyanakkor a plug-in hibridek valós emissziója még a hasznosítási tényező 2027/28-as tervezett korrekcióját követően is mintegy 18%-kal magasabb lenne a teszteken alapuló hivatalos adatoknál.

Az Európai Unióban idén eladott új autók 8,6%-a volt PHEV, de az autógyártók 2035, vagyis a belsőégésű motorral felszerelt új autók értékesítésére vonatkozó határidőt követően is folytatni kívánják a hibridek piacra vitelét (részben a bioüzemanyagok fokozottabb használatával semlegesítve az ebből eredő emissziót).
A T&E arra is emlékeztet, hogy szeptember elején az európai autógyártói lobbi azt követelte, hogy az EU törölje azt a tervét, mely szerint jobban figyelembe venné a hibrid járművek kibocsátási értékeit az iparág klímacélok teljesítése felé tett előrehaladásának kiszámításakor.
A PHEV-ek kérdése az európai autóipar és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnökének szeptember 12-i stratégiai megbeszélésén is napirendre kerültek.
Az egyeztetés eredményeképpen az Európai Bizottság 2026-ról
ez év végére hozza előre az új autókra vonatkozó 2035-ös karbonsemlegességi célkitűzése felülvizsgálatát.
A 2035-ös célkitűzésre vonatkozó új javaslat részletei egyelőre nem ismertek, de az európai autóipar igényének megfelelően elképzelhető, hogy az új szabályozás karbonsemleges üzemanyagok, például bioüzemanyagok alkalmazásával az adott határidő után is lehetővé tenné a belső égésű motorral (is) hajtott modellek - így a plug-in hibridek értékesítését is.
A módosítás időt adna az évtizedek óta legnagyobb kihívásokkal szembenéző európai autógyártóknak, amelyeket az amerikai vámok, a gyenge európai kereslet és az elektromos járművek felé való, egyértelműen Kína által uralt trendszerű piaci elmozdulás is rendkívül nehéz helyzetbe hozott.
A PHEV-ek két különálló hajtáslánccal vannak felszerelve: egy újratölthető akkumulátorral működő elektromos motorral és egy belső égésű motorral. Ezek a rendszerek általában egymástól függetlenül működnek, lehetővé téve a járművek számára, hogy a vezetési körülményektől és az akkumulátor töltöttségi állapotától függően válasszanak az elektromos és a belső égésű motoros meghajtás, illetve a különféle üzemmódok között.
Ezen több üzemmódú funkcionalitás miatt a PHEV-ek tényleges üzemanyag-fogyasztása és az ebből eredő CO2-kibocsátása a valós használat során jelentősen ingadozhat, amit egyebek mellett a jármű töltésének gyakorisága és a vezetési szokások is befolyásolnak.
A valós körülmények közötti hasznosítási tényezőre nincs széles körben elfogadott definíció. Az elemzésben szereplő, valós körülmények közötti fogyasztási adatokat az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) a járművek fogyasztásmérőiből gyűjtötte össze 2021 óta. Ezzel szemben a laboratóriumi tesztelési módszertan a felhasználói viselkedésre vonatkozó fix feltételezéseken alapul, beleértve az akkumulátor töltésének gyakoriságát és az elektromos üzemmódban megtett vezetési időt.
Az Európai Bizottság egyik munkadokumentuma azt javasolja, hogy a hasznosítási tényezőt az akkumulátorba töltött energiamennyiség, illetve az elektromos hálózati energiafelhasználás teljes energiafogyasztáson belüli aránya alapján számítsák ki, mivel az jobban tükrözi a valós helyzetet.
Címlapkép forrása: Shutterstock
Két tűz közé került a felemelkedő nagyhatalom, de éppen ez mutatja, hogy mennyire fontos szereplő lett
Meg kell találnia az érzékeny egyensúlyt.
Berobbant a rettegett, halálos járvány: egyre nő a fertőzöttek száma
A szakértők szerint nincs meg az erőforrás a védekezésre.
Sorozatos légtérsértések után lépett az EU-s ország: így akadályoznák meg a drónos incidenseket
Megszaporodtak a hasonló esetek a közelmúltban.
Ennek még megisszuk a levét: túl korán jött a kamatcsökkentés
Ez lesz a következő fél év legfontosabb kérdése.
Megindult az evakuálás: hatalmas vihar készül lecsapni távol-keleten
Repülőtereket is lezártak.
Kemény üzenetet küldött Trump a Microsoftnak: azonnali lépést sürget az elnök
Elfogadhatatlannak tartja a cég egyik vezetőjét
A Vaslady ébredése
Batman, Spiderman, Iron Lady. Mintha Thatcher valami szuperhős lenne a Marvel univerzumból, akinek az a szuperereje, hogy soha "nem hátrál meg". Meg azt mondja: "ha a mértéktelen [állami] költek
Clorox Company - elemzés
Kereskedési célpontokat keresgéltem, most éppen a magas ROIC, az elfogadható osztalékhozam és a chart alapon jó beszállási lehetőségek voltak a legfontosabb szempontjaim. Így találtam rá a C
Agrárgazdaság átadása: a generációváltás és a vagyontervezés kulcsa az agráriumban
Az agrárgazdaság átadása az elmúlt években az agrárium egyik legaktuálisabb kérdésévé vált. A rendszerváltás idején önálló gazdálkodóvá vált generáció mára elérte vagy hamarosan

A kertészkedés egészséges, és nem csak a friss zöldségek miatt
Friss kutatások szerint már heti két és fél óra kertészkedés is elegendő lehet ahhoz, hogy csökkentsük a túlsúly, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és más egészs
Magyar ingatlanpiac: hórukk országban mérsékelt verseny
A héten Zsolt pihenőt kapott, Balázs és Ádám pedig Tibor Dávid Masterplast CEO-val beszélgetett a magyar ingatlanpiac évtizedes kérdéseiről. Dögunalmas szakmai adásunkban szó lesz a... The p

Külföldre költözés matematikája
Hamarosan itt a választás, ilyenkor sokan szokták megfogadni, hogy valamilyen eredmény esetén emigrálnak. Ezeket általában nem kell komolyan venni, valószínűleg üres lenne az ország, ha tényl
A baby boomer generáció gazdasági jelentősége
Kulcsszereplők a jövő gazdasági növekedésében.
Megnyílt a biogáz-kassza: 40 milliárd támogatás kerül szétosztásra
A most megjelent felhívás a biogáz- és biometán-projektek teljes értékláncát támogatja: az alapanyag-logisztikát és tárolást, az előkészítést, a fermentorokat és gázkezelést, valamint


Planet Budapest 2026 – Régiónk leglátványosabb fenntarthatósági kiállítása várja a jelentkezőket (x)
Kapcsolatépítés, üzleti lehetőségek.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
A magyar mezőgazdaság életben maradása múlik ezen: víz nélkül nem fog menni
Túl sok függ az időjárás szeszélyeitől.
Ismét téma a nyugdíjemelés: kik kaphatnának sokkal többet havonta?
Mi az a minimálnyugdíj, és hogy lehetne hatékonyan alkalmazni?
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
