A svéd alapokon született 38M Toldi könnyűharckocsi megjelenésével a Királyi Honvédség szert tett az első, hazai gyártású tankjára, de az már az apró páncélos megjelenésekor teljesen nyilvánvaló volt, hogy ezzel az eszközzel nem igazán fogják tudni hatékonyan feltölteni a készleteket. A Toldi sem páncélvédettségben, sem tűzerőben nem felelt meg a kor kívánalmainak, a honvédség pedig csak felderítő és támogató szerepet szánt neki. A harckocsizó fegyvernem gerincét egy teljesen más járműnek, a Turánnak kellett volna adnia, bár ahogyan látni fogjuk, ez nem igazán sikerült.
Svéd után cseh alapok
Bár a honvédség először közepes, majd nehéz harckocsiként hivatkozott a Turánra, a páncélos története teljesen máshogy kezdődött: Csehszlovákia méretéhez és relatív fiatal államiságához mérten aránylag nagy, és kifejezetten jó hírnévnek örvendő hadiiparral rendelkezett a két világháború között.
Innen került ki az LT vz. 35-ös könnyű harckocsi, melyet Németország Panzer 35(t) néven használt a második világégés korai szakaszában.
A cseh páncélos a harmincas évek közepén még egy nagy tűzerejű, jól védett, mozgékony járműnek számított, logikus lépésnek tűnt tehát a továbbfejlesztése (az eredeti harckocsi a háború kirobbanása után aztán nagyjából két év alatt vált teljesen elavulttá).
A fegyverzet és a páncélvédettség feljavításával Csehszlovákia elkészítette az LT vz. 35-ös közepes harckocsi verzióját, a T-21-et. Bár a német megszállás miatt mindössze egy prototípus készült a járműből, az felkeltette Magyarország érdeklődését. Mivel hazánknak 1940-ben már kínzóan szüksége volt egy valamire való harckocsira, ezért rohamléptekben lezavarták a csapatpróbákat, majd megvették a T-21 licenszét, függetlenül attól, hogy már ekkor számtalan aggály merült fel a konstrukcióval kapcsolatban.
A honvédség által 40 M Turán néven rendszeresített tank extra páncélzatot kapott, a két önvédelemre szolgáló géppuskát magyar gyártmányú Gebauerre cserélték, megnagyobbították az eredetileg kétszemélyes tornyot, hogy a lövegkezelő és a parancsnok mellé egy töltést végző katona is beférjen. A legkomolyabb változás a fő fegyverzetet érintette:
a T-11 47 mm-es lövegéhez hazánknak nem volt lőszere, így egy kisebb, 40 mm-es ágyút szereltek be a toronyba.
Az extra páncélzat és a nagyobb torony miatt az eredetileg jónak mondható menettulajdonságok eléggé leromlottak, ezért a Weiss Manfréd-gyár addig fúrta-faragta a saját V8-as motorját, amíg sikerült kipréselnie belőle 260 lóerőt. Az új motornak hála megmaradtak a Turán menettulajdonságai, függetlenül attól, hogy a T-21-nél majd két tonnával nehezebb volt.
Beüt a baj
A honvédség annyira rohant a Turán rendszeresítésével, hogy a tesztek teljes lezárása előtt már meg is rendelt 230-at a tankból, egy évvel később pedig további 309-et. A második sorozat gyártása le se tudott futni, ekkorra ugyanis a konstrukció jó pár kellemetlensége kiütközött.
Az alapvető problémát az jelentette, hogy 1941-ben a Turán már elavult konstrukciónak számított: a 40 mm-es harckocsiágyú gyenge volt, a legvédettebb pontokon is csak 50 mm-es, teljesen függőleges, költséghatékonyság miatt öntés helyett szegecseléssel készült páncélzat pedig nem jelentett komoly akadályt a modern harckocsiágyúknak.
Külön problémát jelentett a futó- és váltómű is, melyek teljesen megbízhatatlannak bizonyultak.
A honvédség a páncélos továbbfejlesztése mellett döntött.
Az új harckocsi iránti igények első ránézésre reálisnak tűntek: kapjon egy 75 mm-es harckocsiágyút, páncélzata pedig legyen vastagabb. A problémát az okozta, hogy a Honvédség mindezt úgy kívánt elérni, hogy közben ne kelljen érdemben átalakítani a harckocsi alapvető konstrukcióját.
A mérnököknek tehát úgy kellett volna bepréselni a komolyabb tűzerőt képviselő harckocsiágyút az új, már 41M névre hallgató Turánba, hogy nem nyúlhattak hozzá a toronyhoz. Az eredmény az lett, hogy csak egy rövid csövű fegyvert sikerült beeszkábálni a tankba, melynek tűzereje elmaradt a kor követelményeitől, tömege viszont a nehezebb lőszerrel és az extra páncélzattal együtt komoly terhet rótt az egyébként sem éppen megbízható futóműre, ráadásul a terepjáró képességet és a végsebességet is csúnyán lerontotta.
A keleti fronton a harckocsik lépten- nyomon elakadtak, a szovjet tankokat pedig csak nagy ritkán tudták kilőni.
A védelem növelése érdekében itt is megpróbálkoztak a németek által nagy számban alkalmazott, a lánctalpakat és a lövegtornyot védő köténylemezekkel (ezeket a konstrukciókat itthon korában a Toldikra is megpróbálták felszerelni, de azok nem bírták a megnövekedett tömeget). Mivel a köténylemez feladata nem az volt, hogy a háború korai szakaszában népszerű keménymagvas páncéltörő lövedékeket megfogja, hanem az, hogy berobbantsa a páncélzatot átolvasztó kummulatív tölteteket – no meg mert a Turán motorja és futóműve így is érzékeny volt a súlynövekedésre – az extra páncélzat perforált acélból készült.
Apró érdekesség, hogy a közepes harckocsik között is gyengélkedő 41M-et a megnövelt lövegűrméret miatt a honvédség nehézpáncélosnak titulálta függetlenül attól, hogy egy korai szovjet T-34-es közepes harckocsival sem nagyon kelt versenyre.
Leágazások és fejlesztési kísérletek
A 41M-ből készült egy parancsnoki verzió is, amiből kiszerelték az egyik géppuskát, illetve a löveget, de a lövegcsövet egy fa makettel pótolták, hogy nehezebben legyen kiszúrható az értékes jármű. A mai napig nem lehet tudni, hogy a „Vezér Turán” valaha kikerült-e a gyártósorról.
A Királyi Honvédség a 41M első éles bevetése után gyorsan rájött arra, miért is akadékoskodtak a Weiss Manfréd mérnökei a rövid csövű löveg miatt, így végül fejet bólintottak a harckocsi komolyabb átalakítására. A 43M-et komolyabb páncélzattal, illetve a kor sztenderdjeit akkoriban már csak alulról karcoló hosszú csövű 75 mm-es löveggel szerelték volna fel. A mérnökök elkeseredettségét jól mutatja, hogy a prototípushoz két lövegtornyot is készítettek: az egyik megfelelő méretű volt, a másik azonban „költséghatékonyság” miatt jóval kisebb. A nagyobb torony túl nagy célfelületet nyújtott volna, a kicsiben a legénység nem fért volna el.
Végül a szövetséges bombázások és a nyersanyaghiány megpecsételte a 43M sorsát, a Toldi III-hoz hasonlóan az sem került soha sorozatgyártásra.
Címlapkép: a világ utolsó fennmaradt 41M Turánja a kubinkai harckocsimúzeumban. A fotón jól látszódik a toronyra és a harckocsi oldalára szerelt perforált köténylemez. A címlapkép forrása: Mike1979 via Wikimedia Commons
Hadiiparról és a kettős adóztatási egyezményről is tárgyalhat Orbán Viktor és Donald Trump
Orbán Balázs árult el fontos részleteket.
Putyin szóvivője váratlan bejelentést tett: ez kell a békéhez Ukrajnában
Komoly munkára van szükség.
Történelmi egyezség született: fellélegezhet a világ?
Inkább egy egyéves tűzszünet ez, mint sem végleges megoldás.
Éjszakai pokol Ukrajnában: hatalmas csapást mértek az oroszok
Több tízezren maradtak áram nélkül.
Bankolók, figyelem: egy hét alatt 3 leállás is lesz az MBH-nál
Ezek érintik a netbanki, mobilbanki és befektetési platformokat is.
Bezzegország voltak, most az uniós források elvesztésével sírba hajszolhatja magát Románia
Pénz lenne, de egyelőre a fegyelem kevés a román csodához.
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
AI-buborék Kaposváron (HOLD After Hours)
Szavazz a HOLD-ra! Most először a Portfolio is díjazza a magyar vagyonkezelési, alapkezelői és privátbanki piac legjobbjait — és a Te szavazatod is számít! Add... The post AI-buborék Kaposvár
NIS2 élesben: indul a szankcionálás
A NIS2 már nem jövőbeli kihívás, hanem jelen idejű megfelelési kötelezettség. Az SZTFH szeptemberi bejelentésével élesbe fordult a kiberbiztonsági auditok ellenőrzése: a határidők elmulasz
Repülés, kutyatartás, húsfogyasztás: valóban tisztában vagyunk a karbonlábnyomukkal?
A fogyasztók nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az energiatakarékos izzóknak és háztartási gépeknek, mint amennyire az valóban hozzájárul a klímavédelemhez - derül ki
Megéri a meghívókódok használata?
Elég sok cég kínál különböző ösztönzőket, amik általában az első lökést adják meg a fogyasztónak. Ez segít legyőzni a kezdeti ellenállást, ráadásul az emberek elkötelezettebbé vá
Három forgatókönyv létezik: az egyik Ukrajna támogatásának felfüggesztése
Mi lesz a lefoglalt orosz vagyonnal?
Slágergyanús év végi ajándék a céges karácsonyfa alá
Renenszánszát éli a csekély értékű ajándékutalvány.
Döntött a kormány: jöhet a lakáshitel, amit törleszteni sem kell
A Portfolio Checklistben az 1 millió forintos Otthontámogatás részleteivel is foglalkozunk.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
