Portfolio signature

Ennyi volt, nincs több hely a budapesti agglomerációban - Már a polgármesterek is kitennék a "megtelt" táblát

Az elmúlt hetekben több cikkünk is foglalkozott a budapesti népességcsökkenéssel, a fővárosi agglomeráció telítődésével és ennek következményeivel. Az agglomerációs lakásárak brutálisan elszálltak, az egyre több kiköltöző okozta egyre nagyobb forgalom és beépítések pedig feszültséget okoznak a helyiek körében. A települések a maguk módján próbálják megóvni a helyi érdekeket, azonban törvényileg meglehetősen beszűkült a mozgásterük. A problémát ezúttal új szemszögből mutatjuk be: az agglomerációs polgármestereket kérdeztük, ők hogy élik meg a kialakult helyzetet. A válaszok sok esetben összecsengenek a kritikákat illetően, pedig a politikai paletta több oldaláról is megszólaltak városvezetők.

A fővárosi agglomeráció telítődése az elmúlt hetekben egyre több figyelmet kapott a sajtóban. Ennek kapcsán felmerülhet az emberekben a kérdés, hogy miért csak most került elő ez a probléma? A válasz a pandémiában keresendő, mely jelentős demográfiai folyamatokat indított be az elmúlt két évben. Budapest és az agglomeráció viszonylatában ez például a fővárosból való kivándorlásban mutatkozik meg - a legtöbb kiköltöző pedig nem megy messzire és valahol az elővárosokban telepedik le. A KSH számai szerint 2018 és 2021 között közel 48 ezerrel nőtt Pest megye lakossága, mialatt Budapesten közel 26 ezerrel csökkent a népesség. Az agglomerációs népességnövekedés egyébként nem az elmúlt években indult - a járvány csak segített felgyorsítani a folyamatot. Az általunk kikért KSH számokból például kiderül, hogy a 2000 és 2020 közötti időszakban a 15 legnagyobb népességnövekedést produkáló magyar településből 9 is a fővárosi agglomerációban található.

"Úgy látom, hogy a kiköltözés mögött a budapesti belső kerületek szlömösödése, élhetetlenné válása, az ingatlanárak elképesztő növekedése van” – mondta megkeresésünkre Deltai Károly, Telki polgármestere. Hasonló véleményen volt Leidinger István, Pomáz polgármestere is, aki elmondta: "Budapest megtelt, a belső kerületek élhetetlenek lettek. A közlekedés zaja, a zöld területek hiánya, a levegő minősége és az a nyomott érzés, ami egy budapesti lakost körülleng, arra kényszeríti az embereket, hogy kimeneküljenek a zöldbe, a jó levegőjű, de mégis a munkahelyekhez közeli agglomerációs településekre."

Kezelhetetlen közlekedés, hiányos infrastruktúra

A megkeresésünkre válaszoló polgármesterek egybehangzó véleményt fogalmaztak meg annak kapcsán, hogy a hirtelen megugró népesség elsősorban azért okoz problémát, mert az infrastruktúra nem tud ezzel lépést tartani (közlekedés, intézmények).

A cikkből kiderül:

  • Milyen problémákat okoz mindez a közlekedésben?
  • Mekkora az önkormányzatok mozgástere?
  • Milyen összefüggésben áll ez a lakásépítésekre vonatkozó családtámogatási elemekkel?
  • Mi lehet a megoldás?

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva! További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés