
Az Építési és Közlekedési Minisztérium döntése alapján szeptember 12-től a követ szállító nehézgépjárművek nem vehetik igénybe a térség közútjait, ilyen jellegű fuvarozásra nem adható ki engedély.
Az intézkedés leginkább a francia építőipari óriás magyar leányát, a Colas Északkő Kft. üzemeltette bányákat érinti, ezért megkerestük kérdéseinkkel, de csak abban az esetben válaszolt volna, ha a cikket megjelenés előtt átnézheti, de ez ellenkezik a szerkesztési elveinkkel, így a cég nem nyilatkozott a Portfolio-nak.
A minisztériumi beavatkozás nyomán a helyi lakosságot várhatóan kisebb zaj-és forgalomterhelés éri majd, az utaknak is kedvez, és saját elmondásuk szerint az említett kőbányák tulajdonosai is fellélegezhetnek.
Mostanáig megszenvedtük azt az érzésünk szerint indokolatlan versenyhátrányt, amit ez okozott, és ez sokszor azt jelentette, hogy bizonyos megrendelésekről le kellett mondanunk
– mondta egy iparági forrás, aki a neve elhallgatásával kívánt nyilatkozni a Portfolio-nak.
Úgy gondoljuk, hogy az új helyzetben tisztességesebb verseny tud kialakulni, és nem az dönt majd, hogy ki tud »rövidített utakon« a piacra kerülni
– tette hozzá.
A minisztériumi döntés előzménye egy általa összehívott kétkörös szakmai egyeztetés volt, amelyek során csak a magyar tulajdonú északkelet-magyarországi bányák vezetői, a minisztérium képviselője, illetve különböző szakmai szervezetek vezetői voltak jelen, mondta el a Portfolio-nak Nagy István, az Andezit BAU Zrt. tulajdonosa.
Elmondása szerint a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat kapui, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és az EKÁER fuvarkövető rendszer adatait elemezve és összesítve a kapott eredményen „a minisztérium is megdöbbent” – az adatok ugyanis azt mutatták, hogy a borsod-abaúj-zemplén megyei Tokaj környéki utakon évente évi 32 ezer kamion ment oda, ugyanennyi vissza, összesen évi 800-900 ezer tonna szállítmánnyal.

Nagy becslése szerint a költségvetésből kieső forrás évente több milliárd forint lehetett amiatt, hogy a Colas tokaj-hegyaljai bányáiból induló teherautók nem a mindenkinek kötelező, HU-GO útdíjfizetési rendszer által előírt útvonalat használták, hanem a Tokajon keresztülhaladó, több további települést, például Rakamazt és Újfehértót érintő alsóbbrendű utakat.
Ezen az útvonalon az állam részére fizetendő útdíj mértéke nagyjából harmada a teherforgalom számára épült gyorsforgalmi utak használata esetén fizetendő útdíjnak
– mondta a bányatulajdonos.
A korábbi gyakorlat szerint a közúti szállításra mindenki kapott engedélyt, aki a térségben szerződéssel vagy telephellyel rendelkezett.
A közlekedési minisztériumi közleményben szerepel, hogy már a 2010-es évek elejétől megszűnt a nemzetközi irányú tranzit teherforgalom a tokaji és a bodrogi térségben, a minisztérium a mostani döntéssel a további nagytömegű szállításokat kívánta megtiltani.
Az Alföld felé irányuló kőszállítás a jövőben a környezetbarát és lakosságot kevésbé terhelő vasúton történhet
– írta a közlemény.
Rövidebb út, olcsóbb kő
A magyarországi bányák elhelyezkedése meghatározó egy adott piac kiszolgálásakor, mert a fuvartávolság és azon keresztül a fuvarköltség a kulcs a leszállított anyag árszabásában. A teljes fuvardíj legnagyobb összetevője a felhasznált gázolaj, a másik fő elem pedig az útdíj, más, kisebb költségek mellett.
Nagy becslése szerint a vasúti szállítás körülbelül 100 kilométeres távolságon túl már versenyképes az autópályán való szállítással való összevetésben, mint például Tállya-Debrecen vagy Recsk-Debrecen, de hosszabb távú előre tervezést igényel.
Az Andezit BAU engedélye szerint Recsk és Mátraderecske térségében termelhet ki évi közel 1 millió tonna andezitet, de ez mostanáig csupán 100 000 tonna volt, mert eddig ez a bánya is csak drágábban tudta adni a termékét – tette hozzá.
Ahogy a lejtő pálya vízszintessé válik, a közgazdaságtan szabályai szerint a piac helyre fog állni, és valószínűleg a nem Colas által üzemeltetett, magyar kézben lévő kisebb kőbányák is – remélhetőleg velünk együtt – több terméket tudnak eladni
– vélekedett Nagy.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Közeleg az amerikai kormányzati leállás: patthelyzet Washingtonban, szorít az idő
Trump köti az ebet a karóhoz.
Van egy cég, ahol kirúgják azokat, akik nem tudják a mesterséges intelligenciát használni
Kulcsfontosságú az AI a cég szerint.
Radikális terv látott napvilágot: részvényekbe kényszerítenék a megtakarítók pénzét
De nem Magyarországon.
Kitiltottak három magyar katonatisztet Ukrajnából
Andrij Szibiha külügyminiszter szerint válaszintézkedés történt.
Drasztikus döntést hozott a minisztérium a kőszállítás ügyében
Örülhetnek a kisebb bányák, az államkassza és a lakók.
Moszkva mindent bevet: példátlan hibrid támadás zajlik Ukrajna szomszédja ellen
Moldovában vasárnap tartanak parlamenti választást.
Kimondta Zelenszkij: igen, Ukrajna elfogadja, ha így ér véget a háború
Szerinte ez jó kompromisszum lenne.
Kikerülik a gyógyszertárakat: új módszerrel szállítják az otthonokba a drága gyógyszereket
Az AstraZeneca is csatlakozik a "klubhoz".
A kertészkedés egészséges, és nem csak a friss zöldségek miatt
Friss kutatások szerint már heti két és fél óra kertészkedés is elegendő lehet ahhoz, hogy csökkentsük a túlsúly, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és más egészs
Magyar ingatlanpiac: hórukk országban mérsékelt verseny
A héten Zsolt pihenőt kapott, Balázs és Ádám pedig Tibor Dávid Masterplast CEO-val beszélgetett a magyar ingatlanpiac évtizedes kérdéseiről. Dögunalmas szakmai adásunkban szó lesz a... The p

Külföldre költözés matematikája
Hamarosan itt a választás, ilyenkor sokan szokták megfogadni, hogy valamilyen eredmény esetén emigrálnak. Ezeket általában nem kell komolyan venni, valószínűleg üres lenne az ország, ha tényl
Agrárgazdaság átadása: a generációváltás és a vagyontervezés kulcsa az agráriumban
Az agrárgazdaság átadása az elmúlt években az agrárium egyik legaktuálisabb kérdésévé vált. A rendszerváltás idején önálló gazdálkodóvá vált generáció mára elérte vagy hamarosan

A baby boomer generáció gazdasági jelentősége
Kulcsszereplők a jövő gazdasági növekedésében.
Megnyílt a biogáz-kassza: 40 milliárd támogatás kerül szétosztásra
A most megjelent felhívás a biogáz- és biometán-projektek teljes értékláncát támogatja: az alapanyag-logisztikát és tárolást, az előkészítést, a fermentorokat és gázkezelést, valamint

Mindent a TBSZ-ről: Ha érdekel a megtakarításaid jövője, hallgasd meg élő webinarunkat!
Mindent a TBSZ-ről – webinár 60 percben, ebédszünet alatt! Ha még nem hallottál róla, vagy már találkoztál a fogalommal, de nem vagy biztos a részletekben,... The post Mindent a TBSZ-ről:

Otthon Start: Kivételes, 2,75%-os kamattal állt elő az MBH Bank, de csak bizonyos köröknek
A lakáshitelpiac egyik legkedvezőbb ajánlata várja az MBH Bank Flotta Kiemelt Partner Program tagjait. Az Otthon Start lakáshitel 3%-os kamata helyett fix, évi 2,75%-os kamat mellett vehetik igénybe


A magyar mezőgazdaság életben maradása múlik ezen: víz nélkül nem fog menni
Túl sok függ az időjárás szeszélyeitől.
Ismét téma a nyugdíjemelés: kik kaphatnának sokkal többet havonta?
Mi az a minimálnyugdíj, és hogy lehetne hatékonyan alkalmazni?
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.