alvás_pihenés_ágy_shutter
Short

25 évig figyelték a kutatók, hogyan alszanak az emberek – Kapcsolatot találtak a kevés alvás és a demencia között

Portfolio
Azok a középkorú emberek, akik napi szinten hat órát vagy annál kevesebbet alszanak, nagyobb eséllyel lesznek demensek időskorukra – ezt egy 25 éven át tartó, alvási szokásokat megfigyelő kutatás friss eredményeként közölték.

A Nature Communications tudományos folyóiratban megjelent friss tanulmány szerint azok az 50 és 60 évesek, akik rendszeresen hat órát vagy annál kevesebbet alszanak, sokkal nagyobb valószínűséggel kerülnek demenciába később azoknál, akik 7 órát alszanak.

A kutatók azt találták, hogy azoknál az 50 éveseknél, akik 6 vagy annál kevesebb órát alszanak egy nap, 22%-kal nagyobb eséllyel alakulhat ki demencia az életük későbbi szakaszában. Ugyanez az arány a 60 évesek körében 37%. Az összehasonlítást olyan emberekkel szemben végezték, akik hét órát alszanak.

A felmérést egyébként közel 8 ezer brit felnőttön végezték el, 25 éven keresztül figyelték meg az alvási szokásaikat. A kutatásban résztvevőknek az alvási idejüket kellett jelenteniük, néhányan alvásfigyelő eszközöket is hordtak, hogy a kutatás vezetői megbizonyosodjanak arról, hogy valós adatokat közöltek.

A kutatás vezetői ugyanakkor kiemelték, hogy azt nem tudják megmondani, hogy a kevés alvás okozza-e az időskori demenciát, csupán annyit látnak az adatokból, hogy a kevés alvásnak köze lehet a betegség kialakulásához.

Vannak persze más tanulmányok, amelyek a kevés alvás mellett a túl sok alvást is kockázati faktorként értékelték betegségek kialakulásában, de a mostani tanulmány azt nem vizsgálta, hogy a demencia kialakulása és a 8 vagy annál több órányi éjszakai alvás között milyen kapcsolat lehet. Amit  tanulmányok viszont kimutattak, hogy annak is köze lehet a későbbiekben a demencia kialakulásához, ha valaki nem jól, megszakításokkal alszik éjszaka.

Korábbi tanulmányok szerint az elhízás, a magas vérnyomás és a mentális betegségek is mind kockázati faktorok a demencia kialakulásában és a rossz alvási körülményekben.

A kutatást vezető egyik orvos azt tanácsolja a jobb alvásminőség érdekében, hogy napközben igyekezzenek az emberek természetes fényt kapni, mivel az segít az ember cirkadián ritmusát (biológiai óra) a környezetével összeegyeztetni. Ugyancsak a javaslatok között van, hogy lehetőség szerint az utolsó étkezést lefekvés előtt legalább egy órával ejtsük meg, mivel az emésztés nehezebbé teheti az elalvást. Nem beszélve arról, hogy alvás előtt kerülni kell a telefont és más, kék fényt árasztó eszközöket, helyette a szakemberek egy meleg fürdőt vagy meditációt javasolnak lefekvés előtt, tehát olyan dolgokat, amelyek ellazítanak.

(The Wall Street Journal)

Címlapkép: Shutterstock

GettyImages-517120549
berlin nemetorszag
izrael
szerbia
utazás koronavírus
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.
Infostart.hu