Százmilliárdos EU-pénzt bukhat Magyarország egy brüsszeli ellenőrzés miatt
Uniós források

Százmilliárdos EU-pénzt bukhat Magyarország egy brüsszeli ellenőrzés miatt

Egy tavaly őszi ellenőrzés alapján arra a következtetésre jutott az Európai Bizottság, hogy súlyos hibákkal működik a magyarországi uniós támogatások közbeszerzési ellenőrzése és ezért 10%-os átalánykorrekciót javasol a testület, ami 100-150 milliárd forintnyi EU-pénz megvonását jelentené - írja a 24.hu brüsszeli információkra hivatkozva. A Portfolio információi ettől árnyaltabb képre utalnak és más területen is lehet probléma, de valóban benne van a levegőben ekkora mértékű uniós forrásvesztésünk a 2014-2020-as ciklusra.

A 24.hu cikkének lényege:

  • Novemberben jártak Budapesten az Európai Bizottság auditorai, és mintegy 1200 milliárd forint összértékű közbeszerzést vizsgáltak meg a 2015 és 2017 közötti "termésből". A 34 kiválasztott projekt fele olyan építési beruházás volt, amelynek a szerződéses ára rendre 20-70 százalékkal meghaladta a közbeszerzési felhívásban becsült értéket.
  • Az ellenőrzés során azt próbálták megállapítani, megfelelő-e az uniós támogatású projektek hazai közbeszerzési rendszere, különös tekintettel az ellenőrzésre, azaz megfelelően működik-e a Miniszterelnökségen a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály (KFF).
  • Már akkoriban arról írt a lap, hogy minden jel arra vallott: a legrosszabb is megtörténhet, azaz a 2014-2020 közötti finanszírozási időszak összes uniós támogatásának a folyósítását felfüggesztheti a Bizottság, ha baj lesz a KFF auditja során.
  • Ennek az ellenőrzésnek jött meg a napokban a jelentéstervezete, és az eredmény nem jobb a vártnál, mivel a teljes intézményrendszer közbeszerzési ellenőrzési rendszere hármas osztályzatot kapott a négyfokozatú skálán. Ez azt jelenti, hogy nagy hibákkal, éppen csak működik a rendszer.
  • A hármas besorolás azt takarja, hogy a közbeszerzés menete és ellenőrzése nem megbízható, így nincs garantálva az uniós pénzek hatékony és takarékos elköltése. (A lap megjegyzi: korábban egyszer kapott már a magyar intézményrendszer négyes fokozatot is a gigantikus vízközmű-tender kapcsán, amikor tömegesen zártak ki olyanokat, akiket nem kellett volna és olyanok nyertek, akik nem nyerhettek volna.)
  • Emiatt az Európai Bizottság az uniós támogatások egy részének megvonását, 10 százalék átalánykorrekciót javasol a megbízhatatlan közbeszerzési ellenőrzési rendszeren átfutott projektek mindegyikére. A lap szakértői kalkulációkra hivatkozva azt írja, hogy ez 100-150 milliárd forintot is kitehet.
  • A cikk megszólaltatta Dencső Balázst, a magyarországi főellenőrt, az uniós támogatások második szintű ellenőrzését végző Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (EUTAF) vezetőjét. Ő azzal hárította el a választ, hogy a megküldött angol nyelvű jelentéstervezetet az Európai Bizottság bizalmasan kezelendőnek minősítette, ezért nem áll módjában annak tartalmáról tájékoztatást adni.
  • Azt viszont elárulta az EUTAF vezetője: a KFF súlyos hibái mellett sem kezdeményezi egyelőre a teljes intézményrendszer felfüggesztését addig, amíg a hibákat kijavítják. Azért nem teszi ezt meg, mert most még csak az angol nyelvű jelentéstervezet érkezett meg, a magyar fordítás kézhezvételétől számított 30 nap lesz az észrevételek megtételére.
  • Ha már lejátszotta az Európai Bizottság és a tagállam a meccset, akkor "a végleges jelentésben szokta az Európai Bizottság felkérni a tagállami audit hatóságot (EUTAF), hogy ellenőrizze, validálja a tagállami hatóságok számára a végleges jelentésben megállapított intézkedések végrehajtását". Vagyis az EUTAF nem kíván közbeavatkozni, majd az esemény után, a hibák kijavítását követően ellenőrzi a rendszert.

Az árnyaltabb kép, de van nagyobb veszély is

A Portfolio információi a fenti ügyben:
  • A 34 vizsgált szerződésből mintegy 20-nál talált különböző problémákat az uniós audittestület és a napokban már nem az előzetes angol nyelvű jelentéstervezetet, hanem magát az angol nyelvű jelentést küldte meg Magyarországnak a Bizottság. Ebben van benne a 3-as besorolási skála (súlyosak a hibák), azaz nem sikerült a magyar hatóságoknak elérni, hogy a jelentéstervezetben már szereplő 3-as fokozat 2-esre javuljon (azaz azt állapítsák meg, hogy kisebb hibákkal, de működik a rendszer).
  • Ez tehát nyugtalanítóbb fejlemény, de nincs még veszve semmi, mert a magyar hatóságoknak ilyenkor a véleményezési szakaszban van lehetősége vitatni a megállapításokat, hogy azok kikerüljenek a végső jelentésből és így a 3-asból 2-es fokozatúra javuljon az értékelés. Tudomásunk szerint a megállapításokban vannak arra utaló jelek, hogy a Bizottság meg akar felelni az Európai Parlament tavaly májusi állásfoglalása tartalmának, miszerint szigorúbban álljon hozzá a magyarországi uniós támogatás-felhasználási folyamatokhoz és ez olykor nehezebben védhető, vagy nem a témához tartozó megállapításokat is takar. (Az EP Költségvetési Ellenőrző Bizottságának idén januári ülésén a Bizottság tisztviselője úgy fogalmazott: túl későn vették észre a magyarországi közbeszerzési ellenőrzési rendszer hibáit, de a tavaly év végi látogatás alkalmával megbeszélték a hibák kijavításának módját.)
  • Más forrásból származó információink szerint objektív talajon állnak az auditmegállapítások, azaz nincs politikai jellegű irányított auditvizsgálat, így nem életszerű az a feltételezés, hogy "ki van adva a brüsszeli auditoroknak, hogy találjanak valamit".
  • A 24.hu információival ellentétben az angol nyelvű jelentésben nincs benne olyan, hogy 10%-os átalánykorrekciót javasol a Bizottság Magyarországnak. Csupán arról van szó, hogy a Bizottság minden évben visszatarthatja a tagállam felé a kifizetésre benyújtott számlaállomány 10%-át. Ez az éves pénzügyi elszámolás alapszabálya minden tagállam felé a 2014-2020-as ciklusban és most arról van szó, hogy a Bizottság meglátása szerint ez a 10%-nyi visszatartás várhatóan elegendő lesz a feltárt problémákból eredő pénzügyi korrekciókra. Mivel ez elegendő lehet, ezért nem javasolja a Bizottság a teljeskörű uniós támogatás-megszakítást, majd felfüggesztést Magyarország irányába.
  • Magyarország 2017-ben összesen mintegy 2,4 milliárd eurónyi fejlesztési számlát küldött ki az Európai Bizottság számára kifizetés céljából, és ebből a testület tavaly 2,1 milliárd eurót ki, lényegében a szabályok szerinti maximumot ki is fizette, így tehát a tavalyi évet érintően mintegy 300 millió eurónyi, kb. 90 milliárd forintnyi, kifizetést tartott vissza addig, amíg a pénzügyi elszámolás le nem zárul. Az előző években (és a későbbiekben) kiküldött számlaállománynak is a 10%-át ugyanúgy visszatarthatja a KFF-fel kapcsolatos ügyek miatt a Bizottság és ez adhatja ki a 24.hu kalkulációiban szereplő, összesen 100-150 milliárd forintos támogatás visszatartást (nem visszafizettetésről van szó, hiszen Brüsszelből ezeket a pénzeket még ki sem fizették).
  • Mivel a KFF auditjáról a végső, tagállam által elfogadott jelentés még nincs meg, ezért azt a kb. 300 millió eurónyi fejlesztési számlát, amelyet a magyar hatóságok idén április 30-ig kiküldtek Brüsszelbe, várhatóan ugyanúgy a szabályok szerinti maximális mértékig, 90%-ig kifizetheti a Bizottság 60 napon belül, azaz június 30-ig.
  • Egy lényeges ügy azonban ezt a várakozást keresztülhúzhatja, kifizetést időben jóval későbbre tolhatja, mégpedig a május közepén lezajlott EUTAF rendszeraudit eredménye. Amint május 22-i cikkünkben már felhívtuk rá a figyelmet: ez a fentitől független ügy azért lényeges, mert ha a vegyes előjelek mellett esetleg kedvezőtlen eredményeket hozna ez az audit (azaz a 2-es helyett hármas besorolást kapna az EUTAF az értékelési skálán, azaz az auditorok szerint nem működnek megfelelően az irányítási és kontroll mechanizmusok, így az itthoni fejlesztési számlák EUTAF általi auditálása körül is lennének hitelességi kérdések), akkor azzal a vitás kérdések rendezéséig, jellemzően sok hónapig ellehetetlenülne, hogy Magyarország bármilyen itthoni uniós fejlesztési számlát ki tudjon küldeni Brüsszelbe.
  • Ez a kisebb esélyű kedvezőtlen forgatókönyv tovább fokozná a magyar államháztartás első négy hónap alapján már egyébként is kifeszített helyzetét (minimális EU-pénz jött kintről, de itthon pörögnek a kifizetések), illetve az Államadósság Kezelő Központ intenzív forrásbevonását csak tovább fokozná, azaz megmaradna a kínálati nyomás az állampapírpiacon.


Címlapkép forrása: Shutterstock
BET
öngondi
elektromosauto0922
spurs190920egy
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
vargamihaly0921