Meghátrál a kormány, hogy dőlhessenek végre az EU-pénzek Magyarországra
Uniós források

Meghátrál a kormány, hogy dőlhessenek végre az EU-pénzek Magyarországra

Már nem tartja indokoltnak a közbeszerzési ellenőrzések minisztériumból való kiszervezését Gulyás Gergely, mert azt házon belül is meg lehet oldani mintegy 80 ember felvételével, ezért nem hosszabbítja meg ezt a keretszerződést az érintett cégekkel a Miniszterelnökség - többek között ezt jelentette be a mai Kormányinfón maga a tárca vezetője.

Fontos fejlemény ez

Gulyás Gergely állítása szerint a döntéshez nincs köze az Európai Bizottság kritikáinak, de a Portfolio információi szerint igenis régóta "szúrta a szemét" a Bizottságnak a milliárdos tanácsadói szerződés. Ráadásul az annak keretében elvégzett munka minőségével is lehettek gondok, fennakadhatott a Bizottság szűrőjén.

Így a Portfolio megítélése szerint nem lehet véletlen, hogy éppen a brüsszeli figyelmeztető levelek minapi megérkezése után (ld. alább) és a Bizottság delegációjának múlt heti budapesti látogatása után pár nappal (amikor megbeszélték a magyar hatóságokkal a problémás ügyek rendezésének irányait) jelentik be azt, hogy nem hosszabbítják meg az egyébként már március 31-én lejárt tanácsadói szerződést.

A Portfolio úgy látja, hogy lényeges (de távolról sem az egyetlen) vitás kérdésben látszik engedni a kormány annak érdekében, hogy a tavaly őszi és idén májusi kedvezőtlen uniós audittapasztalatokat "el tudja simítani". Ha ez sikerül (ehhez még számos ponton kell engedni, azaz például kellemetlen pénzügyi döntések sorozatát is meg kell hozni), akkor belátható időn belül, késő őszre, el tudja érni, hogy Brüsszelből érdemi, akár több milliárd eurót elérő, átutalások tudjanak megérkezni a magyar államkasszába.

Utóbbinak igencsak nagy szüksége van ezekre a pénzekre, mert az első fél évben már az egész éves hiánycél 104%-a összejött, döntő részben amiatt, hogy míg idehaza gőzerővel zajlik az EU-pályázatokhoz kapcsolódó megelőlegezett kifizetés, addig Brüsszelből inkább csak "csordogálnak" az utólagos átutalások.

Hogy jutottunk idáig?

  • A Miniszterelnökség "közbeszerzési jogi és szakértői tanácsadásra" 2017 februárja és 2018. március 31. közötti időszakra előbb egy 1,4 milliárd forint értékű keretszerződést kötött az ÉSZ-ker Zrt.-vel és az SBGK Ügyvédi Irodával, majd ezt egy szerződésmódosítás következtében 2,1 milliárd forinttal egészítette ki.
  • Ez a szerződés azzal együtt született, hogy a Miniszterelnökségen működött és működik a közbeszerzési felügyeleti főosztály (KFF), amely a közbeszerzési kiírások és a szerződéskötések, valamint a teljesítések szabályosságát hivatott ellenőrizni. Így tehát a munka egy részét a tárca kiszervezte külső tanácsadó cégeknek, részben valószínűleg a túlterheltségre hivatkozva, amit az uniós pályázatok dömpingszerű kiírása és a hozzájuk kapcsolódó közbeszerzések szintén dömpingszerű ellenőrzési feladata váltott ki.
  • A miniszterelnökségi kiszervezés nem egyedi megoldás, az elmúlt években három tárca is így tett a közbeszerzések terén, hogy a cégek, illetve konzorciumaik segítsenek a futószalagon kiírt közbeszerzések ellenőrzésében. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a másik két tárca is felhagy-e a közbeszerzési ellenőrzések kiszervezésével.
  • A gond azonban az, hogy az igencsak magas összegű, milliárdos tanácsadói szerződések mellett is hiba csúszhatott a gépezetbe, ugyanis az Európai Bizottság a tavaly ősszel tartott rendszerauditján, a mintába kiválasztott 29-ből 24 projektben közbeszerzési problémákat talált.
  • Az összesen 972 milliárd forintnyi szerződési értékű projektminta oroszlánrészét, több mint felét infrastruktúrafejlesztés, út-, vasút-, illetve vízügyi beruházások közül válogatták össze.
  • Amint akkor a 24.hu információi alapján megírtuk, az esetek döntő részében indokolatlan közbeszerzési szűkítésekről, elmaradt nyílt eljárás meghirdetésről, egyéb olyan szabálytalanságokról volt szó, amelyek a verseny szűkítésén keresztül a közpénz hatékony felhasználásának elvét is sérthették, de mégsem akadtak fenn a közbeszerzési ellenőrzést végző szerveken.
  • Sőt ennél is nagyobb probléma lehet abból, hogy azóta májusban a Bizottság az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóságot (EUTAF) érintő rendszerauditot is elvégezte. Ez azért is lényeges, mert eddig a Brüsszelbe kiküldött (most rendszerszinten problémásnak talált) fejlesztési számlákat az EUTAF is jóváhagyta, hogy kiküldhessük. Azaz az EUTAF "kezén" is átmentek ezek a problémás fejlesztési számlák, így tehát nemcsak a KFF-nél, hanem az EUTAF-nál is lehettek problémák. Ez azért gond, mert ha az EUTAF is rossz (hármas) besorolást kap egy belső bizottsági értékelési skálán, akkor lényegében ellehetetlenülne, hogy Magyarország bármilyen fejlesztési számlát ki tudjon küldeni Brüsszelbe utólagos megtérítés céljából. Egyelőre nincs információnk arról, hogy az EUTAF auditvizsgálata után az előzetes jelentés mit tartalmaz, elkészült-e már.
  • Az Európai Bizottság szakértői delegációja (DG Regio, DG Employment) múlt kedden Budapesten jártak, hogy a magyar hatóságokkal tárgyaljanak az audittapasztalatok alapján a vitás kérdések lezárásának irányairól és a magyar hatóságok által megtenni szükséges pénzügyi korrekciós lépések részleteiről. Ennek során merülhetett fel a kiszervezett közbeszerzés-ellenőrzés ügye, a problémásnak tartott gyakorlat beszüntetése, amelybe az alábbi okok miatt is belemehetett a kormány.
  • A tárgyalások során azt is megvitatták a felek, hogy hogyan járjanak el a hatóságok a Bizottság által kiküldött különböző figyelmeztető levelek ("warning letter") kezelése során. A levelek egy része a Portfolio információi szerint azt jelezte: ha a magyar hatóságok megteszik a javasolt pénzügyi korrekciókat az adott Operatív Programok adott prioritásainál, akkor a Bizottság kész gyorsan kifizetni a többi támogatást. Ez az "ajánlat" csak azoknál a prioritásoknál él, amelyeknél a bizottsági audittapasztalatok alapján összesen érzékelt pénzügyi kockázat az adott prioritás keretösszegének 10%-a alatt maradhat.
  • Azoknál a programoknál, amelyeknél 10% feletti a Bizottság által érzékelt költségvetési kockázat mértéke, a levél arra figyelmeztetett: ha a tagállam kiküld fejlesztési számlákat, akkor azok kifizetését a Bizottság meg fogja szakítani, majd fel fogja függeszteni a vitás kérdések rendezéséig. Így tehát ha ezt a negatív forgatókönyvet el akarjuk kerülni, jobb, ha ki sem küldünk fejlesztési számlákat a viták előzetes rendezéséig (és a megfelelő pénzügyi korrekciós lépések megtételéig).
  • A 10%-os határ azért lényeges, mert a Bizottságnál a 2014-2020-as ciklusban úgy működik a támogatások kifizetése, hogy a tagállam az EU-s fejlesztési számláinak 100%-át kiküldi utólagos megtérítés céljából a Bizottsághoz, amely az éves elszámolás keretében ennek csak a 90%-át fizeti ki. Ha az éves záró elszámolásban nincs problémás számla, akkor a maradék 10%-ot is kifizeti a Bizottság, ha pedig van, akkor a problémásnak ítélt részekre a 10%-ból végleg visszatart uniós forrásokat (ez a nettó korrekció, a tagállam számára a végleges forrásvesztés, igaz azt is megtehetik a magyar hatóságok, hogy a problémás, de "rejtegetni szánt" számlákat egészen a ciklus végéig görgetik, nem teszik be az utolsó éves elszámolásig egyik éves számlacsomagba sem).
  • Mivel tehát bizonyos prioritásokban úgy érzékeli a Bizottság, hogy ez a 10%-os visszatartási szabály elegendő fedezetet nyújt számára a várható pénzügyi kockázatokra, ezért "csak" arra szólítja fel a tagállamot, hogy az otthon végezze el előzetesen a pénzügyi korrekciót ("warning for correction letter") és az így kiküldött számlatartományra már gyorsan (60 napon belül) ki fogja fizetni Brüsszel a lehetséges uniós támogatást.
  • Más prioritásoknál azonban azt érzékeli a Bizottság, hogy 10%-nál nagyobb a saját költségvetési kockázata, de pontosan előre nem tudja felmérni annak mértékét. Ezért arra figyelmezteti a tagállamot ("warning for interruption letter"), hogy ha a tagállam mégis kiküldene fejlesztési számlákat, akkor azokat nem fogja 60 napon beül kifizetni, hanem meg fogja szakítani a kifizetést és ha ezalatt a viták nem rendeződnek, akkor fel fogja függeszteni az adott programnál a pénzkifizetést.
  • A Portfolio információi szerint 3 Operatív Programnál vannak súlyosabb gondjai a Bizottságnak (GINOP, TOP, KEHOP, de amint fentebb jeleztük, a nagy közlekedésfejlesztési projektek közül is bekerültek a mintába problémásak, így valójában az IKOP-nál is lehetnek komolyabb problémák). Úgy tudjuk, hogy például egyelőre a TOP-nál még egyáltalán nem küldtek ki a hatóságok kifizetési kérelmet Brüsszelbe, talán amiatt sem, mert azokat a viták rendezéséig úgysem fizetné ki a Bizottság (megszakítaná a kifizetést).
  • A múlt heti egyeztetések alapján információink szerint kettő Operatív Programnál (így tehát azok egyes prioritásainál is) viszonylag gyorsan, kora őszig, meg tudnak majd állapodni a magyar hatóságok a Bizottsággal. Feltehetően ebben a kiszervezett közbeszerzés-ellenőrzési gyakorlat felfüggesztése is segít. Ha mindez sikerül, akkor a 60 napos kifizetési szabály miatt késő ősz körültől már esélyes, hogy akár több milliárd eurót elérő brüsszeli átutalás fog megérkezni az államkasszába.
  • Ez nemcsak amiatt érdeke a magyar államnak, mert hatalmas a deficit, hanem két másik ok miatt is. Egyrészt azért, mert minél több idén év végéig a brüsszeli forráslehívás, annál kevésbé esélyes, hogy forrást veszít az ország az ún. n+3-as szabály miatt (a 2014-re allokált forrásokat minden területen legkésőbb 2018 végéig le kell hívni Brüsszelből, mert véglegesen elveszik). Másrészt azért, mert a 2018 végére megállapított teljesítmény-indikátorok esetleges elvétése is kisebb esélyű, ha több az uniós forráslehívás (az indikátorok teljesülését a lehívott források körében vizsgálják). Emellett nyilván a Bizottságnak is érdeke, hogy minél több uniós forráskifizetést tudjon megvalósítani, mert ezzel bizonyíthatja, hogy jól halad a kohéziós politika előrehaladása a 2014-2020-as ciklusban.


Címlapkép forrása: Shutterstock
máv0921
Autóbaleset
online bolt_shutter
orvosi kamara0921
palkovicslászló0921
shutterstock_1100688464_rugalmas
brexit0115
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
vargamihaly0921