Rengeteg pénzről van szó
Arról, hogy elindult a 2021-2027-es új uniós ciklus átfogó programjainak társadalmi egyeztetése, karácsony előtt már írtunk, ahogy arról is, hogy néhány konkrét új pályázat társadalmi egyeztetése is lezajlott szilveszter előtt. Új EU-s pályázat azonban az ígéret ellenére még nem jelent meg az újév első munkanapján, „csak” a 2014-2020-as ciklus megmaradt forrásainak terhére tettek közzé tegnap egy bölcsődefejlesztési és egy egyszer használatos műanyagok kiváltásával kapcsolatos pályázatot.
Eközben érdekes információk birtokába jutott a lap arról, hogy konkrétan ilyen közlekedési és vidékfejlesztési fejlesztési célokra milyen összegeket tervez allokálni a kormány. Ezek kapcsán ugyanis 2052 milliárd forintnyi célt nevesít a dokumentumok alapján, ami bár hatalmas összeg, de a 7 éves teljes EU-s felzárkóztatási forráskeretnek "csak" a 19,5%-a.
Ez úgy jött ki, hogy amint az alábbi táblázatban látszik: a teljes 7 éves „normál” EU-pénzes keret 2020-as áron 22,6 milliárd euró. Mivel a kormány már jelezte, hogy egyelőre 350-es euróárfolyam mellett tervezi az új ciklus forrásait is, és mivel azt feltételezzük a mostani ciklushoz hasonlóan, hogy átlagosan kb. 16%-os a magyar állami önerő aránya, akkor nagyjából 9200 milliárd forintnyi teljes 7 éves felzárkóztatási keretet kapunk, amit itthon el lehet osztani. Ehhez adódik még hozzá 4500 milliárd forintnyi agrárforrás, amiből kb. 1330 milliárd forint a KAP második pilléréhez tartozó vidékfejlesztés célját szolgálja, így tehát a teljes felzárkóztatási támogatási keretünk 7 évre számítva mintegy 10500 milliárd forint (9183+1330).
Ezt a forrástömeget tovább növeli a helyreállítási alap támogatási és hitel lába (együtt mintegy 6400 milliárd forint), valamint számos egyéb uniós program támogatása és hitelalapú forrása.
így összesen mintegy 21800 milliárd forintról beszélünk, ami a becsült 2020-as nominális GDP közel felét jelenti (46,5%).

A 7 éves keretösszegek feléről van szó a két programnál
A kormány karácsony előtt azt is elárulta már, hogy a friss tervei szerint milyen programokra, milyen arányok mellett tervezi elosztani a pénzt, így már az Operatív Programok teljes keretére is lehet becslést mondani. Mivel a 10500 milliárdos teljes 7 éves keretből a második legmagasabb allokációs kulcsa (20%) a Mobilitás Operatív Programnak lesz (ez a korábbi IKOP, most MIOP) és mivel a harmadik legmagasabb, 19,5%-os aránya Versenyképes Magyarország Operatív Programnak lesz (VMOP, korábbi TOP), ezért azt is kalkulálni tudjuk, hogy
a MIOP tervezett kerete 7 évre 2103 milliárd, a VMOP-é pedig 2050 milliárd forint lehet és ebből rendre 1017,4 milliárd (48,3%) és 1034,9 milliárd (50,4%) forintnyi fejlesztési célt nevesít is a lap.

Ezekre a célokra mehet a MIOP fele
A lap birtokába jutott dokumentumok alapján a Mobilitás Operatív Programban (MIOP) 1017,4 milliárd forintnyi keretösszeggel az alábbi célokra tervez pénzt adni a kormány:
- A fővárosi közlekedés fejlesztésére 292 milliárd forintot szánnak. A kiírás leszögezi, hogy a fejlesztések csak „Budapest közigazgatási határán belül” valósíthatók meg. Külön nevesítik a HÉV, a metró és a földalatti szerelvényeinek, a fogaskerekű járműveinek cseréjét, a trolibuszbeszerzéseket, a kishajós közösségi közlekedés, a kerékpárutak fejlesztését. A főváros vezetésének ugyanakkor jól meg kell gondolnia, hogy mire akar pályázni: összesen ugyanis nyolc darab fejlesztés kaphat támogatást.
- Budapesten kívül ugyanilyen közlekedési célokra összesen csak négy nagy beruházást támogatna a kormány 199,8 milliárd forintból.
- Vasútfejlesztésre hat nyertes pályázat keretében 394,9 milliárd forintot szánnak. Ebből elővárosi motorvonatokat, személykocsikat és mozdonyokat szerezhetnek be, illetve fejlesztenék a vasúti-informatikai szolgáltatás színvonalát.
- A MIOP-on belül tíz darab beruházás nyerhet összesen 130,7 milliárd értékben támogatást közlekedésbiztonságot növelő beruházásokra, az országhatárig nyúló gyorsforgalmi utak építésére, az EUROVELO kerékpáros hálózat fejlesztésére vagy éppen e-töltő állomások kiépítésére. Szintén a MIOP-ból támogatnák egyes „megyeközpontok, jelentős városok, regionális központok” elkerülő útjainak megépítését és a vidéki városok Zöld Busz programját.
Ezekre a célokra mehet a VMOP fele
A Versenyképes Magyarország Operatív Programban (VMOP) – amelynek pénzeire elsősorban vállalkozások, önkormányzatok pályázhatnak majd - a lap 1034,9 milliárd forintnyi keretösszeggel nevesít célokat:
- Ipari parkok, inkubátorházak fejlesztésére például 78,91 milliárd forint juthat.
- Alacsonyabb rendű utak fejlesztésére 160 milliárd forintot lehet majd fordítani.
- Az „Élhető települések” program keretében települési infrastruktúra (a közművektől kezdve a sportlétesítményeken át a közlekedésig egy sor terület) fejlesztésére 161 milliárd forintot terveztek.
- Külön programban szerepel a „Szociális célú városrehabilitáció” (lakásfelújítás, bérlakások építésének finanszírozása, felzárkóztató programok), amelyre azonban összesen csak 15 milliárd forint jut.
- A városi önkormányzatok ugyanakkor összesen 440 milliárd forint keretösszeg erejéig pályázhatnak versenyképességnövelő, illetve klímabarát beruházásokra és humánfejlesztésre.
- Önkormányzati épületek energetikai fejlesztésére külön jut majd 80 milliárd forint.
- A 19 megyei önkormányzat is pályázhat majd 100 milliárd forint értékben foglalkoztatást elősegítő programokra.
Még további 414 milliárd forintnyi VINOP-forrás célját is tudjuk
A fentieken túl még további 414 milliárd forintnyi új EU-pályázatról tudjuk, hogy milyen célokra tervezi kiírni a kormány. Erről ugyanis karácsony előtt Varga Mihály pénzügyminiszter már beszélt, amikor bejelentette az első pályázati tervezetek társadalmi egyeztetésének elindulását a Vállalkozásfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (VINOP).
Ahogy jelezte: az első négy pályázat 414 milliárd forintos keretösszeggel már január elején megjelenik: beruházásokban, kutatás-fejlesztésben, innovációban, képzésekben segítik ezek a pályázatok a cégeket. Ebből két nagyobb pályázat részleteit egy külön cikkünkben is bővebben megírtuk. Varga azt is jelezte, hogy 2021 során már 2000 milliárd forintnyi pályázati keretet kiírnak a vállalkozásoknak, ami a 2014-2020-as ciklus teljes egészére kiírt 3000 milliárdnyi GINOP-forrás tekintetében is kiemelkedő összeg.
Mivel a kormány jelzése szerint a teljes 7 éves keret 30%-át allokálják a VINOP-ra, így a fenti adatok alapján 3154 milliárd forintnyi teljes VINOP-keretről beszélhetünk és ennek 13%-át hirdetik meg tehát a következő napokban. Amint a Via Credit karácsony előtti anyaga alapján felhívtuk rá a figyelmet: fontos változás ennél a hatalmas pénztömegnél, hogy eddig a GINOP (2014-2020) pályázatokból a Pest megyében működő cégek teljes egészében ki voltak zárva, de a VINOP (2021-2027) pályázatokban ezt a korlátot eltörölték.
Arról, hogy az idéntől meginduló új pályázati dömping milyen hatásokkal járhat és mire kell figyelni az elosztásuk kapcsán, éppen ma publikált a Portfolio hasábjain egy nagyobb vélemény cikket Kiss Gábor Ferenc, az Enrawell csoport ügyvezetője.
Címlapkép forrása: MTI/Mónus Márton. „BÚÉK! 2020” felirat olvasható egy troli kijelzőjén a budapesti Füredi utca és Szentmihályi út kereszteződésében 2019. december 31-én.