
Magyarország hivatalosan is pert indított az Európai Unió Tanácsa és az Európai Békekeret (EPF) ellen, mert vitatja azt a döntést, amely az Ukrajnának nyújtott katonai támogatás új forrását szabályozza. A keresetet először az EU Bíróságához adták be, amely azonban tovább irányította a Törvényszékhez, a kormány 2025. július 11-én nyújtotta be a luxembourgi Törvényszékhez, amely formai szempontból elfogadta az ügyet, és augusztus 25-én közzétette az Európai Unió Hivatalos Lapjában.
Ez azt jelenti, hogy a per hivatalosan megindult, a bíróság vizsgálni fogja a magyar kormány kifogásait, ugyanakkor az eljárás további menetrendje – a főtanácsnoki indítvány, a tárgyalás vagy az ítélethozatal időpontja – még nem ismert.
A kereset középpontjában a Tanács 2024. május 21-én elfogadott határozata áll. Ez a döntés előírja, hogy a zárolt orosz jegybanki eszközök kezeléséből származó nettó nyereség 99,7 százalékát az Európai Békekeretbe kell átutalni. Az EPF az EU kül- és biztonságpolitikai eszköze, amelyből katonai támogatást, fegyvereket és hadianyagot biztosítanak Ukrajnának.
Ez a megfogalmazás jogilag így festett a tavalyi határozatban:
a kiegészítő hozzájárulást nem kell jóváhagynia a Politikai és Biztonsági Bizottságnak (PBB), és nem kell engedélyeznie a Békekeret bizottságának; mivel a (KKBP) 2024/1470 határozat már rendelkezik a Tanács általi közvetlen engedélyezésről, nincs szükség ilyen kiegészítő jóváhagyási eljárásra. Ezenkívül, nem szükséges igazgatási megállapodásokat kötni a központi értéktárakkal, mivel a hozzájárulásra vonatkozó szabályokat ez a határozat állapítja meg.
Az akkori döntés rögzítette azt is, hogy az adminisztratív költségeket szintén ebből a forrásból kell fedezni, így a tagállamokat közvetlenül nem terheli kiadás. A magyar kormány azt kéri a bíróságtól, hogy semmisítse meg az EPF irányító bizottságának 2025 februárjában hozott döntését, amely a tanácsi határozat végrehajtásáról rendelkezett, valamint a döntést rögzítő jegyzőkönyvet.
Kifogásolják azt is, hogy a »megtámadott határozat elfogadása során az Európai Békekeret Bizottsága megsértette az említett rendelkezéseket azáltal, hogy döntése során úgy ítélte meg, hogy Magyarország – mivel állítólagosan nem minősül „hozzájáruló tagállamnak” – nem vehet részt a szavazásban, és ezért szavazatát figyelmen kívül hagyták«.”
Budapest mostani érvelése szerint az eljárás sértette az Uniós alapszerződésekben megfogalmazott jogszerű döntéshozatal alapelveit, és a jegyzőkönyv nem tükrözi pontosan a folyamatot.
Nagyon nagy a tét
A pénzügyi háttér nagyságrendje jól mutatja a vita súlyát: az uniós tagállamokban körülbelül 200 milliárd eurónyi orosz jegybanki eszköz van zárolva, ennek döntő része a belga Euroclear elszámolóházban. Ezek a pénzek magukhoz az EU-hoz nem kerülnek, de a kezelésükből származó kamat- és befektetési hozam évente több milliárd euróra rúghat. A szakértői becslések 3–5 milliárd euró közötti éves bevételt valószínűsítenek, amelyet az új szabályozás alapján közvetlenül Ukrajna katonai támogatására lehet fordítani.
Az Európai Békekeret eddig is több mint 11 milliárd eurót utalt ki Kijev számára, fegyverek és hadianyag beszerzésére, a mostani konstrukció pedig egy új, folyamatos bevételi forrást biztosítana, aminél a hitelfedezetet az orosz vagyon adja.
A politikai háttér szintén kulcsfontosságú. Magyarország többször élt vétójogával, hogy blokkolja az Ukrajnát segítő uniós pénzügyi és katonai csomagokat, köztük a 2023 végén vitatott 50 milliárd eurós segélyalapot. Emiatt a többi tagállam olyan megoldásokat keresett, amelyekkel kikerülhetik a magyar ellenállást.
A perre vitt döntés Tanács jogi szolgálata és a tagállamok többsége úgy érvelt, hogy a zárolt eszközökből származó hozam felhasználása nem új költségvetési kötelezettségvállalás az EU büdzsé terhére, hanem egy meglévő szabály végrehajtása, amelyhez nem szükséges egyhangúság. Ebből következően a februári döntést a magyar szavazat nélkül is meghozták. Szijjártó Péter magyar külügyminiszter már akkor erősen bírálta a döntést.
Bonyolult jogi hercehurca jön
A bírósági eljárás azonban hosszú folyamat lehet: a kereset befogadása után írásbeli szakasz következik, majd – ha szükséges – főtanácsnoki indítvány, ezt követően tárgyalás, és végül ítélet. Ez akár több évet is igénybe vehet, és nem kizárt, hogy az ügy a Törvényszéktől a Bíróság elé kerül fellebbezés útján (fontos megjegyezni, hogy a magyar jogrenddel ellentétben az EUB a magasabb rangú az uniós ítélkezésben - a szerk.). Ezalatt a megtámadott döntés érvényben marad, tehát az orosz eszközök hozamából származó pénzek folyósítása folytatódhat Ukrajna számára, bár közbeiktatható egy végrehajtásra vonatkozó felfüggesztési kérelem a folyamatos jogsértés elkerülése érdekében.
Bár a magyar kormány keresete még a korábbi szabályozás alapján indult — amely szerint az orosz eszközökből származó nyereséget teljes egészében az Európai Békekeret (EPF) javára kellett felhasználni — a gyakorlatban időközben megváltozott a mechanizmus. A jelenlegi rendszer már nem csak katonai célokra irányítja a forrásokat, hanem bizonyos arányt civil és újjáépítési feladatokra is allokál.
A legfrissebb rendelkezések alapján az EU évente mintegy 2,5–3 milliárd eurónyi hozamot realizál a zárolt orosz eszközökből — ez a jövedelem azonban már több csatornán keresztül kerül Ukrajnához. A folyamat három lépésben oszlik:
-
A bevételek egy nagy része az EPF-en keresztül nyújt katonai támogatást.
-
Egy kisebb része a Loan Cooperation Mechanism (ULCM) révén civil újjáépítésre és humanitárius támogatásra irányul.
A mostani per így nem pusztán jogi vita egy technikai döntésről, hanem egy visszamenőleges kihatású per lehet, ahol a már betámadott rendszer egyrészt meg is változott, másrészt a kifizetések egy része meg is történt.
Ami viszont hosszú távú kihatással bírhat, hogy az Európai Unió Törvényszékének és Bíróságának ítéletei precedensértékűek. Vagyis ha a magyar kormány győzne az eljárás végén, akkor a mostani eljáráshoz hasonlót többet nem lehet lefolytatni, vagyis egyedi döntésként kell értékelni a Tanács hasonló szavazásait. Ha viszont elbukik a kabinet, akkor a jövőben jóval több ilyen lépéssel kerülhetik meg a vétókat az ilyen ügyekben.
Címlapkép forrása: EU
Hatalmas változás a kínai gyárakban: 7 éve nem látott adatok érkeztek
Mikor minden az összeomlás irányába mutat, a valóság más képet mutat.
Otthon Start: tömegével kötik már az előszerződéseket, nagyon fogynak a 60 millió alatti budapesti lakások
Az OTP Ingatlanpont régióvezetője a kínálati oldalon nem lát érdemi bővülést.
A kormány megvédené a Balatont, nagy dolgokat terveznek a tóparttal
Jó hír mindenkinek, aki szereti a magyar tengert.
Tenni kell valamit, riasztó lemaradásban van Európa Oroszországhoz képest
Fókuszban a lőszergyártás.
Ursula von der Leyent akarják Németország következő államfőjének
Az Európai Bizottság cáfolta, hogy ilyen ambíciói lennének az elnöknek.
Megvannak Trump rekord vámjainak igazi vesztesei
Az elemzők szerint végül a régiós önkormányzatok szorulnak majd Indiában.
Elment az eszük ezeknek a befektetőknek? Hitelkártyáról vesznek részvényeket
A bankok szerint ez felettébb kockázatos.
Megnyílt a föld alatti aranybánya: geotermia kamatmentes forrással
Képzeld el, hogy van egy technológia, amely egyszerre csökkenti a költségeidet, zöldíti a működésedet és még állami forrás is jár mellé - kamatmentesen, két évtizedre.

Jelentősen hűtik a klímát az erdőtüzek
A Washingtoni Egyetem kutatóinak idén megjelent tanulmánya szerint a boreális erdőtüzek robbanásszerű növekedése nyomán jelentősen hűl a klíma.
Gyermekvállalás: 10 rejtett költség, amivel nem számolsz! (videó)
Argyelán József és Kovács Fanni ebben a videóban a gyerekvállalás kevésbé látható költségeit veszik végig - őszintén, humorral, de nagyon is komolyan. Szó esik a mindennapi kiadásokról,
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Megroppan-e az amerikai-indiai szövetség a vámháború súlya alatt?
Az Egyesült Államok és India kapcsolata 2025 augusztusában látványos fordulatot vett. Washington döntése, amely magas vámot vezetett be az indiai export jelentős részére, nem pusztán gazdasá
Ha érdekelnek a befektetések és a gazdaság helyzete, hallgasd meg élő beszélgetésünket!
Mi várhat a világgazdaságra a geopolitikai konfliktusok korában, és mindebben milyen jövőkép rajzolódik ki Magyarország számára? Mi lesz a hatalmas költségvetési hiánnyal, a törékeny fori

Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
