
fNoha az uniós kohéziós politika az Európai Unió egyik legnagyobb vívmánya, a legutóbbi értékelések szerint a megvalósítás számos hiányosságot mutat, és egyre több tagállam, illetve régió sürgeti a reformját. A Bizottság friss jelentése azt állapította meg, hogy a kohéziós alapok összességében hozzájárultak a gazdasági növekedéshez és a regionális különbségek mérsékléséhez, de a hatás nagymértékben függött az intézményi környezettől, a helyi kormányzás minőségétől és a támogatások célzottságától.
Míg a jól megtervezett, hosszú távú beruházások valóban erősítették a térségi fejlődést, a rosszul irányzott források sokszor csak átmeneti eredményeket hoztak.
A magyarországi példák is ezt támasztják alá: a támogatások rövid távon növelték a foglalkoztatást és a vállalatok árbevételét, de nem javították a termelékenységet vagy a versenyképességet. A Bizottság értékelése szerint az európai régiók közötti különbségek az elmúlt évtizedben sok helyen nem csökkentek, hanem nőttek – ez pedig újra napirendre tette a felzárkóztatás politikájának jövőjét.
A jelentés szerint a kohéziós források hatékonysága különösen válságidőszakokban mutatkozott meg: a 2008-as pénzügyi válság idején például az uniós támogatások a foglalkoztatási veszteségek csaknem felét ellensúlyozták Olaszországban. Azonban a regionális politikák nem mindenhol hoztak hasonló eredményeket. Dél-Európában a hatások gyengék maradtak, részben a beruházások rossz célzottsága és az intézményi gyengeségek miatt, míg Németországban a források mérhetően hozzájárultak a GDP-növekedéshez és a termelékenység javulásához. A Bizottság általános megállapítása szerint a kohéziós politika önmagában nem elég: a kormányzás minősége, a helyi együttműködések és az átlátható döntéshozatal határozzák meg, hogy a támogatások valóban tartós fejlődést eredményeznek-e.
Ebben a feszült helyzetben nyitotta meg az idei Európai Régiók és Városok Hetét Brüsszelben Raffaele Fitto, az Európai Bizottság kohéziós politikáért felelős ügyvezető alelnöke, valamint Tüttő Kata, a Régiók Bizottságának elnöke.
Mindketten arról beszéltek, hogy az unió területi politikáját sürgősen meg kell erősíteni, mert az új gazdasági, demográfiai és geopolitikai kihívások veszélyeztetik annak alapvető célját: a régiók közötti különbségek csökkentését.
Fitto szerint a kohéziós politika „az európai projekt gerince”, amely csak akkor maradhat életképes, ha a régiók, városok és tagállamok „együtt formálják a jövőt”. Hangsúlyozta, hogy a jelenlegi, 2021–2027-es ciklus félidős felülvizsgálata lehetőséget teremt a modernizálásra, a források hatékonyabb felhasználására és arra, hogy a kohéziós pénzek ne csupán elköltésre, hanem valódi növekedésre szolgáljanak.
Fitto azt mondta, a Bizottság három fő témakör köré szervezte az idei kohéziós hetet: a növekedés, a területi egyensúly és a jövőbe mutató közös tervezés köré. Szerinte a legfontosabb feladat most az, hogy a tagállamok és a régiók képesek legyenek a meglévő forrásokkal kézzelfogható eredményeket elérni, mert ez bizonyítja majd a politika létjogosultságát a következő költségvetési ciklusban is.
Fitto emlékeztetett, hogy a kohéziós alapok öt új prioritás köré rendeződtek: a versenyképesség, a digitális és zöld átállás, a vízgazdálkodás, a védelmi ipar és a megfizethető lakhatás megerősítése köré. Úgy fogalmazott: „A mostani felülvizsgálat nemcsak értékelés, hanem lehetőség arra, hogy megmutassuk, tudjuk hatékonyan költeni a forrásokat – és képesek vagyunk növekedést teremteni még a jelenlegi cikluson belül is.”
Az alelnök arra is felhívta a figyelmet, hogy a kohéziós politika a jövőben csak akkor maradhat erős, ha sikerül elkerülni a „nemzeti kisajátítását”. Fitto szerint egyre több tagállam hajlik arra, hogy az uniós forrásokat nemzeti programokba integrálja, miközben a regionális önállóság és a helyi igények figyelembevétele gyengül.
A kohézió nemzeti szintre szorítása veszélyezteti az európai dimenziót, és gyengíti azokat a közösségeket, amelyek a leginkább rászorulnak a támogatásra
– mondta. Példaként az EU keleti határvidékét említette, ahol a védelem és a gazdasági ellenállóképesség egyszerre vált alapvető kérdéssé. Fitto szerint a kohéziós forrásoknak itt nemcsak a biztonságpolitikát kell támogatniuk, hanem a helyi gazdaság talpra állását is.
Raffaele Fitto a Portfolio kérdésére válaszolva arról beszélt, hogy a kohéziós politika reformja során a Bizottság célja a regionális szint megerősítése és a forrásfelhasználás egyszerűsítése.
Emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság legfrissebb jelentései szerint miközben nemzeti szinten a kohéziós alapok továbbra is hozzájárulnak a tagállamok közötti kiegyenlítődéshez, regionális szinten már komoly egyenlőtlenségek mutatkoznak. Az uniós régiók egyharmada ma „fejlődési veszélyzónában” van – fogalmazott –, ezért a javasolt új többéves pénzügyi keret egyik fő célja az, hogy a források elosztása jobban tükrözze a valós területi különbségeket.
Fitto elmondta, hogy
a Bizottság javaslata 218 milliárd eurót különítene el a kevésbé fejlett régiók számára, és a szabályozásban külön hangsúlyosan szerepelne a területi egyensúly és a regionális kategóriák rendszere.
Mint mondta, az új kohéziós modell három szinten – nemzeti, regionális és uniós – biztosítaná a több szintű kormányzás integrált megközelítését. Kiemelte, hogy a cél nem a bürokrácia növelése, hanem éppen ellenkezőleg: a folyamatok egyszerűsítése és a rugalmasság növelése. Fitto szerint „meg kell találni az egyensúlyt” a regionális önállóság és a pénzügyi ellenőrzés között, hiszen az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a túlzott adminisztráció gyakran éppen a hatékony forrásfelhasználást gátolja. Úgy fogalmazott:
a reformnak egyszerre kell biztosítania a régiók nagyobb szerepvállalását és a korábbi programokban tapasztalt hibák kijavítását, amihez a Bizottság »egyszerűbb, átláthatóbb és rugalmasabb« szabályrendszert kíván bevezetni.
A városok és a régiók nélkül nem megy
Tüttő Kata, a Régiók Bizottságának elnöke a helyi szintek kulcsszerepét hangsúlyozta a megvalósításban. Rámutatott, hogy az uniós jogszabályok mintegy 70 százalékát helyi vagy regionális szinten hajtják végre, ezért a kohéziós politika jövője nem választható el a városok és régiók kapacitásaitól. Szerinte „a régiók még mindig viszik a hátukon az uniót”, miközben a döntéshozatal központosítása és a nemzeti szintű politikák előretörése csendes „kohéziós elszivárgást” eredményezett. Arra figyelmeztetett, hogy
ez a folyamat a legitimációs válságot is elmélyítheti, hiszen a polgárok bizalma a helyi szinten még mindig jóval magasabb, mint az állami vagy uniós szinteken.
Tüttő beszédében konkrét társadalmi problémákat is felsorolt: a régiók egyre súlyosabb ipari visszaeséssel küzdenek, 73 térségben csökken a gyártás és a foglalkoztatás, miközben nem látszanak új munkahelyi perspektívák. A versenyképesség ezért – mint mondta – „területi dimenziót” igényel, mert a gazdasági átmenet nem lehet pusztán technológiai vagy pénzügyi kérdés. Külön kiemelte a lakhatási válságot, amely szerinte „Európa néma humanitárius krízisévé” vált: minden régióban nő az energia- és lakhatási szegénység, miközben az állami lakásprogramok eltűntek.
A demográfiai kihívásokat, az elvándorlást és a népességfogyást ugyancsak a kohéziós politika egyik legnagyobb tesztjének nevezte.
Az elnök arra is figyelmeztetett, hogy az ipari átalakulás és a zöld átmenet sok helyen szétfeszíti az erőforrásokat, és az eddig „város–vidék szakadéknak” nevezett ellentét ma már nyílt versennyé vált a forrásokért. „A közös európai célok eléréséhez meg kell őriznünk a területi szolidaritást. Ha ezt elveszítjük, az Unió társadalmi szövete is meggyengül” – mondta. Tüttő szerint a kohéziós politika ma nemcsak gazdasági, hanem demokratikus kérdés is: az önkormányzatok közvetlen kapcsolatot jelentenek az állampolgárokkal, és a helyi részvétel nélkül az európai integráció elveszíti a legitimációját.
A két vezető egyetértett abban, hogy a kohéziós politika megújítását nem lehet halogatni. Fitto szerint a Bizottság már dolgozik azon a javaslatcsomagon, amely új struktúrában kezelné a nemzeti és regionális költségvetéseket, és erősebb felhatalmazást adna a helyi döntéshozóknak. Tüttő Kata pedig arról beszélt, hogy a Régiók Bizottsága folytatni kívánja a Bizottsággal kialakított „állandó párbeszédet”, mert csak így lehet megőrizni a politika hitelességét és eredményességét. Mindketten azt hangsúlyozták, hogy az együttműködés a siker kulcsa – Fitto szavaival: „a jövőt csak együtt formálhatjuk, a jelenből kiindulva”.
A rendezvény tanulsága szerint tehát a kohéziós politika továbbra is az uniós projekt központi pillére, de a körülötte zajló viták azt mutatják, hogy a 2020-as évek végére új irányt kell szabni neki. A területi egyenlőtlenségek, az ipari átalakulás, a lakhatási válság és a demográfiai lejtmenet együtt arra kényszerítik az uniós döntéshozókat, hogy újragondolják, miként lehet a közösségi forrásokat nemcsak elosztani, hanem értelmesen befektetni. Az Európai Régiók és Városok Hete ezúttal így nemcsak ünnep, hanem figyelmeztetés is volt: ha a kohéziós politika nem tud alkalmazkodni a valóság gyors változásaihoz, éppen az unió legnagyobb vívmánya kerülhet veszélybe.
Címlapkép forrása: EU
Kritikus időszak kezdődött, eldőlhet a piacok sorsa
Mutatjuk, mire kell figyelni.
Megszólalt az Commerzbank korábbi vezére, neki se tetszik az UniCredit közeledése
Részvényesként is reméli, független marad a hitelintézet.
Valósággal felrobbant ez a tőzsdei sztori: elképesztő szárnyalások a sztárrészvényeknél!
Erről nem érdemes lemaradni.
Ursula von der Leyen már most befektetőket toboroz az EU-tagság kapujában álló országba
2028-ra remélik a csatlakozást, de a Bizottság vezetője jó előre ide irányítaná az európai tőkét.
Be akar törni a lakossági piacra a hazai neobank, amely alacsony költségekkel operál
A céljuk kimondottan a hazai bankszektor és a jelenlegi árazási struktúra felforgatása.
William Blake-től Lakner Lászlóig – nagy őszi hazai kiállításajánló
Dominál a kortárs, de a régebbi korok művészetes is előjön.
Energiahatékonyság az egészségügyben
A Nemzeti Fejlesztési, Fenntarthatósági és Kutatási Ügynökség (NFFKÜ) új, "Egészségügyi épületek energiahatékonysága" című pályázati felhívása mérföldkő lehet a hazai egészség

Buborékban élünk? - A közösségi média és a pénzügyi valóság torzulása
A közösségi média és a finfluenszerek pénzügyi térnyerése olyan pénzügyi kultúrát hoz magával, ahol a gazdasági döntések már nemcsak számokon és táblázatokon, hanem mémeken, sztoriko
Eddig leginkább a külföldi spekulánsok jártak jól a forinttal
Alacsony infláció és alacsony kamatok után homlokegyenest az ellenkezője: ebben az évtizedben a magas kamatok és a magas árindexek korát éljük. A válságól-válságra sodródó világban... Th

Otthon Start: Van amikor 10 cm-en múlik több millió Ft
Előfordulhat, hogy a négyzetméterárra vonatkotó korlát az utolsó pillanatban a hitelfelvétel során húzza keresztül a vevő számítását. Hiába körültekintő a vevő és nézte meg a tulajdo
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Őszi adócsomag 2025: kripto, KIVA, TAO és áfa
Az idei ősz meghatározó időszak az adózási szabályok átalakításában, mivel a kormány két különböző célú adócsomag benyújtását tervezi. Az első csomag főként technikai jellegű mó

Pénz bőven van, de portfólió alig: miért nem fektetnek be a nők?
A világ vagyonának egyre nagyobb része van női kézben, a nők mégis jóval ritkábban fektetnek be, mint a férfiak. Akik úgy döntenek belevágnak, hasonlóan jól... The post Pénz bőven van, de

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön


Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
Áttörés jöhet az agykutatásban – eddig ilyet csak filmekben láttunk
Rózsa Balázzsal, a BrainVisionCenter alapítójával beszélgettünk.
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!