Európa csak leshet, hogy mit művelt a magyar autópiac
Üzlet

Európa csak leshet, hogy mit művelt a magyar autópiac

Portfolio
Sok meglepetést tartogatott az európai autópiac tavaly: az eladások a várt felett nőttek, a Brexit miatt nem csökkentek az értékesítések Nagy-Britanniában, a Renault lett Európa második legnagyobb autógyártója, a magyar piac pedig olyan ütemben bővült, hogy mindenki mást maga mögé utasított.

Kilenc éve nem volt ilyen erős az európai autópiac

Az európai új autó értékesítések (amikor személyautó értékesítésről vagy eladásról írunk minden esetben az újautó-regisztrációt értjük ez alatt) száma több mint 14,6 millió darab volt 2016-ban, amely 6,8 százalékos bővülést jelentett az ACEA legfrissebb statisztikái szerint. Ez több szempontból is fontos volt

  • Az európai autópiac 9 éve nem volt annyira erős, mint tavaly
  • Az elemzők csúnyán mellélőttek 2015 végén, amikor alacsony egyszámjegyű növekedést jósoltak 2016-ra vonatkozóan


Az erősödés elsősorban a támogató makrokörnyezetnek volt köszönhető, amelyet kiegészített az alacsony inflációs- és kamatkörnyezet. Ezeken kívül jótékonya hatott az értékesítésekre a munkahelyek számának növekedése és az átlagkeresetek emelkedése is az EU-ban.

Európa csak leshet, hogy mit művelt a magyar autópiac

Még nem érződik a Brexit hatása

Az erősödéshez persze az is kellett, hogy a legnagyobb autópiacokon kivétel nélkül növekedés volt megfigyelhető az eladások területén. Az olasz (+15,8%), a spanyol (+10,9%), a francia (+5,1%), a német (+4,5%) és a brit (+2,3%) autópicon is több autót adtak el tavaly, mint egy évvel korábban. Utóbbi kisebb meglepetést jelentett, ugyanis többen arra számítottak azt követően, hogy a britek többsége az EU-ból való távozásra szavazott, hogy vissza fognak esni a szigetországban az autóértékesítések. Jó okuk volt a piaci szereplőknek ezzel a feltételezéssel élniük, ugyanis az angol font hatalmasat gyengült az utóbbi hónapokban a világ vezető devizáival szemben, így több autógyártó is arra kényszerült, hogy árat emeljen Nagy-Britanniában. Ráadásul az EU-tól történő elszakadás - nem tudni, hogy a tárgyalási sorozatok hogyan végződnek - olyan bizonytalansági faktort jelent, amely önmagában képes lehet visszavetni a cégek és a magánszemélyek körében a járművásárlási kedvet.

Európa csak leshet, hogy mit művelt a magyar autópiac

A magyar autópiac volt a legerősebb

Érdemes beszélni a magyar autópiac 2016-os teljesítményéről is, ugyanis 96 552 darab járművet értékesítettek idehaza, amely 25,2 százalékos bővülést jelentett 2015-höz képest. Ennek köszönhetően pedig Magyarországon bővül a legdinamikusabban az új autók piaca az EU-n belül. Az egyes autómárkák közül a Ford (15 091 darab), a Suzuki (11 266 darab) és az Opel (10 536 darab) volt a legnépszerűbb nálunk tavaly.

Európa csak leshet, hogy mit művelt a magyar autópiac

A Renault csúnyán beelőzte a PSA-csoportot

Az egyes autógyártók teljesítményét vizsgálva több érdekesség is kiemelhető:

  • Még 2014 júliusában írtunk arról, hogy a Renault csoportszinten olyan jól teljesít, hogy durva meglepetést okozhat a konkurens PSA Peugeot Citroennek, utóbbi könnyen elveszítheti Európa második legnagyobb autógyártójának járó címét. Ez tavaly be is következett, a Renault-csoport ugyanis 12,1 százalékkal tudta növelni eladásait, így közel 1,5 millió járművet értékesített, szemben a PSA-csoport által eladott 1,44 millió darab autóval.
  • A Volkswagen csoportszinten 3,5 százalékkal tudta növelni eladásait, ugyanakkor meg kell emlékezni arról is, hogy a Volkswagen márka eladásai 0,5 százalékkal csökkentek, amelyben szerepe lehetett a dízel-botrány hatásának is.
  • Nagyon pörgött a német luxusautók értékesítése, a Daimler (+13,8%), a BMW (+10,1%) és az Audi (+8,7%) eladásai is érdemben nőttek.
  • A volumengyártók között tarolt a Fiat, csoportszinten 14,4 százalékkal több autót adtak el, mint egy évvel korában. Ebben fontos szerepe volt a Jeep és a Fiat márkáknak és érdemes arról is beszélni, hogy nőttek az Alfa Romeo eladásai is.
  • Nagyon jönnek fel a dél-korai gyártók, a Hyundai (+7,7%) és a Kia (+13,2%) értékesítései is megugrottak.


Európa csak leshet, hogy mit művelt a magyar autópiac

A Volkswagen még mindig stabilan uralja az európai piacot

Hogyha az egyes gyártók piaci részesedését vizsgáljuk, akkor elmondható, hogy a Volkswagen piaci részesedése ugyan 23,9 százalékra csökkent, viszont még mindig magabiztosan uralja az európai autópiacot. A Renault-csoport a maga 10,2 százalékos piaci részesedésével feljött a második helyre, míg a PSA-csoport 9,9 százalékos részesedésével a harmadik helyre esett vissza.

Európa csak leshet, hogy mit művelt a magyar autópiac
brexit0923
zuckerberg
Malajzia
Kampánytéma lett, hogy Brüsszel a földspekulánsokat védi-e, vagy sem
mnb shutter
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
zuckerberg