Sörszövetség: lejárt az olcsó sörök ideje, a prémium felé fordultak a sörivók
Üzlet

Sörszövetség: lejárt az olcsó sörök ideje, a prémium felé fordultak a sörivók

A tavalyi évben bár csak minimálisan nőtt az eladott sörök mennyisége, de ennél sokkal nagyobb mértékben nőtt a sörszövetség tagjainak bevétele, ami arra vezethető vissza, hogy a sörivók a drágább, minőségibb sörök felé fordultak, ez pedig a Sörszövetség vezetője szerint bizakodásra ad okot: a gyártók a többletbevételt láthatóan innovációra és termékfejlesztésre költik, ami végső soron további minőségi javulást és növekvő exportképességet eredményez majd a Magyarországon gyártott söröknél.
A tavalyi év során a belföldön értékesített sör mennyisége 1,3 százalékkal nőtt, összesen 6,29 millió hektolitert értékesítettek. Ezen belül ugrásszerűen megnőtt a prémium és a szuperprémium sörök forgalma. Utóbbinak közel 60, előbbinek csaknem 18 százalékkal.

A sörpiaci élénkülés és értéknövekedés egész Európában tapasztalható, így nálunk is. Míg a magyar sörgyárak által belföldön eladott sör mennyisége csak 1,3 százalékkal nőtt, azonban a prémium kategóriák ugrásszerű növekedése miatt a forgalombeli növekedés 14 százalék volt, vagyis fogyasztói szempontból komoly átrendeződés zajlott a piacon: a sörivók a drágább, minőségibb sörök felé fordultak

- mondta a Portfolio-nak Kántor Sándor, a Sörszövetség tavaly kinevezett igazgatója.

Az adatok az öt vezető sörgyártó - a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Carlsberg Hungary Kft., valamint a Sörszövetség értékeléséhez adatközlésével hozzájáruló Pécsi Sörfőzde Zrt. - adatait tükrözik, de ez gyakorlatilag lefedi az egész hazai gyártást, a kézműves vagy kraft sörök becslések szerint mindössze 1-2 százalékát adják az összfogyasztásnak. A prémium és szuper prémium sörök eladásának robbanásszerű növekedése mellett a középkategóriás termékek eladása csekély mértékben, mintegy 1 százalékkal csökkent, a gazdaságos vagy saját márkás sörökből pedig 8 százalékkal kevesebbet szállítottak a vezető gyártók.

Sörszövetség: lejárt az olcsó sörök ideje, a prémium felé fordultak a sörivók
Kántor Sándor

Indokoltnak látják az áfacsökkentést

Kántor szerint most egy egészséges helyzetben van az iparág, termékeinek értékét jól mutatja, hogy a kiskereskedelmi forgalomban a hústermékek után a sör a legnagyobb tétel, amire költenek a fogyasztók. Azonban amíg a sertéshús áfája 2016 januárjában csökkent 27-ről 5 százalékra, a baromfihúsé pedig tavaly január 1-től, addig a sör után még mindig 27 százalékos a teher. "Azt gondolom, hogy ha a felszolgált csapolt sör és minőségi borok áfáját együttesen levinnék öt százalékra, az valódi továbblépés lenne a minőség felé, sokat lendíthetne a vendéglátási szektoron is, hiszen ezt az összeget fejlesztésre lehetne költeni" - mondta a Sörszövetség vezetője, aki szerint a bevételnövekedéséből végső soron a fogyasztók is hasznot húznának, mert a fogyasztói igények növekedése miatt a befolyó pénzt az üzemeltetők visszaforgatnák innovációra, termékfejlesztésre. Romániában például már 2015 óta csak 9 százalék áfa sújtja a csapolt söröket annak érdekében, hogy a vendéglátóhelyek többet fordíthassanak fejlesztésre.

Az európai és a hazai piac fejlődését ugyanakkor nemcsak a prémium termékek felé fordulás mutatja, hanem az alkoholmentes sörök fogyasztásnak növekedése is.

Lengyelországban 80 százalékkal nőtt meg 2017-hez képest az alkoholmentesek fogyasztása, de egész Európában jellemző ennek a trendnek az erősödése. Magyarországon egyelőre még jobban növekszik a csökkentett alkoholtartalmú sörök fogyasztása, de például a skandináv országokban tavaly először több alkoholmentest sört adtak el, mint csökkentett alkoholtartalmút

- mondta Kántor, aki szerint ez is jól mutatja, hogy a sörfogyasztók egyre kifinomultabbak és akkor is vágynak a sörélményre, ha nem tehetik meg, vagy nem akarnak alkoholtartalmú italt fogyasztani. "Mára annyira magas színvonalúvá vált az alkoholmentes sörök gyártása, hogy ezek a termékek is tudják tükrözni azt az ízvilágot, ami egy alkoholos sörben megvan, így a fogyasztó megkapja a várt sörélményt" - tette hozzá.

Sörszövetség: lejárt az olcsó sörök ideje, a prémium felé fordultak a sörivók
A szervezet "Sör mi több" nevű kezdeményezésének elsődleges célja a csapolt sör népszerűsítése, amely évek óta visszaszorulóban volt a többi kiszereléssel szemben, pedig hordós sör az, amelyik a leggyorsabban eljut a fogyasztó poharába és így a legjobb minőséget biztosítja. "A 2014-ben kezdődött munkának köszönhetően megállt a csapolt sör piaci részesedésének csökkenése, ez a kategória tavaly már stabilan 10 százalékot képviselt a szövetség tagvállalatai által értékesített sör mennyiségéből, forgalma 2018-ban 3,6 százalékkal nőtt. Összehasonlításképpen Angliában 50 százalékos ugyanez a részesedés, de arról a rendszerről tudni kell, hogy ott általában a kocsmák nagy része helyi sörgyárak tulajdonában van, erősebb a kapcsolat a kereskedelmi lánc két végpontja között" - mondta Kántor.
német200117
India merriage
napelem magyar zoldites
négy_napos_munkahét
izer norbert allamtitkar
címlapkép_zöld
Népszerű
HEPA-Startup Campus
Ernyőmegállapodás segíti a hazai startupok globális terjeszkedését

A program képzéseket biztosít a külpiacra lépés iránt érdeklődő startupok számára.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
címlapkép_zöld